Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk

Jag skulle vilja läsa om linux+gaming ur en *kompetativ* spelares perspektiv.

Allt jag hittar på google är forumtrådar med texten "Anti-cheats are one of the main reasons I'm still on Windows".
Vad gäller, vilka spel, exempelvis Counterstrike:matchmaking? esplay? faceit? Andra storspel i multiplayerformat? Hela upplägget.

Om inte, hur långt ifrån är vi ifrån det? Hur kvickt framåt utvecklas linux för syfte gaming? Är ordet vulkan negativt betingat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Hoppas jag har fel

Det var inte många rätt iallafall

Snapd tar typ 3 sekunder att avinstallera i Ubuntu, så jag förstår inte problemet.

Permalänk

Ja, att man ser diskutioner om Linux desktop här och på andra plattformar som YT betyder bara en sak. Att folket och fler är intresserade av det, och fler och fler är trötta på Windows Tycker att det är fantastiskt bra utveckling, inte minst ifrån konkurrenssynpunkt.

Ärligt talat de flesta vanliga dödliga, hemma datoranvändare som är inte inbitna gamers klarar sig utmärkt med Linux om de fick bara chansen att köpa en dator med Linux OS på. Det mesta vi använder datorer till nuförtiden är online baserade tjänster, man behöver egentligen bara en internetläsare

Tror de flesta skulle bli glada att slippa allt skräp som MS Windows bjuder på, men vi inte bry om...

Min mångåriga erfarenhet av Linux desktop är att speciellt nuförtiden finns det extremt enkla att använda och välfungerande stabila distributioner. De är utmärkta för verkliga människor, inte bara för nörder som det var 10-20 år sedan...

Jag har hjälpt flera bekanta och även kunder med datorer och installerat Linux desktop på deras datorer, noll problem eller klagomål, de har mycket högre säkerhet, deras datorer funkar snabbare trotts många år på nacken, Deras ända behov var att ha en internetläsare, kunna använda Office dokument, pdf, skriva ut, maila, skickas internetbanken, titta på YT, använda Facebook, Teams etc.. Även många företagskunder använder det utan problem med nätverk, nätverksdiskar, backuper eller integrering med deras andra Windows baserade datorer. Det är klart att i företagsdammanhang krävs det lite konfigurationer i början, men den är det mycket mer problemfritt och underhållsfritt än Windows.

Distributioner jag använder som är mest underhållsfria är Mint, Debian 12. Undviker Ubuntu, inte så stabilit och överreklamerat trotts att det kan se snyggt ut. Föredrar meet klassiska Windows liknande utseende.. Min favorit är KDE desktop och personligen jobbar jag på Garuda Dragonized fast med en vanlig utseendetema Dark Breeze. Trotts att det är Arch baserat och rolling distro är det i princip noll problem sedan installationen 2 år sedan, har själv svårt att tro det 😉

Jag kör med dual boot med win 11 bara för Adobe LT/PS och Battlefield 4 Men 99% av tiden är det Linux för dagligt jobb och nöje.

Att inga datorer säljs på stormarknader med Linux har bara med pengar att göra. Finns dock några tillverkare som säljer datorer med Linux desktop på, d8ck endast på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det var inte många rätt iallafall

Snapd tar typ 3 sekunder att avinstallera i Ubuntu, så jag förstår inte problemet.

OK, ett tankeexperiment - Om man avinstallerar snap, och man använder ett paket som är paketerat mha snap i Ubuntu - Vad får man då för version av det paketet? Får man säkerhetsuppdateringar för det? Underhåller Ubuntu en snap-version och en deb-version av det paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

OK, ett tankeexperiment - Om man avinstallerar snap, och man använder ett paket som är paketerat mha snap i Ubuntu - Vad får man då för version av det paketet? Får man säkerhetsuppdateringar för det? Underhåller Ubuntu en snap-version och en deb-version av det paketet?

Varför skulle någon vilja köra Snaps frivilligt?

Avinstallerar du Snapd, så ryker allt som har med Snaps att göra om jag minns rätt. Har liksom inte velat titta tillbaka på den soppan.

Mina deb-versioner installeras och uppdateras som vanligt.

Annars är det bara att länka till något annat repository.

Hade nog inte valt Ubuntu om det inte vore att det kom förinstallerat på min laptop, men nu trivs jag med det efter mindre justeringar (som att kasta ut Snapd samt blockera Ubuntu Pro spam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sysslat med datorer i hela mitt 40 åriga liv, vet knappt om andra OS än Windows och macOS. Alltid sett Linux som ett "nörd"OS, att man måste vara sjukt insatt i detta ekosystem för att fatta.

Då har du en hel del kunskap att ta igen nu. Du beskriver Linux under 2010 talet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför skulle någon vilja köra Snaps frivilligt?

Avinstallerar du Snapd, så ryker allt som har med Snaps att göra om jag minns rätt. Har liksom inte velat titta tillbaka på den soppan.

Mina deb-versioner installeras och uppdateras som vanligt.

Annars är det bara att länka till något annat repository.

Hade nog inte valt Ubuntu om det inte vore att det kom förinstallerat på min laptop, men nu trivs jag med det efter mindre justeringar (som att kasta ut Snapd samt blockera Ubuntu Pro spam).

Well, om du ser på exempelvis

https://packages.ubuntu.com/questing/firefox

Så om du installerar firefox, och gör det som vanligt på en ubuntu med apt, så får du snappen, vare sig du vill det eller inte.

Citat:

Installs Firefox snap and provides some system integration

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Well, om du ser på exempelvis

https://packages.ubuntu.com/questing/firefox

Så om du installerar firefox, och gör det som vanligt på en ubuntu med apt, så får du snappen, vare sig du vill det eller inte.

Kör Waterfox här Annars finns även Librefox.

Valfrihet är fint!

Simulerade en installation av Firefox bara för att se vad som skulle hända:

~$ apt install --simulate firefox NOTE: This is only a simulation! apt needs root privileges for real execution. Keep also in mind that locking is deactivated, so don't depend on the relevance to the real current situation! Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done The following additional packages will be installed: snapd squashfs-tools The following NEW packages will be installed: firefox snapd squashfs-tools 0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 6 not upgraded. Inst squashfs-tools (1:4.6.1-1build1 Ubuntu:24.04/noble [amd64]) Inst snapd (2.67.1+24.04 Ubuntu:24.04/noble-updates [amd64]) Conf squashfs-tools (1:4.6.1-1build1 Ubuntu:24.04/noble [amd64]) Conf snapd (2.67.1+24.04 Ubuntu:24.04/noble-updates [amd64]) Inst firefox (1:1snap1-0ubuntu5 Ubuntu:24.04/noble [amd64]) Conf firefox (1:1snap1-0ubuntu5 Ubuntu:24.04/noble [amd64])

Dock borde det fungera att installera klassiska deb-paketet genom att lägga till följande repository:

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa

Kör Waterfox då det är betydligt snabbare än Firefox på allt och då har jag inte ens testat mot Snaps-versionen

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Ragnvlad:

Med tanke på att jag använder samma dator till både bildbehandling, videoredigering, musikproducerande samt spel så har jag svårt att se hur detta skall funka på ngt annat än Windows?!

Jag minns tiden när all vettig typ av sådan mjukvara enbart fanns till Mac, men så hände något. Kan det månne hända en gång till? Mest definitivt, säger jag.

Permalänk
Medlem

Oj, Windows död och Linux "one to rule them all" är ungefär som Fusion och Marsresor det är alltid några år från genombrott.

Permalänk
Medlem

Någon som måste göra en linuxdistrubtion som är lika lätt installera program på som en mobil telefon. Att t.ex installer chrome är inte bara klicka på .deb under ubuntu, utan du måste in i terminalen för att installera den. Linux behöver en make over på användar vänlighet

Skrivet av pg0n:

Det kommer inte att hända på ett bra tag om ens någonsin.
Ett användarvänligt OS ska inte behöva någon input i terminal. Tänk att många knappt kan hantera Windows som det är.

Jag testade Left 4 Dead 2 i Linux och det körde ganska uselt med Vulkan? trots att det är ett Valve spel. Med Proton gick det dessutom inte heller att spela med VAC.

Terminalen som är kraften i Linux och annan unix. Det är den som gör Linux användarvänligt. När emot bör ett användarvänligt OS dölja terminalen tills man behöver den.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Konsolernas enkelhet i kombination med PC:ns prestanda skulle nog vara det ultimata för just spelare.

Sen att byta ut Windows för de stora massorna, inte minst för arbete, är nog svårt och tar tid. Det handlar om såväl användarnas som teknikernas vana och kunskaper i att använda systemen, men även applikationsstödet.
En annan del som knyter an till det senare är drivkrafterna att utveckla applikationer. På Linux finns en tradition av open source som inte är helt förenligt med kommersiell utveckling.
Det finns väl inte direkt några tekniska hinder för det senare, men mer av tradition och inställning.

Att byta till Linux är inte heller så bara för många hemanvändare. Finns för många olika distributioner att välja mellan och många steg i processen är något över vad den vanlige användaren klarar av.
Att sen också vänja sig vid någon nytt och lite annorlunda är också en tröskel, när bara något så litet som en ny ikon el att något inte är på samma ställe som tidigare upplevs som stor förändring för många.

Behöver det sen göras någon justering/förändring/felsökning är det kommandon el konfigurationsfiler som gäller för det mesta, samt försöka hitta bland div trådar för att hitta exakt rätt.
Sen svar som gäller för olika distar och användning av verktyg/kommandon som är specifika för den el den.

Det som bromsar över lag är nog också de ekonomiska intressena bakom. Försäljning av hårdvara, försäljning av OS/licenser, installerade appar som ger intäkter.
Linux-ekonomin och möjligheterna till intäkter där är väl helt enkelt mindre än det är för Windows, än så länge och det krävs nog stora förändringar som kanske inte kommer att tas emot väl.

Kommer Linux att ta över?
Inte alls omöjligt, men det går knappast smärtfritt och snabbt.

För egen del tänker jag mig att det nog vore bra att få bättre koll på Linux för framtiden, samtidigt som det i dagsläget varken finns tillräckligt med tid el behov av det. Arbetar med att supporta Windows-klienter och privat används datorn (i rätt begränsad omfattning) främst för att bygga Windows-installationer och optimera Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kommer dottern min ens förstå alt F4-memes?

Läs hela artikeln här

https://www.techspot.com/news/100809-microsoft-windows-11-pro...
15$ är långt från 1500sek.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

En annan del som knyter an till det senare är drivkrafterna att utveckla applikationer. På Linux finns en tradition av open source som inte är helt förenligt med kommersiell utveckling.
Det finns väl inte direkt några tekniska hinder för det senare, men mer av tradition och inställning.

Exakt. Om Windows-användare går över till Linux, och behåller exakt samma inställning, och bara vill ha kommersiella spel, Photoshop och Microsoft Office - vad är vunnet?

Det är inte operativsystemet Linux uppgift att vara en distributör av kommersiell icke-fri mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Någon som måste göra en linuxdistrubtion som är lika lätt installera program på som en mobil telefon. Att t.ex installer chrome är inte bara klicka på .deb under ubuntu, utan du måste in i terminalen för att installera den. Linux behöver en make over på användar vänlighet

Terminalen som är kraften i Linux och annan unix. Det är den som gör Linux användarvänligt. När emot bör ett användarvänligt OS dölja terminalen tills man behöver den.

Det där finns ju redan. Ser ut ungefär såhär:

Du laddar inte ner filen och dubbelklickar på den (det finns ju sådana varianter också) utan du letar upp det i biblioteket (tänk app store) och installerar därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Exakt. Om Windows-användare går över till Linux, och behåller exakt samma inställning, och bara vill ha kommersiella spel, Photoshop och Microsoft Office - vad är vunnet?

Det är inte operativsystemet Linux uppgift att vara en distributör av kommersiell icke-fri mjukvara.

Kommersiella spel finns i Steam, men att börja använda Linux för desktop och förvänta sig inte Photoshop-liknande eller Microsoft Office-kompatibelt (andra mer eller mindre motsvarande program, de jag vet är opensource) utan faktiskt Photoshop och Microsoft Office är ologiskt.

Personligen har jag ungefär lika mycket trassel med Windows 11 på jobbmaskinen som Fedora hemma och anser att man bör vara lite tekniskt kunnig / intresserad av felsökning oavsett vilket OS man kör.

Just spel kommer Win vara bättre på så länge spel primärt görs för Win. (Men många fungerar väl eller går att få att fungera väl med lite relativt enkel setup och fungerar just de spel du vill spela och du känner att MS verkligen arbetar med budskapet att Windows är en tjänst och du användaren är en produkt, samt är ens lite intresserad av felsökning/teknik, så finns ingen bra anledning att ha MS i ditt privata liv)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kommersiella spel finns i Steam, men att börja använda Linux för desktop och förvänta sig inte Photoshop-liknande eller Microsoft Office-kompatibelt (andra mer eller mindre motsvarande program, de jag vet är opensource) utan faktiskt Photoshop och Microsoft Office är ologiskt.

Men det är ju där folk är. Det finns ju hur många trådar som helst här och över hela internet med "Jag kör så gärna Linux, men använda GIMP? Nädu, jag ska ha Photoshop, annars får det va".

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Att installera Linux är inte problemet men som alla vet så är inte Linux 100% kompatibellt med allas program,typ Photoshop

Hur stor andel av befolkningen använder Photoshop och andra "endast windows-program"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men det är ju precis så det fungerar i exempelvis ubuntu software center eller PopOS pop shop, etc etc. Dessa är snarlika playstore eller app store. Det är många fortfarande här i forumet som tror att linuxdistar ser ut nu som dom gjorde för 15 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Är väl snarare att det ekonomiska intresset att utveckla applikationer kommersiellt är en större drivkraft än att det görs som open source. Finns ju inte samma pengar att tjäna på open source som på att sälja applikationer/licenser.
För även om man vill ha saker gratis så måste ju pengarna in för utvecklarna på något sätt.
Frågan är ju hur det ska kunna lösas.

Till Linux förväntas open source, till Windows ofta kommersiella applikationer även om open source också förekommer där.
Samtidigt har man ofta inte valet på Linux, då det enbart är open source som finns och inte alls några kommersiella alternativ som fortfarande ibland är nödvändiga/bättre.
Så problemet är nog inte Linux i sig, utan appstödet.

För det lär ju inte heller funka att Linux bara körs hemma och i arbetet fortfarande Windows med bl a Photoshop/MS Office m fl. Men som hemanvändare skulle det i många/de flesta fall funka att köra Linux/open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det finns ju program för det där, gdebi - om du har det installerat så ska du kunna antingen bara dubbelklicka för att installera, eller högerklicka och välja "Öppna med gdebi" eller liknande.

Osäker på dess status i Ubuntu dock, och så hjälper det så klart kanske inte så mycket om du måste installera det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur stor andel av befolkningen använder Photoshop och andra "endast windows-program"?

Vet inte men gissar ganska hög % använder Photoshop eller något ur Adobe, office eller bara har saker de använder av vana trogen. Typ bank id som många har på sina datorer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Windows är betydligt mer stabilt och bibehåller sin prestanda på ett helt annat sätt än tidigare generationer före typ Windows 7. Slutat leta efter alternativ och ominstallerat bara efter större byte av hårdvara exempelvis moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Är väl snarare att det ekonomiska intresset att utveckla applikationer kommersiellt är en större drivkraft än att det görs som open source. Finns ju inte samma pengar att tjäna på open source som på att sälja applikationer/licenser.
För även om man vill ha saker gratis så måste ju pengarna in för utvecklarna på något sätt.

Varför statsar Microsoft då på Linux överhuvudtaget? Om man inte kan tjäna pengar på något så får man väl se till att tjäna pengar på något annat. Det finns många företag som utvecklar fri mjukvara, och tjänar pengar på hårdvara eller support eller något annat.

Och det här forumet är väl bevis nog på att i princip ingen köper Windows ändå, så hur går Microsoft runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Till Linux förväntas open source, till Windows ofta kommersiella applikationer även om open source också förekommer där.
Samtidigt har man ofta inte valet på Linux, då det enbart är open source som finns och inte alls några kommersiella alternativ som fortfarande ibland är nödvändiga/bättre.
Så problemet är nog inte Linux i sig, utan appstödet.

För det lär ju inte heller funka att Linux bara körs hemma och i arbetet fortfarande Windows med bl a Photoshop/MS Office m fl. Men som hemanvändare skulle det i många/de flesta fall funka att köra Linux/open source.

Om någon hade gjort en "emClient" mailklient till linux hade jag gladeligen betalat för en hel licens till mot vad jag betalade för den till windows. Tyvärr så finns det bara skit-klienter till linux (imo)

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Windows är betydligt mer stabilt och bibehåller sin prestanda på ett helt annat sätt än tidigare generationer före typ Windows 7. Slutat leta efter alternativ och ominstallerat bara efter större byte av hårdvara exempelvis moderkort.

Eh... NO Windows är inte stabilt(speciellt inte Spyware Windows 11)
Och folk för fan sluta med Ubuntu, PopOS, or liknande!
Och använd inte Gnome använd KDE om du är van vid Windows!

Och använd ett distro som är stabilt!

EndeavourOS!!!

EndeavourOS

Dom kör KDE som default!(du kan välja annat när du installerar)

Added text
Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Huawei släpper en ny laptop, MateBook X Pro med deras egna Kirin X90 ARM-SOC och deras nya HarmonyOS-operativsystem nästa vecka. Det kan bli så att Windows tappar marknadsandelar åtminstone på den kinesiska marknaden i framtiden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Varför statsar Microsoft då på Linux överhuvudtaget? Om man inte kan tjäna pengar på något så får man väl se till att tjäna pengar på något annat. Det finns många företag som utvecklar fri mjukvara, och tjänar pengar på hårdvara eller support eller något annat.

Och det här forumet är väl bevis nog på att i princip ingen köper Windows ändå, så hur går Microsoft runt?

Nu kanske du blir fel person att citera men...

Först och främst är inte Linux "gratis", den utvecklingen sponsras av flera stora företag. Så istället för att Agda och Bosse köper Windows så sponsrar företag utvecklingen då de använder det i proffesionellt.

"Funding for the Linux Foundation comes primarily from its Platinum Members, who pay US$500,000 per year according to Schedule A in LF's bylaws,[63] adding up to US$7.5 million.[64] The Gold Members contribute a combined total of US$1.2 million and Silver members contribute between US$5,000 and US$20,000 based on the amount of employees, summing up to at least US$6,240,000."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_Foundation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Eh... NO Windows är inte stabilt(speciellt inte Spyware Windows 11)
Och folk för fan sluta med Ubuntu, PopOS, or liknande!
Och använd inte Gnome använd KDE om du är van vid Windows!

Och använd ett distro som är stabilt!

EndeavourOS!!!

EndeavourOS

Och det är därför Linux aldrig kommer slå igenom. För många val och dålig support för personer som inte kan leta sig fram i text

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu kanske du blir fel person att citera men...

Först och främst är inte Linux "gratis", den utvecklingen sponsras av flera stora företag. Så istället för att Agda och Bosse köper Windows så sponsrar företag utvecklingen då de använder det i proffesionellt.

"Funding for the Linux Foundation comes primarily from its Platinum Members, who pay US$500,000 per year according to Schedule A in LF's bylaws,[63] adding up to US$7.5 million.[64] The Gold Members contribute a combined total of US$1.2 million and Silver members contribute between US$5,000 and US$20,000 based on the amount of employees, summing up to at least US$6,240,000."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_Foundation

Visst men Linux ÄR gratis för alla! Det du nämnde är sponsorer och dom tjänar på att använda Open-source.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!