Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Riktigt taggad på bättre flyt/grafik på dessa spel:

• The Legend of Zelda: Breath of the Wild

• The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

• The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

• The Legend of Zelda: Link's Awakening

• New Super Mario Bros. U Deluxe

• Super Mario 3D World + Bowser's Fury

Sen blir det nog ett köp av Bravely Default Flying Fairy HD Remaster.

Självklart kommer man spela en massa Mario Kart World!

Ser fram emot Donkey Kong Bananza och Metroid Prime 4: Beyond 🤩

Riktigt nära release nu!!!

Gillar valen av spel! Vet inte hur mycket bättre i grafik/fps echoes of wisdom/links awakening kan bli? Tycker dom är perfekta som dom är men kanske något som gör det bättre! (Får kolla jämföresle på youtube eller något)

Jaaa, riktigt taggad också! Just nu nötar jag bara Diablo 4 på datorn tills dess haha.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Vegeta1990:

Vet inte hur mycket bättre i grafik/fps echoes of wisdom/links awakening kan bli?

Dom spelen får en patch som ger högre upplösning + HDR. Men lär också göra så spelen får lite bättre flyt/stabilare fps.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Dom spelen får en patch som ger högre upplösning + HDR. Men lär också göra så spelen får lite bättre flyt/stabilare fps.

Då är det passande att spela klart dom haha. Dom är helt fantastiska på sitt "egna" sätt!

Hade varit så himla bra om Nintendo bestämde sig att göra Oracle of Seasons/ages på samma sätt! Väntat alldeles för länge på det här haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Avbokade alla mina ordrar från svenska butiker, vägrar betala 1500kr mer, tänker köpa pro controllern för mellanskillnaden istället. Så nu har jag bara min beställning från franska Amazon och det är helt okej att den kommer veckan efter release.

Vad är ni taggade på att spela på NS2?

Mina:
Donkey Kong Bananza
Mario Kart World
Metroid Prime 4
Zelda TOTK (Ej spelat klart denna än, bra tillfälle nu när upplösning/fps blir bättre!)
Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
Split Fiction
Hades 2
Final Fantasy 7 Remake + Rebirth
Elden Ring
The Duskbloods
Hollow Knight: Silksong

Vet någon hur vi gör med savedata? Kan man använda savedata på cloud för att föra över till NS2?

Skrivet av alebaler87:

För egen del är det bara dom bästa mario spelen+luigi till switch 1, båda zelda som jag aldrig spelat samt nya mario car+donkey kong och donkey kong tropical freeze, nya meteroid som kommer. Inte hittat något mer jag är intresserad av. Spel som kräver mycket kör jag på PC eller ps5 pro om den orkar med dom, ps5 pro är tyvärr mycke långsammare än bra PC

Det är väl främst Mario Kart World som jag är taggad på när det kommer till Switch 2 spel. Är också väldigt intresserad av Donkey Kong då jag gillade DKC. Kommer dock köpa Donkey kong begagnat eller på REA förmodligen då jag har rätt mycket annat att beta av.

Men förutom det så har jag gått all in och köpt på mig nästan alla Switch 1 spel som jag tror jag kommer tycka är bra.
Spelen som får uppdateringar:

Zelda Breath of the wild
Zelda Tears of the kingdom
Kirby Forgotten land
Mario Party Jamboree

Captain Toad
Super Mario 3D world + Bowser fury
Super Mario Odyssey
Zelda Echoes of wisdom
Zelda: Links awakening.

Spel som inte får uppdateringar(än i alla fall)

Metroid dread
Lugis Mansion 2 HD och 3
Donkey kong Tropical freeze
Mario Strikers battle league
Mario VS Donkey kong
Mario Wonder
Super Smash bros Ultimate
Mario Kart 8

Mario plus rabbids kingdom battle(fick billigt, så det är väl värt att testa)

Jag har lite att bita i emellan releasen av Switch 2 spel alltså
Men man får typ 2.5 till nästan 3 begagnade Switch 1 spel till priset av ett Switch 2 spel. Så det kändes inte så dyrt jämfört med hur det blir framöver. Kommer nog sällan heller köpa Switch 2 spelen vid release, utan vänta på REA eller begagnat istället.
Har även köpt några begagnade Switch 1 Pro kontroller då det inte verkar vara några större skillnader jämfört med Switch 2 Pro:s kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl främst Mario Kart World som jag är taggad på när det kommer till Switch 2 spel. Är också väldigt intresserad av Donkey Kong då jag gillade DKC. Kommer dock köpa Donkey kong begagnat eller på REA förmodligen då jag har rätt mycket annat att beta av.

Men förutom det så har jag gått all in och köpt på mig nästan alla Switch 1 spel som jag tror jag kommer tycka är bra.

Zelda Breath of the wild
Kirby Forgotten land
Mario Party Jamboree

Captain Toad
Super Mario Odyssey
Zelda Echoes of wisdom

Metroid dread
Lugis Mansion 2 HD och 3
Mario VS Donkey kong
Mario Wonder
Mario Kart 8

Men man får typ 2.5 till nästan 3 begagnade Switch 1 spel till priset av ett Switch 2 spel. Så det kändes inte så dyrt jämfört med hur det blir framöver. Kommer nog sällan heller köpa Switch 2 spelen vid release, utan vänta på REA eller begagnat istället.
Har även köpt några begagnade Switch 1 Pro kontroller då det inte verkar vara några större skillnader jämfört med Switch 2 Pro:s kontroll.

Har för mig att Super Mario Bros U Deluxe ska också få en gratis uppdatering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Har för mig att Super Mario Bros U Deluxe ska också få en gratis uppdatering!

Jag är lite kluven över det spelet.
FZ:s recension gav det lite mellanmjölk och sedan så verkar 3D world samt Mario Wonder bättre, så jag kanske kör på dem istället.

Eller är U Deluxe ett viktigt spel i serien? Skippar nog även Mario maker 2, då det också känns lite fristående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

FZ:s recension gav det lite mellanmjölk och sedan så verkar 3D world samt Mario Wonder bättre, så jag kanske kör på dem istället.

Eller är U Deluxe ett viktigt spel i serien? Skippar nog även Mario maker 2, då det också känns lite fristående.

Jag har inte spelat hela U Deluxe så kan inte säga vilket spel jag tycker är bäst men det som gjorde Wonder mycket mer intressant än U Deluxe var ju att det var något nytt, stilen är annorlunda istället för samma sak ännu en gång i "New"-serien som U Deluxe är.
Wonder var väldigt kul, jag har tagit 100% i det efter lite svordomar på dom sista riktigt utmanande banorna.

Jag skulle nog satsa på dessa i första hand när det gäller mario:

Odyssey (3D)
3D World (2.5D?, men även inkl Bowsers Fury som är "riktigt" 3D och bra)
Wonder (2D)

Och dom har du ju redan köpt.
Det som eventuellt kan göra att det är passande att vänta är ju att två av dom saknar Switch 2 updates, men dom är iaf 60fps redan vilket är det viktigaste.

Mario Maker 2 har jag också klarat och det tyckte jag var kul just för att det är lite mer annorlunda, nöter man bara massa mario-spel på rad så är det nog precis lite annorlunda som behövs, men ja ska man inte bygga något eget eller spela banor skapade av andra så är väl single player äventyret lite mindre än övriga marios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

3D world är klart bättre, spelade båda på wii u och NSMBU var bra och mer nyskapande än de flesta andra new spelen, men även wonder gör ju mer nytt (vill du ha det lite svårare så har dock nsmbu svårare endgame i form av challenge mode).

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Zelda Breath of the wild
Kirby Forgotten land
Mario Party Jamboree

Captain Toad
Super Mario Odyssey
Zelda Echoes of wisdom

Metroid dread
Lugis Mansion 2 HD och 3
Mario VS Donkey kong
Mario Wonder
Mario Kart 8

Jääävlar vilken lista, du har verkligen gått all in Många bra spel där!
Ja man kan köpa en hel del begagnade spel och fynda, det är jättebra. Jag har nog dom mesta spelen på Switch 1, finns väl några enstaka som jag inte orkar fynda. Du har nog med spel för resten av året haha!

Ja det stämmer det där med switch 1 och 2 pro controllern, det är väl lite QoL mechanics som blivit bättre, lite fler knappar där bak och sen möjligheten att kunna väcka Switch 2 med nya, det kan man inte göra med gamla tydligen (jättekonstigt).
Dock vet jag inte om dom har fixat stick-drift på Switch 2 controllern?

Jag beställde ju via power tidigare, sen avbokade, så jag fick en bonuscheck på 300kr, tänker att jag köper pro controllern där, inte fy skam att få den 300kr billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Vet inte hur mycket bättre i grafik/fps echoes of wisdom/links awakening kan bli?

Just Link's Awakening laggade en hel del i den fysiska utgåvan, så där ser jag fram emot en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Jääävlar vilken lista, du har verkligen gått all in Många bra spel där!
Ja man kan köpa en hel del begagnade spel och fynda, det är jättebra. Jag har nog dom mesta spelen på Switch 1, finns väl några enstaka som jag inte orkar fynda. Du har nog med spel för resten av året haha!

Ja det stämmer det där med switch 1 och 2 pro controllern, det är väl lite QoL mechanics som blivit bättre, lite fler knappar där bak och sen möjligheten att kunna väcka Switch 2 med nya, det kan man inte göra med gamla tydligen (jättekonstigt).
Dock vet jag inte om dom har fixat stick-drift på Switch 2 controllern?

Jag beställde ju via power tidigare, sen avbokade, så jag fick en bonuscheck på 300kr, tänker att jag köper pro controllern där, inte fy skam att få den 300kr billigare

Yes, det går att fynda rätt bra faktiskt. Är dock förvånad över hur dyrt beg priserna ofta är och hur mycket ändå folk betalar för det.
Ett exempel är Links awakening som många verkar betala över 400Kr(ibland till och med 450Kr) med frakt för på bland annat Tradera, det spelet går att köpa nytt med frakt för 505 Kr på i alla fall 2 stora butiker nu(Coolshop och Amazon).
Det finns många andra Switch spel som har haft liknande begagnade priser :/ Jag tycker att spelen borde vara i alla fall ca 30% billigare vid begagnat.

Switch 2 Pro kontrollen fick i alla fall inte hall effect, men de kanske har försökt att öka kvalitén ändå.
Med tanke på att man får nästan 3 Switch pro kontroller för Switch 2 Pro kontroller priset så kanske jag ger mig på att försöka modda in hall effekt framöver. Har dock inte haft så stora problem med stick drift innan, så jag får väl se om det blir nödvändigt. Tror att Xbox 360 kontrollern är den ända som jag har upplevt att jag haft det. Men tillexempel Mario party brukade vara en kontroll dödare till tidigare konsoler, det kanske gäller fortfarande?

När har man behov av knapparna bakom kontrollen? Har aldrig känt innan att jag saknat det, men det kanske är något som man fort vänjer sig vid om man har tillgång till det?
Kanske blir att köpa en Pro 2 kontroller någon gång i framtiden och sedan ha Pro 1 till multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

När har man behov av knapparna bakom kontrollen? Har aldrig känt innan att jag saknat det, men det kanske är något som man fort vänjer sig vid om man har tillgång till det?
Kanske blir att köpa en Pro 2 kontroller någon gång i framtiden och sedan ha Pro 1 till multiplayer.

Så fort man har nytta av att kunna utföra saker utan att släppa spakarna med tummarna. Så det skiljer rejält från spel till spel. Men i spelen där det är bra är det riktigt bra, det som fick mig att köpa en kontroll med knappar i bak var Rocket League så jag kunde rolla i luften, och för att styra kameran i FROM-spel och samtidigt kunna springa och dodga vilket verkligen hjälper i bossfighter.
Även bra i t ex snabba FPS osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yes, det går att fynda rätt bra faktiskt. Är dock förvånad över hur dyrt beg priserna ofta är och hur mycket ändå folk betalar för det.
Ett exempel är Links awakening som många verkar betala över 400Kr(ibland till och med 450Kr) med frakt för på bland annat Tradera, det spelet går att köpa nytt med frakt för 505 Kr på i alla fall 2 stora butiker nu(Coolshop och Amazon).
Det finns många andra Switch spel som har haft liknande begagnade priser :/ Jag tycker att spelen borde vara i alla fall ca 30% billigare vid begagnat.

Jag sålde fysiskt Botw för 450 kr på tradera, exkl. frakt, någon gång runt 2021.

Tror att priserna håller sig högre eftersom kassetterna bör hålla längre än skivor och vara mindre risk med att de blivit "repade".

För övrigt verkar Nintendo ökat alla sina digitala priser runt den 1 mars i år. I princip samtliga av deras spel gick med ca 100-130kr.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag sålde fysiskt Botw för 450 kr på tradera, exkl. frakt, någon gång runt 2021.

Tror att priserna håller sig högre eftersom kassetterna bör hålla längre än skivor och vara mindre risk med att de blivit "repade".

För övrigt verkar Nintendo ökat alla sina digitala priser runt den 1 mars i år. I princip samtliga av deras spel gick med ca 100-130kr.

Priserna på spelen brukar hålla sig högre för att det är i stort sett aldrig rea och om det är rea så är det kanske -100kr.

Speciellt på Tradera så köper folk utan att tänka eller kolla vad spelen kostar nya i butik, finns många spel du kan köpa från t.ex. spelbutiken som är nya och inplastade för mindre då du slipper betala frakt och köpskydd, finns även spel du kan köpa sen sälja och tjäna pengar på.

Jämför du med t.ex. PS5 så kostar ett nytt spel 899kr eller liknande och 1-2 senare går det att köpa för 299kr eller mindre, kommer aldrig hända med spel från Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nä det var mars förra året. Och det var med 60-80kr på fullpris-spelen.

Det är faktiskt andra höjningen sen dom släppte Switchen.
Tar man t ex Mario Odyssey så är det: 529 -> 599 -> 659

Antar att det är för att kronan blev svagare.

edit: men ja räknar man in båda höjningarna blir det ju 130kr. men den första gjordes 2019 så det är ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Priserna på spelen brukar hålla sig högre för att det är i stort sett aldrig rea och om det är rea så är det kanske -100kr.

Speciellt på Tradera så köper folk utan att tänka eller kolla vad spelen kostar nya i butik, finns många spel du kan köpa från t.ex. spelbutiken som är nya och inplastade för mindre då du slipper betala frakt och köpskydd, finns även spel du kan köpa sen sälja och tjäna pengar på.

Jämför du med t.ex. PS5 så kostar ett nytt spel 899kr eller liknande och 1-2 senare går det att köpa för 299kr eller mindre, kommer aldrig hända med spel från Nintendo.

Nja, tittar man historiskt (exempelvis på dekudeals) så är i stort sett alla Nintendos reor på 33%, dock inte långvariga.

Skrivet av Squallie:

Nä det var mars förra året. Och det var med 60-80kr på fullpris-spelen.

Det är faktiskt andra höjningen sen dom släppte Switchen.
Tar man t ex Mario Odyssey så är det: 529 -> 599 -> 659

Antar att det är för att kronan blev svagare.

edit: men ja räknar man in båda höjningarna blir det ju 130kr. men den första gjordes 2019 så det är ett tag sen.

Jaha, det kanske var förra året, såg bara mars men kollade inte året. Kanske blir en sänkning nu när kronan blivit starkare?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nja, tittar man historiskt (exempelvis på dekudeals) så är i stort sett alla Nintendos reor på 33%, dock inte långvariga.

Jaha, det kanske var förra året, såg bara mars men kollade inte året. Kanske blir en sänkning nu när kronan blivit starkare?

Nu tänker jag bara fysiskt, aldrig köpt ett digitalt spel till konsol i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu tänker jag bara fysiskt, aldrig köpt ett digitalt spel till konsol i mitt liv.

Jaha. Jag har i princip slutat köpa fysiskt. Hade bara botw will switch fysiskt. Innan dess var det på Wii360 man köpte fysiskt.

Fysiskt

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Konsolgrävare

2 veckor kvar! 🥳

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tullavgifter

Nu börjar det närma sig. Har nog bestämt mig för att köpa från Irland My Nintendo Store så man får med en Gamecube kontroll också. Det enda jag är lite orolig över är eventuella tullavgifter? Tror ni det är garantera att slippa från Irland? Helst vill man ju ha alla kartonger och fodral på engelska därav att jag köper därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börny:

Nu börjar det närma sig. Har nog bestämt mig för att köpa från Irland My Nintendo Store så man får med en Gamecube kontroll också. Det enda jag är lite orolig över är eventuella tullavgifter? Tror ni det är garantera att slippa från Irland? Helst vill man ju ha alla kartonger och fodral på engelska därav att jag köper därifrån.

Irland är med i EU = ingen tull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börny:

Irland är liksom Sverige med i EU så inga tullavgifter. Se till att välja EU plug på strömadaptern bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börny:

Läggs kontrollen till automatiskt vid beställning?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Switch 2 Pro kontrollen fick i alla fall inte hall effect, men de kanske har försökt att öka kvalitén ändå.
Med tanke på att man får nästan 3 Switch pro kontroller för Switch 2 Pro kontroller priset så kanske jag ger mig på att försöka modda in hall effekt framöver. Har dock inte haft så stora problem med stick drift innan, så jag får väl se om det blir nödvändigt. Tror att Xbox 360 kontrollern är den ända som jag har upplevt att jag haft det. Men tillexempel Mario party brukade vara en kontroll dödare till tidigare konsoler, det kanske gäller fortfarande?

Ja jag håller helt med dig, priserna på tradera/blocket är ganska nära nypris och då köper jag hellre nytt.
Begagnat spel inklusive frakt borde ligga på ca 30% precis som du säger, så om ett spel kostar 500kr i nyskick köper jag det för 350kr. Tradera är bra men tycker deras frakt är alldeles för högt och sen tar dom också en bra slant betalt när man säljer spel.
Vinted tycker jag är lite bättre på den fronten.

Aha så Switch 2 pro fick inte hall effect, det var ju tråkigt att höra. Jag har en Switch 1 pro som jag köpte dagen efter release då joyconsen var sämst att spela på, den har tyvärr fått stickdrift samt joyconsen.
Men jag köpte också en beg. switch 1 pro TOTK och den har faktiskt inte stickdrift och är väldigt fin!

Vet ej gällande marioparty, jag har inte köpt de spelen utan vi brukar spela det hos kompisar och där måste man ju ha joycons tror jag?

Är också lite osäker om när bakknapparna behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Är också lite osäker om när bakknapparna behövs

Nu är det ju inte Switch, men när jag spelar Spider-Man med handkontroll så i vissa fall hade nog vissa knappar på baksidan hjälpt när man behöver röra sig, rotera kameran och göra något annat samtidigt.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Nu är det ju inte Switch, men när jag spelar Spider-Man med handkontroll så i vissa fall hade nog vissa knappar på baksidan hjälpt när man behöver röra sig, rotera kameran och göra något annat samtidigt.

Fattar! Men bra att påpeka, vi får se helt enkelt om vi har någon användning av den. Jag kanske avvaktar lite och ser om jag behöver fler knappar till spelen och sen köper Har ju fortfarande kvar mina Switch 1 pro kontroller så!

Jag var sugen på Gamecube kontrollen, men läste att den är gjord för att spela gamecube spel och inte switch spel så blev lite meh på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Läggs kontrollen till automatiskt vid beställning?

Nej men den säljs bara där.

Permalänk
Medlem

Om någon vill skaffa switch spel inför Switch 2 releasen kan man få de snäppet billigare genom Power med koden SPR369. 15% rabatt på det mesta (inte spelkonsoler dock bland annat).

Blir ca 75-100 kr rabatt på de flesta Switch 1 spelen. Blir väl ungefär samma pris som om man köpte begagnade spel från tradera (Kanske billigare med tanke på ingen frakt eller köpskydd kostnad). Kan även köpa MicroSD Express minneskortet för 636 kr, snäppet billigare än andra svenska ÅF.

Edit: Finns krav på specifikt betalkort: https://superdealen.entercard.se/remember

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om någon vill skaffa switch spel inför Switch 2 releasen kan man få de snäppet billigare genom Power med koden SPR369. 15% rabatt på det mesta (inte spelkonsoler dock bland annat).

Blir ca 75-100 kr rabatt på de flesta Switch 1 spelen. Blir väl ungefär samma pris som om man köpte begagnade spel från tradera (Kanske billigare med tanke på ingen frakt eller köpskydd kostnad). Kan även köpa MicroSD Express minneskortet för 636 kr, snäppet billigare än andra svenska ÅF.

Kan inte betala i kassan med vanligt visa- eller mastercardkort. Man måste ha nåt sorts rememberkort eller så för superdealen rabattkoden?

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Webhallen har 10% just med på tillbehör och spel.

https://www.webhallen.com/se/campaign/11259-Weekend-Royale-Le...