Clair Obscur: Expedition 33

Permalänk
Medlem

Det är lätt mitt goty än så länge iaf. Älskar precis allt med det. Har aldrig varit något för "souls like", men dodge/parry osv gör spelet så mycket mer engagerande. Har man game pass så är det ett givet spel att testa enligt mig.

Och för er som tycker det är svårt med parry, dodge har en större ledtid för att lyckas med.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

GOTY än så länge. Saknas japanska röster och mer options likt BG3 och en lite större värld så hade det kunna varit 10/10

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem

Ne fan, det blir att testa, tack vare allas kommenterar. Älskar JRPGs. Har sett lite här och var några snuttar. Musiken låter bra, grafiken ser bra ut, designen framförallt ser tilltalande ut, det som gjort att jag inte fastnat pladask är att jag inte fått grepp om storyn. Inget FF7 direkt, men det är gratis på game pass så varför inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fick känslan över att spelet skulle vara lite som Baldurs Gate när folk skrev "turn based". Men så tittade jag lite på streams och det påminner mycket mer om JRPG? Älskade ta mig fan Golden Sun, får kanske testa detta ändå!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat JRPGSs mest på grund av turn-to-turn combat, men det finns alltid undantag och Caire Obscure är ett stort sådant.
Älskar storyn och världen den utspelas i, musiken och voice-actingen är top-notch, karaktärerna är lätta att tycka om, osv osv.
Kan fortsätta spotta ur mig positiva saker men det sista stora för i alla fall mig är det att det är det ganska lätt att förstå hur man kan bygga sina karaktärer med skills och passives för att göra ett team som är effektiva i en fight, det är något som jag kan tycka är lite svårt i JRPGs ibland.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

GOTY än så länge. Saknas japanska röster och mer options likt BG3 och en lite större värld så hade det kunna varit 10/10

Ursäkta frågan:
Varför vill du ha japanska röster på franska karaktärer?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

TLDR: 3/5, 4/5 om de fixar grafiken och sprintbuggen.

Har spelat fram till början av akt 2 och tycker på det stora hela att det är ett bra spel. Dialogen är okej, varken bra eller dålig. Karaktärerna är hyfsat intressanta.
Världen är väldigt intressant, vilket frustrerar mig, för bortsett från premissen så känns det som nästan ingenting förklaras. Hade det varit ett Fromsoft-spel hade det funnits en massa småtexter överallt som hade möjliggjort att man kunde ha pusslat ihop någon sorts helhetsbild, men den delen saknas här.
Handlingen är omärkvärdig än så länge, mycket klassiskt 'spring hit, spring dit' RPG stuk.

Till skillnad från vissa andra i tråden tycker jag att själva gameplayen är en höjdpunkt. Turordningsbaserat spelande som inte är för invecklat, men ändå låter en pröva diverse strategier. Systemet med parry/dodge gör strider mer dynamsika, och skapar möjlighet för den som spelar att bli skicklig, även om timingen på några attacker känns som de är medvet tillkonstrade för att finta spelaren.

Grafikmässigt är spelet en besvikelse. Det ser bra ut, efter en del konstrande, och miljöerna är unika och tilltalande men prestandan är undermålig för kvaliteten man får. Man blir påtvingad antingen DLSS, FSR, eller Intels variant, vilket innebär att du aldrig kommer ifrån uppskalningsflimmret. Dessutom är det något påtvingat 'sharpening' filter som får spelet att se avsevärt mycket sämre ut, dock hittade jag någon som hade en fix för det.
Det är något konstigt med ljussättningen också; öppna områden ser i regel bra ut, men vissa miljöer är i stort sett kolsvarta och omöjliga att se, om man inte justerar inställningarna.

Utöver det så har jag också någon bugg med sprint funktionen som gör att den bara fungerar ibland, och kan konstant avbryta sig själv. Rätt drygt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är roligt. Lite lagom flummigt, intressant värld och striderna blir ju lite roligare när det finns aktiva element i dem (annars ingen fan av JRPG-stilen på strider, hellre då turbaserat som i BG3). Enda nackdelen är väl mest att vissa av attackerna är jättedåligt annonserade så det krävs att man tar skada ett par gånger innan man lär sig timingen för den upplever jag som rätt godtycklig ibland. Jag har inte spelat så många timmar än och är bara vad jag tror är i slutet av akt 1 men det känns som ett spel jag kommer orka spela klart.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ursäkta frågan:
Varför vill du ha japanska röster på franska karaktärer?

Klart att ett JRPG-inspirerat spel även ska ha japanska voice overs. Jag förmodar att de flesta spelar på engelska nu även om franska röster finns tillgängliga?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

Permalänk
Medlem

Klart att ett JRPG-inspirerat spel även ska ha japanska voice overs. Jag förmodar att de flesta spelar på engelska nu även om franska röster finns tillgängliga?

Jag brukar oftast köra på det språk som de har valt att läppsynken ska stämma överens med. Annars ser det "dubbat" ut vilket jag inte uppskattar.
Provade de franska rösterna jag verkligen gillade men stämde tyvärr inte med hur munnarna rörde sig så då fick det bli engelska.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Animationerna ser helt horribla ut dock. Värre än mass effect andromeda när det kom ut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Animationerna ser helt horribla ut dock. Värre än mass effect andromeda när det kom ut

Menar du ansiktsanimationerna eller motion capture-animationerna?
Själv tycker jag att ansiktena kan se lite stela ut av och till men samtidigt är det en mindre studio så då har jag förståelse för att spelet inte är klockrent på alla plan.

Stridsanimationerna är riktigt snygga däremot. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Helt klart en av de bästa spelen jag spelat genom tiderna. Otroligt fantastisk på alla sätt. GOTY helt klart

Permalänk
Medlem

Ja, så lär det vara.
Vilket väl iofs är precis som det blir med japanska spel, de allra flesta (inte de allra mest entusiastiska, men de allra flesta) icke-japaner spelar på engelska eller annat för dem mer tillgängligt språk.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Menar du ansiktsanimationerna eller motion capture-animationerna?
Själv tycker jag att ansiktena kan se lite stela ut av och till men samtidigt är det en mindre studio så då har jag förståelse för att spelet inte är klockrent på alla plan.

Stridsanimationerna är riktigt snygga däremot. <3

Reagerade mest på hur karaktären rör sig genom terrängen, springer, går osv. Men ansiktena ser också lite stela ut.

Typ här:
Ser ryckigt och stelt ut:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Reagerade mest på hur karaktären rör sig genom terrängen, springer, går osv. Men ansiktena ser också lite stela ut.

Typ här:
Ser ryckigt och stelt ut:
https://youtu.be/55rUagD9sVQ?t=146

Tror det har med frameraten att göra. När jag har spelat på en 165hz-skärm i runt 120fps så har jag inte reagerat alls på någon ryckighet. Det har istället sett riktigt bra ut.

30fps ger inte spelet rättvisa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror det har med frameraten att göra. När jag har spelat på en 165hz-skärm i runt 120fps så har jag inte reagerat alls på någon ryckighet. Det har istället sett riktigt bra ut.

30fps ger inte spelet rättvisa.

Ska testa vid tillfälle. Verkar som ett kul spel ändå.

Har 360hz QDOLED.

Men själva animationen är lite konstig också. Karaktären verkar inte ha kontakt med marken nästan utan flyter fram speciellt i första steget från stillastående. Va som sagt lite så i Andromeda också, blev bättre efter nån patch tror jag.

Ändå imponerande vad de åstadkommit med ett ganska litet team .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska testa vid tillfälle. Verkar som ett kul spel ändå.

Har 360hz QDOLED.

Men själva animationen är lite konstig också. Karaktären verkar inte ha kontakt med marken nästan utan flyter fram speciellt i första steget från stillastående. Va som sagt lite så i Andromeda också, blev bättre efter nån patch tror jag.

Ändå imponerande vad de åstadkommit med ett ganska litet team .

Glöm inte att det där var pre-release också. Är inget jag själv tänkt på när jag spelat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Kunde tyvärr inte njuta av det då spelet ser förjävligt ut på mitt Radeon-kort, så det fick bli en retur för min del. Vet inte om det beror på den påtvingade bilduppskalningen eller taskig kantutjämning. Hur som helst så resulterar det i "artifacting" över hela skärmen som jag fann så distraherande och missledande från hur spelet ser ut i pressmaterialet att jag tappade lusten att spela.

Kanske ser bättre ut med DLSS men det är ju som bekant inget alternativ för Radeon-ägare. I så fall suger det ännu mer om spelet endast kan fungera som lovat för en GPU-tillverkare.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag brukar oftast köra på det språk som de har valt att läppsynken ska stämma överens med. Annars ser det "dubbat" ut vilket jag inte uppskattar.
Provade de franska rösterna jag verkligen gillade men stämde tyvärr inte med hur munnarna rörde sig så då fick det bli engelska.

Märkligt? Trodde att unreal engine 5 hade schysst sync för karaktärers röster. De har ju gjort så himla mycket reklam om metahuman.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte spelet och har spelat runt tre timmar. Blev ordentligt skrämd av en popup i början om att man skulle koppla in en handkontroll... på min PC? Trodde först att det var ett krav, men visade sig att det bara var ett förslag för att de tycker att det fungerar bättre med en sån. Med lite programmering av musknapparna så blir det perfekt att spela med mus o tangentbord.. puh..

Gillar introt och storyn är ju lite ledsam. Som det ska vara Tvekade först att köpa den då den kör med konsoll-aktiga blaffiga hit-nummer som jag tycker känns lite billigt, men vande mig vid det snabbt. Började med story-mode för jag ville inte ha elden ring-svårt, men det blev lite för enkelt tyckte jag efter ett tag. Trodde aldrig att det skulle hända då jag är objektivt ganska urusel på på dodge and parry och blir gärna uttråkad av den sortens fighting plus att det oftast är själva storyn som intresserar mig mer än striderna. Men har inte blivit det förvånansvärt nog, än i alla fall.

Är inte så långt inne i storyn än, men so far är den helt klart värt pengarna. Skönt att de satte ett humant pris på den.
Rullar på bra på i grafiken (4K), ligger dryga 100 FPS konstant. Spelet var förvånansvärt litet utrymmesmässigt, bara 40GB, vilket är lite ovanligt nuförtiden.

Spelade i WIndows för den ville inte starta i Bazzite Linux av nån anledning (trots att den är Platina enligt protondb) antagligen måste jag ändra nåt. Men det får bli senare.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Kunde tyvärr inte njuta av det då spelet ser förjävligt ut på mitt Radeon-kort, så det fick bli en retur för min del. Vet inte om det beror på den påtvingade bilduppskalningen eller taskig kantutjämning. Hur som helst så resulterar det i "artifacting" över hela skärmen som jag fann så distraherande och missledande från hur spelet ser ut i pressmaterialet att jag tappade lusten att spela.

Kanske ser bättre ut med DLSS men det är ju som bekant inget alternativ för Radeon-ägare. I så fall suger det ännu mer om spelet endast kan fungera som lovat för en GPU-tillverkare.

Men va? Vad har du för kort? Jag upplever inget sådant med mitt 9070XT med eller utan FSR4.

På tal om Radeon.. Spelet är som gjort för chill. Låg fps när den inte behövs, hög när det är action.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Jag spelar utan uppskalning på mitt Radeonkort, var tvungen att sänka inställningarna till medium ifrån epic som var förinställt for att få någorlunda fps dock.

Permalänk
Skrivet av OskarM:

Jag spelar utan uppskalning på mitt Radeonkort, var tvungen att sänka inställningarna till medium ifrån epic som var förinställt for att få någorlunda fps dock.

Var hittar du inställningen för att stänga av uppskalning?
De enda alternativ jag har är XeSS och TSR. Inget av-läge och båda ser fördrövliga ut.

Permalänk
Medlem

Finns en mod för oss äldre för enklare Dodge / parera

https://www.nexusmods.com/clairobscurexpedition33/mods/28

Jag är iaf för gammal för sånt .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

För den som precis som jag stör mig på allt judder/stutter när man rör kameran i spelet så rekommenderar jag att man kör v sync och sätter en fps limit till ens refresh rate (e.g., 60hz med 60 fps limit). Eliminerar problemet helt å ger helt smooth motion. Körde först 144hz VRR med en 140 fps och det resulterade i en massa microstutter överallt. Kör nu 100hz med 100 fps limit och så länge jag håller 100 fps är det helt perfekt smooth.

(5090 Dlss balanced Maxade inställningar med modden som tar bort all sharpening)

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz