Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet

Permalänk
Medlem

Förvånad över att mitt 3080 är lika bra som ett 5070?

Men jag tackar och tar emot.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har dock red Devil som är 10% över msrp 9070 xt .
5070ti är en msrp modell här och ett bättre kort kan mycket väl prestera bättre än ventus

Fast nu är ju röde djävulen på 5080 nivå här. Visst att ett uphottat 5070 ti motsvarande röd djävul kommer närmare men förmodligen inte förbi 5080 eller 9070xt. Pris/prestanda lär också vara likvärdigt eller aningen sämre.

Om en ska slå på Nvidia trumman är det väl bara vänta på PT? Jag ser inte poängen men om en måste slå på nvidia trumman är väl den bättre.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av flexm:

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

• Real-time tesselation = Realtidstesselering

• LOD = DN (detaljnivå)

• Patch = Lapp

• Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

• Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete

Det gjorde rubriken mer absurd, vilket gjorde mig glad. Vanligtvis använder vi ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

En gör vad en kan på en arbetsdag och med en spelkod. Givetvis hade jag önskat mer tid vid riggen, men det blev en tight deadline.

Ja. Säger inte att det inte är ett jävla jobb att testa alla de där korten. Och den helt galna segmenteringen med samexisterande generationers grafikkort gör ju inte jobbet mindre eller mindre svårt att göra ett urval samtidigt som en drös andra recensenter släpper sina tester samtidigt. Men ja... Såg nu att spelet inte ens släppts än för allmänheten. Det här urvalet var bara något som förvånade mig eftersom jag föreställer mig att många kanske sitter på allt mellan RTX 2060 till 3090 i väntan på bättre tider.

Intressant att RX 9070 drar jämt med RTX 5070 ti. Det gör att det kanske vore än mer relevant att jämföra FSR 4 mot DLSS 4 mellan båda dessa.

Jag väntar fortfarande på rätt tillfälle att uppgradera. Personligen hade jag nog kört low och aktiverat uppskalning även på 1080p eftersom jag föredrar 240Hz i den här sortens spel. Eller, det är åtminstone vad jag är van vid i FPS.

Man tänker på skillnaden mellan grafikinställningarna i typ 30 sekunder tills dess att man hittar nåt att skjuta på.
Därför tyckte jag valet att helt gå över till endast ray tracing i den här sortens spel var lite galet om nu målet är att sälja maximalt antal spel. Meen man vet ju inte hur mycket sponsring de får från grafikkortstillverkarna att göra detta. De vet antagligen mycket väl hur många det är som sitter på kort som inte har stöd för ray tracing. Men ska jag vara ärlig så vettefan om jag är så sugen på spelet. Hade önskat att Doom tog en annan vändning med mer fokus atmosfär, skräck/obehag snarare än att vara en typ "halloween theme park". Det finns liksom en gräns för när man försöker överdriva allt såpass att man inte längre lyfter på ögonbrynen och det mer känns slätstruket med alla glory kills mm. Man blir avtrubbad tillslut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda från RX 9070 XT, ja med tanke på dettta är raytracing-spel, väldigt nära rtx 5080. Bra jobbat AMD

Permalänk
Medlem

De har dock red Devil som är 10% över msrp 9070 xt .
5070ti är en msrp modell här och ett bättre kort kan mycket väl prestera bättre än ventus

Här är ett test från techpowerup , handlar väl om enstaka fps då mellan 1-10. Inget jag märker av.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Helt galet vad bra fps 9070 och 9070XT får i detta spelet.
En riktigt storvinst för vi som äger dessa kort och vill spela detta.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nu hann jag bara med att boota upp lite snabbt på Ultra Nightmare innan jag går hem för dagen!
...
Jag laddar hem den på måndag och kollar om det ger någon praktisk skillnad.

Gå hem för dagen!? Inte arbeta vidare med detta förrän måndag!? Vad är det för fasoner. Här sitter ju vi och tittar på reklam, läser sponsrade artiklar etc. hela helgen för att du skall kunna få ut din höga lön, och så tar du ledigt från arbetet!?

Skämt åsido, jag uppskattade testet, perfekt fredagsläsning.

Skål och trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Här är ett test från techpowerup , handlar väl om enstaka fps då mellan 1-10. Inget jag märker av.

Inte samma sätt att jämföra... Tittar du mellan testerna är 5070ti närmare hos tpu än hos swec oavsett

4k skiljer det hos swec 10%, 5fps
Tpu har 0 fps skillnad

Som jag sade,10% skillnad.

"All cards used for comparison are Founders Edition / reference design. If a reference card does not exist, we use the closest model to ensure default clocks and power limit"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av PeCe:

Gå hem för dagen!? Inte arbeta vidare med detta förrän måndag!? Vad är det för fasoner. Här sitter ju vi och tittar på reklam, läser sponsrade artiklar etc. hela helgen för att du skall kunna få ut din höga lön, och så tar du ledigt från arbetet!?

Skämt åsido, jag uppskattade testet, perfekt fredagsläsning.

Skål och trevlig helg!

Var inte orolig! Här ska inte spelas spel och korka upp en flaska vin, för jag hade glömt att det var föräldravandring...

Permalänk
Medlem

Inte samma sätt att jämföra... Tittar du mellan testerna är 5070ti närmare hos tpu än hos swec oavsett

4k skiljer det hos swec 10%, 5fps
Tpu har 0 fps skillnad

Som jag sade,10% skillnad.

"All cards used for comparison are Founders Edition / reference design. If a reference card does not exist, we use the closest model to ensure default clocks and power limit"

Precis. Oavsett så pratar vi ändå om 10% skillnad för ett betydligt billigare grafikkort får man ändå se som imponerande i min bok.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av flexm:

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

• Real-time tesselation = Realtidstesselering

• LOD = DN (detaljnivå)

• Patch = Lapp

• Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

• Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete

Jag ska nu helhjärtat och uteslutande använda dessa svenska termer varje gång jag gör en Pilot framöver – alla kan tacka flexm senare

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Precis. Oavsett så pratar vi ändå om 10% skillnad för ett betydligt billigare grafikkort får man ändå se som imponerande i min bok.

Samma pris menar du?

9070 xt red devil, billigaste 9500
5070 ti msrp nodell 9990

Så typ samma pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ska nu helhjärtat och uteslutande använda dessa svenska termer varje gång jag gör en Pilot framöver – alla kan tacka flexm senare

jag kommer aldrig säga strålspårning, ingen kommer veta vad jag pratar om

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Hedersmedlem

Samma pris menar du?

5070 ti msrp nodell 9990

Så typ samma pris

Varför jämföra Red Devil mot MSRP? Det är ju i princip ingen prestandaskillnad på olika 9070 XT. Billigaste i lager kostar 8990 kr och billigaste hos Inet (inte i lager) 8690 kr, så skillnaden är 1000-1300 kr till AMDs fördel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför jämföra Red Devil mot MSRP? Det är ju i princip ingen prestandaskillnad på olika 9070 XT. Billigaste i lager kostar 8990 kr och billigaste hos Inet (inte i lager) 8690 kr, så skillnaden är 1000-1300 kr till AMDs fördel.

Fast det är det ju om du kollar swec egna tester?
"Genom samtliga tester är bilden densamma. Sapphire leder med ett par procent över både Asus och Powercolor med Powercolor inkilat mellan toppen och botten. Detta är konsekvent i samtliga spel och ligger i linje med resultatet från de syntestiska testerna."
Och detta är ju 3 "värsting modeller" jämför man syntetiska tester så skiljer det 7-10% mellan red devil och msrp korten. Nu har tyvärr inte swec testat några msrp modeller...

https://www.sweclockers.com/test/40800-sapphire-rx-9070-xt-ni...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va sugen men Microsoft kan typ pilla sig i röven.

Spelet är 80GB och bluray för PS5 är 100GB, de sket helt i det och skivan har bara 85MB data.

Kommer inte få en krona av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Att uppskalning gör en sådan skillnad som det skrivs om betyder ju snarare att GPUn är flaskhals. Jag vet inte, instinktivt känns det som att begreppet CPU-flaskhals slängts runt lite felaktigt i testet.

@Rosenvik går det att få någon siffra på vad GPU belastningen låg på i de olika upplösningarna/inställningsnivåerna? Helst för ett av de starkare korten 🙂

Nej jag förstår inte heller vad som menas när jag läser testet. Är jag helt ute och cyklar nu?

"Man pangar monster. Nu med ray tracing. Skoj! Med potentiell CPU-flaskhals gör flertalet grafikinställningar ingenting för ens FPS, så aktivera uppskalning för att maximera spelupplevelsen."

Om Cpun'n flaskar borde väl inte uppskalning hjälpa alls med en högre framerate?

Och jag tittar på graferna och ser tydligt att prestandan sjunker när man ökar upplösningen så är väldigt förvirrad?

Permalänk
Medlem

Tycker det är trist att SC:s redaktion fokuserar så mycket på en handfull kort från senaste 1-2 generationerna där vi vet att många presterar några få procent från varandra istället för att även inkludera äldre kort. Detta för att påvisa hur mycket (eller lite) utveckling som verkligen skett.

Kunde inte 2060 och 2070 vara intressanta kort? 2060 pga 6 GB VRAM och 2070 pga 8 GB VRAM men Turing istället för Ampere med 8 GB som 3060?

När "bryter systemet samman" helt enkelt och spelet inte längre, närmast oavsett inställningar, går att driva på ett tillfredsställande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Doon eternal är ospelbart pga allt hoppande + sköldmonstren.

Eller så är du bara dålig på spelet. 😉

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det är det ju om du kollar swec egna tester?
"Genom samtliga tester är bilden densamma. Sapphire leder med ett par procent över både Asus och Powercolor med Powercolor inkilat mellan toppen och botten. Detta är konsekvent i samtliga spel och ligger i linje med resultatet från de syntestiska testerna."
Och detta är ju 3 "värsting modeller" jämför man syntetiska tester så skiljer det 7-10% mellan red devil och msrp korten. Nu har tyvärr inte swec testat några msrp modeller...

https://www.sweclockers.com/test/40800-sapphire-rx-9070-xt-ni...

Hm, jag får erkänna att jag gått på specs och litat på att boost-frekvenserna faktiskt uppnås i praktiken.
Men även i de testerna tycker jag skillnaderna är relativt små och i regel skulle jag inte betala mer än ett par hundralappar extra för Nitro+ vad gäller prestanda. (Jag skulle inte köpa det alls pga 12V-2x6 med parallellkopplade pins.)

I många spel handlar det ju om typ 3 fps, omärkbar skillnad. Vet inte vad som gör mest skillnad av de testade spelen, 98 vs 103 fps i Jedi Survivor. eller 130 vs 137 fps i Cyberpunk... De andra upplever jag som irrelevanta skillnader vad gäller att bestämma kort vid köp, men även de jag nämnde som jag upplever som mest nämnvärda är inget jag skulle bry mig om personligen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Med så taskig optimering får det vänta. Ska jag köra det så ska det vevas i hög fps.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Håller med, andra siter har tänkt på att inkludera fler populära GPU:er.
https://www.youtube.com/watch?v=Zlzatw1E2vQ

TechPowerUp

Illa illa för 8Gb. :/

"@Hardwareunboxed
för 5 timmar sedan
Update: The latest Nvidia driver (576.40) didn’t improve performance beyond what we’re showing here, at most we saw a 2-3% uplift. I asked Nvidia directly what kind of performance gains we can expect with this new driver and they were unable to tell us. "

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag får erkänna att jag gått på specs och litat på att boost-frekvenserna faktiskt uppnås i praktiken.
Men även i de testerna tycker jag skillnaderna är relativt små och i regel skulle jag inte betala mer än ett par hundralappar extra för Nitro+ vad gäller prestanda. (Jag skulle inte köpa det alls pga 12V-2x6 med parallellkopplade pins.)

I många spel handlar det ju om typ 3 fps, omärkbar skillnad. Vet inte vad som gör mest skillnad av de testade spelen, 98 vs 103 fps i Jedi Survivor. eller 130 vs 137 fps i Cyberpunk... De andra upplever jag som irrelevanta skillnader vad gäller att bestämma kort vid köp, men även de jag nämnde som jag upplever som mest nämnvärda är inget jag skulle bry mig om personligen.

Vad jag läst så boostar nitro/red devil långt högre och längre än msrp modellerna. Detta kan leda till avsevärt högre resultat... (Dock är de många som postar med icke stock settings)

Därav skulle jag uppskatta om swec kunde göra en benchmark med Reaper/pulse/prime så vi kan se med deras metodik ett resultat. Generellt brukar man sällan jämföra , oavsett hur liten skillnaden än skulle vara, två olika modeller med olika förutsättningar.

Lite som att jämföra Volvo v60 med bensinmotor vs id 4 och jämföra acceleration...

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så boostar nitro/red devil långt högre och längre än msrp modellerna. Detta kan leda till avsevärt högre resultat... (Dock är de många som postar med icke stick settings)

Därav skulle jag uppskatta om swec kunde göra en benchmark med Reaper/pulse/prime så vi kan se med deras metodik ett resultat. Generellt brukar man sällan jämföra , oavsett hur liten skillnaden än skulle vara, två olika modeller med olika förutsättningar.

Lite som att jämföra Volvo v60 med bensinmotor vs id 4 och jämföra acceleration...

Manuella överklockningar av 9070/XT MSRP-modeller kan i många fall nå samma eller bättre prestanda än fabriksöverklockade "premium" kort som körs med deras "OC"-bios eller liknande. Nvidias (5070ti/5080) alternativ går även utmärkt att krama fram en liknande mängd procentuell prestanda ur.

Din jämförelse är värdelös.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa det grafikkort man vill & låta andra köpa det dom vill ha?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Känns som en vild nedgradering från Doom Eternal. Halvera fpsen om inte mer för detaljer man inte ens ser när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Varför inte bara köpa det grafikkort man vill & låta andra köpa det dom vill ha?

Jo absolut får man köpa vad man vill bara man är jävligt medveten om att vad man än väljer så är det fel och då får man sitta och spela sina smutsiga spel i tystnad, kuvad och rädd för att bli konfronterad över sitt val.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Samma pris menar du?

5070 ti msrp nodell 9990

Så typ samma pris

Jag menar att prestandan är bra i förhållande till 5080, var lite otydlig, sorry.
Oavsett om man köpt ett 9070 xt, 5070 ti eller 5080 kommer man få en riktigt fint flyt.

Nu ser jag fram emot släppet nästa vecka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Manuella överklockningar av 9070/XT MSRP-modeller kan i många fall nå samma eller bättre prestanda än fabriksöverklockade "premium" kort som körs med deras "OC"-bios eller liknande. Nvidias (5070ti/5080) alternativ går även utmärkt att krama fram en liknande mängd procentuell prestanda ur.

Din jämförelse är värdelös.

Jo och nu pratar vi stock, så nej jämförelsen är inte värdelös

Visa signatur