Nvidia Geforce RTX 5060 Ti: Mellankort, mellanpris, mellanbra

Permalänk
Medlem

Vid det här laget börjar man undra vad som krävs för att något inte ska få åtminstone bra produkt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett helt ok kort särskilt om man ska köra nya spel i 1080p med DLSS 4, och energiförbrukningen är ju bra för elräkningen. Synd att 5060 inte presterar bättre än ett 4070 och 16GB kanske känns väl i överkant. Hade varit bättre om 5060 hade haft 12GB och 5070 16 GB, tror inte många kommer lyckas slå i taket med 16GB med detta kort på länge.

Skulle gärna sett Asus versionen med två fläktar, antar två fläktar borde räcka gott.
https://www.inet.se/jamfor?compare=5415430,5415336,5415347,54...

Sen kommer Ray Tracing optimeras inom kort så då blir det väl ett extra skutt

DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda
https://www.sweclockers.com/nyhet/40880-directx-raytracing-1-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tuff avvägning! Visst kan man avvakta och se hur läget är några veckor efter lansering och släppa ett test först då, men samtidigt hänger folk ofta på låset när det vankas ny hårdvara. Då lutar jag åt att allmänintresset är så pass stort att test bör gå ut på släppdagen, så att folk kan göra så informerade köp som möjligt. Jag ser för- och nackdelar med båda uppläggen.

Så länge vi har denna situationen att endast ett mycket fåtal kort finns att köpa till riktpris vid lanseringen så anser jag att ni i era recensioner bör vara tydliga med att betyget gäller riktpris. 9070 XT fanns t.ex. att köpa i ett mycket begränsat antal för 7990 kr, och när dessa sålde slut höjdes priset till 9490 kr vilket är en ökning på nästan 19%, något som bör beaktas när man sätter betyg.

Permalänk
Medlem

Inte mycket bättre än ett 3070 4,5 år senare...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Fan va nVidia är fula och släpper denna först så att recensioner på 16GB modellen kommer flöda över. Sen släppa 8GB modellen i smyg och folk som har mindre koll kommer kanske bara läsa/höra om 16GB recensionerna. Och som vanligt ingen kritik mot nVidia från Swec....

Permalänk
Medlem

Att det inte ens kommer upp i prestandan och ligger jämnsides mot ett 4070 (Icke-Super) är ett så otroligt underbetyg!
Även ett mindre hån att ett 3070 som lanserades för snart 5 år sedan(!) ligger hack i häl.

Nej, avgå ALLA och främst Nvidia!

Permalänk
Medlem

Basically ett 4060 ti refresh med några % fler fps och fler features.
Tittade man på att köpa ett 4060 ti är det iaf inte ett sämre köp än det.
Men extremt tråkig lansering, hade den sniffat 4070 så hade det varit bättre men nu är den lite för långt bort....är ju närmare mitt snart 5 år gamla 3070 än den är ett 4070

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

En udda kabel fråga

Blir det någon som helst skillnad i prestanda med en 12vhpwr vs 8-pin kabel?

Det lilla jag vet om 12vhpwr är att den ger exakt det grafikkortet behöver och är mer effektiv (och kan "prata med grafikkortet" vad det behöver i realtid), vet inte om det påverkar latenser etc.

Såg ett klipp på Inet om ATX 3 standarden och 12vhpwr
https://www.youtube.com/watch?v=pJoRgM_rRtw&t=125s

Det är bättre på att hantera tex strömspikar (därav min fråga / fundering)
https://youtu.be/pJoRgM_rRtw?t=280

Vad jag förstår så är det själva ATX 3.0 som är bättre på hantera "micro stutter" men att det inte är själva kabeln det handlar om mellan 12vhpwr vs 8-pin kabel (om man har ett ATX 3.0 nätagg)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Vid det här laget börjar man undra vad som krävs för att något inte ska få åtminstone bra produkt.

Håller med, ett kort av 60-klass *TI* som inte ens når upp till förra seriens 70-klass kort borde rimligtvis "Missa målet", men icke. 3070ti-prestanda 4 år senare känns inte som utveckling precis.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Bra produkt är lite som en 3:a på Sweclockers skala. Alltså ganska mediokert.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En udda kabel fråga

Det lilla jag vet om 12vhpwr är att den ger exakt det grafikkortet behöver och är mer effektiv (och kan "prata med grafikkortet" vad det behöver i realtid), vet inte om det påverkar latenser etc.

12vhpwr har egentligen bara några kablar extra som i väldigt många fall bara drar pinnarna mot gnd så grafikkortet vet att det kan dra max last.
Finns i princip inget smart med 12vhpwr

Är ingen skillnad i prestanda mellan 8 pin eller 12vhpwr. Ingen skillnad i effektivitet heller.
12hpwr är bara mindre och mer "snygg" tyckte nvidia för att dra mycket effekt ur jämfört med 3+st 8 pin kontakter.

ATX 3.0 kräver dock lite mer från nätaggen sett till short burst loads än tidigare specifikation, men är rätt säker att nya agg även klarar det på 8 pin kontakter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En udda kabel fråga

12VHPWR (eller vad den nu heter) kan inte prata med grafikkortet, och är inte effektivare än 8-pin på något sätt egentligen.
Det "smartaste" den kan göra är när du använder Nvidias 8-pin till 12VHPWR adapter så kan den begränsa maxeffekten för grafikkortet om du har färre än fyra 8-pin

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Kvicksilver:

Se trådens första inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

12vhpwr har egentligen bara några kablar extra som i väldigt många fall bara drar pinnarna mot gnd så grafikkortet vet att det kan dra max last.
<Uppladdad bildlänk>

Är ingen skillnad i prestanda mellan 8 pin eller 12vhpwr. Ingen skillnad i effektivitet heller.
12hpwr är bara mindre och mer "snygg" tyckte nvidia för att dra mycket effekt ur jämfört med 3+st 8 pin kontakter.

ATX 3.0 kräver dock lite mer från nätaggen sett till short burst loads än tidigare specifikation, men är rätt säker att nya agg även klarar det på 8 pin kontakter.

Ok, jag minns jag såg ett klipp på inet om ATX 3 standarden, kikade nu igen vad det handlade om

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk

Ett kort för det priset är inte ett mellankort lol. Det är upper-end. 5050 kommer vara rtt mellankort.

Permalänk
Medlem

Gott om spel i 1440 där kortet är runt 60fps.

Detta kort gör sig bäst i 1080.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Jag är ändock lite positivt ställd till detta kort, helt okej prestanda för mina behov. Det blir detta eller ett Rx 9060 till min "balkong och sommardator.

Permalänk
Medlem

Dammar av PPK som använts tidigare på SweC, helt klart förvånad över resultatet. 5060 TI finns för MSRP, och alla här har jämförts med pris på kort i lager på Inet, jämfört med prestanda i 1440p-index från SweC. Högre är bättre PPK

Korten ligger helt klart nära varandra i pris prestanda denna generation och Nvidia verkar vara mer prisvärd, bortsett från uppstickaren Intel. Kan AMD tillåta att det ens är i närheten av sant? Har jag räknat fel bara?

Kort Index Pris PPK
5060 TI 91 5399 17
5070 121 7759 16
5070 TI 147 11499 13
5080 167 14990 11
5090 239 36199 7
9070 135 8490 16
9070 XT 153 9490 16
4060 TI 73 5499 13
4070 100 8190 12
B580 66 3489 19
7800 XT 101 6290 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

12VHPWR (eller vad den nu heter) kan inte prata med grafikkortet, och är inte effektivare än 8-pin på något sätt egentligen.
Det "smartaste" den kan göra är när du använder Nvidias 8-pin till 12VHPWR adapter så kan den begränsa maxeffekten för grafikkortet om du har färre än fyra 8-pin

Tack för svaret.

Jag såg detta klipp förut om ATX 3 därav min fundering och fråga (har ej sten koll)

Såg ett klipp på Inet om ATX 3 standarden och 12vhpwr

Det är bättre på att hantera tex strömspikar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

<Uppladdad bildlänk>

Tack för svaret.

Jag såg detta klipp förut om ATX 3 därav min fundering och fråga (har ej stenkoll)

Såg ett klipp på Inet förut om ATX 3 standarden och 12vhpwr

Det är bättre på att hantera tex strömspikar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tuff avvägning! Visst kan man avvakta och se hur läget är några veckor efter lansering och släppa ett test först då, men samtidigt hänger folk ofta på låset när det vankas ny hårdvara. Då lutar jag åt att allmänintresset är så pass stort att test bör gå ut på släppdagen, så att folk kan göra så informerade köp som möjligt. Jag ser för- och nackdelar med båda uppläggen.

Test, ja, det ska gå ut på releasedagen. Prestandan är nära oförändrad över tid.

Men prisbedömning är en ren chansning i min värld, så det beror ju på betygssystemets utformning om det ens borde vägas in så tidigt som i prestandatesterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Dammar av PPK som använts tidigare på SweC, helt klart förvånad över resultatet. 5060 TI finns för MSRP, och alla här har jämförts med pris på kort i lager på Inet, jämfört med prestanda i 1440p-index från SweC. Högre är bättre PPK

Korten ligger helt klart nära varandra i pris prestanda denna generation och Nvidia verkar vara mer prisvärd, bortsett från uppstickaren Intel. Kan AMD tillåta att det ens är i närheten av sant? Har jag räknat fel bara?

Kort Index Pris PPK
5060 TI 91 5399 17
5070 121 7759 16
5070 TI 147 11499 13
5080 167 14990 11
5090 239 36199 7
9070 135 8490 16
9070 XT 153 9490 16
4060 TI 73 5499 13
4070 100 8190 12
B580 66 3489 19
7800 XT 101 6290 16

Så 5060ti/5070 är ungefär lika prisvärt som 7800/9070/XT, resterande Nvidiakort är långt efter, hur menar du att Nvidia ligger före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så 5060ti/5070 är ungefär lika prisvärt som 7800/9070/XT, resterande Nvidiakort är långt efter, hur menar du att Nvidia ligger före?

Det var nära nog rage bait, då 5060 TI inte riktigt är samma klass som 9070 ex. Och 9060 lär förbättra läget för AMD här. Sen skriver jag själv att korten ligger nära varandra också, inte någon jordskredsseger åt vilket håll man än lutar idag

Ändå, jämför priser mot prestanda så anser många att Nvidia har en guldkant i tjänster och stöd som får kosta mer jämfört med AMD. HW Unboxed pratar om 20% eller mer för att AMD ska framstå om köpvärt av många. Om vi nu håller med är en helt annan sak såklart, men om man ger Nvidia 20% handikapp i PPK så är både 5070 och 5060 TI klart prisvärda och AMD hamnar på samma kassa nivå som 5070 TI

Och om 5070 Ti upplevs lika köpvärt som AMDs 9070 och 9070 XT så är produkterna helt klart inte bra prissatta!

Jag tror vi inte har mycket att ta hem av uträkningen alls, annat än att AMDs kort stack upp i pris för mycket efter lanseringen för att anses klart köpvärda jämfört med Nvidia för de flesta. Hade AMDs kort hållit MSRP så hade man framstått solklart köpvärd istället för "nära nog för att köpa Nvidia ändå". Det var en rolig övning i att avhålla mig själv från köp tills vidare

Själv får jag nog avvakta en super-refresh eller en 90750 innan jag slår på köpknappen. För antingen har korten för låg prestanda eller allt för hiskliga priser för min smak

Permalänk
Skrivet av medbor:

Test, ja, det ska gå ut på releasedagen. Prestandan är nära oförändrad över tid.

Men prisbedömning är en ren chansning i min värld, så det beror ju på betygssystemets utformning om det ens borde vägas in så tidigt som i prestandatesterna

Där kommer ju problemet att ett korts värde ligger mycket i dess prestanda i förhållande till priset. Jag vet att Linus Tech Tips tidigare valde att använda MSRP rakt av i sina jämförelser för att priserna varierade men att du nu slutat med det då det är på tok för opålitligt.

Sen finns det ju dåliga produkter också, tänker på drivrutinskraschar eller Ace of Sweden-PSU, som bör undvikas. Men så fort det är stabila produkter som gör vad de ska är priset en viktig faktor. Tidigare när priserna varit svårförutsedda har SweC väntat med utmärkelsen tills bilden klarnat något, det kanske skulle vara standard. Det vill säga skriva om produkten gör sitt jobb till MSRP och sedan göra en prisjämförelse när första batchen sålts av för att jämna ut spelplanen för övriga som redan stabiliserats på marknaden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skäggig legend

Jo jag köpte mig precis ett RX 9070 och känner mig nöjd att lämna Nvidia bakom mig ett tag. Priserna är lite galna och jag förväntar mig lite högre priser framöver "aka tullar".

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Så 7700 16 GB edition?
Grafikkortsmarknaden är minst sagt mindre rolig numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Se trådens första inlägg!

Sorry, men att skylla på att betygssystemet är under utvärdering förklarar inte hur 5060ti får "Bra produkt" under nuvarande betygssystem. Här är era egna kriterier för att få "Bra produkt":

Citat:

Bra produkt delas ut till produkter som inte riktigt tävlar i den högsta ligan, men ändå har en hel del att erbjuda. Det kan röra sig om en konkurrenskraftig prislapp, god design eller innovativa lösningar. Det är en bit kvar till perfektion, men väl värt tummen upp.

Exakt vilka kriterier ovan prickar 5060ti tycker du? Vad har kortet att erbjuda över tidigare generationer, eller levererar bättre för priset, bättre designat och mer innovativt? Det enda jag kunde se som positivt är att det drar mindre ström vilket är mer eller mindre givet pga nyare nod. Övriga kriterier på pluskontot var ytterst tveksamma:

• God prestanda i 1440p - Jämför med vad? Med 4060-serien möjligtvis, som är ökänd som bland det sämsta Nvidia släppt, men inte övriga kort som kommit ut de senaste 5 åren

• Godkänd ray tracing-prestanda - Godkänd? Jag skulle säga att funktionen är oanvändbar vid runt 20fps på den här klassen kort

• Best in class uppskalning med DLSS 4 - Visst, DLSS 4 är marginellt bättre än 3:an men jag tror ingen normalanvändare ser någon större skillnad

• Kommer i två minneskonfigurationer - Såklart, vi måste ge Nvidia cred att de släpper en ännu sämre 8GB variant.

Som sagt, ingen utmärkelse alls eller "Missar målet" hade varit mer rimligt.

Stavfel
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Så en som sitter på ett 2060, vad rekommenderar ni? Om nu detta kort sög. Och jag lirar 1440p, prisklassen är budgetvänligt.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Spännande att de fortfarande finns i lager. Brukar ju försvinna som smör i solsken!

Skrivet av Clasito:

Antingen är tillgången väldigt god eller så säljer korten uselt. Lutar mer åt det sistnämnda men det finns definitivt kort för MSRP. Som vanligt är det nog bara första batchen som gäller men den principen är vi vana med.

Inet:
<Uppladdad bildlänk>

Saldot har knappt rört sig senaste timmen.

Finns fortfarande kort i lager nu kl 19 när jag läst igenom recensionen, känns inte alls som det varit någon större hype eller marknadsföring inför den här lanseringen. Knappt ens från Nvidia själva (särskilt inte när de smyger ut två andra modeller samtidigt som däremot inte går att köpa). Känns väl som att mycket av hypen inför nya grafikkort dött av något när det inte gått att köpa grafikkort (till MSRP) under ett tag.

Skrivet av AkUs:

Borde ni inte vänta med utmärkelse/betyg då det är en papperslansering? Eller det hoppar man när det är nVIDIA som man fjäskar för?

Sen som sagt. "Bra produkt" för något som kostar 6795:-

https://alina.se/produkter/asus-dual-geforce-rtx-4070-evo-oc-... - Välkommen till kruxet

Övriga kort med 8 GB verkar vara en papperslansering, Nvidia skickar inte ens kort till recensenter och har förbjudit sina partners att göra det inför lanseringen (enligt ex. Hardware unboxed). Själva 16 GB varianten verkar däremot gå att köpa även några timmar efter lanseringen. Så inte något fel från Sweclockers agerande/betyg, bara konstigheter från Nvidia.

Sedan huruvida det är ett bra köp beror ju vad man jämför med och till vilka priser, om kortet finns i lager till 5400 kr så är det väl ett helt okej köp. Inte direkt så att man springer ut och köper det, men inom den budgeten inte ett orimligt alternativ heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Så en som sitter på ett 2060, vad rekommenderar ni? Om nu detta kort sög. Och jag lirar 1440p, prisklassen är budgetvänligt.

2060 12 GB? Annars kan jag förstå att VRAM börjar bli ett smått akut problem, kan du vänta så är det väl fortfarande bäst att göra så. Antingen för att se om 9070 och 9070 xt börjar falla i pris, eller för att se hur AMDs motsvarande grafikkort kommer prestera och kosta, borde lanseras hyfsat snart. Allting beror ju just hur budgetkänslig man är och hur mycket man vill vänta.