Nytt AMD-kort kan ge bättre prestanda per krona än RX 9070 XT

Permalänk
Melding Plague

Nytt AMD-kort kan ge bättre prestanda per krona än RX 9070 XT

AMD ryktas jobba på nedskalat Radeon RX 9070 GRE-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag får gissa så testar AMD lite av varje, men jag tror inte att det kommer nu när de uppenbarligen säljer allt vad de kan tillverka av 9070.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om jag får gissa så testar AMD lite av varje, men jag tror inte att det kommer nu när de uppenbarligen säljer allt vad de kan tillverka av 9070.

Om det inte ligger en massa "bortbinnade" GPUer på hög redan, som blir denna produkt...
I så fall är det väl istället helt rimligt att lansera snarast.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Behövs ju ett kort som kan brygga gapet som kommer finnas mellan 9070 och 9060 XT. 9070 GRE för 400$ hade varit något.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Spontant så känns det lite som självmål om de inte har 16Gb Vram

Permalänk
Skrivet av holo:

Spontant så känns det lite som självmål om de inte har 16Gb Vram

Dock finns redan 9070 icke-XT med 16GB.

Permalänk
Medlem

GRE kan man visst tolka som man vill nuförtiden

Har tidigare hört "Golden Rabbit Edition", som nu blivit "Great Radeon Edition".

Blir nästa "Greedy Rat Essay" eller kanske även "Great Razor End"...

Oavsett så är en RX 9070 GRE ett välkommet tillskott om det följer liknande mönster som tidigare, då dom tidigare varit rätt prisvärde kort, namnförväxlingar till trots...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bådar inte gott för 9060 och 9060 xt om dom ska in med ett gre där också =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bådar inte gott för 9060 och 9060 xt om dom ska in med ett gre där också =/

Beror väl på hur pris och prestanda hamnar!

Vi vet ännu inte så mycket om 9060 seriens konfiguration (förutom rykten), än mindre dess pris och prestanda.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Dock finns redan 9070 icke-XT med 16GB.

Ja. men känns som det här borde vara ett lägre tier kort och inte glida på 9070 namnet. Tycker jag iaf, speciellt med prestandan som 9070 har så känns det dumt att snåla på videominnet, speciellt AMD som inte brukar snåla på den delen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har tidigare hört "Golden Rabbit Edition", som nu blivit "Great Radeon Edition".

Precis så! Det var Rabbit för att de kom under kinesiska "year of the rabbit", vilket nu är över. Men de ville väl ha kvar GRE nu när det blivit välkänt i hela världen.

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/amd-kills-gol...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ja. men känns som det här borde vara ett lägre tier kort och inte glida på 9070 namnet. Tycker jag iaf, speciellt med prestandan som 9070 har så känns det dumt att snåla på videominnet, speciellt AMD som inte brukar snåla på den delen.

192 bus kan inte ha 16gb...utan clamshell och konstig config.

Varje vram chip är 32bit bred bus
max antal chip per 192 =6st eller 12 i clamshell, 1 eller 2gb så valet är 6/12gb utan clamshell

256 =8 utan clamshell

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oavsett så är en RX 9070 GRE ett välkommet tillskott om det följer liknande mönster som tidigare, då dom tidigare varit rätt prisvärde kort, namnförväxlingar till trots...

GRE..... Almost GREat....

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda per krona…

… tills en vecka efter launch när amd höjt priset med 15%

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det inte ligger en massa "bortbinnade" GPUer på hög redan, som blir denna produkt...
I så fall är det väl istället helt rimligt att lansera snarast.

Jo, men det är lite osannolikt när man har kapat så lite från 9070 vanilla.

Min gissning är att planen är 48CU på 192bitars buss med 12GB minne, eller precis 25% borta. Detta kan då göras på två sätt - antingen klipper man en hel SE (som 6800 gjorde) eller så klipper man bort ytterligare en WGP från varje SE.

Skrivet av Bengt-Arne:

Skrivet av Thomas:

Precis så! Det var Rabbit för att de kom under kinesiska "year of the rabbit", vilket nu är över. Men de ville väl ha kvar GRE nu när det blivit välkänt i hela världen.

Tänkte posta exakt detta. Det är visst ormens år i år.

Märk för övrigt att ”GRE” kan vara både ett positivt, negativt eller neutralt suffix. 7900GRE är ju ett svagare kort än 7900XT, men 6750GRE är bara en omdöpning av 6750XT (med lägre pris) medan 7650GRE ligger mellan 7600 och 7600XT.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan inte någon tillverkar ett modernt, tillräckligt bra kort för 3-4k Max? Då kanske intresset kommer tillbaka som det var för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Ähh... Tusan... Ni fick mig till att försöka tänka, det är inte bra

Skrivet av Thomas:

Antagligen, men i år så är det Ormens år så GSE (Golden Snake Edition) borde fungerar bra, fått en bra snärt bland fordonsentusiaster
BSE (Big Snake Edition) hade antagligen varit ... så där...

Skrivet av tBiorrith:

GRE..... Almost GREat....

Alla år är GREat även ormens år...

Skrivet av mpat:

Jo, men det är lite osannolikt när man har kapat så lite från 9070 vanilla.

Min gissning är att planen är 48CU på 192bitars buss med 12GB minne, eller precis 25% borta. Detta kan då göras på två sätt - antingen klipper man en hel SE (som 6800 gjorde) eller så klipper man bort ytterligare en WGP från varje SE.

Tänkte posta exakt detta. Det är visst ormens år i år.

Märk för övrigt att ”GRE” kan vara både ett positivt, negativt eller neutralt suffix. 7900GRE är ju ett svagare kort än 7900XT, men 6750GRE är bara en omdöpning av 6750XT (med lägre pris) medan 7650GRE ligger mellan 7600 och 7600XT.

Tack för att du påminde mig, åhh...

Modell Minne Krets I CN (Kina) / Utanför CN CU Buss TDP Radeon RX 6750 GRE 10GB (Navi 22) Oct 18, 2023 / Oct 18, 2023 36CU 160 bit 170 Watt Radeon RX 6750 GRE 12GB (Navi 22) Oct 18, 2023 / Oct 18, 2023 40CU 192 bit 230 Watt Radeon RX 7650 GRE 8GB (Navi 33) Feb 7, 2025 / --- --, ---- 32CU 128 bit 165 Watt Radeon RX 7900 GRE 16GB (Navi 31) Jul 27, 2023 / Feb 27, 2024 80CU 256 bit 260 Watt Navi som använts till GRE och deras max konfig. Krets CU Buss Navi 22 40CU 192 bit Navi 33 32CU 128 bit Navi 31 96CU 384 bit Navi 48 64CU 256 bit

Precis som du skriver @mpat
Det med GRE modeller och deras konfiguration följer inte precis något mönster som man normalt ser med XT och icke XT, där XT eller ibland XTX är den fulla varianten, undantag är när XTX kanske får en högre klocka, eller liknande. Icke XT varianten blir något beskuren på CU, samt ibland även en mindre minnes buss.
Med RX 7650 GRE så är det en full krets
RX 6750 GRE däremot är både och där 10GB modellen är ~ RX 6750 (icke XT) och 12GB varianten är en XT
RX 7900 GRE har blivit av med både CU och fått minskad minnes buss...

Det betyder egentligen endast att AMD har GRE som en form av frikort där dom inte följer några satta regler, eller för den delen outtalade regler. Lite av var människas dröm, göra vad tusan man känner för

Nu säger ryktet en sak, samtidigt som man i princip kan säga att GRE prestandamässigt och då i konfiguration, egentligen kan placeras i hela spannet, där det som högst kan bli likvärdigt med XT varianten och som lägst, något under icke XT varianten i prestanda.

Som vanligt så börjar man spekulera lite i "Gissa" hur konfig kanske kan bli, hur prestandan bör bli.

Men för GRE så slutar det för min del med härdsmälta, det kan ju bli vad f..n som helst

Nä, nu tar jag en kopp kaffe... Det behövs...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kan inte någon tillverkar ett modernt, tillräckligt bra kort för 3-4k Max? Då kanske intresset kommer tillbaka som det var för 10 år sedan.

Arc B580 ska vara sjyst kort för sin klass, 3500kr.
B7xx som kommer till hösten blir troligtvis också väldigt intressant för plånboken.

Jag vill ha ett litet kort. Men alla kort ska vara stora SUV nu för tiden. Helt galet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Arc B580 ska vara sjyst kort för sin klass, 3500kr.
B7xx som kommer till hösten blir troligtvis också väldigt intressant för plånboken.

Jag vill ha ett litet kort. Men alla kort ska vara stora SUV nu för tiden. Helt galet

Hatar att förstöra stämningen, men...

Intel's rumored high-end Battlemage GPUs have been cancelled - is it time to worry about GPU competition?

Intel Reportedly Abandoned Higher-end Arc Xe2 "Battlemage" dGPU Project Last Year

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Kan de klämma in ett mellan vanliga o XT.... ptja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Även https://www.sweclockers.com/nyhet/40923-uppgifter-intel-skrot... på samma tema

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

... Jag vill ha ett litet kort. Men alla kort ska vara stora SUV nu för tiden. Helt galet

Klanka inte ner på mitt bygge nu 😂 det är svårt att hitta mitt itx-moderkort i datorlådan, det döljs väl av noctua U14S kylaren och det överdrivet stora grafikkortet (3½ slot och dubbla längden av moderkortet...)
Men datorn är överraskande tyst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack!
Då var det inte bara jag som förstörde stämningen. Puhh...

Visa signatur

--