Alternativ till Skype för att ringa/ta emot samtal när jag befinner mig utomlands

Permalänk

Alternativ till Skype för att ringa/ta emot samtal när jag befinner mig utomlands

Hej!

Jag söker ett alternativ till Skype, som nu har lagts ned.

Mitt behov är enkelt: jag vill kunna ringa och ta emot samtal till och från svenska telefonnummer – både mobil och fast – via dator eller mobil, utan att det kostar orimligt mycket per samtal.

Jag bor utomlands och samtalen gäller kundkontakt, så appar som WhatsApp, Teams eller Discord är inte relevanta. SMS-funktion är ett plus, men inget krav.

Kort sagt: jag behöver en lösning (app/webb) som gör att jag kan hantera svenska telefonsamtal på ett smidigt och prisvärt sätt, att kunna använda befintligt eller få nytt svenskt nummer spelar ingen roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Iptelefonileverantör (googla för altertiv) och sen köra tex linphone på pc/tele

Permalänk
Skrivet av Linus:

Iptelefonileverantör (googla för altertiv) och sen köra tex linphone på pc/tele

Tack för tipset! Jag kikade runt lite själv och stötte faktiskt också på det här alternativet. Det som verkar vara problemet — åtminstone utifrån den (inte alltför djupgående) sökning jag gjorde — är att de flesta leverantörer jag hittade försöker sälja tillhörande utrustning som någon SIP/ATA-boxar eller liknande. Det är något jag varken behöver eller har möjlighet att ta emot, eftersom jag redan befinner mig utomlands.

Om någon känner till en leverantör som erbjuder IP-telefoni utan extra utrustning eller krångel så är det definitivt av intresse.

Jag ska fortsätta leta lite mer noggrant också och se om jag kan hitta något bättre alternativ på egen hand!

Permalänk
Medlem

Det här är ju en superdum fråga, men man vet ju aldrig så jag bara ställer den ändå. Jag antar att du inte befinner dig inom EU? (man kan ju ha missat att man kan använda mobiltelefoni utan några ytterligare avgifter inom EU). Bor du permanent utomlands (inom EU) så behöver du kanske använda ett abonnemang från det landet och då faller det förstås om du vill ha svenskt nummer...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kan "Viber Out" täcka ditt behov, kanske?

EDIT: kan vara så att man inte kan ta emot samtal dock...

Permalänk
Skrivet av haijen:

Det här är ju en superdum fråga, men man vet ju aldrig så jag bara ställer den ändå. Jag antar att du inte befinner dig inom EU? (man kan ju ha missat att man kan använda mobiltelefoni utan några ytterligare avgifter inom EU). Bor du permanent utomlands (inom EU) så behöver du kanske använda ett abonnemang från det landet och då faller det förstås om du vill ha svenskt nummer...

Förlåt, inte en dum fråga av dig utan snarare dum miss av mig att inte informera om. Jag befinner mig utanför EU.
Jag bor tillsvidare utomlands, men inte permanent. Är inte jätteofta jag behöver kontakta/bli kontaktad från Sverige därför Skype varit suveränt så jag bara haft kredit där att använda vid behov :/

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kan "Viber Out" täcka ditt behov, kanske?

EDIT: kan vara så att man inte kan ta emot samtal dock...

Kikade på detta alternativ men hittade, precis som du själv nämner, ingenting om att man kan ta emot samtal så är nog tyvärr inte ett alternativ

Permalänk
Medlem

Wifi-samtal?
Fungerar väl på samtliga mobiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Wifi-samtal?

Det är upp till operatören om man vill erbjuda den tjänsten, och även om man vill acceptera alla telefoner eller bara vissa. Sedan så ändrar inte Wi-Fi samtalsfunktionen kostnaden för vad operatören tar för samtalsavgifter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har du funderat på Microsoft Teams? Google hangout/meet? finns en del likvärdiga alternativ.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Wifi-samtal?

Som jag uppfattat det så är kostnaderna lika som för vanligt samtal, bara att det görs vi ditt nätverk istället för mobila? Rätta mig om jag har fel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Som jag uppfattat det så är kostnaderna lika som för vanligt samtal, bara att det görs vi ditt nätverk istället för mobila? Rätta mig om jag har fel dock

Detta stämmer helt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av squibgob:

Har du funderat på Microsoft Teams? Google hangout/meet? finns en del likvärdiga alternativ.

Har kikat, google hangouts kräver voice för att ringa och voice verkar bara tillgängligt i USA?
Teams kräver phone och det enda jag hittat som är något relevant för att kunna ringa utrikes, kostar runt 500kr i månaden vilket är lite dyrt för mitt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Jag söker ett alternativ till Skype, som nu har lagts ned.

Det går fortfarande att ringa med Skype via Skype Dial Pad?

https://calling.web.skype.com/

Kanske dock ingen hållbar lösning, men min pott att ringa för ligger kvar där.

Permalänk
Medlem

Fungerar det med Signal kanske?

https://signal.org/download/
https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360007060492-Voi...

Like all Signal messages, voice and video calls are private too. You will be prompted to grant the Camera and Microphone permissions the first time you make or receive a Signal call.

Here's how to start an encrypted one-to-one voice or video call:

In Signal, tap Compose-square.png or compose-outline-24.png to view your Signal contact list.
Select a contact or enter a number to open that conversation.
Tap Phone.png the phone icon to start a voice call or Video.png the camera icon to start a video call.
On some devices: Select Call in the prompt or the green Start Call button.
While on a call, tap the camera ios_video_icon.png to show or hide video from your side of the call.
Your call screen will show
Calling or Connecting - while waiting for the call to connect with your contact.
Ringing - when your contact's phone is online and ringing.
Signal + timer - after your call has been answered.
Note: Signal Android users can adjust the size of the call tab navigation bar within Signal Settings > Appearance.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är upp till operatören om man vill erbjuda den tjänsten, och även om man vill acceptera alla telefoner eller bara vissa. Sedan så ändrar inte Wi-Fi samtalsfunktionen kostnaden för vad operatören tar för samtalsavgifter.

Skrivet av jackofaces1:

Skrivet av jnsson:

Detta stämmer helt.

Ah, lurigt. För läser man på vissa sidor så står att wifi-samtal inte kostar.
Medan nu såg jag på exempelvis Tele2 att wifi endast är en förstärkning in på telenätet.

Tack för tillrättavisningen 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Har kikat, google hangouts kräver voice för att ringa och voice verkar bara tillgängligt i USA?
Teams kräver phone och det enda jag hittat som är något relevant för att kunna ringa utrikes, kostar runt 500kr i månaden vilket är lite dyrt för mitt behov.

Jag tror google voice är tillgängligt i typ de stora orterna i sverige, lustigt nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Om någon känner till en leverantör som erbjuder IP-telefoni utan extra utrustning eller krångel så är det definitivt av intresse.

Tyvärr SIP med egen utrusning är möjligt men det är inte utan krångel. Jag körde SIP med en App på en iPhone 4 det fungerade mycket dåligt. Samtal kommer inte fram och du får ingen feedback att något är fel.
Köp en smartphone med kontantkort från en vanlig mobiloperatör. Med WiFi-samtal kan du resa och ta emot samtal över hela världen. Billigare och enklare blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Med WiFi-samtal kan du resa och ta emot samtal över hela världen. Billigare och enklare blir det inte.

Hur menar du? Wi-Fi samtal ändrar inte vad operatören tar ut för avgifter för samtal till X land

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du? Wi-Fi samtal ändrar inte vad operatören tar ut för avgifter för samtal till X land

Han ringer endast till svenska telefonnummer. Om han har Wi-Fi blir det inga extra kostnader utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Han ringer endast till svenska telefonnummer. Om han har Wi-Fi blir det inga extra kostnader utomlands.

Han bor utanför EU, och således kostar det då. Plus att om jag är i X land och använder ett SIM-kort från det landet och ringer till ett annat land så kostar det pengar. Exempel: Jag bor i Spanien och använder ett spanskt SIM-kort och ska ringa till ett svenskt nummer så kommer det kosta som internationellt samtal. Har jag ett spanskt SIM-kort och är i t.ex. Frankrike, ja då kostar det inget extra att ringa till ett franskt nummer, eller något annat nummer inom EU. Men då han bor utanför EU så gäller inte detta alls. Plus att Wi-Fi samtal inte fungerar utomlands, iallafall så skriver operatörerna det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av squibgob:

Jag tror google voice är tillgängligt i typ de stora orterna i sverige, lustigt nog?

Får kika lite mer på det alternativet då. Som jag uppfattade det när jag kollade, så kan jag använda det i Sverige MEN fokus på till/från Amerikanska nummer.

"Yes, Google Voice is available in Sweden. While it can be used for making and receiving calls, it primarily focuses on US phone numbers and may have limitations for international use. If you're planning to move to or are already in Sweden, you can still use Google Voice over Wi-Fi or data for texting and calling US numbers, and have US numbers text and call you. However, it's not designed for the specific needs of someone using it abroad, and you'll likely need a local SIM card for full access to Swedish services. "

Har du själv erfarenhet av att använda Google voice och kan bekräfta att det fungerar för mitt ändemål? I så fall så är det ju absolut ett bra alternativ

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Fungerar det med Signal kanske?

https://signal.org/download/
https://support.signal.org/hc/en-us/articles/360007060492-Voi...

Like all Signal messages, voice and video calls are private too. You will be prompted to grant the Camera and Microphone permissions the first time you make or receive a Signal call.

Here's how to start an encrypted one-to-one voice or video call:

In Signal, tap Compose-square.png or compose-outline-24.png to view your Signal contact list.
Select a contact or enter a number to open that conversation.
Tap Phone.png the phone icon to start a voice call or Video.png the camera icon to start a video call.
On some devices: Select Call in the prompt or the green Start Call button.
While on a call, tap the camera ios_video_icon.png to show or hide video from your side of the call.
Your call screen will show
Calling or Connecting - while waiting for the call to connect with your contact.
Ringing - when your contact's phone is online and ringing.
Signal + timer - after your call has been answered.
Note: Signal Android users can adjust the size of the call tab navigation bar within Signal Settings > Appearance.

Ska kika mer på detta! Har använt Signal, men var enbart för att texta med andra Signal användare. Men om de även erbjuder VOIP av något slag är det ju kanon!

Permalänk
Medlem

Vilket land gäller det? Vet att Tre, Telenor och Tele2 har "extra dyra" abonnemang där man kan få fri surf/samtal osv när man befinner sig i vissa vanliga länder utanför EU. Typ Schweiz, Storbritannien, Hong Kong, Thailand, Singapore med mera. Eller vill du ha ett separat telefonnummer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Får kika lite mer på det alternativet då. Som jag uppfattade det när jag kollade, så kan jag använda det i Sverige MEN fokus på till/från Amerikanska nummer.

"Yes, Google Voice is available in Sweden. While it can be used for making and receiving calls, it primarily focuses on US phone numbers and may have limitations for international use. If you're planning to move to or are already in Sweden, you can still use Google Voice over Wi-Fi or data for texting and calling US numbers, and have US numbers text and call you. However, it's not designed for the specific needs of someone using it abroad, and you'll likely need a local SIM card for full access to Swedish services. "

Har du själv erfarenhet av att använda Google voice och kan bekräfta att det fungerar för mitt ändemål? I så fall så är det ju absolut ett bra alternativ

Det fungerar inte för mig, förmodligen för att jag inte bor i en lämplig ort (?). Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Vilket land gäller det? Vet att Tre, Telenor och Tele2 har "extra dyra" abonnemang där man kan få fri surf/samtal osv när man befinner sig i vissa vanliga länder utanför EU. Typ Schweiz, Storbritannien, Hong Kong, Thailand, Singapore med mera. Eller vill du ha ett separat telefonnummer?

Vad jag förstått det som så bor han permanent utomlands. Om det är så, så har operatörerna rätt att ta ut avgifter för samtal och surf om SIM-kortet används permanent utomlands

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Bor just nu i Indonesien. Separat eller mitt nuvarande svenska, spelar faktiskt ingen roll. Har informerat om att det jag gett dom tidigare inte fungerar längre så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Men då han bor utanför EU så gäller inte detta alls. Plus att Wi-Fi samtal inte fungerar utomlands, iallafall så skriver operatörerna det

Ja det var verkligen fräckt av operatören. Det finns inga tekniska hinder för att WiFi-samtal inte skulle fungera utomlands. Det borde gå att lösa enkelt med VPN i så fall.

Permalänk
Medlem

Slog mig precis att kolla min faktura från mars, då jag var en vecka i Schweiz.
Hade köpt ”1gb data utanför EU” och satte mobilen på flygplansläge under stora delar av vistelsen.
Ringde frugan via wifi-samtal varje dag och skickade några bilder via sms.

Fakturan visar att jag endast hade datatrafik i Schweiz och inga extra kostnader utöver kostnaden för 1gb data.

Operatör är Comviq.

Så inga roamingsvgifter eller annat.

Edit: Använde hotellets wifi för samtal.
Datatrafiken var surf och sms när jag inte var på hotellet.

Permalänk
Medlem

@Otori menar du verkligen Wi-Fi-samtal eller ex FaceTime audio?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller