Extremt hög RAM konsumeras, datorn får ibland slut -- trots 64GB
På sistone har jag börjat få enorma problem med hur mycket RAM min dator använder, och jag förstår inte vad problemet är. Har försökt allt möjligt. Lägger man ihop alla processer osv som jag har igång, då kommer man inte i närheten av 64GB, så det är helt förbryllande för mig att Windows ändå lyckas få slut på RAM på något vis.
Jag har 64GB minnen, inga fel på dem. Men kollar jag i aktivitetshanteraren, RAMMap etc så ser det ofta väldigt risigt ut. Några gånger så dog nästan Windows då RAM tog slut, och datorn kunde knappt återhämta sig. Jag har tagit bort massa RAM relaterade grejer osv häromdagen, och saker ser ut att vara stabilare. Men när jag kollar just nu med aktivitetshanteraren och RAMMap blir jag återigen orolig.
Jag behöver hjälp att förstå RAMMap speciellt. Varför är den vänstra kolumnen annorlunda? Om aktivitetshanteraren visar 97%, borde jag vara orolig, eller kan jag vara trygg med att detta RAM som är i standby eller whatever, kommer användas, så inte nytt allokeras? För i mina ögon så lever datorn på en skör tråd, om något allokerar de där sista procenten är det väl kört? Och det är väl lätt hänt?
Och ärligt talat, även om dessa bilder ser helt ok och normala ut så blir jag extremt nervös och vill gärna ha ner siffran till vilken metod som helst. Jag har 64GB RAM, jag bryr mig inte ett dugg om cachat RAM, effektivisering osv. Bara låt mig styra hur mitt RAM används (mer eller mindre). Jag vill ha så mycket fritt som möjligt och ser gärna att RAM som inte används genast rensas.