Permalänk
Medlem

Funkade med iPad 11" (2025) senast igår för mig med Handelsbanken. Hade ju redan BankID på telefonen och begärde ett nytt för iPaden så vet inte om det räknas som ett "nytt" BankID då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Funkade med iPad 11" (2025) senast igår för mig med Handelsbanken. Hade ju redan BankID på telefonen och begärde ett nytt för iPaden så vet inte om det räknas som ett "nytt" BankID då?

AFAIK kan man inte flytta BankID, dvs det är alltid nytt.
Verkar som Handelsbanken inte kräver NFC då.

Permalänk
Medlem

Hos SEB går det att flytta sitt BankID till en enhet som inte har NFC i alla fall om man kör Android borde fungera med IOS också. Sedan kan du skapa ett nytt på enheten med NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Hos SEB går det att flytta sitt BankID till en enhet som inte har NFC i alla fall om man kör Android borde fungera med IOS också. Sedan kan du skapa ett nytt på enheten med NFC.

Hmm ja det verkar återigen som det är väldigt olika hos olika banker.

Från BankID.com:

Citat:

Byta telefon eller surfplatta
Om du skaffar en ny telefon eller surfplatta kommer ditt BankID inte följa med om du installerar en säkerhetskopia från din tidigare telefon/surfplatta. Detta är av säkerhetsskäl.

Om du fortfarande har tillgång till ett giltigt BankID på din gamla telefon/surfplatta kan du använda det för att flytta över BankID till din nya enhet. Du identifierar dig då på den gamla telefonen för att skapa ett BankID på den nya.

Gör så här:

Ladda ner BankID säkerhetsapp till din nya telefon eller surfplatta.

Logga in i din internetbank och välj Flytta Mobilt BankID.

Följ instruktionerna.

Om alternativet flytta inte finns

Om det inte går att välja flytta i din internetbank, välj istället att skaffa ett nytt BankID. Du kan fortfarande använda ditt giltiga BankID på den gamla telefonen/surfplattan för att identifiera dig när du skaffar det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Fin far skaffade nytt Bank-ID och han använde mobilt Bank-ID och Handelsbankens hemsida för att skaffa nytt och då krävdes verifiering via NFC, använde du Handelsbankens app kanske?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fin far skaffade nytt Bank-ID och han använde mobilt Bank-ID och Handelsbankens hemsida för att skaffa nytt och då krävdes verifiering via NFC, använde du Handelsbankens app kanske?

Ja, Handelsbankens app på iPhone för att skapa ett nytt BankID som genererade en QR-kod som sedan iPaden skannade av.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Ja, Handelsbankens app på iPhone för att skapa ett nytt BankID som genererade en QR-kod som sedan iPaden skannade av.

Right. Den vägen gick inte jag o far när vi skaffade nytt bank-id för hans nya telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det går inte längre att aktivera BankID på en iPad utan ett besök på banken. Det är vad Länsförsäkringar och Nordea meddelat mig när jag frågat.

https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/sys...

Försökte installera BankID på min nya IPad 11.Helt hopplöst givetvis,går ju inte med passet heller eftersom den saknar läsare,så en snabb kontakt med Nordea support i morse .Vi satt och tragglade fram o tillbaka ,ingen lycka så ett besök på bankkontoret i Farsta med dropin idag.Samma visa igen felkod 135.Byt webbläsare då sa kassören,så laddade jag ner Chrome och försökte igen.Pang,inga problem att installera bankid .Tydligen Safari som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Byt webbläsare då sa kassören,så laddade jag ner Chrome och försökte igen.Pang,inga problem att installera bankid .Tydligen Safari som är problemet.

Kör du med Content Blockers, AdGuard eller annat i Safari? Får oftast problem med webbläsare då jag blockar betydligt mer än normala Edge/Chrome-användare.

Permalänk
Medlem

Nej inget sådant.En ren padda 🐸

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Försökte installera BankID på min nya IPad 11.Helt hopplöst givetvis,går ju inte med passet heller eftersom den saknar läsare,så en snabb kontakt med Nordea support i morse .Vi satt och tragglade fram o tillbaka ,ingen lycka så ett besök på bankkontoret i Farsta med dropin idag.Samma visa igen felkod 135.Byt webbläsare då sa kassören,så laddade jag ner Chrome och försökte igen.Pang,inga problem att installera bankid .Tydligen Safari som är problemet.

Gratulerar.

Men hjälper inte mig då jag inte får det felet.

Jag kommer vidare och skall aktivera i BankID-appen men misslyckas eftersom det inte går att läsa av passet eller nationellt ID med enheten.

Länsförsäkringar släpper inte på regeln med mindre du gör personligt besök.

Nordea som vi ser tidigare i tråden kan tänkas göra undantag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Grattis. Gör dem tydligen inte för alla.

Verkligen inte, min morsa hade inget pass ens hon köpte ny Samsung S24. De på telefonen sa att hon MÅSTE besöka ett kontor med sitt körkort. x) Hon hade Samsung s10 med bankID som hon verifierade sig i telefonkön med. Då de stängt ner massa kontor var hon tvungen att ta bussen 2 -3 timmar för att lösa bankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Gratulerar.

Men hjälper inte mig då jag inte får det felet.

Jag kommer vidare och skall aktivera i BankID-appen men misslyckas eftersom det inte går att läsa av passet eller nationellt ID med enheten.

Länsförsäkringar släpper inte på regeln med mindre du gör personligt besök.

Nordea som vi ser tidigare i tråden kan tänkas göra undantag.

Jag vet inte om jag var otydlig tidigare men inststallationen på Ipaden skedde givetvis parallellt med en IPhone med mobilt BankID på,i högernäven.Det är ju inte förrän i slutet man får frågan ”Installera på annan enhet”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Jag vet inte om jag var otydlig tidigare men inststallationen på Ipaden skedde givetvis parallellt med en IPhone med mobilt BankID på,i högernäven.Det är ju inte förrän i slutet man får frågan ”Installera på annan enhet”

Exakt så jag gör, loggar in på iPhone men så fort jag skannar QR-kod med iPad så avbryts aktiveringen och BankID-sidan avslutas. Tillbaka till Länsförsäkringar får man felkod 1001 och notis att enheten måste ha stöd för NFC.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Exakt så jag gör, loggar in på iPhone men så fort jag skannar QR-kod med iPad så avbryts aktiveringen och BankID-sidan avslutas. Tillbaka till Länsförsäkringar får man felkod 1001 och notis att enheten måste ha stöd för NFC.

NFC har ju med att läsa av de nya passen att göra,har du kryssat i rätt ifrån början med att ” förnya eller skapa nytt BankId” dvs inte med pass🤔

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat Bank ID på min iPhone som jag gjorde innan mitt pass gick ut.

Nu har passet gått ut och har inget ID för använder körkort som dock inte är godkänt av Bank ID.

Om jag ska skaffa ny telefon behöver jag skaffa nytt pass först då? Ska inte utomlands närmaste året så känns onödigt. Och ID kort har jag inte använt sen man skaffade körkort.

Eller kan man lösa det på annat sätt?

Inga planer på byta telefonen just nu men så småningom så blir det kanske när iPhone 17 kommer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

NFC har ju med att läsa av de nya passen att göra,har du kryssat i rätt ifrån början med att ” förnya eller skapa nytt BankId” dvs inte med pass🤔

Det är upp till varje bank vad som tillåts. Länsförsäkringar kör 100%. Varje enhet skall aktiveras med nationellt id eller pass. Du får aldrig valet att skippa passet.

Undantag ges bara på ett av deras bankkontor.

Förnya fungerade inte innan. Och nu finns det inget giltigt på iPad så det är nytt som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är upp till varje bank vad som tillåts. Länsförsäkringar kör 100%. Varje enhet skall aktiveras med nationellt id eller pass. Du får aldrig valet att skippa passet.

Undantag ges bara på ett av deras bankkontor.

Förnya fungerade inte innan. Och nu finns det inget giltigt på iPad så det är nytt som gäller.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det finns ju ingen NFC läsare på Ipaden,så hur gör du då🤔Nordea tillåter som sagt installation av BankID på en padda utan pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Det finns ju ingen NFC läsare på Ipaden,så hur gör du då🤔Nordea tillåter som sagt installation av BankID på en padda utan pass.

De kan inaktivera funktionen. Vilket dem gör när man besöker banken och verifierar sig.

I Nordeas fall så kan de tänka sig göra det över telefon har vi bevis på i tråden redan.

Länsförsäkringar vägrar utan tvingar sig till besöket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har aktiverat Bank ID på min iPhone som jag gjorde innan mitt pass gick ut.

Nu har passet gått ut och har inget ID för använder körkort som dock inte är godkänt av Bank ID.

Om jag ska skaffa ny telefon behöver jag skaffa nytt pass först då? Ska inte utomlands närmaste året så känns onödigt. Och ID kort har jag inte använt sen man skaffade körkort.

Inga planer på byta telefonen just nu men så småningom så blir det kanske när iPhone 17 kommer.

Ett pass gäller ju bara i 5 år så det är ju ingen idé att skaffa i förväg Nytt pass tog 3 dgr när jag tog ut ett i början på mars.Mycket längre tid under resesäsongerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Ett pass gäller ju bara i 5 år så det är ju ingen idé att skaffa i förväg Nytt pass tog 3 dgr när jag tog ut ett i början på mars.Mycket längre tid under resesäsongerna.

Ja men behövs det om jag byter telefon? Antar det för alltid skaffat nytt bank ID tidigare när jag bytt telefon. Även om den för över alla apparna så måste man skaffa nytt vad jag vet. Synd att man inte kan använda körkortet. Kostar ju 400kr för ass eller I’d bara för att skaffa bank ID på nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja men behövs det om jag byter telefon? Antar det för alltid skaffat nytt bank ID tidigare när jag bytt telefon. Även om den för över alla apparna så måste man skaffa nytt vad jag vet. Synd att man inte kan använda körkortet. Kostar ju 400kr för ass eller I’d bara för att skaffa bank ID på nytt.

Ja. Du behöver ett pass eller nationellt id om du skall aktivera ett nytt BankID på telefonen hemma.

Kan du tänka dig ta dig till banken kan du legitimera dig med körkortet.

Citat:

Varför behöver jag svenskt pass eller nationellt ID-kort för att förnya mitt BankID digitalt?
Ibland behöver du bekräfta din identitet en extra gång, till exempel när du skaffar nytt BankID på distans. Det är en säkerhetsåtgärd för att skydda dig och minska bedrägerier. Det är alltid banken som beslutar om när det behövs.

Kontakta din bank

Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av polisen, kontakta din bank. Du behöver ha ett svenskt personnummer för att kunna få ett BankID.

https://support.bankid.com/sv/fragor/digital-id-kontroll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag använde passet när jag bytte till en 16e för några veckor sedan .Prova utan först annars är det väl bara att skaffa ett.Några dagar utan BankID går väl att leva med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om jag ska skaffa ny telefon behöver jag skaffa nytt pass först då?
...

Ett BankID gäller i maximalt 5 år, så ett tips är att välja en bank som ger samma giltighetstid.

Har hittills alltid kunnat förnya BankID mha ett befintligt BankID mha Skandiabanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harpvag:

Som sagt, det är upp till varje bank hur det vill göra. Kan man inte verifiera sig med NFC hos Länsförsäkringar måste man gå till ett bankkontor.

Visa signatur