Permalänk

Laptop med 16GB ram

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en bärbar dator, var först inne på begagnad men vågar inte riktigt pga garanti etc ... Så det får nog bli en ny.

Jag har främst tänkt att ha den till självstudier (kurser på courses.com med inriktning på it support, nätverk etc...) Jag kommer även eventuellt koppla in en midi synth och spela in lite låtar.

Jag har ingen aning vad man ska tänka på vid köp, jag vill komma undan så billigt som möjligt men ändå inte tumma på några saker:
Minst 16gb Ram
Minst 15,6" skärm
Gärna sd-kort-läsare men inget krav
Windows 11
Gärna hyffsat framtidssäker då jag inte vill behöva köpa nytt efter 2-3 år

Just nu tycker jag allt känns ganska dyrt på datorfronten, brukar det komma några reor så här framåt sommaren?

Är det runt 6000kr dessa dator brukar ligga på som minimum?

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad företagsdator. Dell, HP Probook, HP Elitebook osv.
Mycket för pengarna.
De byter oftast dator efter 3-5 år, och man köper i princip aldrig snikmodeller. Vilket ger att de har god prestanda för dagens användning osså.

Köpte min senaste laptop för 1 år sen, en Dell Precision. i7-gen9, 512/32 och Quadro-grafik. 16"-skärm. 5000. Vilket var en riktigt bra pris förvisso. Nypris 2019, 20000 skulle jag tro,

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Köp en begagnad företagsdator. Dell, HP Probook, HP Elitebook osv.
Mycket för pengarna.
De byter oftast dator efter 3-5 år, och man köper i princip aldrig snikmodeller. Vilket ger att de har god prestanda för dagens användning osså.

Köpte min senaste laptop för 1 år sen, en Dell Precision. i7-gen9, 512/32 och Quadro-grafik. 16"-skärm. 5000. Vilket var en riktigt bra pris förvisso. Nypris 2019, 20000 skulle jag tro,

Hmm ja det låter ju ev som ett bra alternativ, vart köper man dessa begagnade företagsdatorer? Är det via blocket eller refurbed och liknande sidor? Jag vill helst ha lite garanti på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hmm ja det låter ju ev som ett bra alternativ, vart köper man dessa begagnade företagsdatorer? Är det via blocket eller refurbed och liknande sidor? Jag vill helst ha lite garanti på produkten.

Kjell.com säljer har jag sett. Prismässigt? Ingen aning, men troligen vill de ha lite betalt.
Annars så är det refurb-firmor, kan dock inga namn.
Jag köpte min på Tradera.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Ett alternativ är Inrego, de erbjuder minst 1 års garanti, fri support och 30 dagars öppet köp.

https://shop.inrego.se/barbara

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack för svaren här, jag har dock nu bestämt mig för att köra på en helt ny laptop.
Har fastnat för denna . Den möter alla krav jag har (förutom att det ej verkar att gå att uppgradera till 32 gb ram )

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Hoppas man får länka här...

Är denna prisvärd eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för svaren här, jag har dock nu bestämt mig för att köra på en helt ny laptop.
Har fastnat för denna . Den möter alla krav jag har (förutom att det ej verkar att gå att uppgradera till 32 gb ram )

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Hoppas man får länka här...

Är denna prisvärd eller finns det bättre alternativ?

Satsa på en med 32 GB ram istället.