Nu höjer Sony priset på PS5 i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

All elektronik är tillfälligt undantagna. Det senaste budet är någon månad eller 2

Trodde du ja...

Permalänk
Medlem

Tur att jag valde att köpa ett PS5 pro nyligen då (GTA6 samt GoT2/GoY), fick Pro'n för drygt 8k från Amazon.de.
Tråkig utveckling..

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns aktuellt att ta bort kemikalieskatten!

Även den där kassettbandsskatten (eller vad den nu hette) borde ses över!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

Höj priserna ännu mer..detta är patetiskt.
Snart har folk inte råd med nåt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har tyckt att PS5 varit för dyr redan tidigare.

Får klara mig med Nintendo Switch samt Xbox One X tills vidare.

Sen blir det nog till att skaffa en ordentlig speldator igen. Känns ovärt med konsol idag, då det känns väldigt osäkert kring hur länge spelen kommer att vara spelbara.

Ubisoft, EA och Microsoft älskar att stänga av onlinestödet i sina spel efter ett par år

Utvecklingen av hårdvara har minskat i hur mycket bättre det blir för varje år. Med tanke på priserna på GPUer speciellt så tycker jag att konsolen är det starkaste värde förslaget just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det blir ju också om företagen erbjuder samma eller likvärdig produkt men för hela tiden högre priser, så blir det man får sämre per krona eller vilken valuta man vill räkna i.
Mat är ju svårt att säga nej till, eftersom man måste ju äta även om det är dyrt.
Men nöjesprylar och andra mindre nödvändiga saker,
Om vi hela tiden får sämre värde,
Vad ska driva försäljningen ?

Ska hela nöjesindustrin bygga på FOMO som försäljningsargument ?

Permalänk
Medlem

Att enbart höja priset på modellen som var billigare (€449) än Switch 2 (€469) har nog inte ett piss med tullar att göra. Jag tror snarare att Nintendos prissättning för Switch 2 är en större anledning än Trumps tullar. Sony såg att det fanns ett utrymme för att höja priset på den digitala PS5 Slim så den ligger snäppet över Switch 2. Det finns flera anledningar att göra detta. Dels så genererar det mer pengar i kassan, men framför allt, om PS5 Slim är billigare än Switch 2 så kan okunniga konsumenter få för sig att PS5 är det sämre alternativet, då högre pris oftast är synonymt med bättre produkt. Det kan vara av just denna anledning som Sony valde att sänka priset på skivspelaren med €10 för att balansera prisskillnaden mellan Digital och Standard. Det blir €578 i stället för €588 i förhållande till Standard som ligger på €549.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

PS2 kostade 280$ vilket get 505$ idag, så spontant bör ju priserna vara perfekta (PS2 sålde ju som smör)

Det är samma gnäll som på bensinpriserna - Din bil drar mindre idag men du betalar mer, även med ett literpris på 25kr betalar du mycket mindre per km nu som du gjorde på 90-talet om du har en någorlunda fräsch bil idag…

Problemet är inte priserna, problemet är att lönerna inte hänger med och det behöver börja där (och svenska kronan, och alla hittepåskatter)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den borde rimligtvis gått ner ca 15% pga av den starka kronan

Permalänk
Medlem

Åtminstone så behöver man inte skaffa ett Battlepass för att överhuvudtaget få köpa en PS5 ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Nya skrattretande tider, några år gamla konsoller går inte ner i pris, utan upp.

Du vet hur inflation fungerar eller?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Förr brukade det väl vara så att inflation ledde till att saker kostade mer i kronor (för oss som bor i Sverige), men att lönerna också gick upp i kronor.
Att de mer eller mindre tog ut varandra? Att sakers pris i förhållande till lön var liknande.

Om priser går upp utan att löner går upp (eller att båda går upp, men att priser ökar betydligt mer än löner) så blir det något som kallas reallönesänkning.

Eller menar du att det alltid har varit reallönesänkning ändå sen begreppet inflation uppfanns ?

Permalänk

Hejsan.
Hade troligtvis tänkt köpa en dator i slutet av augusti månad för minst 15 tusen. Behöver jag tänka om och beställa den tidigare med dessa extra avgifter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Förr blev chip och annan elektronik mycket billigare att tillverka. Ofta fick man 20-40% mer prestanda för samma pengar om man väntade ett år

Vi hade inflation även då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att enbart höja priset på modellen som var billigare (€449) än Switch 2 (€469) har nog inte ett piss med tullar att göra. Jag tror snarare att Nintendos prissättning för Switch 2 är en större anledning än Trumps tullar. Sony såg att det fanns ett utrymme för att höja priset på den digitala PS5 Slim så den ligger snäppet över Switch 2. Det finns flera anledningar att göra detta. Dels så genererar det mer pengar i kassan, men framför allt, om PS5 Slim är billigare än Switch 2 så kan okunniga konsumenter få för sig att PS5 är det sämre alternativet, då högre pris oftast är synonymt med bättre produkt. Det kan vara av just denna anledning som Sony valde att sänka priset på skivspelaren med €10 för att balansera prisskillnaden mellan Digital och Standard. Det blir €578 i stället för €588 i förhållande till Standard som ligger på €549.

Eller så hade det varit ett toppendrag av Sony att behålla eller till och med sänka priset på PS5 Slim med €20 så att ett PS5 är billigare än ett Switch 2. Alla ungar vet att PS5 är mer kraftfullt och om dom skriver PS5 på önskelistan så är det bra mycket mer värt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Switch 2 lanserar med EU Pris likt ps5, och i Sverige dyrare.

Sony: "whut skulle ps5 vara lika dålig som switch? no way jose nu får vi höja och visa var vi står"

LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Tenerezza:

Ser ut som Sony ökar priser i deras starkaste marknader för att inte behöva öka i USA, de området där det faktiskt gått upp i pris med både svagare dollar samt tullar, Intressant. Euron har ju vuxit sig starkare samt inga tullar mot länderna som producerar konsolerna.

Med dagens priser så är PS5 Digital i USA 400$ (350€) lägger vi på 20% moms som standard så blir det 420€ men den kostar nu 500€ i Europa... Rätt tydligt att Sony vill att resten av värden subventionerar USA.

Bra analys. Jag tror tyvärr de flesta företag som drabbas av de nya tullarna i USA kommer ta till liknande åtgärder. Om företaget är beroende av USA marknaden eller vill fortsätta sälja i USA. Så beslutar man att hantera de ökade kostnaderna i USA genom att höja priserna även i andra regioner, och Sverige påverkas.

Trots att kronan stärkts och vi kunde förvänta oss lägre priser på elektronik så blir det nog det omvända. Väldigt tråkig utveckling.

Dessutom lär vi även få uppleva andra oväntade effekter pga obalans i globala försörjningskedjor och marknader.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Europa men inte USA som orsakar detta? Vilket pissbeteende

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får flashback till releasen av PS3? €499 är det nya $599.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roteleks:

Är det bara jag som får flashback till releasen av PS3? €499 är det nya $599.

PS3:an gick dock att fynda för under 2000:- ett par år senare.

PS5:an gick i helt fel riktning från start, där Playstation Pro 30th Anniversary Edition är det ultimata beviset på hur lättlurade vi är som konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

PS3:an gick dock att fynda för under 2000:- ett par år senare.

Notera att jag skrev releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roteleks:

Notera att jag skrev releasen.

Jag noterade och ignorerade! PS5:an är nära 5 år gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag noterade och ignorerade! PS5:an är nära 5 år gammal nu.

Inte vad jag syftade på när jag skrev releasen, utan jag syftade på allas reaktion på det höga priset när PS3 lanserades, precis som alla nu reagerar på prishöjningen på PS5 trots att den funnits på marknaden i 4,5 år.

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Köpte PS5 med disc för 4999 på Ica Maxi.

<Uppladdad bildlänk>

Vilken ica maxi var det?
Riktigt bra pris tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Vilken ica maxi var det?
Riktigt bra pris tycker jag iaf

Ica Maxi Umeå förra året i November, black week/month. Tror dom hade det i hela Sverige men när de med disc-drive tog slut så försökte de sälja den utan disc för samma pris och folk som beställde online fick alltså en disklös fast de beställt med disc.