Skrivare spottar ur sig nonsens efter Windows-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Skrivare spottar ur sig nonsens efter Windows-uppdatering

En del skrivare beter sig knasigt efter januaris förhandsuppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skrivarna vet någonting vi inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Skrivarna vet någonting vi inte vet.

Någon borde prova att scanna detta "nonsens" i en annan skrivare. Kanske är ett rop på hjälp som bara skrivare förstår

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Dagens PC för Alla-artikel

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Från Canons sajt (andra tillverkare har liknande tjänster): "Vad är Auto-Ink Delivery? Med vår bläck- och tonerpåfyllningstjänst görs en beställning automatiskt åt dig när skrivaren börjar få slut på bläck eller toner." "När det är dags för leverans av det nya bläcket eller tonern blir du debiterad priset som anges för bläcket eller tonern på webbplatsen vid den tidpunkten."

Från denna nyhet: "På drabbade system kan skrivaren utan förvarning skriva ut sidor utan något meningsfullt innehåll."

Hmmm...

Permalänk
Medlem

Print twice if you need help!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Lustigt sammanträffande apropå skrivare, läste alldeles nyss på guru3d att vissa HP Laserjet 200 gett upp efter en firmware-uppdatering. En liten del av texten:
"HP offers a firmware update that causes some LaserJet 200 series printers to stop working. After installing the update on February 9, 2025, a number of these printers started showing error code 11 and a flashing toner light, which essentially means they became unusable."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Bara jag som blockar skrivaren från uppdateringar? Fungerar den som tänkt så finns det egentligen ingen anledning att uppdatera den?

Sedan att windows spökar det är ungefär som vanligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den nyupptäckta buggen drabbar användare med skrivare som stödjer både Windows USB Print- och IPP over USB-protokollen. På drabbade system kan skrivaren utan förvarning skriva ut sidor utan något meningsfullt innehåll. Utskrifterna kan verka slumpmässiga men inleds ofta med texten ”POST /ipp/print HTTP/1.1”, följt av andra IPP over USB-meddelanden.

Okej, så Windows blandar ihop det och skickar IPP-requests över "Windows USB Print" typ?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Det kommer ett reklamblad ibland om skrivaren är standby

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför ingen lyckats göra en skrivare som inte strular med mjukvara etc, hur svårt kan det vara liksom att printa text / bilder utan problem när mänskligheten lyckats med så mycket

Permalänk
Medlem

När man skickar hela meddelandet inklusive headers för utskrift

Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara jag som blockar skrivaren från uppdateringar? Fungerar den som tänkt så finns det egentligen ingen anledning att uppdatera den?

Sedan att windows spökar det är ungefär som vanligt.

Det är inte drivrutinen eller firmware till själva skrivaren som är problemet här. Problemet ligger i windows och hur de skickar själva meddelandet till skrivaren, de har gjort någon miss där helt enkelt.

Kolla länken till bleeping computer, innehåller mer än det som är översatt till svenska av swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Dagens PC för Alla-artikel

Vart är min medföljande CD-ROM med shareware?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Byta tillbaka till orginal bläck-patron, hjälper lite ( ? )

Permalänk

Min HP skrivare är nätverksansluten och började skicka ut sidor av sig själv med text i toppen "Out of memory" och sen bara vräkte ut hela magasinet med det längst upp på varje sida. Tur jag inte hade fler papper i skrivaren än några st. Ryckte sladden. Skrev ut på nytt, samma sak. Fick avinstallera och lägga till drivrutinen för skrivaren igen för att komma ur det. Så det är inte bara över USB det strulade med den updaten.

Permalänk
Medlem

Skrivarna på jobbet har betett sig underligt i flera år.
IT-avdelningen består av "Jag-vill-jobba-med-data"-fjantar som har SÅ MYCKET att göra att de inget får gjort...

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vart är min medföljande CD-ROM med shareware?

Förstår din frustration, men det får du ta med skribenten Anders, som faktiskt jobbar både här och där
https://www.pcforalla.se/author/anders_lundberg

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Min HP skrivare är nätverksansluten och började skicka ut sidor av sig själv med text i toppen "Out of memory" och sen bara vräkte ut hela magasinet med det längst upp på varje sida. Tur jag inte hade fler papper i skrivaren än några st. Ryckte sladden. Skrev ut på nytt, samma sak. Fick avinstallera och lägga till drivrutinen för skrivaren igen för att komma ur det. Så det är inte bara över USB det strulade med den updaten.

Låter hyfsat normalt för en HP ändå.
Jag menar, har man inte lärt sig att göra half-hyfsad kylning på 20 år så kan man nog inte göra så mycket bättre på andra områden heller.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI