Computex 2025 – Calle på soloäventyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nu börjar det rulla in videor!

Vem älskar inte en ”hemma hos”? Tackar!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ha så kul. Glöm inte bort oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För egen del är den överlägset mest intressanta produkten DGX Spark. Som jag förstår ska både Nvidia och OEMs (ASUS, Dell, HP och Lenovo) visa upp produkter på den plattformen.

Så konkret information kring denna är av intresse, t.ex.

* så här långt har det bara pratas om Linux (Nvidias referens är Ubuntu-baserade DGX OS), kommer denna även till Windows? Rätt irrelevant plattform för AI, men om den också pushas för spel behövs Windows-stöd

* vilka SKUs dyker upp? Den det pratats mest om är 128 GB RAM, 10+10 CPU-kärnor samt GPU med 6144 Blackwell CUDA-cores (samma som RTX5070).

* som pris har $3000 nämnts, vad ingår i det priset. I.e. är det någon grundmodell, eller är det priset för 128 GB RAM, 10+10 CPU-kärnor och 6144 CUDA-core GPU?

$3000 är inte billigt, men denna enhet är så spännande av flera skäl. Inte minst just då den är Linux-first, så kan bli den desktop ARM64 enhet som Linux helt klart behöver just nu! Det kombinerat med en GPU+software-stack som har lysande stöd från GPGPU till spel.

Hittade inte någonstans att den har stöd för TSO, utan hårdvaruemuleringsstöd för X86 ser jag det som osannolikt denna någonsin kommer användas seriöst till Windows eller steam-spelade. Nvidia tillsammans med Mediatek håller på koka ihop något, så ser förhoppningsvis något attraktivt inom kort.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Calles äventyr fortsätter! Ta en titt när han flänger runt mellan presskonferenser och petar på Asus-prylar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Hittade inte någonstans att den har stöd för TSO, utan hårdvaruemuleringsstöd för X86 ser jag det som osannolikt denna någonsin kommer användas seriöst till Windows eller steam-spelade. Nvidia tillsammans med Mediatek håller på koka ihop något, så ser förhoppningsvis något attraktivt inom kort.

Går rätt bra att använda med Windows. Är positivt överraskad över, efter så många misslyckade försök, hur pass mycket som redan har en ARM64-native version i Windows. I stort sätt alla Microsoft program, webbläsare, de flesta Adobe-program, m.m. finns redan som "native".

Spel lyser däremot med sin frånvaro, men förutsatt att inget i Windows är väldigt illa för Cortex X925 borde det fungera OK ändå. De flesta spel är trots allt inte speciellt CPU-bundna i praktiken. All testning med 5090 i 1280x720 må vara kul att läsa om men det har egentligen ingen direkt verklig relevans. Framförallt inte på en plattform som i bästa fall presterar som ett 5070, kör man t.ex. 1440/4k lär CPU ytterst sällan vara flaskhals.

Som spekulationerna kring det Nvidia/Mediatek jobbar på pekar mot en nedskalad variant av det DGX Spark använder. Det för att få ned priset samt göra det mer lämpligt för bärbara datorer. Här kommer vi få se Windows-stöd med 100 % säkerhet, Windows-stöd i DGX Spark kan ju ge en tidig vink kring var man kan lägga förväntningar...

Problemet med DGX Spark är nog att den prismässigt inte känns speciellt konkurrenskraftig mot MacMini och MacStudio. MacStudio har ju också fördelen att ha 3x högre bandbredd mot RAM.

Huvudpoängen med DGX Spark lär bli top-notch Linux-stöd + CUDA-stöd. Nvidia är tyvärr långt före de övriga på programvarufronten. Apple må vara den klara tvåan här (GPGPU) med marginal ner till resten, men där saknas det breda spelstödet och det är tyvärr även där en bit upp till Nvidias nivå vad det gäller bred på GPGPU-stöd.

Edit: TSO är ett mörker, men FEX har gjort en del smarta optimeringar som gör att ARM64 CPUer utan HW TSO-stöd klarar sig OK i många vanliga fall. "Vanliga" här verkar vara fall just vanliga i bl.a. spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hej alla glada, det har varit en otroligt rolig och intensiv mässa hittills. Troligtvis bokade jag lite för många möten för att hinna hålla er uppdaterade i den takt jag ämnade.

Idag var jag på besök i Gigabytes fabrik och det var otroligt spännande. Kommer video på det lite senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej alla glada, det har varit en otroligt rolig och intensiv mässa hittills. Troligtvis bokade jag lite för många möten för att hinna hålla er uppdaterade i den takt jag ämnade.

Idag var jag på besök i Gigabytes fabrik och det var otroligt spännande. Kommer video på det lite senare!
<Uppladdad bildlänk>

Du har levererat super än så länge. Det är ju inte lätt när man är ensam så: Bra jobbat!

Kan tänka mig att en fabrik kan vara kul att se. Tyckte det var roligt att se maskinerna på SCI-fabriken i Motala där jag jobbade på för 25 år sedan. När ytmonterade komponenterna bara plockades upp och sattes snabbt på korten.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Har du tid så är jag enormt nyfiken på vad som AMD, Qualcomm och Nvidia kommer visa upp och prata om på Computex kring sina satsningar på ARM för datorer, inklusive på PC-sidan och serversidan.

Qualcomm ARM

https://uk.pcmag.com/processors/158111/everything-qualcomm-an...
https://www.theregister.com/2025/05/19/qualcomm_datacenter_pr...
https://www.pcgamer.com/hardware/processors/next-gen-snapdrag...

Nvidia ARM

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/nvidia-and-me...
https://www.pcgamer.com/hardware/processors/nvidia-and-mediat...

AMD ARM

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-is-allege...
https://www.pcgamer.com/hardware/processors/rumours-of-an-arm...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Går rätt bra att använda med Windows. Är positivt överraskad över, efter så många misslyckade försök, hur pass mycket som redan har en ARM64-native version i Windows. I stort sätt alla Microsoft program, webbläsare, de flesta Adobe-program, m.m. finns redan som "native".

Spel lyser däremot med sin frånvaro, men förutsatt att inget i Windows är väldigt illa för Cortex X925 borde det fungera OK ändå. De flesta spel är trots allt inte speciellt CPU-bundna i praktiken. All testning med 5090 i 1280x720 må vara kul att läsa om men det har egentligen ingen direkt verklig relevans. Framförallt inte på en plattform som i bästa fall presterar som ett 5070, kör man t.ex. 1440/4k lär CPU ytterst sällan vara flaskhals.

Som spekulationerna kring det Nvidia/Mediatek jobbar på pekar mot en nedskalad variant av det DGX Spark använder. Det för att få ned priset samt göra det mer lämpligt för bärbara datorer. Här kommer vi få se Windows-stöd med 100 % säkerhet, Windows-stöd i DGX Spark kan ju ge en tidig vink kring var man kan lägga förväntningar...

Problemet med DGX Spark är nog att den prismässigt inte känns speciellt konkurrenskraftig mot MacMini och MacStudio. MacStudio har ju också fördelen att ha 3x högre bandbredd mot RAM.

Huvudpoängen med DGX Spark lär bli top-notch Linux-stöd + CUDA-stöd. Nvidia är tyvärr långt före de övriga på programvarufronten. Apple må vara den klara tvåan här (GPGPU) med marginal ner till resten, men där saknas det breda spelstödet och det är tyvärr även där en bit upp till Nvidias nivå vad det gäller bred på GPGPU-stöd.

Edit: TSO är ett mörker, men FEX har gjort en del smarta optimeringar som gör att ARM64 CPUer utan HW TSO-stöd klarar sig OK i många vanliga fall. "Vanliga" här verkar vara fall just vanliga i bl.a. spel.

Varför är de andra så mycket efter när gäller bandbredd mot RAM? Det är just där Apple vinner och singeltråd ipc-prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Calles äventyr fortsätter! Ta en titt när han flänger runt mellan presskonferenser och petar på Asus-prylar!
https://youtu.be/cWMWFTJkJo0

Jag kan förstå att AI snack rent generellt kan vara rätt stelt och tröttsamt, dessutom riskerar det att bli ungefär som Microsofts produktlanseringar, och det platsar kanske inte helt i ett hårdvaruforum som denna. Men ja, Nvidia är väldigt långt framme i ”genren” med sin hårdvara, som förutom grafikprocesorer även driver utvecklingen framåt inom annan hårdvara, för att kunna utnyttja gpu:erna maximalt. Jag nämner det för att förra året ville alla lansera AI i alla produkter, ungefär lika nödvändigt som Wifi till mikrovågsugnen. Men jo summarum, känn inte att du behöver igga Nvidia bara för att de har högst fokus på AI hårdvara just nu, för det är inte samma som att tex Seasonic nu skulle lansera ett nätagg med AI

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Varför är de andra så mycket efter när gäller bandbredd mot RAM? Det är just där Apple vinner och singeltråd ipc-prestandan.

Finns två uppenbara problem med att trycka in väldigt hög bandbredd i den här typen av kretsar. Det ökar dels priset en hel del, samt det är också lätt att det börjar dra väldigt mycket ström. Max/Ultra-kretsarna är inte precis billiga.

Fast å andra sidan går det ju att köpa MacStudio med M4 Max för ungefär samma pengar som Nvidia verkar ta för DGX Spark. Då har den förra ändå x2 bandbredd mot RAM samt med väldigt nära 100 % högre CPU MT-prestanda och med 100 % säkerhet högre ST-prestanda. Nvidia har dock den gigantiska fördelen att CUDA är (och lär förbli inom överskådlig tid) de-facto standarden för många GPGPU-projekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nämen titta här @CrispVanDahl
Kändis i bakgrunden!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk

Kan bara instämma - enormt nyfiken jag med!

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Calle är nu på väg tillbaka till Sverige, men hann dra till med en sista bakom kulisserna-video med loot!