DHCP-Diskriminerad av Bahnhof?
Efter ett strömavbrott i hela kvarteret igår kom internetuppkopplingen inte tillbaka för mig, däremot för alla mina grannar. Vid närmare felsökning visar det sig att läget är följande:
* om jag kopplar in en dator direkt i väggen får jag IP-tilldelning (testat flera prylar som alla funkar)
* om jag kopplar in routern mot någon annan DHCP-server än Bahnhofs får routern IP-tilldelning (testat flera som alla funkar)
* om jag spoofar routerns MAC-address på en dator, kopplar upp datorn och får en IP, och sen tilldelar den IPn statiskt på routern så funkar det att köra med routern. Jag kör så just nu men det borde vara en tillfällig lösning eftersom leasen går ut om ett antal timmar.
Routern i fråga är en Mikrotik HAP AX2. Har fungerat felfritt med Bahnhof fram till nu. Jag har pratat med Bahnhofs support, de tyckte jag skulle testa att göra DHCP RELEASE för att se om det gick att få någon ip tilldelad då. En bra idé och löser tydligen liknande problem ibland men tyvärr ingen skillnad för mig. När jag tittar på loggarna i routern ser det ut som att den skickar upprepade DHCPDISCOVER men inte får några svar. När Bahnhof tittar på loggarna i sin DHCP-server ser de inte några DHCPDISCOVER komma fram från routern.
Jag har också testat att dynamiskt tilldela den IP som jag kommer få från Bahnhof via min egen DHCP-server och sen byta tp-kabeln för att "lura" routern att tro att den har en giltig lease så den bara skickar RENEW sen, men det verkar inte funka. Routern släpper IPn när man drar ur sladden.
Missar jag något eller är det Bahnhofs DHCP-server som inte gillar just mig?