Windows 11:s marknadsandel stiger snabbt

Permalänk
Melding Plague

Windows 11:s marknadsandel stiger snabbt

Statistik från Statcounter visar att andelen Windows 11-användare har börjat öka igen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja även den blinde hittar ett felaktigt korn ibland.

Vad ska jag säga? Som Linuxanvändare...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Windows 7 är sjukt smidig så förvåningen (med tanke 💭 på alla OS versioner after win 7) är lite mindre än störst eftersom det var ett populärt OS helt enkelt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Snusfri

Men hur är det möjligt, det är ju det absolut sämsta OS'et någonsin enligt ett tiotal aggressiva användare..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Men hur är det möjligt, det är ju det absolut sämsta OS'et någonsin enligt ett tiotal aggressiva användare..

nää, SweC har väl fler än tio användare? Läser man kommentarerna i varje nyhet som handlar om Windows 11 så verkar ju alla ha gått över till Linux

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Motsvarar ungefär andelen artiklar som handlar om operativsystemet på Sweclockers.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns knappt någon bra anledning alls att gå från 10 till 11

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med en graf som samtidigt plottar hur antalet Linux (alla smaker) ökar.
Kanske det kommer att synas i Steams diagram.
Jag hatar inte Windows, men med Windows 11 kommer en hel del onödig data att skickas till Microsoft och processas i deras HelYlle AI som inte alls kommer att logga dina åsikter och preferenser alls, för Microsoft har lovat att inte titta.
Just nu är utmaningen att få Wine att lira så jag kan använda program som bara finns för Windows för närvarande. När det är klart tappar Microsoft tio installationer på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Finns knappt någon bra anledning alls att gå från 10 till 11

Att supporten tar slut (om man inte betalar) i oktober är en god anledning kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Windows 11 hemma funkar utmärkt förutsett att man trixar lite med det, t ex Everything och Powertoys är något jag inte klarar mig utan. På jobbet är det betydligt mer irriterande då man är lite mer låst i vad man kan göra men äh, det funkar. Sämre än Windows 7 men bättre än Windows 8. Ungefär samma skit som Windows 10, något sämre kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Just nu är utmaningen att få Wine att lira så jag kan använda program som bara finns för Windows för närvarande. När det är klart tappar Microsoft tio installationer på en gång.

Om det är program som bankid så kan du köra dem i en virtualboxmaskin där du har installerat windows 10/11.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

På vilket sätt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Hade varit intressant med en graf som samtidigt plottar hur antalet Linux (alla smaker) ökar.
Jag hatar inte Windows, men med Windows 11 kommer en hel del onödig data att skickas till Microsoft och processas i deras HelYlle AI som inte alls kommer att logga dina åsikter och preferenser alls, för Microsoft har lovat att inte titta.

Linuxanvändare kommer inte öka nämnvärt (och det säger jag som linuxanvändare).

I slutändan så kommer trots allt en förkrossande majoritet av de Windows 10 användare som gnäller över Windows 11 att installera Windows 11.

Förnekelse, Ilska, Förhandling, Depression, Acceptans.

Permalänk
Medlem

Köpte en mini PC som kom förinstallerat med Windows 11. Trots 30+års erfarenhet av Windows så byttes det illa kvickt ut mot Manjaro istället. Jag gav det ändå en ärlig chans. Har en billig no brand "hdmi capture"-enhet (som officiellt stödjer Windows11) som jag tänkte använda tillsammans med OBS. Första problemet, kan inte aktivera 60Hz i 1080p, enbart 50Hz. Visst, så kan det ju vara tänkte jag, det är ju en billig enhet trots allt. Sedan kunde jag inte heller fånga upp ljudet från capture-enheten. När jag väl spelar in videos får inspelningen enorma framerate-spikes (desktop capture är inga problem så AMDs hårdvaruaccelerering fungerar som det ska) Jag testade flertal drivrutinsversioner. Höll nog på i 2h och trixade i Windows 11.

Bytte mot Manjaro Gnome, installerade OBS, aktiverade VAAPI encoder. Allt var plug'n'play; 60hz, ljud, bilduppdatering, capture-kvalité. Allt fungerade fläckfritt. Inga drivrutiner behövde installeras, och då har inte enheten ens officiellt stöd för Linux.

Jag förstår inte hur människor orkar med Windows. Jag förstår varför Linux-användare promotar det så mycket. På något sätt är det av välvilja. Som Windows-användare behövde jag vara min egen-, och familjens datortekniker lite hela tiden. Efter att jag installerat Manjaro Gnome så har jag inte behövt krångla på flera år. Jag kan bara njuta av att använda datorn för en gång skull.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I slutändan så kommer trots allt en förkrossande majoritet av de Windows 10 användare som gnäller över Windows 11 att installera Windows 11.

Iofs, men tycker ändå att en viss tillväxt bör kunna komma. Jag talar inte om att det skulle gå från 1.45% till 55% över natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Android 45.58%, Windows 25.86%, iOS 18.08%, OS X 4.92%, Unknown 2.52%, Linux 1.45% Länk

Linux är tyvärr en sådan liten del, och som man ser så använder inte så många datorer längre och det kommer fortsätta att minska. Webben är på väg till bara appar på telefoner. Många bryr sig inte alls om webbsidor och vet inte eller kommer ihåg att man öppnar en webbläsare och skriver en adress där.

Det mesta fungerar i Windows och så fort man ska köra Linux får man göra avkall på program man tycker om. En del använder inte vissa program och vissa spel och då går det ju bra att byta. Att mista Dopus, Infanview och autohotkey är mig för stort i förhållande till friheten med Linux.

Men att Windows 10 är 12% större när Windows 11 funnits så länge är ju egentligen ett bevis på misslyckande för Microsoft. Men givetvis skulle andelen Win 11 vara mycket större om de godkände äldre hårdvara.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Varje tråd om Windows n är det några som säger att de ska byta till Linux

Sen provar de (kanske?) hur det är att använda Linux

Sen är de här och gnäller igen när Windows n+1 är på gång.

Det har varit samma visa år efter år.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Köpte en mini PC som kom förinstallerat med Windows 11. Trots 30+års erfarenhet av Windows så byttes det illa kvickt ut mot Manjaro istället. Jag gav det ändå en ärlig chans. Har en billig no brand "hdmi capture"-enhet (som officiellt stödjer Windows11) som jag tänkte använda tillsammans med OBS. Första problemet, kan inte aktivera 60Hz i 1080p, enbart 50Hz. Visst, så kan det ju vara tänkte jag, det är ju en billig enhet trots allt. Sedan kunde jag inte heller fånga upp ljudet från capture-enheten. När jag väl spelar in videos får inspelningen enorma framerate-spikes (desktop capture är inga problem så AMDs hårdvaruaccelerering fungerar som det ska) Jag testade flertal drivrutinsversioner. Höll nog på i 2h och trixade i Windows 11.

Bytte mot Manjaro Gnome, installerade OBS, aktiverade VAAPI encoder. Allt var plug'n'play; 60hz, ljud, bilduppdatering, capture-kvalité. Allt fungerade fläckfritt. Inga drivrutiner behövde installeras, och då har inte enheten ens officiellt stöd för Linux.

Jag förstår inte hur människor orkar med Windows. Jag förstår varför Linux-användare promotar det så mycket. På något sätt är det av välvilja. Som Windows-användare behövde jag vara min egen-, och familjens datortekniker lite hela tiden. Efter att jag installerat Manjaro Gnome så har jag inte behövt krångla på flera år. Jag kan bara njuta av att använda datorn för en gång skull.

Personligen kan jag inte använda Linus på min mini-pc/Intel NUC, för jag får inget ljud via HDMI med Linux, bara bild. Och jag har försökt en hel del för o få ljud, men nope

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare

Är UI i Windows 11 ett haveri? Absolut!

Men ändå det bästa Windows-alternativet just nu då det är bättre på två kritiska områden.

WSL2 är vad som gör arbete i Windows uthärdligt, WSL2 är klart förbättrat i Windows 11 över Windows 10.

Vill man som utvecklare kunna jobba med ett system som är snabbt och inte låter som en jetmotor vill man köra ARM64. ARM64 stödet är mycket bättre i Windows 11 jämfört med Windows 10, det är faktiskt lite förvånande hur pass bra Microsoft fått till deras "Rosetta 2", Prism.

Skrivet av jnsson:

Personligen kan jag inte använda Linus på min mini-pc/Intel NUC, för jag får inget ljud via HDMI med Linux, bara bild. Och jag har försökt en hel del för o få ljud, men nope

Skill issue?

Har du en standard Intel-baserad NUC alt. modern AMD/ARM64-baserad enhet och använder en någorlunda populär distro borde det vara ett icke-problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dem har kört med ganska påtvigade windows update på senaste.
Hade inget val på min jobb dator och vi har en jobb dator som jag inte vill stänga av för den tjatar också om att uppdatera till W11

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Köpt men inte installerat ännu, väntar på ny hårdvara. Men har viss ångest då skrivarmjukvaran lär ryka, speciellt scannern i multifunktionsskrivaren (Brother). Men finns ju 3 dje parts program, om än bökigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Android 45.58%, Windows 25.86%, iOS 18.08%, OS X 4.92%, Unknown 2.52%, Linux 1.45% Länk

Linux är tyvärr en sådan liten del, och som man ser så använder inte så många datorer längre och det kommer fortsätta att minska. Webben är på väg till bara appar på telefoner. Många bryr sig inte alls om webbsidor och vet inte eller kommer ihåg att man öppnar en webbläsare och skriver en adress där.

Det mesta fungerar i Windows och så fort man ska köra Linux får man göra avkall på program man tycker om. En del använder inte vissa program och vissa spel och då går det ju bra att byta. Att mista Dopus, Infanview och autohotkey är mig för stort i förhållande till friheten med Linux.

Men att Windows 10 är 12% större när Windows 11 funnits så länge är ju egentligen ett bevis på misslyckande för Microsoft. Men givetvis skulle andelen Win 11 vara mycket större om de godkände äldre hårdvara.

Om vi kollar vad som egentligen döljer sig i siffrorna i första meningen:
Linux 47,03%
Windows 25,86%
FreeBSD/Mach 23%
Unknown 2,52%

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Företag och offentlig förvaltning håller väl på att byta ut sina system pga att win10 inte kommer stödjas längre? Det är inte för att w11 är så himla attraktivt utan för att de måste.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Installera Start11 om problemet är startmenyn, taskbaren och filhanteraren. Kostar typ en hundring, men väldigt värt det. Lägga till egna mappar med program eller genvägar (eller vad man nu behöver) i taskbaren är guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om vi kollar vad som egentligen döljer sig i siffrorna i första meningen:
Linux 47,03%
Windows 25,86%
FreeBSD/Mach 23%
Unknown 2,52%

Så kan man ju se det. Fast Android bygger på Linux så delar min hjärna mycket på mobil eller desktop när det gäller OS. Grunden är lika och mobiler är ju i grunden en dator med ringfunktioner, gränsen suddas ut lite varje år.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Konstigt, jag har kört Linux på diverse Intel-plattformar och aldrig haft problem med HDMI-audio. Deras drivrutiner är väldigt mogna och stabila. Personligen har jag erfarenhet av Intel HD Graphics med flertalet datorer, laptops, tablets etc med allt från Core-serien till Intel Atom. HDMI-audio har verkligen alltid fungerat. Så det känns ju märkligt minst sagt. Vad har du kört för distro? Egentligen ska man bara in på ljudinställningarna och välja ljudutgång, men när det kommer till HDMI brukar det fungera på automatik, speciellt ifall man inte har någon annan audio inkopplad.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Konstigt, jag har kört Linux på diverse Intel-plattformar och aldrig haft problem med HDMI-audio. Deras drivrutiner är väldigt mogna och stabila. Personligen har jag erfarenhet av Intel HD Graphics med flertalet datorer, laptops, tablets etc med allt från Core-serien till Intel Atom. HDMI-audio har verkligen alltid fungerat. Så det känns ju märkligt minst sagt. Vad har du kört för distro? Egentligen ska man bara in på ljudinställningarna och välja ljudutgång, men när det kommer till HDMI brukar det fungera på automatik, speciellt ifall man inte har någon annan audio inkopplad.

Har testat både Ubuntu, men även andra kommer inte ihåg namnen, var några månader sedan. För mig har också det alltid fungerat, men det verkar vara ett känt problem med Intel NUC och HDMI och ljud. Fungerar som sagt alldeles utmärkt på Windows sidan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna, skulle jag ligga kvar på på win10. Kör förvisso både linux (gentoo) och osx sedan år, så. Men jobbmässigt så blir man ju nu pådyvlad möget också. URK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skill issue?

Har du en standard Intel-baserad NUC alt. modern AMD/ARM64-baserad enhet och använder en någorlunda populär distro borde det vara ett icke-problem.

Nope, det är ett känt problem, iallafall vad jag kunnat hitta med Google sökning. Fungerar inte i Ubuntu t.ex. har även testat andra. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=nuc7i3bnh+...

Fungerar som sagt alldeles utmärkt i Windows, men får inget ljud via HDMI i Linux

Visa signatur