Krönika: Köp inte spelet i dag som du kan köpa i morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det blir tufft att starta ett företag för alla saker en är missnöjd med och är totalt världsfrånvänt.
Att klaga är konsumentens största vapen förutom att inte köpa. Köpdelen skjuter tyvärr alla förbokare i sank som de förrädare de är.

Klaga är inte konsumentens vapen när det gäller pris,
Att inte köpa alls är vapnet som gäller

Permalänk
Medlem

Håller likt andra med. Brukade vara fast i att ha spel på release dagen, men upptäckte snabbt att jag lät spelen vila tills de första patcherna kommit. Så, slutade och det ända spelet på sistone som jag köpte vid release var Elden Ring, som jag fortfarande spelar mycket och Space Marines 2, som jag ännu inte kommit riktigt in i.

Vad spelar jag nu?
Blood West, ett ganska enkelt pixel stealth spel i horror-western stil. Backloggen regerar så spel kan kosta vad de vill, kommer inte lägga ut 800 spänn för att göda kulturen av att stressa många spel till marknaden och falla för hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det kostar pengar att ha kul! Vi är frekventa restaurangbesökare och då på "lite bättre ställen" så normala notor ligger på mellan 3-12.000:- (2 pers) vi tycker det är kul, och drar in på annat.
Tycker man att det är saftigt med 1000-1200:- för GTA VI så ja, då får man ju börja lägga undan innan.

Alla har inte råd att regelbundet äta på restaurant för flertalet tusen kronor. Likaledels har inte alla råd att lägga tusen kronor på spel och sparmarginaler kan vara obefintliga för vissa. Alla måste ju äta, och bakelser är inte gratis.

Permalänk
Medlem

Är bara wow som jag har betalat fullpris för senaste ~10åren. Finns så mycket bra äldre spel på 50-90% rea som jag vill köra. Och köper bara begagnade tv spel då jag inte har behov av att betala 200-300kr mer för att köra vid release

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla har inte råd att regelbundet äta på restaurant för flertalet tusen kronor. Likaledels har inte alla råd att lägga tusen kronor på spel och sparmarginaler kan vara obefintliga för vissa. Alla måste ju äta, och bakelser är inte gratis.

Nej det fattar jag också, vi sparar undan för att unna oss

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Är bara wow som jag har betalat fullpris för senaste ~10åren. Finns så mycket bra äldre spel på 50-90% rea som jag vill köra. Och köper bara begagnade tv spel då jag inte har behov av att betala 200-300kr mer för att köra vid release

Ja jävlar va Blizzard mjölkar sina spelare, månadskostnad plus expansioner vilken guldkalv!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vill ni leva nu eller om 1 år och spara hundringen ?

Permalänk
Medlem

Det senaste spelet jag köpte på release var nog fan Skyrim. Spelen behöver ändå få ett år eller två på sig för att bugfixas och komma ner i rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du får ursäkta att jag frågar - men varför?
Blev spelet bättre än om man skulle köpt det på releasedagen eller första veckan efter release?
(rimligen är det inte rätt svar).

Eller är det någon form av fear of missing out?
Typ - jag SKA ha det här spelet oavsett så jag säkrar mitt köp så att det inte mot förmodan tar slut?

Jag tänker såhär.
Med tanke på att alla möjliga spel får problem emellanåt vid release så är det lite av ett lotteri om det är värt att ens ha spelet första veckan eller så.
Men med den speciella reglen att man kan spela på vinnanre rader - efter att man fått reda på vilka rader som är bra ;).
Alltså köp spelet första dagen - om det inte är kaos.

Jag förstår helt enkelt inte värdet i förköpsupplägget.

Trevligt att stötta DRM-fria spel just i det här fallet för mig. Jag vill ha fler sådana och tänker att det inte är fel att visa att marknaden finns.
Generellt sett har jag dock inget problem med att betala för mig, jag har råd. Det jag inte har är oändligt med tid, och då föredrar jag att mina pengar går till de utvecklare vars spel jag faktiskt spelar - istället som för många andra som sprider ut det på 10 000 spel de köpte på rea.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Trevligt att stötta DRM-fria spel just i det här fallet för mig. Jag vill ha fler sådana och tänker att det inte är fel att visa att marknaden finns.
Generellt sett har jag dock inget problem med att betala för mig, jag har råd. Det jag inte har är oändligt med tid, och då föredrar jag att mina pengar går till de utvecklare vars spel jag faktiskt spelar - istället som för många andra som sprider ut det på 10 000 spel de köpte på rea.

Min fråga handlar kanske inte om att betala för sig.
Det gör man även om man väntar med köp till releasedagen eller första veckan efter release. Samma pris på spelet här.
Och DRM-fria delen - de får väl också lika mycket betalt oavsett om man förköper eller köper vid release?

Skillnaden (som jag ser det) är att man riskerar att köpa ofärdiga spel - eftersom skicket är okänt fram till release.
Modellen stöttar speltillverkare som vågar sig på att släppa spel som inte är klara för marknaden.

Så det finns en nackdel. Jag har däremot inte förstått vad det är som ändå lockar.
Därav frågan.

Edit:
Jag låter otacksam i svaret. Förlåt!
Jag är mer tacksam att det kommer in svar på min frågeställning än det låter!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja jävlar va Blizzard mjölkar sina spelare, månadskostnad plus expansioner vilken guldkalv!

Är "gratis" månadskostnad om man farmar guld ingame och köper speltid

Men håller med att bLizzard är bra på att mjölka. Får ju in asmycket på microtransaktioner också...

Permalänk
Medlem

För ett par månader sedan köpte jag Darkstone på GOG för 12,50kr. Spelet är från 1999 och vi spelade det på kompisens dator på den tiden. Då kostade det typ 349kr på Åhléns i Stockholm.

Kanske lite extremt exempel men jag köper väldigt sällan spel på releasedagen eller ens inom 2 år efter release.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Däremot SP spel, vänta för guds skulle tills dem sänker priserna!

Enda anledningen till att jag skulle köpa på release är för att undvika spoilers. Köpte Tears of the Kingdom så fort jag kunde för spoilers var nästan omöjligt att undvika i och med alla grupper och kanaler jag följer. Med Nintendo så vet man inte när priserna sänks och när dom gör det så är det alltid tillfälligt.

Kommer bli samma när nästa stora Zeldat kommer ut.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Vilket gnäll det är om priser på spel

1995 kostade spel till SNES 899:-
Då var medelinkomsten 16000 SEK

2025 30!! ÅR SENARE kostar spel 799:-
Nu är medelinkomsten 37000 SEK

Rent logiskt borde spel kosta ca 2100 SEK om vi bara ska förhålla oss till Inflation.

GNÄLLFASONER !

Berättigat gnäll. På den tiden var spelen på kassett, dessutom med specialchip i i vissa fall. Idag borde digitala spel (i synnerhet) vara betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Berättigat gnäll. På den tiden var spelen på kassett, dessutom med specialchip i i vissa fall. Idag borde digitala spel (i synnerhet) vara betydligt billigare.

Ok, så du tänker dig att bland det dyrare är den fysiska produktionen och distributionen av spelkassetter? Inte arbetskraft som har gått upp med typ 250% de senaste 30 åren? Eller scopet på spelen som gör att utvecklingstiden är 5+ år?

Jag tror att kassetterna är det lilla i beräkningen...

Med detta så vill jag inte försvara AAA-industrin med massiva "scope creep" och överflödiga motion capture-tekniker m.m. Men ATT ett sådant spel kostar närmare tusenlappen idag är absolut inte konstigt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

En annan stor fördel med vänta lite är ju man ser om spelet är buggat och eller fått ett par uppdateringar, tycker tex CP2077 är bästa spelet ever, men jag började typ spela efter den där stora uppdateringen häromåret

Däremot köpa spel på rea som jag "ska spela sen" har jag slutat med, nu köper jag när jag har tid även om de ibland kan bli fullpris för de är nytt eller tom ett äldre som bara inte har rea, så har min backlog minskat och dessutom så köper jag inte på mig spel likt tidigare som sen typ inte blir spelade, en icke vetenskaplig studie av mina utlägg på spel är att de är +/- 0 före vs efter jag började med detta

Har inte heller problem med om ett storspel kostar 1000+., menar så mycket tid jag lagt på GTA V tex så hade de inte blivit många kronor per timmes underhållning om de kostat så pass när de begav sig, eller RDR2 , Witcher 3 CP2077 osv med för den delen ,

kostar ett spel 1000 kronor och jag spelar 50 timmar kostar det 20 kronor per timme, de är billigt, man kan motivera rätt mycket av sin datorkostnad utslaget per timme därtill liksom )

Permalänk
Medlem

Man behöver verkligen inte vänta i flera månader för att spela AAA-spel runt släppdatum till ett billigare pris. Mina senaste inköp:

Silent Hill 2, begagnat för 400sek. Någon vecka efter släpp.
Monster Hunter Wilds, nyckel här på SweC för 400sek (som jag inte ens börjat spela för övrigt). Dagen efter släpp.
Space Marine 2, 350sek. Även det på SweC. Månader innan släpp!
Hollow Knight förra veckan för en hundring. (bonus!)

Permalänk
Medlem

I år är nog året då jag till slut köper RDR och kanske RDR2, har sneglat på priserna i över 10 år men nu har dom till slut börjat hamna under 200kr på rea Har inte haft någon brådska att spela dom kan man väl sammanfatta saken med

Finns få spel som jag skulle vara intresserad av att betala fullt nypris för, men Silksong kommer att vara ett av dom...

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så farligt? Nintendo 8 bit spelen på 80 och 90-talet kostade väl 300-800kr också. Det är väl bra att priserna hittills hållits nere tack vare digitalisering och bättre distributionskanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Ok, så du tänker dig att bland det dyrare är den fysiska produktionen och distributionen av spelkassetter? Inte arbetskraft som har gått upp med typ 250% de senaste 30 åren? Eller scopet på spelen som gör att utvecklingstiden är 5+ år?

Jag tror att kassetterna är det lilla i beräkningen...

Med detta så vill jag inte försvara AAA-industrin med massiva "scope creep" och överflödiga motion capture-tekniker m.m. Men ATT ett sådant spel kostar närmare tusenlappen idag är absolut inte konstigt.

Kassetterna var absolut dyrare än annan jämförbar media på den tiden. Exempelvis kostade spelen till N64 ca 75 dollar medan de till PSX kostade motsvarande ca 35 dollar (källa Forbes). Arbetskraften ersätts till allt större del av AI dessutom.

Permalänk

Kan inte riktigt dra mig till minnes att jag någonsin betalat fullpris för något spel.

Och med tanke på dagens priser så skulle det aldrig hända.

Permalänk
Medlem

Förhandsbokar bara om det medför någon rabatt eller något trevligt extrainnehåll.
Är det inte något absolut favoritspel får det vänta tills det är rea.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Man behöver verkligen inte vänta i flera månader för att spela AAA-spel runt släppdatum till ett billigare pris. Mina senaste inköp:

Silent Hill 2, begagnat för 400sek. Någon vecka efter släpp.
Monster Hunter Wilds, nyckel här på SweC för 400sek (som jag inte ens börjat spela för övrigt). Dagen efter släpp.
Space Marine 2, 350sek. Även det på SweC. Månader innan släpp!
Hollow Knight förra veckan för en hundring. (bonus!)

Fast att jämföra begagnat priser med nypriser är väl lite att jämföra äpplen med päron, kan jag tycka iallafall.

Permalänk
Medlem

I normalfallet går det minst ett år innan jag köper ett nysläppt spel, till nedsatt pris.

Undantag: Vissa Bethesdatitlar, de brukar jag köpa tidigt till fullpris (och förväntar mig en buggfest, det hör ju liksom till). Samma med Larian Studios.

Men ALDRIG förhandsbokning. A-L-D-R-I-G.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kassetterna var absolut dyrare än annan jämförbar media på den tiden. Exempelvis kostade spelen till N64 ca 75 dollar medan de till PSX kostade motsvarande ca 35 dollar (källa Forbes). Arbetskraften ersätts till allt större del av AI dessutom.

Jo, men idag skulle de vara en försvinnande liten del av kostnaden i en AAA-produktion.

T.ex. Super Mario Bros 3 kostade ca 2 miljoner dollar att utveckla översatt i dagens pengar (800.000 på den tiden). Att frakta de 17 miljoner sålda kopiorna runt i världen estimeras mellan 40-80 miljoner dollar - åter igen översatt i dagens pengar. Dessutom en marknadsbudget på 25 miljoner dollar. Så ge det en generös total kostnad på 100 miljoner dollar.
Spelet kostade motsvarande $120 dollar i butik.

Kostnaderna för att utveckla GTA6 estimeras vara mellan 1-2 miljarder dollar. Tycker inte att 100 dollar på Steam låter mycket då.
Nu kommer ju GTA6 ha mikrotransaktioner men det är inget krav att ta del av. Men vi kan säkert hitta många andra exempel.

Sedan kan man ju givetvis ifrågasätta varför spel ska behöva kosta flera hundra miljoner - eller till och med miljarder nu - dollar att utveckla. Jag är som sagt inget fan av AAA-titlar överlag. Men att priset är högre när de totala utvecklings-/marknadskostnaderna är högre känns inte direkt konstigt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Switch 2, PS5 pro men den räknar jag som en ps5, är första konsolen jag hoppar.

Brutalt korkade priser för spelen.

Permalänk
Medlem

Spel är verkligen nutidens marshmallow-test. De som inte kan hantera uppskjuten belöning får öppna lädret.

Skrivet av wwraver:

Jo, men idag skulle de vara en försvinnande liten del av kostnaden i en AAA-produktion.

T.ex. Super Mario Bros 3 kostade ca 2 miljoner dollar att utveckla översatt i dagens pengar (800.000 på den tiden). Att frakta de 17 miljoner sålda kopiorna runt i världen estimeras mellan 40-80 miljoner dollar - åter igen översatt i dagens pengar. Dessutom en marknadsbudget på 25 miljoner dollar. Så ge det en generös total kostnad på 100 miljoner dollar.
Spelet kostade motsvarande $120 dollar i butik.

Kostnaderna för att utveckla GTA6 estimeras vara mellan 1-2 miljarder dollar. Tycker inte att 100 dollar på Steam låter mycket då.
Nu kommer ju GTA6 ha mikrotransaktioner men det är inget krav att ta del av. Men vi kan säkert hitta många andra exempel.

Sedan kan man ju givetvis ifrågasätta varför spel ska behöva kosta flera hundra miljoner - eller till och med miljarder nu - dollar att utveckla. Jag är som sagt inget fan av AAA-titlar överlag. Men att priset är högre när de totala utvecklings-/marknadskostnaderna är högre känns inte direkt konstigt.

Det var väldigt intressanta siffror. Kunde aldrig tro att SMB3 hade SÅ låg utvecklingskostnad och att de lyckades klämma ut ett av tidernas bästa spel med den budgeten. Så välpolerat och optimerat som det är. Galet!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kör hearthstone, Warcraft rumble o clash så kommer billigt undan.
Dock kostar en hearthstone expansion 800:- men det får man ta. Inga reor där inte!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Reorna är väl anledningarna till att det är PC gamig master race och att vi hänger här.

Eller som discworld sa. Är du fattig får du köpa nya skor som läcker och är skit för 10 dollar per år. och till slut lägga ut 100 dollar på 10 år
Men om du är rik kan du köpa bra skor för 50 dillar som håller dig torr 10 år.

Lite så känns pc-hobbyn med. Dyrare up-front men sen slipper man konsollpriserna om man vill

De spel som BG3 är bra kanske inte hamnar på rea. Men skit som Stafäld reas ut efter ett halvår bara. Och det går många gånger få tag på 2-3 år gamla spel för 30% av nypris

Och med Steambibliotek, gratisspel från Prime och Epic. Vem behöver ens köpa nya spel till PC om man skulle ha en fattig period.
Mig veterligen finns inga liknande ställen på konsoll. Snarare vill konsollföretagen till varje pris att spelen ska kosta 100 dollar
Dvs rena rama monopol

Medans man skriker mer på PC branschen där det finns rätt omfattande konkurrens om man vill köpa spel eller nycklar

Men det vet vi ju redan. Det här är ju en sida för PC Master race. Där vi har råd att göra rätt beslut som ger mest spel för pengarna

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

I normalfallet går det minst ett år innan jag köper ett nysläppt spel, till nedsatt pris.

Undantag: Vissa Bethesdatitlar, de brukar jag köpa tidigt till fullpris (och förväntar mig en buggfest, det hör ju liksom till). Samma med Larian Studios.

Men ALDRIG förhandsbokning. A-L-D-R-I-G.

Men Stafäld var ju inte så..... bra....

Och kanske uppenbaraste exemplet på hur rädda spelsiter är att ge låga betyg till "stortitlar".

Eftersom BG3 spöade skiten ur allt som släpps senaste åren och fick skyhöga betyg (med rätta) så var spelsiter tvugna att ge Stafäld höga betyg nu.

Nuförtiden vet ju folk knappt vad Stafäld är... Det var ett rätt ok 7/10 spel. Och de som gav högre betyg av spelsiter borde markeras som "obs reklam kan påverka våra betyg"

Visa signatur

4090/7950X