Permalänk
Medlem

DHCP-Diskriminerad av Bahnhof?

Efter ett strömavbrott i hela kvarteret igår kom internetuppkopplingen inte tillbaka för mig, däremot för alla mina grannar. Vid närmare felsökning visar det sig att läget är följande:
* om jag kopplar in en dator direkt i väggen får jag IP-tilldelning (testat flera prylar som alla funkar)
* om jag kopplar in routern mot någon annan DHCP-server än Bahnhofs får routern IP-tilldelning (testat flera som alla funkar)
* om jag spoofar routerns MAC-address på en dator, kopplar upp datorn och får en IP, och sen tilldelar den IPn statiskt på routern så funkar det att köra med routern. Jag kör så just nu men det borde vara en tillfällig lösning eftersom leasen går ut om ett antal timmar.

Routern i fråga är en Mikrotik HAP AX2. Har fungerat felfritt med Bahnhof fram till nu. Jag har pratat med Bahnhofs support, de tyckte jag skulle testa att göra DHCP RELEASE för att se om det gick att få någon ip tilldelad då. En bra idé och löser tydligen liknande problem ibland men tyvärr ingen skillnad för mig. När jag tittar på loggarna i routern ser det ut som att den skickar upprepade DHCPDISCOVER men inte får några svar. När Bahnhof tittar på loggarna i sin DHCP-server ser de inte några DHCPDISCOVER komma fram från routern.
Jag har också testat att dynamiskt tilldela den IP som jag kommer få från Bahnhof via min egen DHCP-server och sen byta tp-kabeln för att "lura" routern att tro att den har en giltig lease så den bara skickar RENEW sen, men det verkar inte funka. Routern släpper IPn när man drar ur sladden.
Missar jag något eller är det Bahnhofs DHCP-server som inte gillar just mig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

*om jag kopplar in routern mot någon annan DHCP-server än Bahnhofs får routern IP-tilldelning (testat flera som alla funkar

Du har en leverantör, Bahnhof och kan således inte koppla in routern i väggen och få annan DHCP-server? Eller kör du egen DHCP utanför routern? Det kanske innebär konflikt.

* om jag spoofar routerns MAC-address på en dator, kopplar upp datorn och får en IP, och sen tilldelar den IPn statiskt på routern så funkar det att köra med routern

MAC-adresslås eventuellt iom att du anslutit datorn direkt mot väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har en leverantör, Bahnhof och kan således inte koppla in routern i väggen och få annan DHCP-server? Eller kör du egen DHCP utanför routern? Det kanske innebär konflikt.

Jag kopplar ur routern ur väggen och kopplar in den i t.ex. en PC som kör linux och dhcpd, då får jag en IP. Eller om jag går till grannen och sätter min router bakom hans router, det funkar också.

Skrivet av tcntad:

* om jag spoofar routerns MAC-address på en dator, kopplar upp datorn och får en IP, och sen tilldelar den IPn statiskt på routern så funkar det att köra med routern

MAC-adresslås eventuellt iom att du anslutit datorn direkt mot väggen.

ja, men MAC-låset är på routerns MAC.

Permalänk
Medlem

Intressant problem.

Om du inte redan gjort det kan det kanske vara värt att jämföra paketdumpar från routern och datorn (när du spoofar routerns MAC-adress). Något beteende verkar ju vara lite annorlunda mellan dem. Frågan är bara vad.

Att Bahnhof säger att de inte ser några DHCPDISCOVER alls är ju lite lustigt minst sagt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min gamla Edgerouter efter dom bytte port i switchen då den tidigare gått sönder vid åska, enda som fungerade var att nollställa routern.

Min fick också IP adress om jag kopplade in den i en annan router men vägrade mot Bahnhof.

Permalänk
Hedersmedlem

Klockan 02.30 igår så dog mitt bredband också (har Bahnhof) och när jag vaknade cirka 06.30 hade det inte kommit tillbaka. Fick köra en DHCP release och renew och sedan fungerade det. Dock har jag fast IP.

Ibland har jag fått vänta 1 dag eller mer på en ny IP när det brytits. Märkligt att Bahnhof inte ser de DHCP-förfrågningar du skickar dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

kolla om du sitter bakom CGNAT eller med publik adress, min router fungerar inte med CGNAT (OMADA Router) och får då inte internet när den kopplades till banhof, ringde supporten och sa att jag behöver en publik adress och då fungerade det.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryk:

Jag hade liknande problem med min gamla Edgerouter efter dom bytte port i switchen då den tidigare gått sönder vid åska, enda som fungerade var att nollställa routern.

Tack - jag har testat att fabriksåterställa routern samt lägga på senaste RouterOS, det hjälpte inte. Däremot är UIt mycket flashigare nu så det känns lite kul efter många år med det gamla gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kolla om du sitter bakom CGNAT eller med publik adress, min router fungerar inte med CGNAT (OMADA Router) och får då inte internet när den kopplades till banhof, ringde supporten och sa att jag behöver en publik adress och då fungerade det.

Jag har en "fast" publik adress, routern funkar med den och NATar som den ska, det enda som inte funkar är att få DHCP-tilldelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ibland har jag fått vänta 1 dag eller mer på en ny IP när det brytits. Märkligt att Bahnhof inte ser de DHCP-förfrågningar du skickar dock.

Ja, jag har också funderat på att ifall jag kopplar ned allt och väntar ett helt dygn så kanske DHCP-servern blir min kompis igen. Det skulle kunna vara så att den tycker att jag redan har en aktiv lease och därför vill den inte veta av en massa spammade DHCPDISCOVER. Jag är bara inte så sugen på att vänta ut 20 timmars leasetid utan internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugglor:

Ja, jag har också funderat på att ifall jag kopplar ned allt och väntar ett helt dygn så kanske DHCP-servern blir min kompis igen. Det skulle kunna vara så att den tycker att jag redan har en aktiv lease och därför vill den inte veta av en massa spammade DHCPDISCOVER. Jag är bara inte så sugen på att vänta ut 20 timmars leasetid utan internet.

Uppdatering: att vänta 24h hjälpte inte. Leasen gick ut, men jag fick ingen IP för det. Har för tillfället skaffat en ny off the shelf Asus-router och den fick IP direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugglor:

Uppdatering: att vänta 24h hjälpte inte. Leasen gick ut, men jag fick ingen IP för det. Har för tillfället skaffat en ny off the shelf Asus-router och den fick IP direkt.

Har du testat att jämföra de paketdumpar från respektive router för att se hur de skiljer sig när det gäller DHCPv4?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugglor:

Jag har en "fast" publik adress, routern funkar med den och NATar som den ska, det enda som inte funkar är att få DHCP-tilldelning.

Testa om du kan få en IPv6-address via DHCP6 eller SLAAC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Bra idé. Det kommer att vara via DHCPv6-PD (Prefix Delegation) i så fall. Man brukar få en IPv6-adress för WAN-interfacet via SLAAC från ett annat prefix också, men just den är ganska meningslös egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har redan testat DHCPv6, och det funkade direkt. Fick vad som såg som en giltig publik adress på formatet 2001:9b1:4049:...
Ser dock inte att det hjälper mig så mycket, jag gissar att det är två olika dhcp-servrar som svarar på förfrågningarna.

Permalänk
Medlem

Sprang på liknande symptom som dig förut men vet inte om det var samma problem, för mig så vägrade DHCP servern ge mig ett IP men när jag bytte MAC adress på min router så funkade det direkt. Dock då du sa att om du spoofade in routerns mac på din dator och det fungerade så verkar de som problemet du har är nått annat än vad som hände för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugglor:

Har redan testat DHCPv6, och det funkade direkt. Fick vad som såg som en giltig publik adress på formatet 2001:9b1:4049:...
Ser dock inte att det hjälper mig så mycket, jag gissar att det är två olika dhcp-servrar som svarar på förfrågningarna.

Kul då fungerar IPv6 i alla fall. Inte så troligt fast det skulle kunna vara så att din router blir nöjd med IPv6 och frågar därför inte vidare om en IPv4-adress, eller någon annan märklig inställning. Pröva och kontakta Mikrotik de borde kunna hjälpa till i det här fallet.