Permalänk

Lång USB kabel

Tjenare!

Har funderat länge på att flytta min dator från den lilla skrubb till kontor jag har och in i mitt rackskåp som står i garaget. När jag drog nätverkskabel mellan dessa utrymmen så gick det ca 20m över vindan och ner i rackskåpet.

För att undvika problem så tänkte jag helt enkelt dra 2st kablar. Förstår att man eventuellt hade kunnat lösa detta med en USB-C kabel till en dockningsstation. Men för att slippa köpa en extrem dockningsstation som klarar av större upplösningar, hz osv så drar jag en DisplayPort kabel direkt mellan de två enheterna.

Alltså en optisk DP kabel direkt från datorns grafikkort och in i skärmen som står i kontoret.
Har kikat på denna: https://www.dustin.se/product/5011281232/cable-dp---dpactive-...

Och en USB (gärna typ C) kabel som endast behöver mata en enklare USB-hub / dockningstation med data, ingen ström eller support för displayer. Syftet för detta är att ha USB-A och USB-C portar för exempelvis trådlös mus/tangentbord eller när man har en USB-sticka som behöver kopplas in i datorn så man slipper springa till garaget.

USB-C kablar verkar vara lite av en djungel speciellt när man kommer upp i längre distanser. Och priserna skenar snabbt iväg.

Tänkte därför om någon har tips på en längre USB kabel som gör det jag behöver och inte kostar överdrivet med dineros.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du långt och det måste fungera blir det via optik och det kostar, första usb hade 5m som "passiv maxlängd" och i takt med att farten ökat så har längden minskat och det är tveksamt om en passiv usb 3 20 Gbit kabel klarar mer än 2 meter, för usb 4 40 Gbit är det max 0,8m.
Fundera på vad du verkligen behöver köra i kabeln för är det mus tangentbord och ljud räcker ju usb 2 med råge och även usb 1 12 Mbit klarar sånt och då är det ju enklare/billigare att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du långt och det måste fungera blir det via optik och det kostar, första usb hade 5m som "passiv maxlängd" och i takt med att farten ökat så har längden minskat och det är tveksamt om en passiv usb 3 20 Gbit kabel klarar mer än 2 meter, för usb 4 40 Gbit är det max 0,8m.
Fundera på vad du verkligen behöver köra i kabeln för är det mus tangentbord och ljud räcker ju usb 2 med råge och även usb 1 12 Mbit klarar sånt och då är det ju enklare/billigare att lösa.

Jo det var ungefär så jag uppfattade läget också. USB2 skulle räcka för just detta men de få tillfällen man kanske behöver snabbare hastighet så hade det varit fint med en modernare lösning.

Jag har dålig koll på skillnaden mellan USB-C och Thunderbolt. Är det praktiskt taget samma regler där gällande distanser?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flajparen:

Jo det var ungefär så jag uppfattade läget också. USB2 skulle räcka för just detta men de få tillfällen man kanske behöver snabbare hastighet så hade det varit fint med en modernare lösning.

Jag har dålig koll på skillnaden mellan USB-C och Thunderbolt. Är det praktiskt taget samma regler där gällande distanser?

Bandbredderna är snarlika så kablagekraven bör vara samma. Usb c är förresten bara en kontakt som används till mycket olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klistrar in ett svar av mig från annan tråd ang detta.

Skrivet av grizzly666:

Kör med 5meters kablar själv, USB och DP.
Dp kabeln jag kör är denna https://www.amazon.se/dp/B09ZLLGFTW?th=1 som funkar felfritt i 1440P165hz.

USB så provade jag först med usbförlägningskabel till tbord/mus/handkontroll, sedan med två olika hubbar båda med egen strömförsörjning.
Första var en USB2 hub, den andra en USB3 usb-c hubb (dvs ingången kabeln till/från datorn var usb-c).
Bara kabel/usb hubbarna fungerade men hade en del "konstigheter".

Exakt vad jag menar med konstigheter kan jag dock inte svara på för det var en hel del skumma saker som att tex ett knapptryck kunde missas (på tbord/mus/kontroller) men nästa funkade och inga fler fel på timmar.
Heller kanske att nåt/några knapptryck blev försenade med nån sek för att efteråt fungera felfritt i timmar.
Några gånger så fanns inte en heller två enhet/er (dvs tbord/mus/kontroller) vid start/omstart av datorn (kanske 2 gånger per månad typ) och det var lika fördelat på vilken enhet som var försvunnen.
Alla tre försvann dock aldrig samtidigt.

Jag körde med kabel och sen usb2 hubben sedan usb3 hubben i ca 2-3 år, och 2-3 gånger så tappades en enhet när datorn var igång/enheten användes.
Kan även svära på att särskilt tbords tryck väldigt sällan kunde ge random fel tangenttryck tex L istället för S.
Då mina skriv fel oftast är av typen tangenten bredvid/över/under, dvs "fat fingering" men under denna period så var det mer andra felskrivningar.

Och efter att jag skaffade USB över Ethernet försvann dessa skrivfel och bara fat finger felen fanns kvar igen.
Dvs det var denna https://www.amazon.se/dp/B08CZ925XB jag skaffade, plus en vanlig billig 5m cat-5e kabel.
Visst är bara usb2 men upplever att med usbminne så har denna i stort sett samma hastighet som usb3 hubben med 5m kabel.

Men viktigast är att alla skumma USB fel har försvunnit sedan 1,5år.

Kortfattat hade mindre problem med 5m usb 2.0 och 3.0 kablar men usb över Ethernet med cat6 kabel funkar perfekt.
Går det att få usb3 hastighet i 20m kablar troligen men det kommer troligen att kosta minst 10 gånger pengarna=inte värt det för min del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Går det att få usb3 hastighet i 20m kablar troligen men det kommer troligen att kosta minst 10 gånger pengarna=inte värt det för min del.

Ja, 7-8000kr för 25m USB känns orimligt (https://www.dustin.se/product/5011133113/strong-usb-kabel-25m)

Permalänk
Medlem

Finns väl usb3 över fiber också? har för mig LTT haft med det i nån video.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jo Eaton/TrippLite verkar ha en prisvärd 30m kabel (https://tripplite.eaton.com/usb-active-optical-cable-aoc-plen...), har däremot inte hittat någon svensk eller europeisk webbshop som säljer den.

Har mejlat Eaton supporten och frågat om den går att få tag i utan att hålla på med en massa tullavgifter.