Permalänk
Medlem

Motordrivet hörnskrivbord

Sliten skiva, knapppanelen hänger lös men motorn fungerar.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mått ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ut som ett IKEA Galant, isåfall 160 x 80/120 cm

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Ser ut som ett IKEA Galant, isåfall 160 x 80/120 cm

Jag tycker inte att benen stämmer med IKEA Galant men dina mått tycker jag låter rimliga. Jag undrar vad max höjden är?
Jag är intresserad av bordet men jag behöver ha det spegelvänt. Går det att byta plats på benen och vända skivan upp och ner?
(man får förstås borra nya hål och spackla dom gamla).
Bor i Kalmar och jag har bil så det borde inte vara något problem att hämta det.
200kr är förstås helt ok pris.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Det är IKEA, borde vara en äldre version av Galant. Kan tyvärr inte mäta det nu för är bortrest över helgen. Även oklart kring om skivan går att vända.

Permalänk
Skrivet av Sgtjohnson:

Det är IKEA, borde vara en äldre version av Galant. Kan tyvärr inte mäta det nu för är bortrest över helgen. Även oklart kring om skivan går att vända.

Ok. Ingen brådska.

Visa signatur

Permalänk

160x80 x120 (hörndjupet). Höj-sänk ca. 75cm till 125cm. Max vikt det klarar är ca. 80kg.

(Har på ett idag, m extra skiva. 😊 Och aft ett annat likadant som reparerades av vän och gavs bort till honom. Kan bli lite knepigheter med elen, men brukar gå att fixa av händig elkunnig. För övrigt, plastbiten som ska stödja hörn-spjärnet - eller vad det heter, som sitter direkt under hörndelen av skivan - mot benet, gick sönder. Ikea har inte reservdelar, och har ingen 3Dskrivare. Men skrivbordet funkar ändå.)

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

160x80 x120 (hörndjupet). Höj-sänk ca. 75cm till 125cm. Max vikt det klarar är ca. 80kg.

(Har på ett idag, m extra skiva. 😊 Och aft ett annat likadant som reparerades av vän och gavs bort till honom. Kan bli lite knepigheter med elen, men brukar gå att fixa av händig elkunnig. För övrigt, plastbiten som ska stödja hörn-spjärnet - eller vad det heter, som sitter direkt under hörndelen av skivan - mot benet, gick sönder. Ikea har inte reservdelar, och har ingen 3Dskrivare. Men skrivbordet funkar ändå.)

Tack för informationen. Dom måtten passar mig alldeles utmärkt.
"Kan bli lite knepigheter med elen, men brukar gå att fixa av händig elkunnig." Menar att det kan bli problem med elen om man vänder på skivan? Kan nog fixa det ändå men det är bra att veta. Jag har en mindre 3D skrivare så om fästet är trasigt så kan jag nog cada upp det och skriva ut ett nytt.

Visa signatur

Permalänk

Skivan har förborrade hål MED insatser för de 6 skruvarna.

Stativet går att vända håll på. Bara flytta runt fötter och hörnstödet för skivan. (eller byta plats på hela benen, samt hörnstödet)

Vändbar skiva från scratch? Nej. För den händige? The possibilities are endless. 😊 Observera att undersidan är inte av samma material som fanéren på ovansidan.

Grymt skrivbord i övrigt! Även en del tillbehör som kan hittas emellanåt. T.ex. datorhållare - där datorn står på en hylla som hänger = lättare ta loss datorlådan eller göra underhåll på plats (inte fast spänd/hängandes datorlåda som många andra skrivbord har), utökningsdelar m. skivor; fyrkantiga + halv- och helmånar etc., hyllor.
Samt Signum kabelkanal som går att köpa än idag i ny utgåva på Ikea. (Tips: ha två på längden, bakom skrivbordet.)

Sorry för mycket info. 😅 Men skrivbordet är i grunden kanonbra.
Önskar de gjorde likadana lösningar idag.

Just det! Jo, det heter Galant. Ikea bytte till de nya Bekant-skrivborden men hade till en början ”Galant”-namnet på dessa. Det är därför benen/fötterna ser annorlunda ut mellan gamla Galant och nya ”Galant”. Gamla har avsmalnande fötter (uppifrån sett), nya Galant/Bekant har inte det.

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Skivan har förborrade hål MED insatser för de 6 skruvarna.

Stativet går att vända håll på. Bara flytta runt fötter och hörnstödet för skivan. (eller byta plats på hela benen, samt hörnstödet)

Vändbar skiva från scratch? Nej. För den händige? The possibilities are endless. 😊 Observera att undersidan är inte av samma material som fanéren på ovansidan.

Grymt skrivbord i övrigt! Även en del tillbehör som kan hittas emellanåt. T.ex. datorhållare - där datorn står på en hylla som hänger = lättare ta loss datorlådan eller göra underhåll på plats (inte fast spänd/hängandes datorlåda som många andra skrivbord har), utökningsdelar m. skivor; fyrkantiga + halv- och helmånar etc., hyllor.
Samt Signum kabelkanal som går att köpa än idag i ny utgåva på Ikea. (Tips: ha två på längden, bakom skrivbordet.)

Sorry för mycket info. 😅 Men skrivbordet är i grunden kanonbra.
Önskar de gjorde likadana lösningar idag.

Just det! Jo, det heter Galant. Ikea bytte till de nya Bekant-skrivborden men hade till en början ”Galant”-namnet på dessa. Det är därför benen/fötterna ser annorlunda ut mellan gamla Galant och nya ”Galant”. Gamla har avsmalnande fötter (uppifrån sett), nya Galant/Bekant har inte det.

"AlexCooper" är manen som vet saker!
Tack för all information!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

"Kan bli lite knepigheter med elen, men brukar gå att fixa av händig elkunnig." Menar att det kan bli problem med elen om man vänder på skivan? Kan nog fixa det ändå men det är bra att veta. Jag har en mindre 3D skrivare så om fästet är trasigt så kan jag nog cada upp det och skriva ut ett nytt.

Varsågod!

Inget problem med elen om man vänder skivan. All el sätter man dit med skruvar efteråt. Och för just elen finns inga förborrade hål, utan man sätter sakerna där man vill. Finns lite rekommendation på var i manualen. Håll till godo: (hittade bara på Ikeas holländska, men manualen är samma som den jag har)
https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_instructions/galant-onder...
(Ikea ska ha en lista nånstans på alla sina manualer, men fick googla fram denna ett tag.)

Den innehåller mycket och enkel info.
Avseende plastbiten så ser man det på s.3 - ”11703” och s. 16. (Om du gör en CAD och skriver ut får du gärna berätta om det blir bra. 😊)

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Varsågod!

Inget problem med elen om man vänder skivan. All el sätter man dit med skruvar efteråt. Och för just elen finns inga förborrade hål, utan man sätter sakerna där man vill. Finns lite rekommendation på var i manualen. Håll till godo: (hittade bara på Ikeas holländska, men manualen är samma som den jag har)
https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_instructions/galant-onder...
(Ikea ska ha en lista nånstans på alla sina manualer, men fick googla fram denna ett tag.)

Den innehåller mycket och enkel info.
Avseende plastbiten så ser man det på s.3 - ”11703” och s. 16. (Om du gör en CAD och skriver ut får du gärna berätta om det blir bra. 😊)

Perfekt!
Om jag köper bordet och den delen är trasig så skickar jag en sådan till dig när jag har fått till något som fingersr.

Visa signatur

Permalänk

Tack! Vore uppskattat. Hoppas än dock det är helt när du får det. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Där fick du riktigt bra info om det. Kommer tyvärr inte kunna åka och mäta det. Det står i min gamla lägenhet som ska fotograferas till försäljning på onsdag. Tisdag är sista pynt-dagen så det måste iväg på måndag. Är ledig måndag så det passar när som helst då.

Ska förklara varför knapp-panelen hänger löst. Från början var det lite defekt. Bordet har en sorts låsfunktion där man stoppar i en metallpigg i knapp-panelen och då har en krets slutits som gjort att knapparna går att använda. Denna glappade men det gick att komma runt genom att använda en längre pigg t.ex smal skruvmejsel. Därefter har jag hyrt ut lägenheten till min systerson som då försökt "laga" glappet på egen hand. Han har tappat bort plastgrejer som förlängt knapparna och sen lämnat det så, med panelen hängande lös.

Hade tänkt slänga alltihop, men när knapp-panelens kretskort nu hängde lös när han flyttat ut så testade jag att helt enkelt sluta kretsen för "låsfunktionen" för att komma förbi det. Och det funkar fint. Men piggarna till knapparna är borta, så plastknapparna på höljer når inte knapparna på kretskortet.

Sån nu det går att hissa med knapparna på kretskortet utan problem. Har du en 3D-skrivare så är det ett icke-problem för då kan du bara printa ut nya plastgrejer och lägga i så att du kan trycka på knapparna på panelen igen och sätta fast den som den ska vara.

Permalänk

Det kan jag nog fixa. Vi får höras av på måndag. Det blir säkert så att jag köper det såvida det inte är i allt för dåligt skick.
Jag skickar mina kontakt uppgifter via PM.

Visa signatur

Permalänk

(Några Galant-skrivbord har haft ett mindre problem med just att metallpluggen ska sluta kretsen = ge ström invändigt. En lösning är att koppla förbi så att kretsen är sluten utan pluggen isatt. Ej barnsäkert isf., då pluggen är till för att kunna dras ut och hindra barn från att använda höj/-sänk-funktionen, men annars funkar det.
Själva metallpluggen motsvarar förresten ett 3,5mm audiojack-kontakt. Som en kortsluten sådan.)

För övrigt ett tips, avseende hängande dosan och ev. nya skruvar: mät skruvlängd vs. skivans tjocklek innan iskruvning av andra skruvar. Lätt hänt att man drar igenom skovan annars. (Eller beställ nya av Ikeas support.)

Permalänk

Edit: såg nu att skruvarna till kontrollpanelen ligger på skrivbordet. 😊 My bad.
(Tipset ovan är giltigt för alla skruvar om man använder annorlunda än originalen, vid skivbyte o dylikt.)

Permalänk

Vid nedmontering, glöm inte: insex-nycklar och Philips stjärnmejsel (fyrstjärnig). (enl. manualen)
(räcker med en insexnyckel-storlek om man bara tar av skivan och ram-längderna. Fötterna/nedersta delen av benen har grövre insexa, men dem behöver man inte ta loss för att göra flytten lättare. Snarare enklare att låt bli.)

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Vid nedmontering, glöm inte: insex-nycklar och Philips stjärnmejsel (fyrstjärnig). (enl. manualen)
(räcker med en insexnyckel-storlek om man bara tar av skivan och ram-längderna. Fötterna/nedersta delen av benen har grövre insexa, men dem behöver man inte ta loss för att göra flytten lättare. Snarare enklare att låt bli.)

Många bra tips. Hade tänkt ta med index och Philips ändå med är bra att veta att dom verktygen räcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

(Några Galant-skrivbord har haft ett mindre problem med just att metallpluggen ska sluta kretsen. En lösning är att koppla förbi så att kretsen är sluten utan pluggen isatt.

Japp såg att det var kopplat så och gick ju att lösa väldigt enkelt!

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Tack! Vore uppskattat. Hoppas än dock det är helt när du får det. 😊

Jag har fått hem och har monterat bordet nu. Fick skriva ut ett par knappar sedan fungerade det bra
Jag ritade upp och skrev ut fästet (mitt var helt) som reservdel i petg. Skicka ett PM med adress så skickar jag en till dig. Egentligen fungerar en trasig lika bra som en hel eftersom det bara är tryck krafter och den kan inta trilla bort.

Bordet är lite vingligare än mitt cirka 30 år gamla CAD bord (det väger ett ton och är för stort och djup) men det har en smidigare storlek och elmotorer i stället för gasfjädrar.

Visa signatur