Göra sig ersättningsbar På jobbet

Permalänk

Göra sig ersättningsbar På jobbet

Hej

När man är en ny på jobbet så är det säkert roligt att det finns arbetsuppgifter som ”bara man kan utföra”. När åren går så blir det mindre roligt att att ha för många såna saker och man vill undvika det.
Speciellt om det egentligen inte handlar om något komplicerat, det är bara det att så fort det behövs göras något så blir det en själv som får göra det.

Hur hanterar ni detta problem på arbetet? Problemet med att lära upp folk är två saker:
1 Tid till detta finns ej.
2 Folk byter jobb konstant, så även om man på något sätt har trollat fram tid för att lära upp någon så är den kanske ej kvar.

I min värld borde detta i princip gälla alla jobb, snickaren, it nissen, bilmekanikern, lastbilschauffören etc. Och min bild är att de flesta löser det indirekt genom deras konstanta jobbbyte, så att de inte blir den personen som hamnar i denna sits.

Det absolut krångligaste är om det finns någon uppgift som är utanför vad den vanliga anställda inom yrken kan. Ta Lastbilschauffören som även har utvecklat deras hemsida, ja det är inte bara, bara att lära upp en annan lastbilschaufför ta över utvecklingen av hemsidan.

Där företag såklart bör tänka till. Säg att företaget främst utvecklar i Java, de anställer en ny duktig C++ utvecklare. Ska de då låta den utveckla alla dess lösningar i C++ om de statistisk sett vet att inom något år har den slutat och då kommer deras Java utvecklare få ta över C++ lösningarna.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du bör byta jobb om det är så där du jobbar.

Att folk ofta byter beror på att arbetsplatsens ledning inte förstår värdet i att betala bra för att behålla folk. I dag är det nästan bara genom att byta jobb som man kan få upp lönen mer än lite smulor varje år. Då får man hög personalomsättning och en sämre verksamhet, men buuudgeten ser ju fin ut för revisorerna och aktieägarna.

Att tiden inte finns beror på kass ledning och styrning av verksamheten.

Båda dessa är indikatorer på att arbetsplatsen är dysfunktionell.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det låter som att du bör byta jobb om det är så där du jobbar.

Att folk ofta byter beror på att arbetsplatsens ledning inte förstår värdet i att betala bra för att behålla folk. I dag är det nästan bara genom att byta jobb som man kan få upp lönen mer än lite smulor varje år. Då får man hög personalomsättning och en sämre verksamhet, men buuudgeten ser ju fin ut för revisorerna och aktieägarna.

Att tiden inte finns beror på kass ledning och styrning av verksamheten.

Båda dessa är indikatorer på att arbetsplatsen är dysfunktionell.

Jag arbetar emot väldigt många företag, jag ser hur det är på dessa. Din andra mening är en stor del av grundorsaken till problemet. Många byter jobb för att få upp lönen, inte för att de på något sätt vantrivs.
Detta leder till att de som inte byter jobb hela tiden, kommer få ett större ansvar i en massa saker som den har jobbat med under alla år.

Permalänk
Medlem

Minsta motståndets lag.

Chefen kan ignorera kompetensavsaknaden om nån alltid löser uppgiften, istället för att gå den långa vägen och anställa någon eller rotera den tråliga uppgiften till någon mindre arbetsintresserad individ.

Likaså bör den som alltid löser uppgiften be om extra ersättning eller en bättre position jämfört med maskar gänget, alternativt säga upp sig om det inte sker.

Att nämna uppsägning utan att skrida till verket får nog ses som att cementera en dålig förhandlingsposition.
Bättre då att bara lämna in lappen.
Det finns alltid jobb för arbetsföra individer.

Permalänk
Medlem

Sa upp mig helt blankt i höstas (2024) från en trygg 25-årig tjänst som pdm/erp-beredare i en större tillverkningsindustri där jag hamnade direkt efter gymnasiet som montör. Hade en stor erfarenhet av i stort sett alla våra produkter och processer eftersom jag varit där så länge och blivit en ärrad veteran. Bytt roll inom företaget under årens lopp men det fanns sällan några större pengar att hitta genom att bara byta tjänst internt om man inte ville söka sig mot chefshållet. Man måste komma utifrån hette det.

Jag satt rejält i kompetensträsket, dvs apan som alla refererade till när ingen annan ens kunde formulera problemet ordentligt och än mindre lösningen. Det var till och med en som kom till mig och fick svar och sedan utbrast "jag har varit runt överallt och frågat men skulle fan gått hit på en gång". Gulligt på sitt sätt men väldigt frustrerande när alla andra bara kan dra dumkortet och referera till mig för att komma vidare, helst när det är nyanställt folk på samma steg i hierarkin som inte kan ett skvatt men går in på en högre lön.

Hade ett antal uppgifter som var precis som det som är beskrivet i tråden, inte direkt svåra eller betungande men jag var den enda som skötte dem. Det fanns ingen ersättare eller plan för ersättare. Det var viktiga saker som i praktiken innebar produktionsstopp om de inte hanterades när problem uppkom, men ingen tyckte det var något värt att hantera eftersom jag alltid fanns där. Trots att jag upprepade gånger varnade att det måste finnas minst en ersättare till mig så fanns det ingen chef som tyckte att det var på någon av sin personals lott att ta på sig mer uppgifter.

Det satt långt inne att säga upp sig men till sist var jag bara tvungen att göra något. Inget avgångsvederlag eller någonting, inget nytt jobb på gång eller nåt heller utan till sist fick jag bara nog. Tanken var att börja leva på utdelningar och lalla på resten av livet men efter två månader började jag bli nästan galen av att bara sitta hemma. Nu har jag startat eget och konsultar på heltidsuppdrag åt helt annat företag, känns bättre på alla sätt och vis. Bättre betalt är det också även om inte pengarna är drivkraften i mitt fall. Mår så otroligt mycket bättre på alla plan nu.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag arbetar emot väldigt många företag, jag ser hur det är på dessa. Din andra mening är en stor del av grundorsaken till problemet. Många byter jobb för att få upp lönen, inte för att de på något sätt vantrivs.
Detta leder till att de som inte byter jobb hela tiden, kommer få ett större ansvar i en massa saker som den har jobbat med under alla år.

Jag skulle nog kanske säga så att ledningen skulle behöva inse värdet av sina anställda istället för att dom ska söka sig vidare för att få bättre lön. Du låter som en gammal fackrepresentant på min gamla jobb där otroligt många började byta jobb och det enda han kunde säga va, att dom ville ha mer pengar... Att kommunen inte ville betala ordentligt för sina anställda eller ge dom bra arbetsmiljö kom aldrig på tal utan man skyller alltid på att dom vill bara ha mer pengar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Sa upp mig helt blankt i höstas (2024) från en trygg 25-årig tjänst som pdm/erp-beredare i en större tillverkningsindustri där jag hamnade direkt efter gymnasiet som montör. Hade en stor erfarenhet av i stort sett alla våra produkter och processer eftersom jag varit där så länge och blivit en ärrad veteran. Bytt roll inom företaget under årens lopp men det fanns sällan några större pengar att hitta genom att bara byta tjänst internt om man inte ville söka sig mot chefshållet. Man måste komma utifrån hette det.

Jag satt rejält i kompetensträsket, dvs apan som alla refererade till när ingen annan ens kunde formulera problemet ordentligt och än mindre lösningen. Det var till och med en som kom till mig och fick svar och sedan utbrast "jag har varit runt överallt och frågat men skulle fan gått hit på en gång". Gulligt på sitt sätt men väldigt frustrerande när alla andra bara kan dra dumkortet och referera till mig för att komma vidare, helst när det är nyanställt folk på samma steg i hierarkin som inte kan ett skvatt men går in på en högre lön.

Hade ett antal uppgifter som var precis som det som är beskrivet i tråden, inte direkt svåra eller betungande men jag var den enda som skötte dem. Det fanns ingen ersättare eller plan för ersättare. Det var viktiga saker som i praktiken innebar produktionsstopp om de inte hanterades när problem uppkom, men ingen tyckte det var något värt att hantera eftersom jag alltid fanns där. Trots att jag upprepade gånger varnade att det måste finnas minst en ersättare till mig så fanns det ingen chef som tyckte att det var på någon av sin personals lott att ta på sig mer uppgifter.

Det satt långt inne att säga upp sig men till sist var jag bara tvungen att göra något. Inget avgångsvederlag eller någonting, inget nytt jobb på gång eller nåt heller utan till sist fick jag bara nog. Tanken var att börja leva på utdelningar och lalla på resten av livet men efter två månader började jag bli nästan galen av att bara sitta hemma. Nu har jag startat eget och konsultar på heltidsuppdrag åt helt annat företag, känns bättre på alla sätt och vis. Bättre betalt är det också även om inte pengarna är drivkraften i mitt fall. Mår så otroligt mycket bättre på alla plan nu.

Intressant berättelse. Jag tänker att liknande finns på många ställen. Och just detta mer ersättare ej är högprioriterat för det finns ändå en som kan lösa det.
Där till företags försvar är att de kanske kostar på en ersättare, men ersättaren slutar efter en kort tid.