Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

När det är två månade kvar av bindningstiden hör du av dig till deras uppsägningsavdelning och frågar vad de kan erbjuda för att behålla dig som kund.

Efter första erbjudandet säger du ”bättre kan ni”.

Ett annat pris kommer du få frågan är bara om det räcker.

Nu ska jag bara komma ihåg det också 😂
Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Nu ska jag bara komma ihåg det också 😂
Tack !

boka "möte" med dig själv på mailen några dagar innan eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Enkelt och står i om man läser avtalet.
Om en höjning sker och du blir drabbad som kund av det under din bindningstid så har du rätt att frånträda avtalet.

Jag hittade t.om en rad om det i själva mailet. Jag måste ha varit trött och inte läst ordenligt. Det står nämligen specifikt något i stil med att om man har en aktiv kampanj så träder prisändringen i kraft först efter kampanjperioden".

My bad. Antar att jag är safe då. Avtalet har jag inte orkat gräva fram faktiskt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Och här är ytterligare en som idag sagt upp bahnhof Därtill har jag betalat ett högre pris än deras ordinarie pris (500/500). Mitt pris 524:-. Ordinarie pris 519:-. Älskar att de smyghöjt bakåt i tiden för att få mig som varit kund i över 5 år att betala mer än nya kunder. + över ordinarie pris för befintliga kunder!

Lägg där till att nya kunder dessutom har kampanjperiod och 100:- billigare i månaden om de binder upp 1 år.

När jag väl påbörjade min prenumeration betalade jag 349:- per månad för ovan. Galet att samma tjänst går upp i pris för befintlig kund, och ner i pris för ny.

Efter många om och men fick jag ett sista "erbjudande" om att betala 469:- dvs, för att matcha kampanjpris, valde jag att säga tack och hej. Blir istället bredband2 för 441:- per mån i 12 mån

P.S - Bahnhof har fungerat OK under dessa år, men jag likt många andra är helt enkelt trött på 2 årliga prishöjningar. Särskilt när lojala kunder missunnas, och deras säljpolicy kretsar kring volatilitet..

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Och här är ytterligare en som idag sagt upp bahnhof Därtill har jag betalat ett högre pris än deras ordinarie pris (500/500). Mitt pris 524:-. Ordinarie pris 519:-. Älskar att de smyghöjt bakåt i tiden för att få mig som varit kund i över 5 år att betala mer än nya kunder. + över ordinarie pris för befintliga kunder!

Lägg där till att nya kunder dessutom har kampanjperiod och 100:- billigare i månaden om de binder upp 1 år.

När jag väl påbörjade min prenumeration betalade jag 349:- per månad för ovan. Galet att samma tjänst går upp i pris för befintlig kund, och ner i pris för ny.

Efter många om och men fick jag ett sista "erbjudande" om att betala 469:- dvs, för att matcha kampanjpris, valde jag att säga tack och hej. Blir istället bredband2 för 441:- per mån i 12 mån

P.S - Bahnhof har fungerat OK under dessa år, men jag likt många andra är helt enkelt trött på 2 årliga prishöjningar. Särskilt när lojala kunder missunnas, och deras säljpolicy kretsar kring volatilitet..

Bredband2 gör samma sak mot befintliga kunder, iallafall förra året. Hade kampanjpris i 12 månader med 10% rabatt men dom höjde ordinarie pris efter första månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Skrivet av Loke6074:

Bredband2 gör samma sak mot befintliga kunder, iallafall förra året. Hade kampanjpris i 12 månader med 10% rabatt men dom höjde ordinarie pris efter första månaden.

Jag hade kunnat citera flera men jag åt övertygad om att 📎 det är tillfyllest med dessa två forum kollegor... ^^

Det var därför jag Högg på Telenor's Mobila bredbandsabonnemang eftersom jag inte vill vara utsatt för prishöjningar á la Fast Fiber "Policy"...

Det finns en annan sak jag skulle vilja belysa (fnysa åt):

När Den fasta bredbandsoperatören höjer priset på bredbandet 5-8 gånger ✖ på ett år så finner jag det oacceptabelt att jag har - ponera detta - tecknat mig för ett Fiber abonnemang för/i segmentet 💯/💯 ---- 250 Mbit/s för 385 ---- 408 kr bara för att få ÄNNU MER höjningar men ha samma hastighet.

Då är det ännu bättre att teckna ett fastpris (som i mitt fall Telenor) Bredbandsabonnemang och kunna få ut mellan 300 Mbit/s ---- 1000 Mbit/s för 399 kr /månad.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

kan bekräfta att bredband2 kör samma sak, dvs. smyghöjer efter nån månad, sen när man kollar månaden efter så har dem sänkt igen för nya kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan bekräfta att bredband2 kör samma sak, dvs. smyghöjer efter nån månad, sen när man kollar månaden efter så har dem sänkt igen för nya kunder

Hej då...permanent och alltid bredband2...:/ 😑
Permanenta höjningar... från bredband2...

.
Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Måste återuppliva den här tråden, då Bahnhof har höjt från 299kr för 100/100 till 569kr för samma hastighet ett år senare.

Antar att det är nätägaren som höjer hela tiden.. p.g.a. vad? Vad är det som kostar det dubbla ett år senare? Att ni tagit ut vinst tidigare år och inte återinvesterat det i eran verksamhet tillräckligt?

Blir fan lack.

Vart går gränsen?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Måste återuppliva den här tråden, då Bahnhof har höjt från 299kr för 100/100 till 569kr för samma hastighet ett år senare.

Antar att det är nätägaren som höjer hela tiden.. p.g.a. vad? Vad är det som kostar det dubbla ett år senare? Att ni tagit ut vinst tidigare år och inte återinvesterat det i eran verksamhet tillräckligt?

Blir fan lack.

Vart går gränsen?

Kolla in om något av dessa abonnemang kan få Dig Sugen 🤤 på ett fast pris för tjänsten.

https://www.mobilabonnemanget.se/operatorer/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Blir fan lack.

Vart går gränsen?

I en annan tråd kom "vi" fram till att Nätägarna och ISP'er tar ca 50/50 av det som kund betalar. En individ i den tråden angav vad nätägaren tog, vilket visade sig vara ca 55% av det kund betalade. ISP'er skiftar över hela höjningen på sina kunder för att bibehålla sin %, men går lägre i olika erbjudanden för att att locka nya kunder etc.

Säger inte vad som är rätt eller fel eller vem av dem som borde ha störst del av kakan, koncensus blev i alla fall att det borde vara specifierat på fakturan exakt vad man betalar och till vem, dvs nätavgiften borde stå med.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Kolla in om något av dessa abonnemang kan få Dig Sugen 🤤 på ett fast pris för tjänsten.

https://www.mobilabonnemanget.se/operatorer/

Jag har bra täckning på mitt obegränsade mobilabbonemang från Telia. Jag är inte långt ifrån att gå över till det, även fast jag föredrar trådat alla dagar i veckan.

Skrivet av Necrophor:

I en annan tråd kom "vi" fram till att Nätägarna och ISP'er tar ca 50/50 av det som kund betalar. En individ i den tråden angav vad nätägaren tog, vilket visade sig vara ca 55% av det kund betalade. ISP'er skiftar över hela höjningen på sina kunder för att bibehålla sin %, men går lägre i olika erbjudanden för att att locka nya kunder etc.

Säger inte vad som är rätt eller fel eller vem av dem som borde ha störst del av kakan, koncensus blev i alla fall att det borde vara specifierat på fakturan exakt vad man betalar och till vem, dvs nätavgiften borde stå med.

Det är fult, då de alltid skyller på att det är nätägaren som är boven när priserna höjs.

Nu känns det nästan som en rättslig fråga att ta, då det höjs så mycket på så kort tid. I Finland är snabbt internet en mänsklig rättighet. Skulle det vara detsamma här, så hade en höjning på nästan 100% varit en väldigt stor fråga varför det blir så. Nu är det bara att betala & se glad ut.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jag har bra täckning på mitt obegränsade mobilabbonemang från Telia. Jag är inte långt ifrån att gå över till det, även fast jag föredrar trådat alla dagar i veckan.

Det är fult, då de alltid skyller på att det är nätägaren som är boven när priserna höjs.

Nu känns det nästan som en rättslig fråga att ta, då det höjs så mycket på så kort tid. I Finland är snabbt internet en mänsklig rättighet. Skulle det vara detsamma här, så hade en höjning på nästan 100% varit en väldigt stor fråga varför det blir så. Nu är det bara att betala & se glad ut.

Jag gick över till Telenor för att:

1. Jag har inte råd med de fasta operatörens prishöjningar
2. Av princip vill jag inte betala 400-500 (för t.e.x. 💯/💯) Mbit/s) för en tjänst som förut (förr) kostade 150-200 kr.

Jag tycker t.e.x. Att det är FEL av en BRF att 📎 (rätt ofta) höja avgiften eftersom i andra länder betalar man för väg och sophämtning, runt $50-$100 (inklusive de kommunala skatterna och tjänsterna, vatten, gatljus etc.) and that's it!

Jag har anbefallt en grupptalan i andra Trådar. Men jag vet..att få en svensk att lyfta på rumpan för att få till en förbättring...ja låt 🎶 oss just say att jag befinner mig i fel land för något sådant hopp...🤣 🤪 Både fysiskt och emotionellt dylika...ja hopp då! Men kom inte och klaga sedan... 🤣 🤣

Men men...av platina räven (kunderna) man festmiddag 🎊 gör... 🎄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag tycker t.e.x. Att det är FEL av en BRF att 📎 (rätt ofta) höja avgiften eftersom i andra länder betalar man för väg och sophämtning, runt $50-$100 (inklusive de kommunala skatterna och tjänsterna, vatten, gatljus etc.) and that's it!

Förstår inte riktigt vad BRF:er har med detta och göra? Där är det väl väldigt transparent vad det är som orsakar eventuella avgiftshöjningar (oftast räntehöjningar eller ökade driftskostnader, alternativt en dåligt skött förening)? I andra länder så är det väl ägarlägenheter så någon förening med lån existerar inte på samma sätt, vilket väl samtidigt gör att man behöver finansiera en större del själv. Med andra ord är det inte riktigt jämförbart. Oavsett så är ju detta väldigt off topic för denna tråd.

Rörande bredband som denna tråden handlar om så är ju BRF:er och de gruppavtal som dessa kan förhandla till sig det överlägset billigaste sättet att få bra och billigt bredband.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Blir fan lack.

Vart går gränsen?

Min hyresvärd har haft en ny offentlig upphandling och vi får vi Zitius då de tydligen betalde mest i kickback till hyresvärden. Vilket sedan gör att mitt pris ökar, för tro inte att de själva tar denna kostnad.

Så här är nog huvudanledningen till att priset höjs som det görs.
Är dock lite fundersam över det här med Kickback. Hur kan det vara tillåtet och finns det något sätt att påverka hyresvärden att skippa kickbacks. Jag fattar att hyresvärden tjänar på detta, men vad förhindrar en operatör att lova 10000 kronor per bostad och bara skicka den kostnaden ned till oss hyresgäster som vill ha internet.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förstår inte riktigt vad BRF:er har med detta och göra? Där är det väl väldigt transparent vad det är som orsakar eventuella avgiftshöjningar (oftast räntehöjningar eller ökade driftskostnader, alternativt en dåligt skött förening)? I andra länder så är det väl ägarlägenheter så någon förening med lån existerar inte på samma sätt, vilket väl samtidigt gör att man behöver finansiera en större del själv. Med andra ord är det inte riktigt jämförbart. Oavsett så är ju detta väldigt off topic för denna tråd.

Rörande bredband som denna tråden handlar om så är ju BRF:er och de gruppavtal som dessa kan förhandla till sig det överlägset billigaste sättet att få bra och billigt bredband.

Hej! 😃

Jag uttryckte mig dåligt. Jag försökte jämföra att kostnader för internet o c h lyor/lgh/brf brukar ha samma penga - hyres - fiber -NIVÅER UTOMLANDS och att det bara är i Sverige där allt går upp upp UPP. 😂

Någon moderator får ta och kolla på tråden om nödvändigt. Jag har en osynlig person bakom mig anyway som brukar ta bort mina kommentarer lite då och då utan att ge sig till känna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hej! 😃

Jag uttryckte mig dåligt. Jag försökte jämföra att kostnader för internet o c h lyor/lgh/brf brukar ha samma penga - hyres - fiber -NIVÅER UTOMLANDS och att det bara är i Sverige där allt går upp upp UPP. 😂

Hej!

Ok, jag förstår. Tycker inte riktigt att det stämmer dock. En bra skött BRF som inte snålat in på avsättning till underhåll och liknande samt med bra förhandlade räntor brukar inte behöva höja avgiften särskilt ofta eller mycket.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hej!

Ok, jag förstår. Tycker inte riktigt att det stämmer dock. En bra skött BRF som inte snålat in på avsättning till underhåll och liknande samt med bra förhandlade räntor brukar inte behöva höja avgiften särskilt ofta eller mycket.

Där är vi överens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bredbandsbranschen är tyvärr så rutten, så som konsument tjänar du inget på att vara lojal. Bind inte upp dig utan om du har möjlighet så byter du till en annan billigare aktör när priset går upp.

Jag bodde tidigare i en fastighet som hade ett låst avtal med Telia så det enda man kunde beställa var deras tjänster. Fastighetsägaren hade också valt 100 Mbit/s som högsta hastighet vilket kostade 599 kr. Flyttade efter något år och i den fastigheten var det Telenor som gällde så även där var det bara att tacka och ta emot. Betalade 699 kr för 500 Mbit/s.

Jag har nu flyttat till en storstad och fastigheten är ansluten till stadsnätet där det finns ett 20-tal olika aktörer att välja mellan. Jag binder aldrig upp mig utan väljer den aktör som har ett bra pris och gott omdöme. Valde Bahnhof och betalar 549 kr för 1 Gbit/s vilket jag anser vara ett bra pris. Om priset skulle gå upp alldeles för mycket, kommer jag att se mig om efter vad de andra alternativen jag har att välja mellan erbjuder.

Fram tills att branschen regleras så kommer det tyvärr fortsätta se ut så som det gör i dag.

Permalänk
Medlem

När man ser att det blir lite aktivitet i tråden vet man att man skall gå in och kolla sitt abonnemang...

Fick höjt den 1 februari till 589 kr/månad, och när jag går in nu så kostar det 539 kr... Suck!

Dagens priser på min adress med Telia Öppen Fiber.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

När man ser att det blir lite aktivitet i tråden vet man att man skall gå in och kolla sitt abonnemang...

<Uppladdad bildlänk>

Fick höjt den 1 februari till 589 kr/månad, och när jag går in nu så kostar det 539 kr... Suck!

<Uppladdad bildlänk>

Jävla Rövhattar. Jag är ÖVERTYGAD OM att denna skandal kommer brisera om några år (typ som ICA's köttfärs 🥩 Skandal) och att sanningen kommer att komma fram...detta är lurendrejeri (med BETONING PÅ DREJA)...🤑😶‍🌫️🫥🤮

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man bor i en lägenhet med telia fiber så kan man inte teckna telia 5G bredbandsabonnemag eller stuginternet. Troligen pga att Telia redan betalat en klumpsumma för access till fibernätet. Som kund är man numera en produkt som köps och säljs.

Permalänk
Medlem

Ser nu att på min adress UTAN bindningstid kostar 509;-/mån för 500/500 enl deras hemsida....själv som långvarig kund så betalar jag 579;-/mån....skandal...

tillägg
Permalänk
Medlem

569 kr betalar jag för 250/250, men som "ny" kund på hemsidan står det 519 kr. Fy fan

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Det räcker med att snacka med de på chatten och säga att ni vill ha nya priset... Men att det behövs göras är tragiskt (därför jag bytte till Obenet nyligen, de sa här på forumet att de automatiskt sänker pris om det går ner)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Yxan:

Om man bor i en lägenhet med telia fiber så kan man inte teckna telia 5G bredbandsabonnemag eller stuginternet. Troligen pga att Telia redan betalat en klumpsumma för access till fibernätet. Som kund är man numera en produkt som köps och säljs.

Jag vet, jag testade att "försöka" teckna Upp mig för Telia men på min adress (där Telia har fiber) så tillåter Telia inte att man tecknar "Fast" Mobilt bredband...

Skrivet av drwlz:

569 kr betalar jag för 250/250, men som "ny" kund på hemsidan står det 519 kr. Fy fan

Så här LEVNADS-GLADA är Operatörerna och investerarna när de höjer Bredbandet 3 till 5 gånger ✖ per år... ✅

Vovvens koncentrerade min säger allt! Han har kornet på De Heta Höjningarna i Branschen...

Visa signatur