Extremt hög RAM konsumeras, datorn får ibland slut -- trots 64GB

Permalänk
Medlem

Extremt hög RAM konsumeras, datorn får ibland slut -- trots 64GB

På sistone har jag börjat få enorma problem med hur mycket RAM min dator använder, och jag förstår inte vad problemet är. Har försökt allt möjligt. Lägger man ihop alla processer osv som jag har igång, då kommer man inte i närheten av 64GB, så det är helt förbryllande för mig att Windows ändå lyckas få slut på RAM på något vis.

Jag har 64GB minnen, inga fel på dem. Men kollar jag i aktivitetshanteraren, RAMMap etc så ser det ofta väldigt risigt ut. Några gånger så dog nästan Windows då RAM tog slut, och datorn kunde knappt återhämta sig. Jag har tagit bort massa RAM relaterade grejer osv häromdagen, och saker ser ut att vara stabilare. Men när jag kollar just nu med aktivitetshanteraren och RAMMap blir jag återigen orolig.

Jag behöver hjälp att förstå RAMMap speciellt. Varför är den vänstra kolumnen annorlunda? Om aktivitetshanteraren visar 97%, borde jag vara orolig, eller kan jag vara trygg med att detta RAM som är i standby eller whatever, kommer användas, så inte nytt allokeras? För i mina ögon så lever datorn på en skör tråd, om något allokerar de där sista procenten är det väl kört? Och det är väl lätt hänt?

Och ärligt talat, även om dessa bilder ser helt ok och normala ut så blir jag extremt nervös och vill gärna ha ner siffran till vilken metod som helst. Jag har 64GB RAM, jag bryr mig inte ett dugg om cachat RAM, effektivisering osv. Bara låt mig styra hur mitt RAM används (mer eller mindre). Jag vill ha så mycket fritt som möjligt och ser gärna att RAM som inte används genast rensas.

Permalänk
Sötast

Ramminne är till för att användas. En vattensamlare som inte håller vatten är trasig

Med det sagt så ta skärmdumpar på aktivitetshanteraren som visar processer och dess minnesanvändning samt dumpa även overview som visar om det är cachat eller ej.

Permalänk
Medlem

Det hade varit smidigt om du kikade under processer i aktivitetshanteraren och sedan RAM för att se vilka processer som faktiskt använder ditt RAM. Bilderna du bifogat säger inget om vad som faktiskt körs i bakgrunden.

Permalänk
Hedersmedlem

Visar aktivitetshanteraren 97% samtidigt som RAMMap visar >15 GB unused? Det är isåfall skumt. Hos mig visar aktivitetshanteraren just nu 44% och RAMMap 40% på Total i Active-kolumnen, så snarlika siffror.

Lite som en tidigare tråd med såna här problem så är din Page Table-användning väldigt hög; min är 280 MB (med 1/3 av din minnesanvändning dock).
Hur ser Processes-fliken ut om du sorterar på Private, samt Page Table? Kommer något intressant längst upp i de två fallen?

Tror inte du kan stänga av cachning och sånt, men varför skulle man vilja? Du får lägre prestanda och betalar för RAM du inte använder. Något är ju fel som det är, men om det väl fixar sig tycker jag inte du bör fortsätta försöka frigöra ännu mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ramminne är till för att användas. En vattensamlare som inte håller vatten är trasig

Med det sagt så ta skärmdumpar på aktivitetshanteraren som visar processer och dess minnesanvändning samt dumpa även overview som visar om det är cachat eller ej.

Skrivet av MrShizzle:

Det hade varit smidigt om du kikade under processer i aktivitetshanteraren och sedan RAM för att se vilka processer som faktiskt använder ditt RAM. Bilderna du bifogat säger inget om vad som faktiskt körs i bakgrunden.

Det är en lång lista, men lägger man ihop allt i aktiviveteshanteraren så hamnar det inte i närheten av det som systemet påstår används. Det är väldigt mycket RAM som ligger i standby och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Visar aktivitetshanteraren 97% samtidigt som RAMMap visar >15 GB unused? Det är isåfall skumt. Hos mig visar aktivitetshanteraren just nu 44% och RAMMap 40% på Total i Active-kolumnen, så snarlika siffror.

Lite som en tidigare tråd med såna här problem så är din Page Table-användning väldigt hög; min är 280 MB (med 1/3 av din minnesanvändning dock).
Hur ser Processes-fliken ut om du sorterar på Private, samt Page Table? Kommer något intressant längst upp i de två fallen?

Tror inte du kan stänga av cachning och sånt, men varför skulle man vilja? Du får lägre prestanda och betalar för RAM du inte använder. Något är ju fel som det är, men om det väl fixar sig tycker jag inte du bör fortsätta försöka frigöra ännu mer.

Som du ser kommer de privata processerna inte i närheten av den enorma mängd som används.

Lite mer information om det hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cranzle:

Det är väldigt mycket RAM som ligger i standby och dylikt.

Standby kan du se som ledigt snarare än använt. I RAMMap i första inlägget är ju dock bara 1.5 GB standby och resten använt, så nästan allt RAM används till något den anser måste vara i fred.

Hur såg det ut sorterat på page table? Jag tror inte det ger en lösning, men det är intressant varför det är så pass hög användning där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Standby kan du se som ledigt snarare än använt. I RAMMap i första inlägget är ju dock bara 1.5 GB standby och resten använt, så nästan allt RAM används till något den anser måste vara i fred.

Hur såg det ut sorterat på page table? Jag tror inte det ger en lösning, men det är intressant varför det är så pass hög användning där.

Permalänk
Sötast

kan nästan garantera att vmmemwsl.exe är boven. Testa nuka alla vm instanser så går den säkerligen tillbaka i normalläge.

Har sett otaligt många gånger med hyper-v

Permalänk
Medlem

Stänga ner några flikar i Chrome är heller inte fel, du har över 7 GB användning bara där.
Själv hade jag testat hur det ser ut med vmmemWSL och Chrome och Discord helt avstängt bara för att se hur stor skillnad det gör.

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge för att se hur det beter sig?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

kan nästan garantera att vmmemwsl.exe är boven. Testa nuka alla vm instanser så går den säkerligen tillbaka i normalläge.

Har sett otaligt många gånger med hyper-v

Nope även med WSL avstängt så har datorn fått slut på RAM.

Skrivet av Wolfkin:

Stänga ner några flikar i Chrome är heller inte fel, du har över 7 GB användning bara där.
Själv hade jag testat hur det ser ut med vmmemWSL och Chrome och Discord helt avstängt bara för att se hur stor skillnad det gör.

Reducerar ju användning, men när datorn fick slut på RAM så testade jag att stänga alla dessa appar. Och det hjälpte inte vid det laget. Det signalerar till mig att problemet inte ligger i mina privata processer.

Lägger man ihop mina privata processer när datorn fick slut på RAM, kom det inte ens upp i 20GB. Ändå så fick datorn slut på RAM med 64GB? Nej, något stämmer inte med hur Windows använder mitt RAM.

Permalänk
Sötast

Minnesläcka låter mer och mer troligt.

Om du startar om datorn och låter den idla, vad händer över tid då?

Om du startar om datorn, använder den någon timme, hur ser det ut då? Och om du låter den stå över natten nu med applikationerna igång vad sker då?

När startade du om datorn senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Minnesläcka låter mer och mer troligt.

Om du startar om datorn och låter den idla, vad händer över tid då?

Om du startar om datorn, använder den någon timme, hur ser det ut då? Och om du låter den stå över natten nu med applikationerna igång vad sker då?

När startade du om datorn senast?

Det verkar hända efter den varit igång länge ja. Jag sätter den i hibernate istället för att stänga av den. Efter omstart så ser allt bra ut ett tag. Tar några dagar åtminstone innan jag ser dessa höga RAM siffror.

Det har inte hänt nu på några dagar, jag upptäcket att Windows hade någon 15GB (alltså RAM) .dmp fil, som jag tog bort. Har blivit bättre sedan dess, men ni ser ju i mina screenshots att väldigt lite RAM tycks vara tillgängligt (om man ska lita på aktivitetshanteraren i alla fall).

Permalänk
Medlem

Sluta med hibernate. Stäng datorn ordentligt och se om det blir bättre.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan det eventuellt vara någon plugin i Chrome som har minnesläcka?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Kan det eventuellt vara någon plugin i Chrome som har minnesläcka?

Hade inte det dykt upp under en Chrome process då?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cranzle:

Det verkar hända efter den varit igång länge ja. Jag sätter den i hibernate istället för att stänga av den. Efter omstart så ser allt bra ut ett tag. Tar några dagar åtminstone innan jag ser dessa höga RAM siffror.

Det har inte hänt nu på några dagar, jag upptäcket att Windows hade någon 15GB (alltså RAM) .dmp fil, som jag tog bort. Har blivit bättre sedan dess, men ni ser ju i mina screenshots att väldigt lite RAM tycks vara tillgängligt (om man ska lita på aktivitetshanteraren i alla fall).

Då låter det inte helt osannolikt. Är något man stöter på då och då gärna med äldre mjukvara. Efter x antal dagar uptime så börjar page å ram spika och då är det dags för en omstart igen. Hibernate kan ställa till issues både i Windows själv men även i processer som inte är designade för ändamålet.

Det kan kanske vara värt att börja starta om den veckovis efter de senaste uppdateringarna har landat nån gång i början av veckan.

Tycker man inte om att vänta så kanske schemaläggning av omstart kan hjälpa. T.ex låt datorn vara igång på lördag kvällen så är den klar till söndag.

Det låter kanske mer som workarounds än felsökning och det är huvudet på spiken isåfall. Men annars så får man vara beredd på att djupdyka i processer å dyl och en föra statistik och annat.

Lycka till #

Edit :

Nej det är inte alltid man ser vilken process som läcker. Ibland kan man nog se det under non paged mem men i övrigt kan det spöka en del

Permalänk
Medlem

Nu efter bara en dag så uppstod problemet igen, datorn fick slut på RAM. Jag tog bilder och startade om, för datorn är såklart obrukglig i det skicket.

Det gick väldigt fort, vad det än var för något som orsakade RAM spiken.

Som ni ser dyken inte någon särskild process upp. Men kolla i den vänstra kolumnen på RAMMap. Det gröna är paged, det bruna är non-paged. Och de stod för över 20GB vardera.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått vad symptomen är när du säger att "datorn nästan dör", seg och icke-responsiv eller kraschar den?

På bilden blir man ju nyfiken på vad det är för process som maxar ut Disk 2 där? Fast minnet spikar ju innan, så det kanske är relaterat till det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Hedersmedlem

Testade du att stänga av VM:s och sådant innan omstarten? Bara så att det inte är de som står för paged pool/nonpaged pool.

Det konstiga är ju att de var extremt höga där, men inte i din förra bild.
Om det var t ex en minnesläcka i en drivrutin som är orsaken (som kan ge höga värden för paged pool/nonpaged pool) så är det ju underligt om symtomen blir så pass olika mellan olika omstarter, och att de låg rimligt till förut, medan Process Private var högst då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har inte riktigt förstått vad symptomen är när du säger att "datorn nästan dör", seg och icke-responsiv eller kraschar den?

På bilden blir man ju nyfiken på vad det är för process som maxar ut Disk 2 där? Fast minnet spikar ju innan, så det kanske är relaterat till det.

RAM är på 100% och saker laggar. T.ex delay på input, folk som pratar i Discord börjar lagga osv. Datorn är i princip icke-responsiv.

Skrivet av boogey:

Ja min C disk spikade 100% konstant, förmodligen pagefile?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hade inte det dykt upp under en Chrome process då?

Jo, med största sannolikhet ja, det hade synts där. Anledningen jag frågade var för att jag har varit med om att CPU/GPU användning döljts av malware från Task Manager nämligen, så tänkte att det kanske är fallet även med plugins.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

RAM är på 100% och saker laggar. T.ex delay på input, folk som pratar i Discord börjar lagga osv. Datorn är i princip icke-responsiv.

Ja min C disk spikade 100% konstant, förmodligen pagefile?

Ja jag tänkte också att det är pagefile eftersom den spikar efter minnet spikar.

Jag vetefan alltså, men det låter ju verkligen som att det inte kommer från dina installerade applikationer utan djupare nerifrån, annars tycker jag det borde ha synts i Task Manager.

Har du kört System File Checker?
https://support.microsoft.com/en-us/windows/using-system-file...

Lite halmstrån nu, men hade kollat i Event Viewer också så att det inte ligger några konstiga fel där som kan ge någon ledtråd, men sen vet jag inte riktigt mer hur man ska jaga ner felet. Om inget kraschar har man ju inte heller någon kraschlogg att gå på.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

@Cranzle Har du provat utan hibernate nu?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Malware?

Har du testat någon anti-malware?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Nu efter bara en dag så uppstod problemet igen, datorn fick slut på RAM. Jag tog bilder och startade om, för datorn är såklart obrukglig i det skicket.

Det gick väldigt fort, vad det än var för något som orsakade RAM spiken.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser dyken inte någon särskild process upp. Men kolla i den vänstra kolumnen på RAMMap. Det gröna är paged, det bruna är non-paged. Och de stod för över 20GB vardera.

Paged pool/non-paged pool där ser helt trasigt ut... känns som någon minnesläcka.

Citerar ett gammalt inlägg på temat:

Skrivet av evil penguin:

Klassikern här på forumet har väl varit drivrutinerna till Killer NIC där det fanns någon version som verkligen läckte minne som ett såll. (Som dessutom glatt fortsatte att distribueras av moderkortstillverkare)

Men även om det är något annat som är fel i ditt fall bör ju kunna använda samma angreppssätt som användes där, se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1213228-minne-fullt-97... t.ex.

I kort: använd poolmon för att identifiera ett namn på vad som använder minnet, leta efter vilken drivrutin namnet hör till, försök dra slutsatser utifrån vilken drivrutin det visade sig vara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Aldrig sett något liknande. En ominstallation av datorn hade nog inte vart en dålig ide. Kommer sannolikt gå vansinnigt mycket snabbare än att felsöka.

Permalänk
Medlem

Scanna hela disken hos Google-ägda VirusTotal, kan funka.

https://www.virustotal.com/gui/home/upload

På egen Risk.

Permalänk
Medlem

Någon av dina processer har memory leak. En ominstallation löser problemet tillfälligt, tills du installerar samma applikation igen så du måste hitta felkällan.

Följ denna o se om du lyckas hitta vilken process som är orsaken.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/de...