Anmäl dig till Roborock Challenge!

LG vill anpassa TV-reklam baserat på konsumtionsmönster

Permalänk
Medlem

Tänk att jag trodde att min nästa TV antagligen skulle bli en LG...synd.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Förstår fortfarande inte denna fixation vid att man ska ha riktad reklam. Jag har sett undersökningar som visar att oriktad reklam är den som leder till fler köp. Riktad reklam kommer ju med stor sannolikhet att vara på saker man nyss har köpt och inte längre behöver köpa eller saker där man gjort seriös jämförelse och därmed inte kommer hoppa på första bästa reklam.

Jag killgissar att "Riktat/anpassad reklam" endast är den lättsmälta officella förklaringen, medan möjligheten till insamling av användardata för tittarmönster etc är den egentliga. När folk undrar varför de ska samla in all information om en själv så låter det ju bättre att säga att det är för den "riktade reklamen" än att de tjänar miljarder på att sälja den vidare till de som efterfrågar ett specifikt underlag.
Lite som när de säger sig värna om ens integritet idag, och att ens data "enbart används internt för att underhålla tjänsten" och i det finstilta: "...och våra partners".
Dvs till vem som helst som vill köpa det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

När man betalt för en dyr premiumprodukt ska man fan i mig inte behöva se reklam, utsättas för "AI" eller få sitt tittarmönster sålt.

En LG tv är ingen dyr premiumprodukt. De reas ut hela tiden, premiumprodukter reas inte ut. Premiumprodukter behöver inte heller visa reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Kan man ens vara utan internetanslutning i TV:n om man vill se nåt annat än linjärt TV4 och SVT i marknätet? Jag menar, de flesta tittar nog ibland på nån kommersiell streamingkanal, eller en betalkanal, som ju Boxer flyttade till internet om man inte har parabol. Rätta mig om jag har fel!

Jag har en "dumb-TV" ansluten till antenn och Chromecast. Chromecasten är i vederbörlig ordning ansluten till routern, dvs till internet. Mitt intryck är att jag redan har riktad reklam på TV4 Play (gratisversionen med reklam) eller Pluto, när jag tittar mha Chromecasten. Det hör till saken att jag har stuga i v. Blekinge, och även i lägenheten i Småland dyker det upp reklam för en skånsk lokal Sparbank och och en köplada i ö. Skåne. Den reklamen drabbar inte vanliga smålänningar utan anknytning till Blekinge och Skåne om den inte är riktad.

Såklart man kan.

Koppla en chromecast/dator/ annan enhet och använd TVn som...TV!

Att ha chromecast/dator/annan enhet anstluten till internet är inte samma sak som att koppla TVn till internet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

En LG tv är ingen dyr premiumprodukt. De reas ut hela tiden, premiumprodukter reas inte ut. Premiumprodukter behöver inte heller visa reklam.

Det är nog inget bra sätt att se på saken... Har sett rea på microLED-TV som sänkts från över 1 miljon kr till närmare hälften. Nog fasen är det en premiumprodukt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog inget bra sätt att se på saken... Har sett rea på microLED-TV som sänkts från över 1 miljon kr till närmare hälften. Nog fasen är det en premiumprodukt.

Högt pris innebär inte premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag har inte försökt skapa en vattentät definition Visst kan du hitta motexempel genom att jämföra med produkter i en helt annan prisklass och en helt ny teknologi, men då försvinner relevansen tycker jag. Det reas inte ut hela tiden heller. Jag utgår ifrån att han menar en vanlig OLED tv, om vi jämför med konkurrenterna så ligger de i samma prisklass.

En premiumprodukt som reas ut stup i kvarten kommer folk inte betala fullpris för. De vet ju att de kan få det billigare om de bara väntar lite. Det skulle urholka varumärkets premiumstatus och det vill man inte som premiummärke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har inte försökt skapa en vattentät definition Visst kan du hitta motexempel genom att jämföra med produkter i en helt annan prisklass och en helt ny teknologi, men då försvinner relevansen tycker jag. Det reas inte ut hela tiden heller. Jag utgår ifrån att han menar en vanlig OLED tv, om vi jämför med konkurrenterna så ligger de i samma prisklass.

Nä, jag menar inte att LG OLED nödvändigtvis är premium för det.
Jag har en dålig vana att påpeka argument som inte håller även om jag håller med om slutsatsen...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Kan man ens vara utan internetanslutning i TV:n om man vill se nåt annat än linjärt TV4 och SVT i marknätet? Jag menar, de flesta tittar nog ibland på nån kommersiell streamingkanal, eller en betalkanal, som ju Boxer flyttade till internet om man inte har parabol. Rätta mig om jag har fel!

Jag har en "dumb-TV" ansluten till antenn och Chromecast. Chromecasten är i vederbörlig ordning ansluten till routern, dvs till internet. Mitt intryck är att jag redan har riktad reklam på TV4 Play (gratisversionen med reklam) eller Pluto, när jag tittar mha Chromecasten. Det hör till saken att jag har stuga i v. Blekinge, och även i lägenheten i Småland dyker det upp reklam för en skånsk lokal Sparbank och och en köplada i ö. Skåne. Den reklamen drabbar inte vanliga smålänningar utan anknytning till Blekinge och Skåne om den inte är riktad.

Jag har ingen internet anslutning (varken trådat eller Wi -Fi) till min TV.

Finns ingen antennkabel inkopplad (inga Tv kanaler), både jag å TV:n har reklamallergi. Appar som SVT Play, Britbox, 4K Disney + å Netflix körs på 4K Apple TV/Google TV Streamer.

Har även en 4K Blu ray inkopplad i min Marantz Cinema 50.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vad jag fiskade efter var om det finns någon tillverkare som inte kör annonser/spårning alls. Då skulle jag gärna rösta med plånboken genom att köpa en TV från dem (även om den i övrigt hade sämre specs). Men det blir svårt att utöva konsumentmakt om det inte finns några alternativ

Man får nog då få till butiken och läsa igenom TOS på varje tillverkare. Bra tillfälle att kolla flytet i UI samtidigt. Hur scrollar egentligen den här på en 48" femton meter långa textmassan..

Men sen är det förstås ändå bara att hoppas på att det inte uppdateras ivf.

Om det ändå fanns någon slags rörelse för alternativa OS på TV med.

Skrivet av Knorkas:

Nävisst, en källa i någon form behövs såklart alltid. En del TV har ju även ChromeCast inbyggd. Och ibland försvinner även den. Då får man ändå gå över till en extern för fortsatt användning.

Skillnaden vid urpluggning av TV blir då möjligen separationen av ev snokande även av saker du har kopplat till den. Alltså, att även mediaspelare och vilken apparat du använder till TVn (spelmaskin, din CC, etc) blir en del av marknadsundersökningar. (Detta var fö en av de saker som uppdaterades i den senaste ändringen av LGs TOS.)

Skrivet av Wiggin:

Jag killgissar att "Riktat/anpassad reklam" endast är den lättsmälta officella förklaringen, medan möjligheten till insamling av användardata för tittarmönster etc är den egentliga. När folk undrar varför de ska samla in all information om en själv så låter det ju bättre att säga att det är för den "riktade reklamen" än att de tjänar miljarder på att sälja den vidare till de som efterfrågar ett specifikt underlag.
Lite som när de säger sig värna om ens integritet idag, och att ens data "enbart används internt för att underhålla tjänsten" och i det finstilta: "...och våra partners".
Dvs till vem som helst som vill köpa det.

Så är det definitivt också. Men, riktad reklam är det betydligt högre CEM på än den slumpmässiga.

Skrivet av pine-orange:

De är såklart billigare än det mesta av samma, eller tom betydligt sämre kvalitet och funktionalitet just pga alla invasiva aspekter. Det är som det mesta idag.

Sen vari man lägger begreppet premium kanske kan vara individuellt. Är det begränsningar av allmänt bred tillgänglighet? Eller mer ett absolut eller abstrakt värderande av tillverkningskvalitet?

En LG skulle i det första alternativet kunna vara lika premium som gammelmärkena om den inhandlas första året. Men blir den rent kvalitetsmässigt helt plötsligt inte premium under den jämförelsen med en annan tillverkares förra årsmodell som inte längre går att få tag på pga mindre produktion och glesare revisioner?

Klart det alltid kan kännas tråkigt att snabbt få en föråldrad produkt. Men det är priset man (inte) får betala då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Å fy fan. Nu drabbas jag inte eftersom jag använder alla tv-apparater enbart och endast som bildskärmar, finns inte en chans i Hälsingland att jag skulle använda tv:ns appar, eller ens låta apparathelvetet komma åt något nätverk överhuvudtaget.

Men ändå; det finns bara ett acceptabelt alternativ: ingen reklam. Någonstans. Någonsin.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En appletv (eller motsvarande, som jag också skrev) är dock markant bättre än vad de trycker in i en tvs os. En splitter ny tv kanske har acceptabelt os men ge det 2-3-4år så är det slött, dåligt, inte kommit några uppdateringar på länge, saknar appar, tappar funktionalitet (för tjänster bytar krav som tvns app inte uppfyller) etc., medan appletvn fortfarande är snabb, smidigt och bra. Än mer så när tvn är 5-10år gammal, då är en ny appletv (och återigen, "eller motsvarande") en billig (relativt) produkt att köpa för att fortsätta använda tvn utan att kännas att den är gammal.

Därutöver har då inte jag fått någon reklam i min appletv om jag inte öppnar specifika appar som så klart får göra som de vill, dvs själva OSet är rent å fint från reklam. Det kan man inte säga om t.ex. LG Webos eller samsungs; där är det lite reklam här och var fastän man klickat ur det och enda sättet att slippa det är att inte låta tvn ha anslutning till internet, vilket då tappar halva poängen med en smarttv.

Jo säkert bättre över lag, men har en oled som är 5 år och en som är 1 år gammal, och en äldre lcd som säkert är snart 10 år. Oled tv'na är lika rappa som den dag de köptes. Lcd'n lite segare, men ingen direkt fara. Alla streaming appar fungerar ypperligt även på den älsta. Skulle jag nu köpa något annat för streaming så skulle det vara en shield. För lokal uppspelning så vinner de dedikerade spelarna med hästlängder så som Dune/Zidoo etc.

Har ingen direkt reklam, och apparaterna är uppkopplade, avstängt i menyn. Förstår verkligen inte ditt resonemang om internetuppkoppling, tappar du själv inte poängen med en smarttv om du inte använder funktionerna utan använder en apple tv?

Att en appletv håller i 10 år. Jo kanske det, om man inte önskar ta del av nya funktioner, format osv, och skulle nog själv inte köpa en appletv, främst för att den inte kan skicka passthrough på olika ljudformat så som DTS-HD, Dolby TrueHD, etc och att jag läst många klaga på interfacet. Men det handlar nog mer om tycke och smak, och alla är ju olika.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har ingen direkt reklam, och apparaterna är uppkopplade, avstängt i menyn. Förstår verkligen inte ditt resonemang om internetuppkoppling, tappar du själv inte poängen med en smarttv om du inte använder funktionerna utan använder en apple tv?

Fast idag är alla tv-apparater "smarta" så man kan inte välja bort det, vare sig man vill ha det eller ej
Så om det är en poäng eller inte är inte relevant, då man alltid får det.

Jag har en gammal LCD utan smartfunktioner - har en stationär dator i tvbänken som står för spel och film, och kommer antagligen aldrig använda smartfunktioner på en TV.
Så för mig hade det varit bättre med en icke-smart TV som kostar mindre och inte har några smartfunktioner.
Men som tur är verkar det fortsätta gå att bara använda en TV som...en TV

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så för mig hade det varit bättre med en icke-smart TV som kostar mindre och inte har några smartfunktioner.

Det hade inte kostat mindre. De pushar smart-TV för att övervaka dig 24 timmar och sen trycka reklam i halsen på dig. Det är så de tjänar pengar, därför är även TVn billigare. Utan reklam upp in your ass så kommer priset på dumTV bli högre.

Jag undrade för flera år sen varför de pushade smart TV så mycket, precis som du säger trots att extra funktioner gör den dyrare. Nu vet vi varför. Jag är rädd att de kommer göra Internet obligatorisk i nästa steg. Vi behöver kompetenta moddare snabbt som kan jailbreak´a dessa OS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Det hade inte kostat mindre. De pushar smart-TV för att övervaka dig 24 timmar och sen trycka reklam i halsen på dig. Det är så de tjänar pengar, därför är även TVn billigare. Utan reklam upp in your ass så kommer priset på dumTV bli högre.

Fast när man kan stänga av dessa funktioner (som enligt oberoende forskare faktiskt gör att de stängs av och slutar skicka data) så tycker jag den inställningen är rätt överdriven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag undrade för flera år sen varför de pushade smart TV så mycket, precis som du säger trots att extra funktioner gör den dyrare. Nu vet vi varför. Jag är rädd att de kommer göra Internet obligatorisk i nästa steg. Vi behöver kompetenta moddare snabbt som kan jailbreak´a dessa OS.

Inte omöjligt att du har rätt, som synd är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått bort reklamen på mina LG men problemet är snarare alla förbaskade appar som gladeligen både spårar en och erbjuder köp trots att jag redan har en betalande prenumeration.

Finns det något launcher med snyggt UI som kan direktstarta film/serier/musik från nas/streaming utan krångel och utan att tappa kvalitet? Den får gärna reka/överblicka från inlagda tjänster.

En sådan med autostart hade ju löst allt.

Permalänk
Medlem

Såg just en video på YouTube om att vi lever i en dystopi. Ja, det gör vi verkligen. På samtliga plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur menar du med bestämma ljusstyrkan själv? Det går ju förstås i webOS också. (Det rekommenderas att du slår av energisparläge eftersom det kan påverka ljusstyrkan.)

Jo jag har stängt av strömsparlägena, men det kanske finns någon mer kryptisk inställning jag måste röra för den verkar anpassa ljusstyrkan ibland om jag till exempel börjar redigera ett worddokument eller öppnar en webbsida och skärmen bild väldigt ljus.

Jag använder den som datorskärm, en 48OLED C1.
Jag provade en billigare LG modell utan OLED innan, men den var ännu mer aggressiv med att justera backlight/ljusstyrka på eget bevåg, och ingen inställning blev av med det helt.

Visa signatur

5820k - 6950 XT