Permalänk
Snusfri

Atomfall

Stalker möter Fallout möter Watch_Dogs: Legion på ett ungefär.

Släpps 27'e Mars i år och ser faktiskt riktigt intressant ut.

Steam: https://store.steampowered.com/app/801800/Atomfall/

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har kollat på en del! (Eve kanske några för många 😇) previews sedan de började låta media testa ordentligt! Varit ordentligt taggad i över ett år. Men nu börjar de bli svårt o tämja goty förväntningarna! Tickar alla mina boxar verkligen! Framförallt när creative designern pratar om hur de aldrig varit ett mål att göra en mssiv öppen värld! Utan väl kurerade områden där det finns myclet att hitta! Stora nog att man ska känna sig tillfredställd när man hittar en "henlighet"/ ledtråd. Men inte så stor att konceptet faller!

Av i princip alla preciews att dömma verkar de ha lyckats med det exemplariskt! Skadar inte heller att estetiken tilltalar mig otroligt! Känns härligt efter otaliga (stuttriga) gråa timmar i stalker 2!

Känns också som det kommer va ett "färdigt" spel. Uppfriskande på något sätt!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som köpt delux edition? Bara 3 o 45 kvar nu😎

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar looken åtminstone! Kanske återupptar Game Pass för att spela detta i helgen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är cirkus 8h in nu! Absolut, de kanske är något "basic" i sin presentation, combat o grafik är ju inte direlt nyskapande. Men jag måste säga att so far är de en (personlig!) Goty kandidat!

Lätt att förstå varför rescensionerna är väldigt blandade, även om gameplay, mekaniker etc är väldigt bekant! Så är Atomfall något helt nytt! Känns som ett kärleksfullt skapat indiespel! Fast gjort av otroligt slipade spelmakare med en relativt stor budget!

Tycker inte de är varken stalker, fallout eller bioshock! Snarare ett gamla skolans peka/ klicka adventure, fast med stundtals både utmanande och tilfredställande combat! Personligen tycker jag den eventuellt begränsade grafiska stilen hjälper till att bygga världen! Som ett avsnitt av morden i midsommer på väldigt spännande psykadeliska droger. Dialogerna är stundtals hysteriskt roliga och genomgående hög kvalitet på skådespeleriet!

Vill slutligen slå ett slag för svårighetsinställningarna! Jag själv är en 35årig småbarnsfarsa med nervskador i handen. Har Alltså generellt väldigt svårt för diverse "souls-liknande" och snabba skjutar historier. Men det var väldigt lätt att hitta en inställning som var tillräckligt utmanande men ändå lät mig köra hardcore på exploration och survival! Absolut, Ain lämnar en del övrigt att önska i pre release versionen, men personligen stör de inte alls! Känns som när man var 15 o spelade! Kommer på mig själv att sitta med ett brett leende o inse att jag missat både tvättstugan och att sätta igång middagen.

Väldigt bra kontrast till kcd2 (som väl i mångt o mycket är ett bättre spel!) Storyn är ju absolut förstklassig! Men just greppet att själv få bedömma vilka "ledtrådar" som är värda att följa, och vilka frågor som är bäst att ställa till vilken npc!

Är du över 30 o saknar en tid när tvspel utgick ifrån kul ideer mer än fokusgrupper är nog Atomfall något för dig!

OBS! UNDVIK RESCENSIONER O PREVIEWS! gå in utan förväntningar o spoilers!

#resencioneningenbettom

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar jätteintressant. Ser fram emot torsdag.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Så! Nu är ja 10h in i min andra vända! Första tog strax under 20h. Började om direkt när ja insåg hur mycket ja missat! Trots att ja verkligen trodde att ja sett allt! Otroligt hur de har lyckats få alla interaktioner att kännas så organiska!

Första genomspelningen blev de någonslags lawful good till en början. Men storyn är så otroligt komplex o välskriven att vissa beslut verkligen är svåra. Känns väldigt realistiskt när man tvingas att ifrågasätta sina beslut! subtila handlingar får konsekvenser längre fram som känns otroligt naturliga o oväntade! Nu kör ja en neutral good o stealthar runt med pilbåge.

Svårt o säga mer utan o spoila! Hoppas bara att några fler passar på nu när de finns på gamepass så man kan jämföra!

Som sagt så är det nog inte för alla! Men har så otroligt roligt!

Permalänk
Medlem

Hade inte sett nåt om det här spelet innan jag hittade det på gamepass men har spelat 7 timmar hittills men vet inte riktigt hur långt jag kommit. Glömt o spara regelbundet och tror jag gjorde bort mig i Protocols fängelse med doktorn.
Men roligt är det iaf, nu måste jag spela klart det så att äldsta sonen kan installera och prova med. Vi delar gamepass-konto så jag antar att om han installerar det nu så kommer han börja spela på mitt savegame?

Permalänk
Medlem

Svårt o göra "fel" du får kanske hitta en annan lösning. Du kan ha 8 separata saves, 4 var borde räcka 😊 jag gjorde tillslut en "perfect start" save. Som utgångspunkt för o följa de olika vägarna till eftertexter! Kan rekommendera! Tredje gången blir de svårt o låtsas som att man inte vet vilken väg man borde gå 😋. Va en riktigt härlig ride! Hoppas på ett köttigt första dlc lagom till semstern 😇 de lät ju på beskrivningen som att de nog kan bli några timmar! Helt ny setting o karaktärer osv.