Blackscreen vid GPU-drivrutinsuppdatering

Permalänk

Blackscreen vid GPU-drivrutinsuppdatering

Hej SweC,

Mina specs återfinner ni i min signatur.

Datorn i fråga är byggd under Januari 2025.
Grafikkortet tillkom i samband med launch av Blackwell.

Jag har haft ett problem som jag vill påstå tillkom direkt efter installation och att första drivrutinsuppdateringen genomfördes.

När jag uppdaterar mina GPU-drivisar via Nvidia App (gud vad jag saknar GeForce Experience)... så händer ett av följande;

- Skärmen blir svart, och vägrar ge bild på nytt. Jag startar om datorn (via fysisk knapp) och Nvidia app påstår att installationen är klar.
- Skärmen blir svart, och vägrar ge bild på nytt. Jag startar om datorn (via fysisk knapp) och Nvidia App påstår att ingen installation gjorts.

VAD kan detta bero på? Jag har försökt ominstallera drivrutinerna, mitt Windows är uppdaterat.
Jag har tidigare haft problem med att min GPU inte tycker om att användas ihop med PCI-E 5.0, och har då bytt i BIOS till 4.0 16X.
Detta har inte haft någon inverkan på detta problem.

En lösning vore extremt uppskattad!
Tack på förhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Använder en Dell Alienware AW3225QF OLED 4K-skärm.

Permalänk

Avinstallera med programmet DDU och installera manuellt utan app och gör en "clean install" när du installerar på nytt.

Vad menar du att din GPU inte tyckte om PCI-E 5.0?

Permalänk
Skrivet av Workout51:

Avinstallera med programmet DDU och installera manuellt utan app och gör en "clean install" när du installerar på nytt.

Vad menar du att din GPU inte tyckte om PCI-E 5.0?

När jag initialt installerade 5080:t så var länkhastigheten PCI-E 5.0 x16. Jag fick då instabilitet/krasher och flickering.
Bytte till PCI-E 4.0 x16 och problemet försvann.

Detta misstänker jag var mjukvarurelaterat, då jag nu bytt tillbaka efter X-antal uppdateringar och inte stött på några problem ännu.

DDU har jag testat med tidigare, kan göra det igen i Safe Mode.

Har du några andra förslag om inte det fungerar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Använder en Dell Alienware AW3225QF OLED 4K-skärm.

Permalänk
Skrivet av Lilltjorven:

När jag initialt installerade 5080:t så var länkhastigheten PCI-E 5.0 x16. Jag fick då instabilitet/krasher och flickering.
Bytte till PCI-E 4.0 x16 och problemet försvann.

Detta misstänker jag var mjukvarurelaterat, då jag nu bytt tillbaka efter X-antal uppdateringar och inte stött på några problem ännu.

DDU har jag testat med tidigare, kan göra det igen i Safe Mode.

Har du några andra förslag om inte det fungerar?

Kanske kan vara värt att underclocka. Jag skulle skriva i 5080 owners club för det är definitivt kopplat till grafikkortet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732322-rtx-5080-owner...

Det verkar också vara något problem med refresh rate. Testa att sänk hz till 60 på skärmen: https://www.pcgamer.com/hardware/graphics-cards/today-i-found...