Telias epost slutat fungera i natt...

Permalänk

Telias epost slutat fungera i natt...

När jag skulle kolla mailen idag så hade min Telia epost slutat fungera.
Även min fru som också har Telia som mobilleverantör har nu ett icke fungerande mailkonto hos telia.

Vad som händer är att vid försök att kontakta mailservern så poppas det upp en dialog att ange lösenord men om jag lägger in det giltiga lösenordet så fungerar det ändå inte.
Detta sker både på telefon och PC.

Så vi har två skilda mailkonton som inte fungerar.
Har haft telia som mailkonto sedan 1990-talet.

Är det några/någon mer här som har samma problem idag?
På Telias site finns ingen information om mailproblem....

Permalänk
Medlem

Har du ringt telia och frågat vad som kan vara problemet?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det webmailen ni använder? Om inte, prova om det fungerar med den:

https://webmail.telia.com/cp/index.jsp

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Även min fru som också har Telia som mobilleverantör har nu ett icke fungerande mailkonto hos telia.

Vad som händer är att vid försök att kontakta mailservern så poppas det upp en dialog att ange lösenord men om jag lägger in det giltiga lösenordet så fungerar det ändå inte.

Telia håller väl på att långsamt fasa ut sin mail. Kanske är webbmailen enbart som gäller nu då?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Som Mega-Dark säger är det nog bäst att kolla med dom först. Säkert bara något temporärt fel.

MEN... Byt mailadresser till något som inte är låst på en bredbandsoperatör. Det är nog bara en tidsfråga innan deras mail-tjänst försvinner och sedan blir man också helt upplåst till företaget. Gör det nu innan det bara blir mer problem. De kanske säger nästa månad: "om 2 månader stänger vi våras mail-tjänst" och då står man där med stressen i halsen.

Att byta mailadress kan vara rätt jobbigt men om man låter göra det sakta och lugnt så går det ofta bra till slut. har gjort det själv flera gånger. Man går in på de vanligaste tjänsterna och byter och sedan får som rutin att kolla upp när man är på andra ställen att kolla om man bytt.
När du ändå håller på så lägger du in alla i din lösenordshanterare så har du koll vilka ställen du har konton på.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Vaknade nyss och kunde inte ladda ner mejlen i thunderbird som jag brukar på morgonarna, webmailen fungerar inte heller, inte ens efter bytt lösenord.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Fungerar nu åt mig iallafall!

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Telia håller väl på att långsamt fasa ut sin mail. Kanske är webbmailen enbart som gäller nu då?

Webbmailen fasas ut men ersätt av en annan Telia mail..
Som jag fattar det som :
https://evguiden.se/blog/telia-mail-forsvinner/

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Har precis samma problem. Vaknade nyss och kunde inte ladda ner mejlen i thunderbird som jag brukar på morgonarna, webmailen fungerar inte heller, inte ens efter bytt lösenord.

Tack, det var bra information. Då är det ett systemfel hos Telia som de förhoppningsvis fixar snart...

När det gäller epostkonton så har jag flera stycken, Gmail - ett företagskonto - Loopia etc
Men problemet att byta är att mitt telia-konto är registrerat på en massa ställen som mitt kontaktkonto, bland annat på alla banker jag använder etc.
Jag har nog tänkt att byta men det är för många ställen där telia är mailkontot som är kopplat till tjänsten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Som jag fattar det som :

Just det här som de skriver är ju den största anledningen att byta så fort man bara kan. Spelar ingen roll om det är säkra protonmail, egen domän eller gmail.

Om du funderar på att avsluta dina abonnemang hos Telia, är det viktigt att vara medveten om att du kan förlora din Telia-e-postadress. Eftersom Telia inte längre är en leverantör inom vårt nät, innebär det att kopplingen mellan din e-postadress och ditt bredbandsabonnemang försvinner när du säger upp det.

För att undvika att tappa viktig information eller kontaktuppgifter, kan det vara en bra idé att överväga att skapa en ny e-postadress hos en annan leverantör. Detta ger dig möjlighet att fortsätta kommunicera utan avbrott och säkerställer att du behåller tillgången till dina e-postmeddelanden framöver.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Tack, det var bra information. Då är det ett systemfel hos Telia som de förhoppningsvis fixar snart...

När det gäller epostkonton så har jag flera stycken, Gmail - ett företagskonto - Loopia etc
Men problemet att byta är att mitt telia-konto är registrerat på en massa ställen som mitt kontaktkonto, bland annat på alla banker jag använder etc.
Jag har nog tänkt att byta men det är för många ställen där telia är mailkontot som är kopplat till tjänsten....

Bra att du har flera andra konton. Det är ju lättare att logga in på tjänsterna och byta mail-adress och inte bli utelåst någonstans medans telia-mailen fortfarande fungerar. t.ex om man måste begära password-reset så skickas den till en adress som inte finns då. Annars kan man stå där och inte komma in på en del tjänster när det väl gäller.
Så mitt råd är att börja byta nu och ta en timma och kör massa du vet som har telia-adressen. Kanske inte behövs mer än så beroende på hur mycket som är kopplat till Telia.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bosse_470:

Ännu bättre skäl till att börja byta medan du har tid.
Tog mig strax lite längre än 2 år att byta bort från en mail-adress till en ny för min del.
Får fortfarande ett eller två mail från någon tjänst jag glömt bort men vill eventuellt ha tillgång till fast det är 5 år sen jag avslutade mitt "byte".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Som jag fattar det som :

Jag har inte hittat någon information från Telia angående detta.
Hur trovärdig är denna blogg?
Och man kan väl tycka att ifall Telia lägger ner en sådan här tjänst så skulle de ha meddelat sina kunder om detta med god framförhållning?
Jag har varit kund hos Telia sedan mobilerna uppfanns (och tidigare också) men det har inte meddalats mig något sånt här!

Permalänk

Nyss lyckades jag logga in på Telias webbmail och där finns meddelanden som min Outlook 2019 på min PC inte kunde ladda ner.
Det hjälpte inte att mata in lösenordet heller i Outlook, men i webbmailen funkade det.
Jag använder POP3 protokollet för att få ner e-posten till mitt arkiv lokalt på min dator och det har varit igång sedan 1998 då Outlook först kom ut.
Men nu funkar det inte....
Samma problem i min nya Samsung Galaxy S24 mobil.

Är det någon som fått IMAP att fungera eller är det meningen att man skall köa epost via webbläsare i fortsättningen?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ännu bättre skäl till att börja byta medan du har tid.
Tog mig strax lite längre än 2 år att byta bort från en mail-adress till en ny för min del.
Får fortfarande ett eller två mail från någon tjänst jag glömt bort men vill eventuellt ha tillgång till fast det är 5 år sen jag avslutade mitt "byte".

Men till vilken tjänst skall man då byta?
Jag har som sagt konton hos GMail och Loopia (på min egen domän).
Samt till det företag jag driver och har egen domän, men det är också en Google-tjänst och jag vill inte blanda ihop privat och jobb...
Hur det än är så måste jag kunna använda POP3 annars kan man ju inte ladda ner e-posten lokalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Men till vilken tjänst skall man då byta?
Jag har som sagt konton hos GMail och Loopia (på min egen domän).
Samt till det företag jag driver och har egen domän, men det är också en Google-tjänst och jag vill inte blanda ihop privat och jobb...
Hur det än är så måste jag kunna använda POP3 annars kan man ju inte ladda ner e-posten lokalt..

Protonmail har jag bytt till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Är det någon som fått IMAP att fungera eller är det meningen att man skall köra epost via webbläsare i fortsättningen?

Hittade till sist detta på Telias hemsida:

Så nu är man rökt!
Än så länge verkar i alla fall SMTP för att skicka epost fungera, men det vet man ju inte hur länge...

Fråga till er som också drabbats av mailavbrott i telefonen:
Har ni använt IMAP-protokollet för att koppla in email till mobilen?
Eller fungerar IMAP fortfarande för befintliga konton?
Jag kör ju POP3 både i telefon och PC.

Lagt till frågan
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Hittade till sist detta på Telias hemsida:

<Uppladdad bildlänk>

Så nu är man rökt!
Än så länge verkar i alla fall SMTP för att skicka epost fungera, men det vet man ju inte hur länge...

Fråga till er som också drabbats av mailavbrott i telefonen:
Har ni använt IMAP-protokollet för att koppla in email till mobilen?
Eller fungerar IMAP fortfarande för befintliga konton?

Japp. Nu är ett hett tips att byta mailadress på dina viktiga tjänster medan du fortfarande har möjlighet att komma åt webbmailen. Den lär väl också försvinna så småningom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Används POP3 fortfarande? Jag trodde att det var IMAP som användes.

Permalänk

Nyss så kom eposten från Telia igång igen, man kan undra för hur länge med tanke på det meddelande de har på sin hemsida (se ovan). Telia har nog fått en massa supportsamtal idag...

Jag har POP3 för att jag arkiverar all e-post lokalt, så då måste jag köra POP3.
IMAP är ju bara ett fönster till servern och när nätet är nere så ser man ingen e-post alls och ifall man raderar ett meddelande så raderas det på servern och kan inte ses i en annan enhet längre. Så IMAP är inget för mig.

Nu gäller det att reda ut alla ställen där mitt telia-mail är registrerat användarkonto...
Ett sånt är PostNord, där används det för att automatiskt stoppa in inkommande paket i Postnord-appens lista...
Finns nog många fler.

Permalänk
Medlem

Sedan får man problemet med alla konton som använder mail-adressen som användarnamn och där man inte förutsett att mail-adressen kan ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

IMAP är ju bara ett fönster till servern och när nätet är nere så ser man ingen e-post alls

Ok så fungerar inte mina epost-klienter men det är nog olika hur man ställt in det.

Permalänk

De ska ersätta Telia Mail med Telia E-post 🤣 sluta hetsa upp er nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

De ska ersätta Telia Mail med Telia E-post

Kan du utveckla vad du menar? Såvitt jag förstått det så erbjuder inte Telia posttjänster längre. Långsamt fasar dom ut tjänsterna, exempelvis om man säger upp ett bredbandsabbonemang som e-posten är kopplad till så försvinner även e-posten. Du kan inte starta upp nya brevlådor etc. Iofs ingen som hetsar i tråden och det är väl ingen stor grej att Telias posttjänster har blivit helt irrelevanta efter 25 år eller så. Men berätta gärna vad du vet som vi andra inte vet om Telias satsning på e-post.

Visa signatur

Permalänk

Problem Telia mejl

Skrivet av Bosse_470:

Är nog många som haft problem med mejlen hos Telia i natt, inklusive jag.
Som vanligt rapporterar inte Telia när de har problem.
100 samtal före till supporten i morse och en graf på Downdetector som ser ut som Klippiga bergen.

Permalänk
Medlem

Kör inte med Telia e-post själv men mina föräldrar gör, har tjatat på dom ett bra tag att byta tjänst men de verkar inte så värst intresserade 😅
Kör Proton själv med egen domän och har skaffat ett familjeabonnemang och bjudit in dom så de har varsitt konto, kanske dags nu att tvinga dom byta.

Vet att de fick ett mejl för ca 1 år sedan att Telia skulle lägga ner den befintliga e-post tjänsten och byta ut den mot en ny tjänst som de kommer ta betalt för (idag ingår det om man har en bredband hos dom tex).
Hörde av mig till Telia i December 2024 för att höra om e-post tjänsten ska finnas kvar och i så fall när den nya tjänsten ska lanseras, fick detta till svar då:

” Telia kommer inte att ta bort e-posttjänsten helt, men det kommer att ske vissa förändringar. På grund av tekniska problem har den planerade uppgraderingen av e-posttjänsten blivit försenad.
Den tekniska uppgraderingen förväntas ske under de första månaderna av 2025. Fram till dess kommer tjänsten att fortsätta vara kostnadsfri.
När uppgraderingen är genomförd kommer Telia att börja ta ut en mindre månadskostnad för e-posttjänsten.”

Antar att det är på gång nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Just det här som de skriver är ju den största anledningen att byta så fort man bara kan. Spelar ingen roll om det är säkra protonmail, egen domän eller gmail.

Om du funderar på att avsluta dina abonnemang hos Telia, är det viktigt att vara medveten om att du kan förlora din Telia-e-postadress. Eftersom Telia inte längre är en leverantör inom vårt nät, innebär det att kopplingen mellan din e-postadress och ditt bredbandsabonnemang försvinner när du säger upp det.

För att undvika att tappa viktig information eller kontaktuppgifter, kan det vara en bra idé att överväga att skapa en ny e-postadress hos en annan leverantör. Detta ger dig möjlighet att fortsätta kommunicera utan avbrott och säkerställer att du behåller tillgången till dina e-postmeddelanden framöver.

Är det någon här som använder sig av "https://webmail.a3mail.se/" ? jag har haft det sen Blixtvik Fiber 2006--men dom har blivit uppköpt 3ggr (Alltele, A3, och nu Bredband2) men jag har fått behålla "blixtmail.se" domänen under alla ägarbyten automatiskt

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Nu gäller det att reda ut alla ställen där mitt telia-mail är registrerat användarkonto...
Ett sånt är PostNord, där används det för att automatiskt stoppa in inkommande paket i Postnord-appens lista...

I Firefox finns det 118 sparade logins som använder min telia-mail...
Men många går till siter jag inte tittat på på många år. Måste städas bort.

När det gäller PostNord så kan man lägga till en emailadress utan att ta bort den gamla, så nu har jag både telia och gmail registrerade i Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

De ska ersätta Telia Mail med Telia E-post 🤣 sluta hetsa upp er nu.

Du läste alltså en AI-genererad artikel och svalde det felaktiga innehållet med hull och hår. Läskig utveckling!

Skrivet av K-pax666:

Är det någon här som använder sig av "https://webmail.a3mail.se/" ? jag har haft det sen Blixtvik Fiber 2006--men dom har blivit uppköpt 3ggr (Alltele, A3, och nu Bredband2) men jag har fått behålla "blixtmail.se" domänen under alla ägarbyten automatiskt

Nej, men du har ju samma problem där. I synnerhet efter trettioelva uppköp. Dagen Bredband2 tröttnar så kan de göra som Telenor, meddela folk som haft samma epost sedan internets begynnelse att de har 1.5 månad på sig att lösa alla sina konton. Pang, borta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

Du läste alltså en AI-genererad artikel och svalde det felaktiga innehållet med hull och hår. Läskig utveckling!

Nej, men du har ju samma problem där. I synnerhet efter trettioelva uppköp. Dagen Bredband2 tröttnar så kan de göra som Telenor, meddela folk som haft samma epost sedan internets begynnelse att de har 1.5 månad på sig att lösa alla sina konton. Pang, borta.

Kanske det..men jag har 7 st andra mailkonton b,la protonmail som är totalsträcks krypterat..har 5 st blixtmail konton