Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Lustigt nog samma argument som Windowsanvändare använt:
Win 3.11 > Win 95
Win 95 > Win XP
Win XP > Win 7
Win 7 > Win 10
Win 10 > Win 11
Så vad är fördelen att uppgradera Windows jämfört med att uppgradera Linux?

Det gäller för övrigt inte bara Linux och Windows, det gäller allt i vårt samhälle. Du ska höra hur min pappa svär och min mamma gråter varje gång det är dags att byta TV och de inte får någonting att fungera.

Vill man inte att saker runt en ska ändras skulle man levt på 1700-talet, då kunde man leva ett helt liv utan att alltför mycket ändrades runt en.
Men nu lever vi på 2000-talet och ungefär allt i hela samhället ändras på ett decennium.
Det finns ett antal filmer som går ut på att huvudpersonen "somnar" och sedan vaknar 100 år in i framtiden.
Jag gissar att de flesta av dagens människor skulle ha stora problem att anpassa sig om de somnade idag och vaknade i maj 2035.

Det du beskriver är inte ett linuxproblem, utan ett samhällsproblem.
Vill du inte ha alltför stora förändringar rekommenderar jag BSD med XFCE eller LXQt, det lär fungera nästan likadant om 10 år som det gör idag.

Lustigt, jag kanske inte håller med dig fullt om det du skrev om windowsversioner, men i övrigt tycker jag det du skriver är väldigt rätt och jag håller verkligen med om det mesta. Nu tillhör jag förmodligen din fars generation, men har man jobbat aktivt inom IT de senaste 30 åren och dessutom har det som friidsintresse (hemmaservrar och utvecklingmiljöer, säkerhet och sånt) kan nog man inte annat än att uppskatta dina rader.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är inte kul att börja lära sig en distro, vänja sig vid dess logik, och sedan se den försvinna. Då står man där och måste börja om.

Vad är det för distro-specifika saker som du måste lär dig och vad är det för logik som distros kommer med?

Om du är rädd för att en distro kommer försvinna, varför inte välja något väletablerat typ Debian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vad är det för distro-specifika saker som du måste lär dig och vad är det för logik som distros kommer med?

Om du är rädd för att en distro kommer försvinna, varför inte välja något väletablerat typ Debian?

Håller med dig i allt du skriver.

Finns sällan någon anledning att gå utanför topp 20-listan på Distrowatch.com för oerfarna användare.

Nyfiken på Arch? Välj ManjaroEndeavour

Själv kör jag Ubuntu där jag främst rensat bort allt vad Snaps heter samt lagt till ett fåtal Gnome Extensions (ArcMenu & Dash to Panel).

Gillar enklare nyhetssidor kring Linux likt nedan:
https://www.omgubuntu.co.uk/
https://itsfoss.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med dig i allt du skriver.

Finns sällan någon anledning att gå utanför topp 20-listan på Distrowatch.com för oerfarna användare.

Nyfiken på Arch? Välj Manjaro

Besserwissern här.
Du har rätt i allt, utom Manjaro.
Manjaro är inte en "riktig" Arch-distro och man kan få kompatibilitetsproblem.
Endeavour däremot en riktig Archdistro och ligger på plats 4 jämfört med Manjaros plats 7 på Distrowatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Besserwissern här.
Du har rätt i allt, utom Manjaro.
Manjaro är inte en "riktig" Arch-distro och man kan få kompatibilitetsproblem.
Endeavour däremot en riktig Archdistro och ligger på plats 4 jämfört med Manjaros plats 7 på Distrowatch.

Tack! Uppdaterade mitt inlägg. Har själv bara testat just Manjaro.

Det fina med Distrowatch är att just kunna se vad som skiljer distros åt, då vissa kör föråldrade bibliotek på gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har själv bara testat just Manjaro.

Manjaro är inte en dålig distro och det är många som börjat sin linuxkarriär med just Manjaro.

Den stora skillnaden är att Manjaro har sin egen repo som släpar efter Arch med några veckor.
Tanken är god: då Arch är en rolling release och släpper de senaste uppdateringarna så fort de blir tillgängliga slinker det ibland med lite buggar. Om Manjaro ligger några veckor efter är tanken att de ska fånga upp och hinna fixa dessa buggar.
Tanken är god. Problemet är att de OCKSÅ använder Archs AUR direkt (inte Manjaros version, utan Archs version av AUR).
Har man otur kan man få ett AUR-paket som förutsätter att man använder senaste paketen från Arch-repon, men man själv använder Manjaro-repon som släpar efter. Och ens system kraschar ändå.

Sedan har Manjaro gjort flera dumheter som gör att jag inte vill röra i dem med tång ens.
De har lyckats sänka Arch AUR-repo ett par gånger och de klarar inte av att uppdatera SSL-cert för egna hemsidan. Kort sagt tecken på ren inkompetens - och jag vill inte använda en distro gjord av personer som bevisligen är inkompetenta.

Vill man ha en stabil rolling release rekommenderas Open SUSE Tumbleweed.
Tumbleweed gör precis som Manjoro: det är en rolling release där man håller paketen någon månad för att fånga upp buggar.
Fördelen är att Tumbleweed inte bygger på något annat. Tvärtom är Tumbleweed upstream till andra SUSE-distros.
Nackdelen är att Open SUSE är den minsta av de stora distrofamiljerna och man får därför inte lika bra support som de större (Debian/Ubuntu, Fedora, Arch).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag drog in pop_os! på min surface pro 3 förra veckan.
Blandat resultat...

Klenare hårdvara (gammel i5 och 4gig ram) - och mer krav på att just touchen ska funka hela vägen. Jag vill kunna använda den med bara touch.

Installationen gick enkelt - fast jag behövde göra om den några gånger på grund av dåliga val (kryptering å sånt - my bad).

Touchskärmen funkar... Men inte fullt ut. I browsern kan jag inte scrolla med två fingrar på det sättet som funkar med touchplattan. Det är bara klick å pek som gör som det ska. Alltså rita i ritprogram och klicka på knappar.
Men scrollen behöver funka för att det ska bli användbart.

Appbutiken tar också 100% processorprestanda i 3-4 minuter om man söker efter något där. Låser sig efter 3 tecken. Det är också laddtider på minuter för att bläddra i olika appkategorier.
Så appbutiken är i det närmsta oavändbar.
För klen hårvara kanske?

Så pop_os! kanske inte var rätt val för mig här.
Valdes för att det finns bra drivrutinsstöd. Bland annat då för touch.

Jag ska testa debian nästa. Kanske med anpassad touch kernel?

Jag slängde in W11 på en Surface Pro 2 när 11 var i någon slags beta, var inga större problem, Men sen slängde jag på Ubuntu för att testa lite. Kanske ska testa den där bantade W11 och se.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erooo:

Jag slängde in W11 på en Surface Pro 2 när 11 var i någon slags beta, var inga större problem, Men sen slängde jag på Ubuntu för att testa lite. Kanske ska testa den där bantade W11 och se.

Jag har fått rätt på det nu.
Mint (cinnamon) och pop_os! lirade inte med touch.

Fedora funkar fint out of the box däremot.
I weblsäaren, men också att on screen keyboard automatiskt dyker upp i textrutor när det inte finns tangentbord kopplat.
Appbutiken funkar också utan trassel ;).

Så en acceptabel base line är funnen! Får se vad jag gör av det sen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Zorin är ju en välkänd linux distro som har layout likt windows. Och det finns två gratis versioner Zorin Core och Zorin OS Lite. Zorin Pro måste man betala för.

Zorin Core:
https://zorin.com/os/download/

Zorin OS Lite:
https://help.zorin.com/docs/getting-started/getting-zorin-os-...

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Vill man ha en stabil rolling release rekommenderas Open SUSE Tumbleweed.
Tumbleweed gör precis som Manjoro: det är en rolling release där man håller paketen någon månad för att fånga upp buggar.
Fördelen är att Tumbleweed inte bygger på något annat. Tvärtom är Tumbleweed upstream till andra SUSE-distros.
Nackdelen är att Open SUSE är den minsta av de stora distrofamiljerna och man får därför inte lika bra support som de större (Debian/Ubuntu, Fedora, Arch).

Distrochooser tyckte jag ska testa OpenSUSE (bara för lek) men vad innebär det att det är den minsta "familjen"? Dåligt drivrutinsstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hittills har jag sett:

Mint
Lubuntu
Ubuntu
Debian
Zorin
Kubuntu
Fedora
Pop!OS
Q4OS
MX
Xubuntu.

<Uppladdad bildlänk>

Tacka f-n för att det bara finns ett Windows!

Nu finns det ju flera versioner av windows också, Home, Pro, LTSC, IoT, Server o.s.v. Så det stämmer ju inte alls.

Vi som gillar valfrihet gillar att det finns mycket att välja på dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Distrochooser tyckte jag ska testa OpenSUSE (bara för lek) men vad innebär det att det är den minsta "familjen"? Dåligt drivrutinsstöd?

Linux har inte drivrutiner på det viset. Alla drivrutiner (i princip), ligger i kärnan, vilket gör att äldre kärnor saknar de nyaste "drivrutinerna". Och det är de stabila distarna som främst kör med äldre kärnor, dvs typ Debian.
Så, vill du köra absolut ny hårdvara, så är det nåt annat än typ Debian som rekommenderas.
Allt ovan lite grovt uttryckt, men.

Det du är ute efter är snarare att "minsta" innebär mindre användarbas, som innebär bl.a storleksmässigt mindre forum för hjälp och mindre pengar för utvecklare. Dvs att buggar knyta mot en specifik dist, pga av att det trots allt finns skillnader, kanske tar längre tid att lösa samt att det finns färre som kan hjälpa att hitta en lösning, tillfällig eller permanent sådan.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

SUSE har ett par tusen anställda och är baserade i Tyskland, numera med svenska ägare (riskkapitalbolag). Det han menar är nog att det inte har lika många användare (tänk privatpersoner) som Debian/Ubuntu, Fedora, Arch o.s.v. och därför är svårare att få support av andra användare i communityt. En rolling release kommer ofta ha bättre hårdvarustöd än t.ex. Ubuntu i och med nyare kernel och bibliotek. OpenSUSE (projektet har även andra inblandade än anställda hos SUSE) finns som både rolling release i Tumbleweed och stable i Leap. SUSE menar att de testat mer innan paketen hamnar i Tumbleweed än de flesta rolling release-distributioner gör, men jag vet inte om det ska jämföras med Manjaro som har olika branches (stable, testing och unstable) och som i sin tur är baserad på Arch.

SLES är däremot något många företag kör som alternativ till Redhat – just när de behöver support (från SUSE/leverantör). Det gör SUSE till den näst största kommersiella leverantören efter Redhat, men det kan inte riktigt översättas till support för OpenSUSE (eller Fedora i Redhats fall) som är lite separat.

Permalänk
Medlem

Aha, tack för svar! Får slänga in lite Linux i gammal burk och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om du vill ge Windows ett sista försök tiny11 (lite teknisk kunskap krävs för att skapa ISO filen).
Med tiny11 får du ett nedskalat Windows 11 utan hårdvarukrav (TPM mm) om du använder rufus vid installation

Linux:
Ubuntu, lättast att börja med om du är ny på linux
Lubuntu, byggt på Ubuntu men optimerad för äldre/sämre hårdvara
Debian, Superstabilt och bara funkar men är inte så flashigt

EDIT, pekskärmen är tveksam på samtliga linux distros.

Fungerar uppdateringar i Win 11 Tiny?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

När den impopulära Windows Vista lanserades så var snacket att Linux på skrivbordet skulla ta över. 20 år senare låter det likadant. Det borde väl vara uppenbart vid det här laget att desktop-Linux bara passar för en liten minoritet av användare.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det ska de göra.
Tiny är bara en kraftigt debloatad Win11.
Var bara försiktig med var du laddar ner den, då det finns "ful"-kopior med malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

NOPE: " However, it's not suitable for regular use due to its lack of serviceability - you can't add languages, updates, or features post-creation. tiny11 Core is not a full Windows 11 substitute but a rapid testing or development tool, potentially useful for VM environments."

Källan: https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

NOPE: " However, it's not suitable for regular use due to its lack of serviceability - you can't add languages, updates, or features post-creation. tiny11 Core is not a full Windows 11 substitute but a rapid testing or development tool, potentially useful for VM environments."

Källan: https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Det gäller enbart Tiny11 Core eftersom Windows Component Store (WinSxS) är borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

När den impopulära Windows Vista lanserades så var snacket att Linux på skrivbordet skulla ta över. 20 år senare låter det likadant. Det borde väl vara uppenbart vid det här laget att desktop-Linux bara passar för en liten minoritet av användare.

På det svarar vi nja.

På den klassiska frågan, när kommer "Year of the Linux Desktop"? Är svaret att vi får vänta väääldigt länge.

Men faktum är att Linux hela tiden blir lite mer användarvänligt för varje dag som går.
Det är ingenting som syns från dag till dag, eller ens månad till månad. Det syns knappt år till år.
Men jämför man Linux vid vilken tidpunkt som helst, med hur det såg ut fem år tidigare så syns det väldigt tydligt.

Det betyder också att för varje gång Linux blir lite mer användarvänligt ökar den lilla minoriteten lite grann.
Ja, Linux växer, men det går i snigelfart. Fortsätter den här tillväxttakten får vi vänta i 50 år - och det är så långt in i framtiden att vi inte ens vet om folk kommer använda skrivbordsdatorer eller ens internet då.

Det grundläggande problemet är att Linux skrevs av DIY-människor för DIY-människor.
Och det är ett välkänt faktum att det bara är en liten minoritet som är "Do It Yourself".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det gäller enbart Tiny11 Core eftersom Windows Component Store (WinSxS) är borttaget.

Tack, jag skulle läst litta längre:"For tiny11 core:

all of the above +
Windows Component Store (WinSxS)
Windows Defender (only disabled, can be enabled back if needed)
Windows Update (Windows Update wouldn't work anyway without WinSxS, so enabling it would only put the system in a state where it would try to update but fail spectacularily)
WinRE

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

På det svarar vi nja.

På den klassiska frågan, när kommer "Year of the Linux Desktop"? Är svaret att vi får vänta väääldigt länge.

Men faktum är att Linux hela tiden blir lite mer användarvänligt för varje dag som går.
Det är ingenting som syns från dag till dag, eller ens månad till månad. Det syns knappt år till år.
Men jämför man Linux vid vilken tidpunkt som helst, med hur det såg ut fem år tidigare så syns det väldigt tydligt.

Det betyder också att för varje gång Linux blir lite mer användarvänligt ökar den lilla minoriteten lite grann.
Ja, Linux växer, men det går i snigelfart. Fortsätter den här tillväxttakten får vi vänta i 50 år - och det är så långt in i framtiden att vi inte ens vet om folk kommer använda skrivbordsdatorer eller ens internet då.

Det grundläggande problemet är att Linux skrevs av DIY-människor för DIY-människor.
Och det är ett välkänt faktum att det bara är en liten minoritet som är "Do It Yourself".

Kommer ihåg första gången med Linux i en ny knä_dator, strul strul...
Nu har jag två gamla som jag hobby installerar alla distar jag kommer över, många finns det. men vilken enorm skillnad från till nu.
Många har mkt lättförståeliga installationsprogram, inte som Gentoo, ta Arch som oxå var jobbig för en amatör som jag har ju numera ALG versioner.

Så jag håller med, utvecklingen går på för fullt, men jag tippar att om puttemjuk höjer ribban och försöker tvinga folk att göra sej av med fullt fungerande maskiner så vem vet när "dammluckorna" öppnas för äldre datorer är som gjorda för vanligt folk att utföra sina vardagsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

inte som Gentoo

Till och med Gentoo börjar bli "användarvänligt" (allt är relativt).
Tidigare behövde man kompilera allt själv i Gentoo, numera finns Gentoo-paketen att tanka ner färdigkompilerade, d.v.s. nu börjar Gentoo bli som Arch var för 10 år sedan.

korrade felaktig tag
Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Till och med Gentoo börjar bli "användarvänligt" (allt är relativt).
Tidigare behövde man kompilera allt själv i Gentoo, numera finns Gentoo-paketen att tanka ner färdigkompilerade, d.v.s. nu börjar Gentoo bli som Arch var för 10 år sedan.

Wow tackar tackar laddar, ner en Live dvd nu och ska testa, spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

update och defender utan problem

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

...
...

Då menar du denna sida hoppas jag: https://distrowatch.com/dwres.php?resource=ranking och inte page hits på huvudsidan. De listorna skiljer sig avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Då menar du denna sida hoppas jag: https://distrowatch.com/dwres.php?resource=ranking och inte page hits på huvudsidan. De listorna skiljer sig avsevärt.

Öhm. Ser att #4 på listan i din länk är TrueNAS. Inte riktigt den mest användbara disten, måste jag säga...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Låter det vara öppet för tolkning. Inte så många som aktivt röstar på respektive dist, samtidigt som förstasidan mer är "hits per day" under det senaste halvåret (eller vad man väljer att se).

Själv föredrar jag en dist med högt betyg och en stor användarbas. Men betygen bör man ta med en stor nypa salt, då vissa Linux-användare kan ha smått bestämda åsikter om hur saker och ting ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Wow tackar tackar laddar, ner en Live dvd nu och ska testa, spännande

Väldigt relativt

Här är en bra start att börja läsa om prebuilds.
https://www.gentoo.org/news/2023/12/29/Gentoo-binary.html
https://wiki.gentoo.org/wiki/Gentoo_Binary_Host_Quickstart

Några tips om Gentoo är nytt för dig?
* Förkompilerade paket är ganska nytt, väldigt lite är beskrivet om det i installations-handvisningarna, se ovan.
* Skumma igenom installationsbeskrivningen av Gentoo Handbook så att du vet vad som väntar.
* Spara alla kommandon i ett dokument, så kan du kopiera när du installerar nästa gång. Med lite listiga kommentarer går det smidigare.
* Du får ofta göra kritiska val, t.ex. mellan OpenRC eller Systemd, ta det du är van vid. Om du är osäker tar du det Gentoo har som default, det är oftast lättare att hitta hjälp då.
* Undvik "Bleading edge" (ACCEPT_KEYWORDS="~amd64"), du kommer att få veckovisa uppdateringar så det räcker och blir över med standardinstallationen. Enstaka paket kan behöva detta ibland, tillfälligtvis.
* Håll ett öga på vilka tjänster som behövs, ibland glömmer man att starta dem efter att ha installerat ett paket. (Antingen har jag slarvat, eller så är det dåligt dokumenterat?)
* Kopiera någon dist som du gillar till en katalog under din gentoo-installation, då kan du gå och se hur de har konfigurerat saker i den disten. Det är dock ingen garanti för att de använder samma konfigureringsfiler som din Gentoo. (Du kan rensa bort alla binärfiler (kommandon och bibliotek), eller nolla dem (kan vara bra att hitta kommandonamn ibland)!) Då tar det inte så mycket plats.

Vanliga kompileringsflaggor i /etc/portage/make.conf (Ryzen 8/16)
MAKEOPTS="-j10 -l14"
COMMON_FLAGS="-march=native -O2 -fomit-frame-pointer -pipe"
RUSTFLAGS="-C target-cpu=native -C opt-level=3 -C debuginfo=0 -C embed-bitcode=yes"
# https://www.reddit.com/r/Gentoo/comments/15n73ux/did_you_know...

Slava UA.

Permalänk
Medlem

EndeavourOS (Linux) har fungerat smidigast för mig.