Permalänk
Medlem

Köpråd ny dator, 20kkr

Hej,

Börjar inse att min gamla trötta dator med nästan 10 år på nacken inte längre räcker till, och har bestämt mig för att köpa nytt. Har kikat runt en del i andra trådar för att få tips, och har satt ihop ett paket utifrån det. Skulle uppskatta feedback innan beställning!

Jag har inga problem att bygga själv, och har OS på egen hand redan så det behövs inte köpas till.
Min prio är framförallt att jag vill ha en så tyst dator som möjligt, kombinerat med att jag är allergisk mot allt RBG och chassi-fönster. Så valet av låda och fläktar är utifrån det. För resten av komponenterna vill jag ha något så framtidssäkert som möjligt, vill helst att datorn ska kunna räcka minst 5 år framöver. Och köper väldigt gärna allt från ett och samma ställe!

Spelar inte så tunga spel generellt, men vill ändå kunna köra lite nyare spel (Jedi Survivor, Assassin's Creed osv) utan några problem. Har idag 1080p-skärmar, men kommer eventuellt byta upp till 1440p senare.

https://www.inet.se/lista/3G5Ps/maldergho

Permalänk
Medlem

Du kan gärna köpa allt från Inet men de brukar ha lite dyrare delar och totalt betalar man någon tusing mer än ifall man hade handlat från olika butiker för lägsta priser. För att vara från inet är det mycket rimliga val, möjligen kan sparas lite på nätaggregatet. Samt skulle jag personligen inte betala så mycket för noctua fläktarna, de kommer absolut inte göra så stor skillnad.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gigabyte är ju bäst för Am5, smart val. Uppgraderings vänligt
M.2 WD, SAmsung, kingston osv. undvik Corsair(Vissa modell har problem)

men 7600 ? för samma peng får du 14600KF => 14 cores OC osv... rekommenderade 14400F till polaren på en "budget", inte fel på intels grejor. bra pris / prestandar.
(ägt båda själv)

ddr5 6000 cl 30 är ju "coolt", mer seriöst kan du välja billigare utan att märka någon skillnad. haft tio olika utan att känna skillnaden. tom Singel channel.

Thermalright 120 är stabil kylare, köp REk.

Asus 750w stabilt val, Bequit lite billigare och minst lika bra. bra att du väljer dom seriösa aggen.

Mx4 har jag kört i över 10år. Köp Rek!

Rx 9070 xt ska ju bra köp, aldrig testat.

Noctua fläktarna ska ju vara "bäst", men ärligt kan man köra fractals designs fläktar som följer med i deras chassi.

ps. Kan vara lite Pris / Prestand... bättre spara en krona och uppgradera snabbare ?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på denna istället

Kommer bli en otroligt tyst dator med detta chassi och 4 fläktar totalt samt en kylare från BeQuiet!

Du får också 64GB RAM vilket jag tror kommer behövas om datorn skall fungera bra i minst 5 år framåt.

Valde ett nedsatt RTX 5070 för 6990 kr, svalt och tyst kort med DLSS4 samt DOOM som följer med, spela själv eller sälj koden.

https://www.inet.se/lista/xxthK/maldergho2

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED