Hårdvarusidor, hur behålla existensberättigande i nya tider?
Jag upplever att många hårdvarusidor idag är lite vilsna och söker olika sätt att behålla existensberättigande när tider förändras. Det finns ju fortfarande ett stort intresse för hårdvara och hårdvarunyheter, men utvecklingen går långsammare och målgruppen stiger i åldrarna. Dagens 17-åringar har inte samma intresse eller vinst av att bygga egna datorer som man hade vid millenieskiftet.
Sweclockers t.ex. kom till i en tid då CPU-prestanda ökade med över 50% om året, en färdigbyggd dator kostade 50% mer än en hemmabyggd och en duktig överklockare kunde få ut 50-100% mer prestanda med rätt komponentval. Kombinationen innebar att en hemmabyggd dator med CPU/moderkort/minne för 2000:- kunde slå en elgiganten-dator för 20000:-. Tricken man fick ta till var "Golden Finger Devices", silverpennor, radiatorer från bilars kupévärme, akvariepumpar och industriella fläktar då allt över 60mm inte var riktat till konsument. Montering löstes med sticksåg och borrmaskin, och användare blev kända för sina chassin byggda i bland annat trä.
Samtidigt så var internet ganska nytt och sociala medier fanns inte. Det gjorde att finniga tonåringar startade egna hemsidor som fritidsprojekt för sina favoritintressen, utan mycket till finansiering genom reklam.
Idag finns det etablerade kommersiella sidor och information i överflöd. Så finns inte utrymme för motiverade tonåringar att driva ideella hobby-sidor. Samtidigt är nyhetsflödet väldigt lågt, och det största som händer är nya processorer och grafikkort med mindre prestandaökningar som kommer ganska sällan. DIY i den gamla bemärkelsen är stendött då det finns färdiga chassin med bra kylning, kraftfulla AIO lösningar finns också och LEDs sitter redan överallt.
Överklockning är också väldigt dött då allt redan är pressat så hårt från fabrik med turbo-lägen att man ofta förlorar prestanda på att försöka pilla själv, och vinsten överlag är låg. Ur användarsynpunkt ofta omärkbar sånär som på högre effektuttag.
Sidorna drivs numera som företag, och kräver ett intresse och huvud hos sina anställda som generellt sett kan ge ganska bra lön i andra branscher, vilket gör det svårt att få ekonomin att gå runt. Allra helst när ens målgrupp vet hur man använder adblockers. Vissa sidor har genom rapportering av kretstillverkning och mobiltelefoner glidit över till att rapportera mer om hårdvarutillverkare ur investerarsynvinkel och teslas aktier rapporteras lika mycket som GPU-benchmarks.
Andra sidor finner sig i att målgruppen numera ofta är 40+ och rapporterar mer som gamla PcFörAlla med windows-tricks och färdiga hemmalösningar blandat med lite nostalgi. Men själva kärninnehållet blir lidande. Recensioner blir mindre djupdykande och tekniska än förr och klassisk hårdvara blir mer sällsynt.
Hur ska hårdvarusidor behålla lönsamheten framöver? Vad vill vi egentligen att sidor som Sweclockers ska göra mer av?
Personligen känner jag att man av resursskäl oftast skalat av det jag hade varit intresserad av i recensioner. Vilket gör att artikeln i slutändan ofta blir lite samma information som man kan få på 100 andra ställen. Jag tror också att man kan vinna på lite mer innehåll när det kommer till kringutrustning, hårdvara och lite mer mjukvara bortom vad senaste windows 11 featuren är.
Men har tidigare inte riktigt kännt att jag kunnat komma med så mycket konstruktiva förslag mer än så då hårdvarusidor inte kan trolla fram intressanta hårdvarusläpp att rapportera om.
Men jag tänkte att jag använder fortfarande själva forumen till mycket av mitt hårdvaruintressen. Det jag använder forum till är ju sådant som borde kunna finnas på hårdvarusidor eller?
Går ju att rapportera mer om kringutrustning och hårdvara med intressanta features. Någon avstickare till icke-kommersiella smarta hem-trick med arduinos eller annan elektronik med lite mer DIY-approach. Kanske lite artiklar om gaming på linux? Hur fungerar DLSS och RT på linux? Hur bra fungerar Lutris? Har ju alltid varit lite olika grupperingar inom de som har datoranvändade som hobby, med hårdvara och gaming på ett håll, programmering och linux på ett annat håll och kreativt skapande på ett tredje. Ofta med overlap så klart. Men tänker att denna overlap ökar. Allra helst med linux och gaming.
Så överlag lite mer av det som de lite djupare delarna av forumen handlar om helt enkelt.
Hur tänker ni kring det här? Har ni bra förslag som skulle få oss att besöka hårdvarusidor lika frekvens i framtiden?