Azeron Cyborg II/JX 200
Sitter sedan urminnes tider med en fang gameboard men blev lite trött efter att ha spillt cola naturligtvis över C knappen främst. https://www.overclock.net/threads/replacement-for-a-ideazon-f...
Går säkert att rädda men man har i perioder försökt hitta en ersättare. nostromo n52, logitech g13 har båda fått stryka på foten.
Nu testas dels denna https://www.banggood.com/sv/JX200-One-Hand-Wired-Mechanical-G...
Ja priset är korrekt! musen är för plastig för min smak men jag begriper inte riktigt vart felet på tangentbordet är. I dessa tider få allt detta för 200 är absurt!
azeron cyborg 2 följer en mer modern prisbild tyvärr https://store.azeron.eu/azeron-keypads#keypad=cyborg_II
JX 200 inget spektakulärt här. ett kapat tangentbord med handledsstöd. Noll behov av inlärning. Har relativt stora händer det är fullstora tangenter så lite för stort avstånd emellan men fullt funktionellt att nå alla. Fang gameboard har mindre tangenter och olika form vilket hjälper muskelminnet och ger snabbare aktivering av knapptryck då det inte är tangenter designade för att skriva på utan att spela på. Kliar mig alltid i huvudet varför gamingtangentbord hittills bara landat i tangenter gjorda för traditionellt skrivbordsskrivande som i tartarus, nostromo n52, logitech G13? JX200 Varför?
Cyborg 2 som förväntat rejäl inlärningskurva. Räcker närmast med att andas för att aktivera knapparna och varje finger är omringat av knappar så gäller att mappa smart för att du inte ska få en massa ofrivilliga knapptryck.
Använt Kingdom Come Deliverance 2 som borde va en relativ lättstart men första försöken av mappningar gjorde en skvatt galen med alla feltryck.
Du kan konfigurera den på alla möjliga vis vilket är ett absolut krav då alla knappar sitter så nära så du ska hela tiden kunna ha handen i vaggan och bara flippa fingrarna lite i alla fyra vädersträck. sen har du fyra knappar till för dina knuckles om du inte köper compact versionen. Men det stora problemet jag har är pekfingerknapparna. du har knapp för ner sen framför och bakom. för lill och pekfinger har du också på sidan. Att ha nätta fingrar underlättar mycket jag har rätt stora labbar och det går i teorin att ställa in så man inte aktiverar två knappar samtidigt men snackar om mm precision och knapparna är hyperkänsliga krävs ingen kraft för att aktivera någon knapp.
Dock så finns det möjlighet till 32 fysiska knappar har inte funnit något behov av att mappa alla i kcd 2. Man får finna en strategi där ev dubbelkommandon inte har någon direkt påverkan.
Min lösning nu är att jag på knucklestornen mappat 1-4 för vapnen. Detta finner jag naturligt och lätt att komma ihåg.
På tumknapparna utanför den analoga styrspaken har jag mappat tid och esc så de kommer man inte åt lätt av misstag.
E och F är på pekfingret mot mig och den övre mot mig. Kartan är på pekfingret till höger.
V för att ge kommandon åt hund eller prata med folk ner på pekfinger. Gör aldrig något om det aktiveras av misstag samtidigt som E.
R är från mig på pekfingret så för det fingret nyttjar jag alla knappar.
C/X är mot mig på långfingret
Space/q är mot mig på ringfingret
Shift är mot mig på lillfingret
WASD på den analoga styrspaken. Finns en andra spak som går att mappa som typ digital dpad du kan trycka på dock känns den inte bra att använda. Väldigt styv och svårt känna om man trycker upp eller åt höger ex och sitter lite avigt till. Men det går att rotera hur joystickmodulen sitter så jag får skruva mer helt enkelt
En traditionell WASD funktion är något jag saknar. Går naturligtvis att mappa till fingrarna men känns inte naturligt och tror aldrig jag blir bekväm med det. Märker att man tappar rätt mycket precision i rörelserna med analog joystick. Ofta vill man förflytta sig i en rät linje och det är svårare än man kan tro med joystick. Fördelen är att det är en betydligt skönare känsla. Joysticken har hall sensor och även med restriktorer för att begränsa rörligheten känns den väldigt precis och hög kvalitetskänsla. Men trots det går jag ändå runt som ett fyllo jämfört med wasd som tar mig dit mitt crosshair pekar i en absolut rak linje. Har man 3D printer går det nog att fixa en restriktor som ger den fyra riktningar alt möjligt det går sätta rejäla deadzones om man så önskar? Med det sagt det är inte svårare än att spela med en xbox gamepad.
Känslan att lira med den? Ergonomin kan inte se något hinder där. Du rör ju knappt på några fingrar alls allt sitter där de ska när du ställt in den. Kan justera, tilta och rotera exakt allt. Känns som ett 3d tangentbord när du använder det vädligt cyber.
Saknar inte den traditionella tummen för spacebar känns redan rätt så rätt att hoppa med långfingret. Har redan memorerat lika många knappar som innan.
Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x