Samsung lanserar första OLED-skärmen med 500 Hz

Permalänk
Medlem

De där 20Hz:en extra kommer ju definitivt ge dig den extra kanten du behöver lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast inte ens med det kommer man någonstans i närheten av 500 fps.

Kommer upp i 500 i overwatch 2.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Black frame insertion hade varit fint eller annan teknik istället för "sample & hold" så slipper vi öka hz så markant för att få vettig rörelseskärpa samtidigt som datorn svettas ihjäl.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sedan tycker jag även att det är intressant hur moderna skärmar som trycker så många hz, drar minst lika mycket ström som gamla CRT skärmar, trots att ett av de ursprunliga argumenten för plattskärmar, var att de är strömsnåla.

Jag har ingen CRT skärm längre. Men var inte många år sen jag gjorde mig av med min sista CRT.
Jag testade med någon sån strömmätare som mäter strömförbrukning från vägguttag.
När man startade CRT skärmen blev det någon rejäl strömspik. Mins inte exakta siffror, men har för mig den ökade strömförbrukningen med typ 200-300 Watt eller om det var ända uppåt 400 Watt eller något sådant under några sekunder innan den gick ner på mer normala nivåer.
Men jag tror aldrig jag testade på enbart skärmen, utan hade grendosa kopplad till strömmätaren. Så vet inte precis vad bara skärmen drog.
Bara att den relativa skillnaden var ganska rejäl under en kortare tid när man startade skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Sweclockers ska vara glada att dom har dig här. Du är en legend när det kommer till skärmar, tekniken bakom och vanliga missförstånd gällande tekniken. Dessutom tycker jag du skriver på ett väldigt bra sätt som gör att även vi med mycket mindre kunskap i ämnet förstår.

Ja @Laxpudding borde få betalt per inlägg eller timlön för nerlagd tid eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

500 Hz = 2 ms

Svårt att se att 500 Hz skulle hacka markant mer än 480 Hz för 60 Hz-material. Skillnaden blir att var tredje bildruta måste visas 2 millisekunder längre tid när dessa repeteras genom 9 skärmcykler istället för 8 skärmcykler. Lite annan problematik när man har en exempelvis en 75 Hz-skärm där 60 Hz-material innebär att var fjärde ruta måste ligga ute dubbelt så lång tid, ≈26 ms istället för ≈13 ms.

Javisst, på pappret kan man alltid räkna fram något bekymmer, men det är nog inte här vi har potentiell grus i skärmen.

Så har vi det i decennier återkommande missförståndet att renderad FPS måste >= Hz för annars är tydligen allting totalt onödigt eller förgäves och man kan lika gärna ge upp allt för det är bara eländes elände hur dålig tekniken är.

Svaret är enklare än så. Högre frekvens är alltid bättre. Lägre latens och kortare avbrott/hack oavsett synkmetod gynnar allt spelande på alla FPS-nivåer. Det flyter till och med bättre i v-sync-forcerade spel eftersom det är så många fler multiplar att landa på.

Det enda som egentligen är sämre med högre panelfrekvenser är tja, priset.

Ja du kan ju köra utan vsync i 60fps på 500hz, gör nog lägre latens än 60fps på 60hz . Har ingen aning om hur mycket lägre. Säkert mindre risk för synlig tearing också.

Men största lyftet för mig som precis gått från 60hz IPs till 360hz QDOLED, är VRR - speciellt på min skärm (nuvarande G6an) som ett väldigt brett spann där VRR kickar in redan vid typ 20hz har jag för mig .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har ingen CRT skärm längre. Men var inte många år sen jag gjorde mig av med min sista CRT.
Jag testade med någon sån strömmätare som mäter strömförbrukning från vägguttag.
När man startade CRT skärmen blev det någon rejäl strömspik. Mins inte exakta siffror, men har för mig den ökade strömförbrukningen med typ 200-300 Watt eller om det var ända uppåt 400 Watt eller något sådant under några sekunder innan den gick ner på mer normala nivåer.
Men jag tror aldrig jag testade på enbart skärmen, utan hade grendosa kopplad till strömmätaren. Så vet inte precis vad bara skärmen drog.
Bara att den relativa skillnaden var ganska rejäl under en kortare tid när man startade skärmen.

Helt möjligt, dock är strömspikar ganska vanliga för mycket elektronik. T.ex RTX 3090 har ett TDP på 350W men kan fortfarande få övergående strömspikar på 500-600w.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat några inlägg med tjafsande och ömsesidiga personangrepp (§ 1.1 / 1.2 av våra forumregler).

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väck mig när vi har 3000Hz-skärmar. Då kanske de matchar CRT:n från början av 00-talet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Väck mig när vi har 3000Hz-skärmar. Då kanske de matchar CRT:n från början av 00-talet.

Tänker du på input lagget då? Eller det faktum stt jon kanonen kunder arbeta i ljusets hastighet, eller båda?

Min snabbaste crt var en gammal ilyama eller vad den heter(den står i nått hörn källaren) den klarade 1280x1024@180hz. Det var rätt inponerande på sin tid.

När jag körde min första plattskärm en ips från dell runt 2007 sida vid sida med crtn så var input lagget markant och tog sedan en stund att vänja sig vid.

Undrar hur ens moderna skärm skulle klara sig?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker du på input lagget då? Eller det faktum stt jon kanonen kunder arbeta i ljusets hastighet, eller båda?

Min snabbaste crt var en gammal ilyama eller vad den heter(den står i nått hörn källaren) den klarade 1280x1024@180hz. Det var rätt inponerande på sin tid.

När jag körde min första plattskärm en ips från dell runt 2007 sida vid sida med crtn så var input lagget markant och tog sedan en stund att vänja sig vid.

Undrar hur ens moderna skärm skulle klara sig?

För mig blev övergången till plattskärm dödsstöten för all form av tävlingsinriktat spelande. Kunde aldrig någonsin prestera på samma nivå igen.

Nu när jag efter all dessa år fått tag på en Trinitron-CRT igen, så är träffsäkerheten tillbaka på nästan samma nivå som när jag var 15, men nu när jag närmar mig 40, så är det mina reflexer som är urkassa.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och ändå så klarar moderna spel knappt att ens leverera stabila 60fps.

Sedan tycker jag även att det är intressant hur moderna skärmar som trycker så många hz, drar minst lika mycket ström som gamla CRT skärmar, trots att ett av de ursprunliga argumenten för plattskärmar, var att de är strömsnåla.

Det där är en sanning med modifikation: "Plasma drar mer än en CRT" för de var oftast större än CRT man bytte från.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Har nån dragit några referenser till "studien" om att människan inte kan uppfatta mer än 60hz ännu?

Skämt åsido, det är så klart "minskande avkastning" nånstans efter typ 240-360hz, men för den som inte provat att spela spel som kan pumpa ut en bra bit över 500fps på en skärm med extremt hög uppdateringsfrekvens så kan kan jag rekommendera att prova. Jag öppnade plånboken på alla fyra i höstas och köpte en oled panel med 480hz, eftersom 90% av det jag spelar är cs2. Det är som att ta på sig glasögonen, efter att ha kört 240hz ips en längre tid.
Fördelen är att den även fungerar som element i torpet på vinterhalvåret, och jag sparar brasved. 😅

Nämen skämt åsido, för er som ännu inte provat OLED till datorn - så är det gyllene läge nu. Håller man koll på blocket eller här på marknaden så kan man lätt komma över en riktigt bra 240hz för 4-6k. (Tack vare att nya som dessa dyker upp). Det är nog den mest värda uppgraderingen man kan göra. Allt kommr SE så jvla mkt bättre ut.

Permalänk
Medlem

Vad har man för nytta av så hög Hz?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Vad har man för nytta av så hög Hz?

Mindre risk för tearing och att man får en ruta som hänger kvar,precis som laxpudding förklarade.

Lite som att spamma F4 vid release av ny gpu. Antingen gör man det snabbt eller så spammar man långsamt för att uppdatera 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

500Hz när nya Unreal spel knappt klarar 60 utan Framegen , gl hf att få 500fps i nya spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För mig blev övergången till plattskärm dödsstöten för all form av tävlingsinriktat spelande. Kunde aldrig någonsin prestera på samma nivå igen.

Nu när jag efter all dessa år fått tag på en Trinitron-CRT igen, så är träffsäkerheten tillbaka på nästan samma nivå som när jag var 15, men nu när jag närmar mig 40, så är det mina reflexer som är urkassa.

Ja, skulle vara kul att se tester av moderna spelskärmar mot gamla crt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Perfekt till CS/CS2 med alla inställningar på "low", gärna i 1024x768.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja, skulle vara kul att se tester av moderna spelskärmar mot gamla crt.

Kolla Digital Foundry + CRT på Youtube. De har en del intressanta klipp.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk

Tyvärr spelar det nog ingen roll hur många HZ de trycker in så länge det inte finns ULMB / DyAc eller annat sätt att få bort motion blur. Det kommer alltid vara bättre att spela snabba spel på en skärm med det. För CS är TN fortfarande kung 2025 :')

Permalänk
Medlem

Ja för skärmar i denna prisklassen så borde responstid vara det mest intressanta att marknadsföra.
Inte uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en OLED, inte en LCD. Eftersläp och responstider är sekundärt eller ovidkommande för OLED. Responstid är stig/fall-tiden för en lysdiods tändande och släckande och kanske kan mätas i mikrosekunder. En OLED har i praktiken inget eftersläp.

Det nämns ofta sample and hold som en beskrivning om att man ändå uppfattar eftersläp, vilket är en sammanblandning av saker och ting. LCD arbetar just så att den flytande kristallen håller kvar sin position ett tag vilket gör sample and hold till en del av förklaringen av det som orsakar eftersläp. Det andra är trögheten hos kristallen och transienten, hur mycket kristallen måste vrida sig. Detta är alltså en situation som applicerar på LCD-teknik, inte med OLED.

Däremot kan man som individ ändå uppleva en oskärpa i rörelser på en OLED trots att inget eftersläp existerar, vilket har biologiska och fysiologiska förklaringar. Detta brukar man hänvisa till det mer breda begreppet Persistence of vision. En metod att motverka detta är att addera flimmer och få en distinkt avgränsning mellan bildrutor vilket hjälper ögat att uppfatta rörelsen som skarp.

På en LCD kan man modulera bakgrundsbelysningen för detta vilket är basen för ULMB, DyAC etc. För en emissiv teknik som OLED är det inte möjligt på samma sätt utan där tar man till Black Frame Insertion, BFI, som alltså för in svarta bildrutor. Då är det återigen en fördelen med högre frekvens. En OLED-skärm på 500 Hz skulle kunna köra en bildfrekvens 250 Hz och släcka skärmen (BFI) i 2 ms, visa bild i 2 ms, släcka 2 ms och så vidare.

Nackdelen med sådana lösningar är förstås tydligt flimmer och lägre ljusstyrka. Det är verkligen inget som passar alla användare. Några älskar det, andra hatar det. Finns på en del av dagens OLED-TV där man kör 120 Hz-panelen i 60 Hz bildfrekvens med 60 Hz-flimmer. Vilket förklarar att en del får kräkreflex av funktionen.

Återigen fördel med hög frekvens. Flimret som kommer blir mindre störande när det kan köra i 250 Hz jämfört med 60 Hz.

Ifall nu tillverkaren lagt in en BFI-funktionen i skärmen vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har du provat en OLED? (alltså OLED med 240+Hz)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en OLED, inte en LCD. Eftersläp och responstider är sekundärt eller ovidkommande för OLED. Responstid är stig/fall-tiden för en lysdiods tändande och släckande och kanske kan mätas i mikrosekunder. En OLED har i praktiken inget eftersläp.

Det nämns ofta sample and hold som en beskrivning om att man ändå uppfattar eftersläp, vilket är en sammanblandning av saker och ting. LCD arbetar just så att den flytande kristallen håller kvar sin position ett tag vilket gör sample and hold till en del av förklaringen av det som orsakar eftersläp. Det andra är trögheten hos kristallen och transienten, hur mycket kristallen måste vrida sig. Detta är alltså en situation som applicerar på LCD-teknik, inte med OLED.

Däremot kan man som individ ändå uppleva en oskärpa i rörelser på en OLED trots att inget eftersläp existerar, vilket har biologiska och fysiologiska förklaringar. Detta brukar man hänvisa till det mer breda begreppet Persistence of vision. En metod att motverka detta är att addera flimmer och få en distinkt avgränsning mellan bildrutor vilket hjälper ögat att uppfatta rörelsen som skarp.

På en LCD kan man modulera bakgrundsbelysningen för detta vilket är basen för ULMB, DyAC etc. För en emissiv teknik som OLED är det inte möjligt på samma sätt utan där tar man till Black Frame Insertion, BFI, som alltså för in svarta bildrutor. Då är det återigen en fördelen med högre frekvens. En OLED-skärm på 500 Hz skulle kunna köra en bildfrekvens 250 Hz och släcka skärmen (BFI) i 2 ms, visa bild i 2 ms, släcka 2 ms och så vidare.

Nackdelen med sådana lösningar är förstås tydligt flimmer och lägre ljusstyrka. Det är verkligen inget som passar alla användare. Några älskar det, andra hatar det. Finns på en del av dagens OLED-TV där man kör 120 Hz-panelen i 60 Hz bildfrekvens med 60 Hz-flimmer. Vilket förklarar att en del får kräkreflex av funktionen.

Återigen fördel med hög frekvens. Flimret som kommer blir mindre störande när det kan köra i 250 Hz jämfört med 60 Hz.

Ifall nu tillverkaren lagt in en BFI-funktionen i skärmen vill säga.

Tack för förklaring! Ser fram emot att testa en OLED med BFI. Då kanske man äntligen fått tag på en skärm som är bäst på allt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En OLED använder "sample and hold" på samma sätt som LCD. Alltså att den inte kort blinkar till med innehållet som en CRT utan att den konstant visar innehållet under hela bildrutans tid innan den eventuellt byter bilden till nästa frame. Det är ger blur när ögat kontinuerligt följer ett objekt som rör sig över skärmen i en viss hastighet samtidigt som bilden blir kvar på samma plats ett ögonblick tills nästa frame visas och därför smetas ut något på näthinnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bush_doctor:

En OLED använder "sample and hold" på samma sätt som LCD. Alltså att den inte kort blinkar till med innehållet som en CRT utan att den konstant visar innehållet under hela bildrutans tid innan den eventuellt byter bilden till nästa frame. Det är ger blur när ögat kontinuerligt följer ett objekt som rör sig över skärmen i en viss hastighet samtidigt som bilden blir kvar på samma plats ett ögonblick tills nästa frame visas och därför smetas ut något på näthinnan.

Jag tror att du missuppfattar inlägget; laxpudding hänvisar till att det finns en elektrisk sample-and-hold krets i LCD, vilket gör att "responstiden" för pixlarna i en LCD är så "dåliga" och orsakar eftersläp i bilden. Denna typ av krets finns inte på OLED.

Det fysiska fenomenet sample-and-hold existerar fortfarande på OLED, men det är inget eftersläp i pixlarna, och kan mitigeras med BFI.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bush_doctor:

Precis.

När vi följer ett riktigt objekt i rörelse med våra ögon så sker det en process som kallas för saccadic suppression eller saccadic masking, där hjärnan blockerar synintryck när ögongloben befinner sig i rörelse.

Men i och med att vi bara stirrar på en skärm som sitter stilla, så triggas inte den här mekanismen, utan man får istället inducera samma effekt på artificiella vis, något som CRT skärmar gör helt naturligt och bättre än någon OLED som för närvarande finns på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mindre risk för tearing och att man får en ruta som hänger kvar,precis som laxpudding förklarade.

Lite som att spamma F4 vid release av ny gpu. Antingen gör man det snabbt eller så spammar man långsamt för att uppdatera 🙂

Jo, men räcker det inte med 144-250 Hz då?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Jo, men räcker det inte med 144-250 Hz då?

bigger number better?
tror de studier som gjorts säger att det är runt 1000fps som människan slutar kunna "identifiera" enstaka frames

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bush_doctor:

Sample and hold-begreppet syftar på en elektronisk egenskap hos en analog krets att håller kvar sin spänning över en viss tid. Den samplar spänningen och håller den. En flytande kristall i en LCD-skärm fungerar på det sättet. Den får en spänning, vrider sig till en position och håller sin spänning över en viss tid. Utan detta hade vi inte haft LCD:er som bildskärmar.

Effekten är att en LCD kan ge ett oavbrutet ljusflöde så länge som ljuskällan i sin tur är kontinuerlig.

Det är det oavbrutna ljusflödet som i sin tur gör att öga/hjärna kan uppfatta oskärpa i rörelser trots att bilden i varje stund på displayen faktiskt är helt skarp.

OLED är en lysdiod med mycket kort stig/falltid. Den håller inte kvar spänningen som en LCD utan slutar lysa så fort spänningen faller under en tröskel. Däremot kan en OLED hålla ett oavbrutet ljusflöde precis som en LCD och därför utlösa samma effekt hos öga/hjärna.

Det är alltså inte sample and hold i sig som orsakar detta, utan det oavbrutna ljusflödet som observerades när LCD-skärmar började bli mainstream. Sedan har diskussionerna av någon anledning kallat detta för "sample and hold" eller åtminstone "sample and hold"-beteende eller "sample and hold"-effekten trots att orsaken till rörelseoskärpa ligger i ljusflödet och hur öga/hjärna fungerar.

Den upplevda rörelseoskärpan kommer av ett oavbrutet ljusflöde oavsett om displayens funktion på en elektronisk nivå. Effekten kan också motverkas på en display genom olika typer av modulering. Detta oavsett om tekniken fungerar enligt en sample and hold-princip eller inte.

Är du med?