Permalänk
Medlem

Hur ska jag dra nätverket i villan

Sen vi köpte huset har jag funderat på hur jag ska dra runt kablarna i huset för att få nätverksuttag där jag vill ha dem.

I dagsläget kommer fibern in i vardagsrummet där fiberomvandlaren eller vad det heter sitter och sen går det en kabel från den till ett RJ45 uttag jag satte där antennkablarna kom in innan, detta går sedan ner i källaren till ett annat RJ45 uttag och sen går det via kabel till routern och från routern går det till lite olika switchar som sen går till datorer med mera.

Det jag har funderat på är att flytta fibern så den kommer direkt in i källaren, men sen blir problemet att få upp kablarna på vinden och ut dit det ska.

Alternativet jag funderat på nu är att flytta upp routern, sen via uttaget (går en kabelkanal upp till vinden och en till källaren) dra en kabel upp till vinden med, sätta en patchpanel där och switch, sen samma sak nere i källaren.

Men det blir varmt på vinden under sommaren och kallt under vintern, så det kanske inte går (vet inte om switchen klarar värmen/kylan).

Kan även dra en kabel över hela vinden, ner till ett rum som ska bli klädkammare och sen dra därifrån upp på vinden igen och sen ut till alla rum.

Någon som har några förslag eller andra alternativ.

Blev kanske lite rörigt, försöker skriva medans sonen ligger och powernappar..

Permalänk
Medlem

Den större frågan är ju hur det blir estetiskt hos dig. Oftast är det kablarna man vill ha undan, en router kan man oftast ställa bakom TVn eller på en litet bord bakom en vas (Du kan ju t.o.m. fästa routern upp och ner under ett sådant bord!) (t.ex. där du har kabelkanalerna till källare/vind (är det samma kanal?)). Om du har routern i källaren idag så låter det som att du har bra WiFi-täckning på gatuplanet, så det omvända borde fungera. Din vind är oinredd så där behövs bara kablar. En switch har ju specificerade arbetstemperaturer som du säkert hittar på tillverkarnas websidor; förhoppningsvis faller din vindsmiljö innanför dessa. Då är jag mer orolig för poweradaptern i värmen, något du kan lösa med POE-matning (men då blir det ju en till "klump" i vardagsrummet).

När du nämner att du kan flytta fibern, menar du då att förlänga den, eller dra om den så att den kommer in på en annan plats i huset? Båda sakerna bör nog göras av professionell personal med rätt utrustning. Fibern är ju känslig, så en sådan förlängning vill man inte dra runt hursomhelst, även om det är i kanal, om den påverkas vid nästa målning/tapetsering, kortast väg ut ur väggen rekommenderas.

Du kanske kan fylla på med lite tankar på mina frågor vid nästa powernap. Grattis till knodden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Den större frågan är ju hur det blir estetiskt hos dig. Oftast är det kablarna man vill ha undan, en router kan man oftast ställa bakom TVn eller på en litet bord bakom en vas (Du kan ju t.o.m. fästa routern upp och ner under ett sådant bord!) (t.ex. där du har kabelkanalerna till källare/vind (är det samma kanal?)). Om du har routern i källaren idag så låter det som att du har bra WiFi-täckning på gatuplanet, så det omvända borde fungera. Din vind är oinredd så där behövs bara kablar. En switch har ju specificerade arbetstemperaturer som du säkert hittar på tillverkarnas websidor; förhoppningsvis faller din vindsmiljö innanför dessa. Då är jag mer orolig för poweradaptern i värmen, något du kan lösa med POE-matning (men då blir det ju en till "klump" i vardagsrummet).

När du nämner att du kan flytta fibern, menar du då att förlänga den, eller dra om den så att den kommer in på en annan plats i huset? Båda sakerna bör nog göras av professionell personal med rätt utrustning. Fibern är ju känslig, så en sådan förlängning vill man inte dra runt hursomhelst, även om det är i kanal, om den påverkas vid nästa målning/tapetsering, kortast väg ut ur väggen rekommenderas.

Du kanske kan fylla på med lite tankar på mina frågor vid nästa powernap. Grattis till knodden!

Tack, 9 månader nu, är ett heltidsjobb så tur man är pappaledig från sitt vanliga!

Estetiskt är löst, routern skulle åka in i tv-bänken och inte synas och tv-bänken står framför uttagen jag behöver så kommer inte synas några sladdar eller mer apparater, det skulle aldrig tillåtas av sambon.

Det är en kabelkanal upp på vinden från uttaget där antennkabeln gick innan jag tog bort den så går det en kabelkanal från samma uttag ner till ett uttag till källaren (ner till en gillestuga) där det gick en antennkabel som nu blivit ersatt av en nätverkskabel.

Går enbart in en kabel i kanalen, försökte i två dagar att trycka in en kabel till men gav upp tillslut.

Flytta fibern är inget jag skulle göra själv, hade en elektriker här som jag pratade med det om när han var här och kollade lite andra saker som jag vill ha fixat, tanken var att jag ville ha fibern in i ett rum jag hade tänkt sätta min server i och ha allt samlat där, men gett upp den tanken lite då jag inte ser något bra sätt att få upp kablarna från det rummet upp på vinden för att sen dra ut det i rummen där jag vill ha det.

Och ja, wifin fungerar perfekt överallt just nu, förutom på toan i källaren

Permalänk
Medlem

Har du några andra uttag som ex gamla telekontakter eller liknande i huset? Om de inte används kan du ju dra nätverk den vägen.

Fibern går att "flytta" genom en färdigkontakterad fiberkabel som blir som en vanlig förlängningssladd om du verkligen behöver fiber hela vägen.

Sen finns det tunna ethernetkablar. Se till att du köper installationskabel och rätt kontakter. Slim-varianterna av kablarna behöver ofta speciella kontakter.

Sen kan du alltid fräsa ur lister och gömma kablarna bakom (eller köpa färdigfrästa lister). Ska du över golv kan du ju lyfta på golvet och fräsa ner några rör. Så kan man lika gärna passa på att lägga nytt golv i utrymmet Inget måste dock.

Att sen få ner kablarna snyggt från vinden blir svårare. Du måste antingen ha utanpåliggande kablar på väggen eller lyckas borra ner från vinden genom alla kortlingar ner till där du vill ha uttagen.

Ja man kan ju riva väggen och lägga in rör och gippsa/skiva upp väggen igen. Men går man den vägen kan man ju lika gärna skippa vinden helt.

Slimkablar plus frästa gilvlister blir nog bäst/snyggast.
Riva ut gammal tele och dra den vägen kan bli bra också men teleuttag är oftast seriekopplade så du måste dra alla sladdar genom första röret, alla sladdar minus en genom andra osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Har du några andra uttag som ex gamla telekontakter eller liknande i huset? Om de inte används kan du ju dra nätverk den vägen.

Fibern går att "flytta" genom en färdigkontakterad fiberkabel som blir som en vanlig förlängningssladd om du verkligen behöver fiber hela vägen.

Sen finns det tunna ethernetkablar. Se till att du köper installationskabel och rätt kontakter. Slim-varianterna av kablarna behöver ofta speciella kontakter.

Sen kan du alltid fräsa ur lister och gömma kablarna bakom (eller köpa färdigfrästa lister). Ska du över golv kan du ju lyfta på golvet och fräsa ner några rör. Så kan man lika gärna passa på att lägga nytt golv i utrymmet Inget måste dock.

Att sen få ner kablarna snyggt från vinden blir svårare. Du måste antingen ha utanpåliggande kablar på väggen eller lyckas borra ner från vinden genom alla kortlingar ner till där du vill ha uttagen.

Ja man kan ju riva väggen och lägga in rör och gippsa/skiva upp väggen igen. Men går man den vägen kan man ju lika gärna skippa vinden helt.

Slimkablar plus frästa gilvlister blir nog bäst/snyggast.
Riva ut gammal tele och dra den vägen kan bli bra också men teleuttag är oftast seriekopplade så du måste dra alla sladdar genom första röret, alla sladdar minus en genom andra osv osv.

Har bara hittat ett gammalt telejack, eller två, men det andra är utomhus av någon anledning.. Borde finnas fler men antar att de försvunnit med renoveringar eller något, och det som finns i sovrummet verkar vara något hemmabygge, sladden går via en list ner i golvet och har inte orkat bryta upp golvet för att se vart den tar vägen.

Golvet ska bytas i huset överallt, men det är ett senare projekt och skulle hjälpa mig med uttag på vissa ställen, dock kvarstår problemet att faktiskt få kabel från routern till uttagen, huset är format som ett L och routern finns på ena sidan och uttagen på andra sidan huset.

Och fiber behöver jag inte hela vägen, men hade varit trevligt att slippa en fiberdosa på väggen i vardagsrummet, därför jag ville flytta den från första början.

Gällande platta kablar, har läst att de inte är lika ”bra” som runda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Har bara hittat ett gammalt telejack, eller två, men det andra är utomhus av någon anledning.. Borde finnas fler men antar att de försvunnit med renoveringar eller något, och det som finns i sovrummet verkar vara något hemmabygge, sladden går via en list ner i golvet och har inte orkat bryta upp golvet för att se vart den tar vägen.

Golvet ska bytas i huset överallt, men det är ett senare projekt och skulle hjälpa mig med uttag på vissa ställen, dock kvarstår problemet att faktiskt få kabel från routern till uttagen, huset är format som ett L och routern finns på ena sidan och uttagen på andra sidan huset.

Och fiber behöver jag inte hela vägen, men hade varit trevligt att slippa en fiberdosa på väggen i vardagsrummet, därför jag ville flytta den från första början.

Gällande platta kablar, har läst att de inte är lika ”bra” som runda?

Jag pratar inte om platta kablar utan tunnare. Deltaco slim är tex 4mm tjock och skall vara klassad till cat6.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att planera för PoE när du ändå är på gång. T ex andel koppar i kablarna och val av switch, router, AP, injector etc..

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat, lite mer koll nu och ska nog lyckas att dra runt lite sladdar på ett snyggt sätt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Har bara hittat ett gammalt telejack, eller två, men det andra är utomhus av någon anledning..

Det är för att butlern ska kunna bära ut telefonen på en bricka till trädgården.

Hursomhelst låter det ned sådana excentriska detaljer som huset är rätt gammalt. Telefonkablar tenderar då bara vara tvåledare spikade under lister eller tapeter i hundra fall av hundra.

Beroende på var man vill göra ingreppen om det är ett trähus så finns ju alltid möjlighet att tillfälligt bryta upp delar på fasaden och lägga in rör från vinden den vägen för kablarna. Kan vara praktiskt i samband med ommålning tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint