Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Windows lever på lånad tid

Kommer dottern min ens förstå alt F4-memes?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

77,68% har de av den globala marknaden så du behöver inte oroa dig...

Edit: de kids jag känner bryr sig inte om operativ system bara deras spel fungerar så enkelt dom möjligt och där lär windows vara kung ett bra tag till.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

En värld där barnen kör SteamOS på sina datorer och annars bara sitter med sina telefoner är en tragisk värld. Blir inte mycket av kreativitet. Lite som en värld där barnen sitter med ett Playstation och en telefon...

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med. Senaste året har jag på allvar börjat fundera på att överge Windows till fördel för Linux och det kommer kanske ske i samband med en steamOS release. Men Windows är så ingjutet i världens alla system att det kommer nog dröja länge innan det blir ett "operativsystem man lär sig när man öppnar sin första arbetsdator", och frågan är då om Microsoft inte har lyckats vända på skutan och anpassat sig bara så där pyttelite som behövs för att man ska lyckas hålla kvar vid konsumenterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En värld där barnen kör SteamOS på sina datorer och annars bara sitter med sina telefoner är en tragisk värld. Blir inte mycket av kreativitet. Lite som en värld där barnen sitter med ett Playstation och en telefon...

Nu är jag inte så insatt i Steam OS, men går det inte installera andra applikationer precis som i andra linuxdistar? Blir det många användare kanske fler program portas dessutom.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nu är jag inte så insatt i Steam OS, men går det inte installera andra applikationer precis som i andra linuxdistar? Blir det många användare kanske fler program portas dessutom.

Det går att göra massor av saker med den, men idéen är ju att ha ett enkelt gränssnitt för att spela, precis som med steamdeck:en, man skall inte behöva ha att göra med ett skrivbord och dylikt, huvudprogrammet är steam. Det är att göra en pc till en spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det går att göra massor av saker med den, men idéen är ju att ha ett enkelt gränssnitt för att spela, precis som med steamdeck:en, man skall inte behöva ha att göra med ett skrivbord och dylikt, huvudprogrammet är steam. Det är att göra en pc till en spelkonsol.

Det kanske inte är Steam OS i sig som är intressant så mycket som de synergieffekter man alldeles säkert kan räkna med om det tar skruv.

Inbillar mig i alla fall att andra distar inriktade på generisk användning snabbt kommer dra nytta av att Steam OS löser hönan-och-ägget-problemet kring spelande i Linux åt dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är väl ingen skillnad från idag ändå

Permalänk
Medlem

Dagens linux blir ett windows i alla bemärkelser.. När man når samma nivå av att "saker bara funkar" då kan man börja ta en "större" andel men det är nog "tyvärr" långt kvar. Bara en så enkel sak om Linux nuvarande "uppdateringar" "städar" bort alldeles för mycket / complieringar har för mycket utomstående beroenden. Docker löser detta så fint för server sidan. Men Linux är en LÅNGväg ifrån att ha den typen av kompatibelitet som gjort windows till en fortsatt härskare så länge.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är väl ingen skillnad från idag ändå

Kanske inte är ett steg i rätt riktning oavsett. Teknik är människans uppgång och förfall....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Låter som klagandet på en själv när man satt vid datorn på 80-90 talet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Låter som klagandet på en själv när man satt vid datorn på 80-90 talet…

Du satt framför en dator som hade möjligheten till så mycket annat. Jämför det med att du hade suttit framför en NES eller en SNES...

Permalänk
Medlem

Vill nästan påstå att MS skjuter sig själva lite i foten med Windows 11 och dess systemkrav. Samma gäller att de verkar mer rikta in sig på företag än konsumenter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sysslat med datorer i hela mitt 40 åriga liv, vet knappt om andra OS än Windows och macOS. Alltid sett Linux som ett "nörd"OS, att man måste vara sjukt insatt i detta ekosystem för att fatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sysslat med datorer i hela mitt 40 åriga liv, vet knappt om andra OS än Windows och macOS. Alltid sett Linux som ett "nörd"OS, att man måste vara sjukt insatt i detta ekosystem för att fatta.

Nu för tiden så kör du installern och sedan är det klart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det finns värre saker att fundera över, kommer kriget snart och kommer människan överleva alla idiotiska vapen
med dårar som förfogar över dessa.

Jag hoppas på Windows 12,13,14...............

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du satt framför en dator som hade möjligheten till så mycket annat. Jämför det med att du hade suttit framför en NES eller en SNES...

De var lika oförstående kring dåvarande utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Nej jag tror tyvärr skribenten har helt fel, dels har vi fortfarande alla dessa problem.

Pröva göra en sån enkel sak som att byta ikon på en okänd fil på skrivbordet.

Snap är en travesti, sega programstarter som irriterar och eftersom de är isolerade virtuella enheter så kan inte t ex KeepassXC fungera med sin Firefox addon.

xRDP är seg som sirap. För att få den att fungera med ljud osv måste man köra såna här script. Ändå bra tips för att bygga sig ett licensfritt VDI i sitt DC.

Klocka sitt grafikkort är nästan omöjligt i Linux. Även om sånt här ger en visst hopp.

Jag tror de flesta lär fortsätta köra Windows för det fungerar så bra. Sen WSL för att utveckla.

Hoppas jag har fel

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när vi kommer behöva boota mellan 10 olika linuxdistar för varje spelplattform på PC:n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det finns värre saker att fundera över, kommer kriget snart och kommer människan överleva alla idiotiska vapen
med dårar som förfogar över dessa.

Jag hoppas på Windows 12,13,14...............

Jag hoppas på att EU förbjuder Microsoft. Det verkar vara på gång.

Permalänk
Medlem

Har försökt så många gånger att gå över till Linux men stöter alltid på problem med det jag använder dagligen under Windows, men gör lite försök då och då då jag helst vill lämna Windows men går ej i dagsläget.

Senast var när Pewdiepie släppte sin Linux video men det blev inget denna gången heller då jag sitter på Nvidia grafikkort och det gav mig mer huvudvärk än nytta under Linux när det kom till gaming, speciellt ihop med spel från Blizzard Entertainment

Native linux stöd av b.net launcher och blizzards titlar samt en rejäl open-source drivrutin från Nvidia som faktiskt fungerar så tar jag steget över 100%.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu skall vi inte överdriva hur enkelt det är 😂eller problemfritt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Linux men det kommer INTE att ta över skrivborden i år. Kör själv Linux på två datorer för tillfället, Ubuntu Studio med Plasma och Vanilla Ubuntu med Gnome 48.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag använder samma dator till både bildbehandling, videoredigering, musikproducerande samt spel så har jag svårt att se hur detta skall funka på ngt annat än Windows?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu skall vi inte överdriva hur enkelt det är 😂eller problemfritt

Vad är det för problem som du haft och varför?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Persondatorer blir mer nischat, men de kommer ändå finnas kvar. Det enda är att varenda människa i världen ej behöver ha en.

Windows lever p.g.a bakåtkompililatet och utvecklas sakta för att behålla den, man kan köra program som är 30år gamla på en ny windowsdator.
Det intressanta är vad som i framtiden kommer ersätta Windows, inom många teknikområden så utvecklas de endast en buggig, dålig underhållen mjukvara för Windows. De borde ofta uppdatera den oftare, men icke det är för kostsamt.
Vad händer i framtiden, ja en intressant fråga. De vill absolut inte lägga mer utvecklingstid än vad de redan gör för att uppdatera denna gamla windowsversion som de redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jag hoppas på att EU förbjuder Microsoft. Det verkar vara på gång.

Varför?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Linux är extremt bra som daily driver, problemet är att den stora användarbasen finns i Windows.

Alla kan det, alla har integrationer etc.

Ja, du kan hitta program till att göra allt i Linux, men normala användare fungerar inte så.

Men, ett bra OS där spel verkligen fungerar utan overhead? Det kan faktiskt påverka saker. Men drivrutiner fungerar inte OS nära på en gigantisk massa olika typer av HW genom magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det kanske inte är Steam OS i sig som är intressant så mycket som de synergieffekter man alldeles säkert kan räkna med om det tar skruv.

Inbillar mig i alla fall att andra distar inriktade på generisk användning snabbt kommer dra nytta av att Steam OS löser hönan-och-ägget-problemet kring spelande i Linux åt dem.

Men dom finns redan. Och har funnits i flera år tack vare nämnda Proton. Kör själv OpenSUSE Tumbleweed och alla PC spel jag kör fungerar förutom de tävlingsinriktade med anti-cheat där nästan alla vägrar Linux.

Och det är där skon fortsatt kommer klämma. SteamOS löser inte Fortnite, det löser inte Valorant eller League och det finns fler exempel. Även jag som techy förälder som ändå kan lösa problemen är inte sugen på att förklara varför ett visst spel inte går att spela med kompisarna.

Sen 1500 för Windows. Mannen. Ingen som kan bygga ihop datorn själv skulle köpa lös fysisk Window Licens från en svensk butik. Köpte window 11 för en månad sen för 30 spänn som fungerade alldeles utmärkt. Microsoft bryr sig inte ett skit om man ens betalar för Windows om det är hemma bruk, det är bara företag dom bryr sig om och dom vet att är alla vana vid Windows hemma så blir det det på laptopsen på jobbet.

Microsoft kommer kriga så in i bänken om Linux ens får tillstymmelsen till fotfäste på hemma marknaden, speciellt om det är hos kidsen.

Men för vad det är värt så hoppas jag du har rätt. Det är en vacker utopi du målar upp ❤️

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

“Nu för tiden”?

Jag använde Linux som skrivbordssystem på jobbet från omkring 2003/2004 fram till 2020. Redan 2003 var det så enkelt som att “köra installern och sedan var det klart”.

Det som gjorde skillnad jämfört med mina tidigare försök med Linux på skrivbordet var en förändrad attityd. Jag började använda Windows 1993, och alla mina tidiga försök med Linux hade utgångspunkten: “kan jag få detta att fungera precis som Windows?”. Det är dömt att misslyckas, Windows är och lär förbli bästa system att köra Windows-saker på.

Framgången kom när jag ändrade frågan till: “hur är det tänkt att man bäst använder detta system?”. Idag undrar jag hur folk kan föredra Windows framför Linux (eller MacOS, men fattar att man har olika krav/preferenser)...

Samma sak gällde MacOS. Man kommer ganska långt om man ser det som “Linux med ett mer polerat användargränssnitt”. Men det finns också en rad fundamentala skillnader, även där vet man inte om man gillar det innan man verkligen försöker lära sig “the MacOS way”.

Många ser nog inte värdet i att ta sig tid att “lära om”. Därför lär Windows förbli stort en bra tid framöver…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer