Permalänk
Medlem

Återkommande pixelfel på LG Oled

Köpte en LG C8 65" Oled tv i slutet av 2018. Knappt två år senare började tv:n få en massa dåliga pixlar i kanterna av skärmen. Felanmälde den till LG som kom och bytte ut panelen. Efter en vecka med nya panelen fick jag en vit pixel mitt i skärmen som lyste konstant. Kontaktade LG som kom och bytte ut panelen igen.

Nu har samma problem som i början uppstått igen. En massa döda och halvdöda pixlar i kanterna av skärmen.

Nån som vet vad som gäller med garanti av detta? Dom sa att jag fick ny garanti på den nya panelen, men det var ju ett tag sen så det kanske är kört nu.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sh971a/lg_cx_65...

Hittade den här tråden där det verkar vara många med LG Oled som har detta problem och där det står att det beror på fabriksfel. Ska det vara löst på nyare modeller?

Permalänk
Medlem

Är det mer än 3 år sedan du köpte TVn och du inte betalat för några förlängda garantier så har de inga skyldigheter mot dig längre. Det skulle i så fall vara om de är bussiga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Bildexpert 📺

C8-modellen är sju år gammal. Du tycks ha dragit en nitlott i exemplarlotteriet, särskilt när samma TV visar symptomen på nytt trots två nya paneler. Trist och surt, fast den kanske ska lämnas in och ersättas av en ny TV? Kostnaden för att själv betala för ett byte av panel på så gamla modeller brukar också överstiga kostnaden för motsvarande kvalitet i nyköp.

Fallerande paneler förekommer fortfarande hos alla TV-tillverkare. Mängden fall ökar ju äldre produkten är. Produkter som LG:s OLED-modeller har dels sålt i miljonupplagor, då de hör till de populäraste modellerna senaste tio åren. Det är också modeller som i högre grad köps av personer som är medvetna om varför de köper den och är mer benägna att diskutera fel och problem. Detta gör att fel på dessa modeller oftare diskuteras och uppmärksammas.