Sämre prestanda en kompisen som har ett sämre gpu

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Dc styrning för 3pin fläktar har typ varit standard sen iaf typ tidigt 2000... du får gå tillbaka till typ 90tal för att dc styrning inte ska va en inbyggd grej på moderkorten.

Så oavsett så ska fläktarna gå att styra men inte omöjligt att det är ställt till pwm styrning eller dc styrning inte går att välja i bios och då kommer fläktarna som du säger gå på fullt ös.

Men på ts låter det ju snarare som att fläktarna inte vill varva upp snarare ån att gå på max hela tiden.

Korrekt chassi fläktarna går aldrig igång de är ohörbara

Permalänk

Testa ett 3e part program för fläktatyrning.

T.ex. fancontrol
https://getfancontrol.com/

Har du tur kan det customera kruvorna och kan skippa lenovo bloatet helt.
Värsta som händer är ju att du inte kan göra något i det heller och då är det troligen att lenovo valt nån billig kontroll med 3 förkonfigurerade kurvor endast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

T.ex. fancontrol

Värsta som händer är ju att du inte kan göra något i det heller och då är det troligen att lenovo valt nån billig kontroll med 3 förkonfigurerade kurvor endast.

får bara upp grafikfläktarna i det programmet

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

får bara upp grafikfläktarna i det programmet

då är det troligen någon lenovo special fläktkontroll som du inte har mer kontroll över än att välja en av deras förkonfigurerade profiler tyvärr.

dock skrev du ju att dina temps var ~60°c har jag för mig nånstans tidigare vilket ju tyder på att fläktarna faktiskt fungerar som de ska vid last iaf för annars kan jag lova att du troligen legat och pressat på övertempgränsen (90-100°c nånstans på cpu).

så troligen varvar de upp vid last bara att du inte hör det.

ditt problem är troligen bara att din cpu helt enkelt presterar sämre än din kompis processor i just cod.

varför vissa spel fryser för dig får du rådfråga spelloggarna från berörda spelen om mer detaljer varför det hände frysningar i spel kan bero på i princip vilken del som helst eller mjukvara för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

T.ex. fancontrol

Ja har testat fan control den hittar inte fläktarna enbart depå gpun

Permalänk

då är det troligen någon lenovo special fläktkontroll som du inte har mer kontroll över än att välja en av deras förkonfigurerade profiler tyvärr.

dock skrev du ju att dina temps var ~60°c har jag för mig nånstans tidigare vilket ju tyder på att fläktarna faktiskt fungerar som de ska vid last iaf för annars kan jag lova att du troligen legat och pressat på övertempgränsen (90-100°c nånstans på cpu).

så troligen varvar de upp vid last bara att du inte hör det.

ditt problem är troligen bara att din cpu helt enkelt presterar sämre än din kompis processor i just cod.

varför vissa spel fryser för dig får du rådfråga spelloggarna från berörda spelen om mer detaljer varför det hände frysningar i spel kan bero på i princip vilken del som helst eller mjukvara för den delen.

80-84 har kärnorna varit som varmast

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast strunta i såna övergripande saker;
hur ser fläktkurvorna ut?
Vad boostar din cpu till under olika scenarier?
Vad drar din cpu, och hur varm blir den vid tex P95?
Om ni kollar i andra spel, är det samma där att du får sämre fps?
Om ni båda kör superposition och heaven med samma inställningar hur blir det då?

Kan inte göra egna fläkt kurvor i bios eller med Windows-programmet ,det är det som är problemet.

Permalänk

Ligger 30fps lägre än en kompis som kör på 1440p jag kör 1080p på The finals .
Han har en ny intel gpu jag ett 3070ti

Permalänk
Medlem

5600x är bättre i vissa spel.
11700k är bättre i vissa spel.

I spelet PUBG är kompisens 5600x bättre:
https://youtu.be/xHafCp2uoUo?t=119

Om CPU flaskhalsar så kan dina kompisar med bättre CPU fortfarande ha högre fps även fast de kör 8k och du kör 1080p.
Om CPU flaskhalsar så kan dina kompisar med bättre CPU fortfarande ha högre fps med en GT 1030 och du har en 5090.

Permalänk

Det är cpun som flaskar verkar det som