Permalänk

övervaka tomt

hej söker ett förslag på 3-4 kameror wifi för att övervaka en sommar stugetomt , måste vara en enkel app/pc som en totalt okunnig datahanterare ska klara av ?

Permalänk
Medlem

Hej!

Det viktigaste tipset är nog att ha bra koll på vilka lagar och regler som gäller för den typ av övervakning. Det bör man veta innan investerar i kameror.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kolla in Arlo från Netgear.
Smidigare kan det nog inte bli.

Billigare ?, absolut - men då krävs en del ”kavla upp ärmarna och jobba” vilket såvitt jag förstår inte är vad du är ute efter.

Tycker man ändå priset är saftigt, kolla på ett beg paket så kommer man ju mer i pris. De tidiga revisionerna var bara 720p och icke uppladdningsbara, men fortfarande samma funktion. De borde man få rätt billigt idag.

Jag körde första generationen och de var grymma rent funktionsmässigt / ease of use redan då, och kan bara tänka mig att det blivit bättre med åren.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

de e inte jag själv som ska ha det , ska hjälpa en som vill kunna se vad/vilka djur som springer runt på sommarstugan när dom inte är där tanken är att dom ska komma åt att se i mobilen .
själv använder jag Tapo kameror så det lutar att det kommer hamna där

Permalänk

Hade det varit jag så hade jag inte kört med WIFI kameror.
Jag hade kollat på kameror som har stöd för POE (Power Over Ethernet) istället och ansluta dom till en switch som har stöd för POE.
Då drar man bara en nätverkskabel från switchen till varje kamera. Kamerorna får då ström via nätverkskabeln.
Min bror satte upp WIFI kameror hemma hos sig som inte fungerade och jag åkte dit och hjälpte honom med att fixa en bättre lösning.
Han köpte en TP-Link TL-SG1008P PoE+
Och 3 st Reolink P320 POE-utomhuskamera 5 MP.
Och en HP Elitdesk 800 G3 för att installera Home Assistant på. Sen så har han även 2 externa hårddiskar anslutna till den via USB 3.
Det funkar väldigt bra nu och alla lampor är också anslutna till Home Assistant.
Vi drog sedan skärmad nätverkskabel på vinden till kamerorna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Hade det varit jag så hade jag inte kört med WIFI kameror.
Jag hade kollat på kameror som har stöd för POE (Power Over Ethernet) istället och ansluta dom till en switch som har stöd för POE.
Då drar man bara en nätverkskabel från switchen till varje kamera. Kamerorna får då ström via nätverkskabeln.
Min bror satte upp WIFI kameror hemma hos sig som inte fungerade och jag åkte dit och hjälpte honom med att fixa en bättre lösning.
Han köpte en TP-Link TL-SG1008P PoE+
Och 3 st Reolink P320 POE-utomhuskamera 5 MP.
Och en HP Elitdesk 800 G3 för att installera Home Assistant på. Sen så har han även 2 externa hårddiskar anslutna till den via USB 3.
Det funkar väldigt bra nu och alla lampor är också anslutna till Home Assistant.
Vi drog sedan skärmad nätverkskabel på vinden till kamerorna.

ethernet funkar inte p.g.a att det är flera olika hus på samma tomt och på vissa ställen är det bara berg så det går inta att gräva ner
slang/rör .

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

ethernet funkar inte p.g.a att det är flera olika hus på samma tomt och på vissa ställen är det bara berg så det går inta att gräva ner
slang/rör .

Ja vill man ha det enkelt så är nog något likt arlo att föredra, problemet där blir batteritiden, går såklart att lösa med solceller men springer iväg i pris ganska fort.

Sen kan även räckvidd bli ett problem beroende på avstånd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

imou, väldigt bra pris/prestanda. det är dahua som äger dom vilket är typ världens andra största tillverkare av säkerhetskameror.
dom har modeller med både wifi,kabel,batteri,solceller osv. jag köper dom vanligen direkt av imou/dahua handlare på aliexpress men annans finns dom på tex netonnet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ska de ha koll på djur på tomten så är ju ett alternativ åtelkameror

Lätta att installera, kräver ingen wifi, fungerar dygnet runt samt bra batteritid. Går även att kombinera med solceller om man vill. Enkel att använda då man får sms i telefonen så fort kameran tar en bild, kan även smsa kameran och man manuellt vill ta en bild/spela in en snutt.

Nackdelar: Inget live-feed, utan det är bilder eller videosnuttar som gäller. Kräver även ett simkort så kostar ju lite i månaden, samt dyrare än wifi-kameror.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kan helt klart rekommendera kameror mm från Eufy som vi har hemma. Engångskostnad till skillnad från Arlo, samt har flera modeller med solceller, och annars går det att köpa till solcellsplatta. Enkelt att styra via app.

Permalänk

Jag kör Imou Cell 2 black hemma och är väldigt nöjd.
Köpte dom på kampanj hos netonet (299kr/st) så passade på att köpa några stycken.

Wifi och sd-kort.
Batteritiden är cirka ca 3-4månader men går att köra deras egna solceller eller direktström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

slang/rör .

Gör klart för ägaren av ev. kameror att det kan bryta mot någon lag.
Flera hus på samma tomt låter svårt att övervaka endast fyrbenta djur?
(Äger kameraägaren husen eller inte hyr ut är det vad jag kan se inga problem?)

Inte för att vara en "besserwisser" utan för att hjälpa så det inte blir ev. problem för din vän med grannfejd etc.

Permalänk
Medlem

Jag kör med EUFY hemma och är sjukt nöjd, dom är batteridrivna men laddas med solceller som finns på kamerorna, jag kör med S3 PRO och dessa går att köra upp till 4K upplösning. Lite dyrare, absolut men jag är sjukt nöjd med dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av nullebulle:

slang/rör .

Finns det el draget till alla hus?

Skrivet av norrby89:

Ja vill man ha det enkelt så är nog något likt arlo att föredra, problemet där blir batteritiden, går såklart att lösa med solceller men springer iväg i pris ganska fort.

Sen kan även räckvidd bli ett problem beroende på avstånd.

När det kommer till kameror som använder wifi och batteridrift är att dom kan dra väldigt mycket batteri. Om man har en solcell så skulle denna absolut kunna driva och ladda upp batteriet på sommaren. Men vintertid när det är kallt och att solen inte lyser så länge kan bli ett problem. Batteri och kyla är inte bra vänner tyvärr. Och om det snöar och det lägger sig på solcellen så laddas kamerans batteri inte upp alls. För man kanske inte vill åka till sommarstugan flera gånger i veckan för att ladda kamerorna. Att ta sig dit är inte gratis tyvärr.
Kanske värt att bygga någon kabelkanal på berget. I detta fall så är den trådlösa tekniken en fiende.
Det problem som min bror hade med sina gamla kameror var att dom titt som tätt kunde tappa anslutningen till routern.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz