Att fixa läderytan på "racer" gaming stolar
Runt 9 år sedan köpte jag en DXRacer på rea vilket jag fortfarade gillar att ta tupplur i då den blir som en liggfåtölj när man fäller ner ryggdelen helt och lutar sig bakåt.
Det falskläder som fanns på min började falla av, speciellt på sitsen - något som jag hittat många trådar kring på nätet fast inget gällande reparation eller ersättning. Inte ens på DXracers egna forum.
Som tur är det inte så svårt, jag noterar ned processen nedan för andra som är intresserade:
Sittdynan är en gummidyna med överdrag. Överdraget är sytt runt två metallstavar som sedan fästs mot ramen med koppar ringar. Man kan lossa av ringarna igenom att använda en tång, ta fast en kant och sedan vrida tången. Upprepa processen för alla ringar på fram och baksidan.
När man fått loss dynan så kan överdraget lätt tas bort från dynan då den endast hålls fast via kardborre. Du kan sedan sy på en ersättning på överdraget själv eller med hjälp från en skräddare. Det är bara att sticka till textilbutik för att hitta det material do vill ha. Se bara till att det nya överdraget sys runt de två metallstavar som tidigare.
När överdraget har förnyats så är det bara att fästa sitsen tillbaka mot ramen. Gör hål i överdraget runt stavarna med en mejsel och fäst fast med buntband. Du kan se koppar ringarna som fäster läderdelen på vänster och höger kant som jag inte har rört.
Montera ihop stolen igen så är det färdigt.
Ny gaming stol: 2000-3500kr
Reparation av sitsen på min gamla: 550kr