Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Har du kapat kabeln, eller kör du med trådad mus?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kör en Superlight 2 för det mesta, men när det ska spelas WoW blir det en lite äldre razer naga, vägrar lägga extra pengar för den trådlösa.

Permalänk

Jag har inte börjat använda mus än, det ser så coolt ut att ungdomen flyttar en pekare med denna makapär. Men jag fortsätter allt med tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Kör med trådlös för att kunna använda musen framför tangentbordet.
Det gör underverk för min axel att inte behöva ha den långt ut till höger.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Nej, litar inte på trådlös teknologi, för vare sig ljud eller input. Plus att det är för jobbigt att böka med batterier.

Edit: Tänkte främst på desktop användning, men insåg att jag, för ärlighetens skull, använder trådlös till min notebook. Smidigare att bara lämn dongeln istoppad när man ska stoppa undan och ta fram datorn hela tiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har inte börjat använda mus än, det ser så coolt ut att ungdomen flyttar en pekare med denna makapär. Men jag fortsätter allt med tangentbordet.

Siktar på detta för det mesta men när det gäller spel så krävs det lite mer finess

Permalänk
Medlem

Aldrig trådlöst.

Permalänk
Medlem

Var nog väldigt hårt mot trådlöst ett par år sen men nu har det ju börjat kvitta på senare tid då stabiliteten, prestandan och batteritiden börjar va där, G502 X Lightspeed jag kör med har typ 140 timmars batteritid och G915 tangentbordet ca 150 timmar och båda körs via samma reciever, behöver inte tänka på laddningen, bara då och då börjar det blinka till att det är dags för laddning men man blir förvånad hur länge de håller nuförtiden. T.o.m. e-sportsscenen har ju starkt börjat switcha åt trådlös hållet så det i sig säger en hel del.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Testpilot

Skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till trådat.

Använder i dag en ROG Harpe Ace (Aim Lab Edt); lättviktig, hög precision och för klassen lång batteritid. Inbyggt minne också, så efter en initial uppsättning av inställningar har jag aldrig behövt installera mjukvara igen. Bara inbyggt minne borde vara anledning nog för de flesta att klippa sladden

Det finns så många trevliga trådlösa möss i alla former, vikter och med (minst) likvärdig latens som trådat – samtliga med bra batteritid (1 vecka+) – att jag inte ser mycket poäng i att köra trådat i något läge. För den som tycker att en vecka känns klent finns alternativ som håller i flera månader, likt Logitechs G305:a.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Köpte min första trådlösa som var en Logitech G Pro Wireless Mouse för ett par år sedan, kommer aldrig gå tillbaka till sladd

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

I soffan är det trådlöst, men annars MX518

Permalänk
Medlem

Har en trådlös Razer Deathadder, som jag har inkopplad konstant numera. Hade problem med deras "hyperspeed dongle" lr vad det heter (2.4ghz). Hände lite hipp som happ att musen frös i nån sekund, sjukt irriterande. Det är min första trådlösa, och planen var att köra 2.4ghz till min main dator, sen bara flippa över till bluetooth för jobbdatorn när man jobbar hemma.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

På den stationära har jag aldrig känt någon anledning alls att välja bort sladden, därför är den kvar. Både på mus och tangentbord.

På min laptop som jag släpar runt på och ställer upp lite varstans skulle mus med sladd kännas väldigt fel, där har det varit trådlös längre än jag kan minnas.....

Så lite olika beroende på omständigheter.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ändå förvånad att så många kör med sladd fortfarande sett till hur bra dagens trådlösa är.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Discokungen

Dagens trådlösa möss väger cirka ingenting och har batteritid på veckor, så jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till att bråka med sladd igen.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket jävla hardcore om du verkligen gör det. Jag minns att jag spelade till och med något sorts fps-spel med enbart tangentbord när jag var yngre och jag var inte den ända precis.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Hedersmedlem

Första trådlösa musen jag hade var väl från... 2002? Nån gång kring millenieskiftet. Logitech kanske?
IRmottagre. Det var kanske en av de sämre upplevelserna jag varit med om i hårdvaruväg hehe.
Vinkla musen lite fel och tappa kontakten helt.
Ja utöver då att den hade orimligt eftersläp när den ändå funkade.

Sedan några år trådlöst igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Självklart.
Logitech MX Master 3S, den bästa musen som någonsin gjorts.
Överlägsen allt annat.
Går utmärkt att använda till allt från kontorsjobb till fps.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Samma som Yatagarasu, jag kör med en ROG Harpe Ace. Har alltid varit väldigt anti mot trådlösa för de varit tunga, laggiga och bara känts allmänt dåliga. Men den här är verkligen som en annan värld. Totalt överlägsen allt jag använt innan så nu kommer jag aldrig återgå till trådat igen. Se bara till att använda 2.4GHz och inte Bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, litar inte på trådlös teknologi, för vare sig ljud eller input. Plus att det är för jobbigt att böka med batterier.

Jag kör en Logitech G305. Hade lite problem med hackig mus när dongeln satt bak på datorn, men nu när den sitter på ovan i fram så har jag aldrig problem (datorn står under skrivbordet), och det är flera veckors batteritid med ett vanligt AA. Jag kommer aldrig gå tillbaka till sladd

Permalänk
Medlem

Trådlöst alla spel utom rally där jag med sladd.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hade en trådlös för ~20 år sedan. Efter det endast trådat

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Givetvis trådlöst. Mycket bättre. Laddat den en gång sedan 25e december

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk länge men skaffade en Logitech Superlight för 1.5år sen och är väldigt nöjd. Märker ingen skillnad i latens. Dock är jag ingen e-sportare.

Nästa blev trådlöst headset. ASUS ROG Delta II. Ännu mer nöjd med det. Väldigt låg latens med deras trådlösa teknik. Bara tweaka ljudet lite och slå på Dolby Atmos så låter det väldigt trevligt i spel/film. Batteritiden är grym också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Var nog väldigt hårt mot trådlöst ett par år sen men nu har det ju börjat kvitta på senare tid då stabiliteten, prestandan och batteritiden börjar va där, G502 X Lightspeed jag kör med har typ 140 timmars batteritid och G915 tangentbordet ca 150 timmar och båda körs via samma reciever, behöver inte tänka på laddningen, bara då och då börjar det blinka till att det är dags för laddning men man blir förvånad hur länge de håller nuförtiden. T.o.m. e-sportsscenen har ju starkt börjat switcha åt trådlös hållet så det i sig säger en hel del.

Kör samma setup, dagens trådlösa möss och tangentbord är såpass bra och har såpass bra batteritid att trådat bara körs om det är ett måste.

Laddar musen ungefär varannan vecka och tangentbordet någon gång i månaden.

Mx master 2s till jobbdatorn, den laddas ännu mer sällan

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

G502 men kör mest med sladden ikopplad.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Har trådlös headset, och efter det kommer ju trådlös mus. Jag skulle troligen inte kunna gå tillbaks till trådat efter att ha använt trådlöst under längre tid, men det långt högre priset för något jag inte behöver får mig att avstå.

(oj, kom precis på att jag köpt en begagnat trådlös flera månader sedan som jag aldrig testade...)

Permalänk
Medlem

Sen logitech släppte G900 har jag kört trålöst. Kan flytta den dit jag behöver den. Skrivbordet, soffan, simracing stolen.
I värsta fall är det en trådad mus en timme. 99% av tiden är det bara en mus jag slipper en sladd som fastnar och är störande.
Min har bara 30h batteritid, men den klagar 2-3 timmar innan den är slut så bara att koppla in sladden när man stänger av datorn.
För mig är det typ en vecka i praktiken jag behöver ladda, nya superlight har ju typ 60h batteritid, rätt sugen med att de är lättare också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Trådlös mus, tangentbord och headset och det är så jäkla bra. Lustigt att se en del dinosaurier här som skriver "aldrig trådlöst!". Jag tänkte lite så förut men har sedan dess sett ljuset och njuter nu i min trådlösa tillvaro.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som har kört trådlöst flera gånger i rad, och sagt att jag aldrig någonsin skulle gå tillbaka till trådat, men när den Vaxee np-01s wireless, som jag köpte här eller blocket, började hänga sig i 1-2sek varje gång man lyfter den (vilket är typ en miljon gånger i sekunden speciellt när man spelar FPS) så gick jag tillbaka till en trådad Zowie ZA13-S som jag hade köpt för typ 350kr på någon fyndhörna. Det var över ett år sedan nu och jag vill verkligen inte byta mus alltså. Den är så sjukt bra och passar min hand och grepp helt perfekt, galet stabil byggkvalitet där ingenting knakar eller rör sig en μm även om man trycker det hårdaste man kan på sidorna, inget gnissel och bäst av allt nästan: inget gnissel när man håller lmb eller rmb.

Jag glömmer hela tiden bort att den har sladd för från och med -C, så är deras sladdar lätta som luft och i ett material som är helt och hållet som ett jätteluftigt tygrep.

När jag råkar ha 1700kr över i slutet på månaden och absolut inget annat att köpa så köper den trådlösa versionen, som släpptes långt efter jag hade köpt min trådbundna. Det var inte ens tal om att den skulle släppas som trådlös när jag köpte min btw.

Vill tillägga att jag har testat precis allt när det kommer till min Vaxee-mus. Av någon anledning så är felet ganska okänt bland allmänheten(Gamers alltså) men söker man på det så får man upp mängder med trådar om folk som har exakt samma problem även med dom trådbundna versionerna som släpptes innan. Det är en hjälte också som har en egen hemsida där han testade typ 30 olika saker för att försöka hitta vad i h-vete som är problemet med den, men inte ens han hittar det.

Väldigt tråkigt, för utöver att den hänger sig så är Vaxee nästan lika stabila och bra som Zowie. Troligtvis pga vem som startade Vaxee. Men så länge det här är ett problem som är såpass vanligt som det onekligen är, så kommer jag inte gå tillbaka till Vaxee iallafall.

np-01s, inte no-01s*
Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)