Permalänk

SWTOR black screen, RTX4060 Evo OC

Visst, min dator är för all del inte mycket för den kräsne men detta känns knappast prestandarelaterat, snarare relaterat till bristande speloptimering från EA:s sida. Många verkar ha dylika issues med spelet.

Ja, jag kan helt enkelt inte spela Star Wars: The Old Republic eftersom jag får bestående svart skärm var gång jag försöker starta spelet/trycker på Play i launchern. Skärmen blir svart och Alt+Enter funkar inte, Ctrl+Alt+Delete funkar inte – inget kommando funkar för att komma ur black screen. Att starta om datorn, eller att stänga av hårt genom att bryta strömmen, fungerar inte heller då skärmen förblir svart tills det att jag bootar in i systemverktyget för reparation och där väljer att återställa operativet till en tidigare tidpunkt. Det är det enda som fungerar! ... Har vid en tidpunkt installerat om Windows men därpå är det i alla fall samma visa om igen.

Jag hade tänkt att testa följande lösning: https://www.reddit.com/r/swtor/comments/9n6y16/black_screen_w... ... som verkar fungera för de flesta med liknande problem, men eftersom jag inte alls kan starta spelet får jag ju ingen client_settings.ini-fil.

De andra spelen jag spelar funkar normalt, jag dubbelkollat drivrutinerna för det mesta jag kan komma på, så allt är up to date.

Vore kul att få dwt att fungera, särskilt som grabben önskar att vi ska köra SWTOR tillsammans.

Några idéer?

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Hej!
Körs du via Steam eller Swtors launcher?
Om du inte testat båda varianterna så gör det.
Minns att jag hade problem med launchern för något år sen men minns inte på rak arm nu vad det var för fel men då ändrade jag hur launchern laddade data eller liknande.
Sen dess har jag bara kört via Steam.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Hej!
Körs du via Steam eller Swtors launcher?
Om du inte testat båda varianterna så gör det.
Minns att jag hade problem med launchern för något år sen men minns inte på rak arm nu vad det var för fel men då ändrade jag hur launchern laddade data eller liknande.
Sen dess har jag bara kört via Steam.

Hittills har jag försökt med Steam. Bör väl testa båda men det är så drygt att återställa Windows efter varje försök iom att även OS:et knasar/är helt svart efter varje start av SWTOR.

Jag skulle för all del kunna skapa en client settings-fil från scratch med de moddar som föreslagits av andra (som jag länkar ovan) men jag vet inte vad den innehåller i övrigt.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Ja det är ju något helt annat än det jag hade, då funkade ju datorn i övrigt.
Men har du orken så kan det ju vara värt att testa även om jag är lite skeptisk till att det gör någon skillnad.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Ja det är ju något helt annat än det jag hade, då funkade ju datorn i övrigt.
Men har du orken så kan det ju vara värt att testa även om jag är lite skeptisk till att det gör någon skillnad.

Ja, jag funderar på att manuellt skapa en client settings-fil med detta, som jag lyckats googla mig fram till, och se om jag lyckas starta upp skiten i något visningsläge, och därpå ta det därifrån om det funkar. Men tja, jag ska oavsett till att testa att köra separat installer istället för Steam får vi se. Också dubbelkolla detta med DirectX9, eventuellt testa kompabilitetsläge med äldre OS, med mera. Blir dock inte klok på det. Så udda att ett spel fungerar så jävla dåligt för så många ...!

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Om du har senaste drivrutinen från Nvidia kan det vara värt att köra DDU samt installera 566.36 istället, detta var jag tvungen att göra då AC Shadows fick min dator konstant få black screens samt till slut starta om. Kunde inte ens starta spelet innan jag till slut nedgraderade till 566.36, nu har jag lirat utan problem i 20 timmar. Mycket problem för folk med 572.xx just nu, så är helt klart värt att testa äldre versioner.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Om du har senaste drivrutinen från Nvidia kan det vara värt att köra DDU samt installera 566.36 istället, detta var jag tvungen att göra då AC Shadows fick min dator konstant få black screens samt till slut starta om. Kunde inte ens starta spelet innan jag till slut nedgraderade till 566.36, nu har jag lirat utan problem i 20 timmar. Mycket problem för folk med 572.xx just nu, så är helt klart värt att testa äldre versioner.

Jag har inget att förlora på att testa, så helt klart värt ett försök.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Skrivet av meanh:

Tack som tusingen! Det var nog just det som var boven i dramat. Gick ned till 566.36. Bara för att lade jag kompabilitetsläge för i launcher.exe och swtor.exe för Windows 7. Vet ej om det senare hjälper men många har nämnt det som en lämplig åtgärd. Det knasade först när jag startade, så gick jag över till 'Windowed' med Alt+Enter, varpå jag kunde ställa in önskade grafikinställningar och nu kan köra med Fullscreen och hög grafik utan issues.

För övrigt kör jag på separat installer. Att köra SWTOR via Steam verkar inte vara att rekommendera om man ska lita till "allmänheten".

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Skrivet av TatueradApa:

Tack som tusingen! Det var nog just det som var boven i dramat. Gick ned till 566.36. Bara för att lade jag kompabilitetsläge för i launcher.exe och swtor.exe för Windows 7. Vet ej om det senare hjälper men många har nämnt det som en lämplig åtgärd. Det knasade först när jag startade, så gick jag över till 'Windowed' med Alt+Enter, varpå jag kunde ställa in önskade grafikinställningar och nu kan köra med Fullscreen och hög grafik utan issues.

För övrigt kör jag på separat installer. Att köra SWTOR via Steam verkar inte vara att rekommendera om man ska lita till "allmänheten".

Nope, falskt alarm. Det kraschade igen en stund senare. Jag ska efter jobbet idag testa att skapa en egen client settings-fil som tvingar den till windowed.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem

Surt, hoppas du får ordning på det med settingsfilen, spelet är värt att spelas

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Surt, hoppas du får ordning på det med settingsfilen, spelet är värt att spelas

Ja, det suger. Men men, jag har idag under sporadiska jobbpauser surfat runt, samlat behövlig grunddata, slängt in allt och dubbelkollat genom ChatGPT och låtit mig göra en bat-fil som sätter upp färdig client settings-fil utan att jag först behöver försöka starta spelet eller manuellt skapa sökväg och fil. Ska pröva med den under aftonen om jag hittar tid till det.

Delar min fix_swtor_settings.bat med tillhörande textfiler här via Google Drive om någon vill ha eller kika.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Skrivet av TatueradApa:

Ja, det suger. Men men, jag har idag under sporadiska jobbpauser surfat runt, samlat behövlig grunddata, slängt in allt och dubbelkollat genom ChatGPT och låtit mig göra en bat-fil som sätter upp färdig client settings-fil utan att jag först behöver försöka starta spelet eller manuellt skapa sökväg och fil. Ska pröva med den under aftonen om jag hittar tid till det.

Delar min fix_swtor_settings.bat med tillhörande textfiler här via Google Drive om någon vill ha eller kika.

Fungerade alldeles utmärkt! Nu har vi dragit några timmar SWTOR.
Efter en stund tänkte jag inte ens på att jag spelade windowed, särskilt som jag valde att dölja aktivitetsfältet.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk
Medlem
Skrivet av TatueradApa:

Fungerade alldeles utmärkt! Nu har vi dragit några timmar SWTOR.
Efter en stund tänkte jag inte ens på att jag spelade windowed, särskilt som jag valde att dölja aktivitetsfältet.

Härligt att det löste sig!
Märkligt att ett spel kan strula så mycket så det pajar hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Härligt att det löste sig!
Märkligt att ett spel kan strula så mycket så det pajar hela systemet.

Ja, det är sjukt att utdatan mot skärmen blir så pass urknasad att det består vid laddning av Windows om inte OS:et genomgår återställning/reparation. ... Fattar inte riktigt men det är något som sabbar grafikdatan rejält.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa

Permalänk

Kan bara säga det att vi lirat flera vändor efter detta och det fungerar som sagt klockrent efter ovanstående åtgärd.

Visa signatur

Mvh,
En tatuerad apa