Om du fick bestämma själv på Youtube...

Permalänk
Medlem

Om du fick bestämma själv på Youtube...

Jag skulle vilja ha dessa filter när jag får förslag samt sökresultat på Youtube:

Inget visas om:
- Det finns bakgrundsmusik när någon pratar
- Youtubern gapar stort i thumbnail
- Det zoomas in och ut fler än tre gånger per minut
- Youtubern upprepar videons titel, "Okej, so today I wanna talk about [videons titel]..."

Inget visas om två eller fler av följande uppfylls:
- Ljudeffekter har lagts in
- Youtubern ber mig att kommentera, prenumerera, gilla
- En av följande memer har lagts in : "A few moments later", ljud från "sad trombone", Benny Hill-musik
- Videons titel på en debatt eller dylikt är i följande format "[Namn 1] verb i versaler [Namn 2]", till exempel "Jim DESTROYS Larry in HEATED discussion"
- Någon sorts upplysning i thumbnail eller titel att man "måste titta"
- Någon säger "literally like" eller använder ordet exponentially i betydelsen mycket.
- Thumbnailen upptas av 20% eller mer av människohud samt 15% eller mer av hår
- Thumbnail eller titel innehåller frasen "Don't be fooled" eller liknande
- Ordet "review" används när youtubern inte haft tillgång till produkten ifråga

Mestadels handlar det om att jag vill undvika slöseri med min tid, mitt tålamod, och min uppmärksamhet.
Vilka filtervillkor skulle du vilja se?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

- Bättre algoritm, vill inte få förslag om samma video 3-4 gånger under olika kategorier
- "Nytt för dig" skulle vilja kunna ställa in hur långt tillbaka i tiden sen en video laddades upp
- Videos som drar ut på tiden med massa trams för att sen sista 2-3 min komma till punkt
- Ställa in hur många thumbnail som ska visas på en rad eller hur stora de ska vara

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ignorera allt annat än det som kommer upp i listan som du prenumererar på?

Sen får du själv solla bort bort skräpet genom att enbart prenumerera på kanaler som inte sysslar med den dynga som du listar upp?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag skulle förbjuda "coming" "in this video" "preview" för skiten som kommer komma i den video jag precis börjat titta på.

Sedan så skulle det bli förbjuden att snacka i 1-5 minuter innan t.ex. den video man är där för att kolla på... vill du höra dig själv snacka om en massa irrelevant skit, starta en podcast.

Permalänk
Medlem

Bort med alla shorts så är jag nöjd.
Övrigt som tagits upp låter mer som om ni följer fel kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag skulle vilja ha dessa filter när jag får förslag samt sökresultat på Youtube:

Inget visas om:
- Det finns bakgrundsmusik när någon pratar
- Youtubern gapar stort i thumbnail
- Det zoomas in och ut fler än tre gånger per minut
- Youtubern upprepar videons titel, "Okej, so today I wanna talk about [videons titel]..."

Inget visas om två eller fler av följande uppfylls:
- Ljudeffekter har lagts in
- Youtubern ber mig att kommentera, prenumerera, gilla
- En av följande memer har lagts in : "A few moments later", ljud från "sad trombone", Benny Hill-musik
- Videons titel på en debatt eller dylikt är i följande format "[Namn 1] verb i versaler [Namn 2]", till exempel "Jim DESTROYS Larry in HEATED discussion"
- Någon sorts upplysning i thumbnail eller titel att man "måste titta"
- Någon säger "literally like" eller använder ordet exponentially i betydelsen mycket.
- Thumbnailen upptas av 20% eller mer av människohud samt 15% eller mer av hår
- Thumbnail eller titel innehåller frasen "Don't be fooled" eller liknande
- Ordet "review" används när youtubern inte haft tillgång till produkten ifråga

Mestadels handlar det om att jag vill undvika slöseri med min tid, mitt tålamod, och min uppmärksamhet.

Låter rent allmänt som att YT inte är en så bra plats för dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Låter rent allmänt som att YT inte är en så bra plats för dig.

Det har du nog rätt i, jag är bra trött på det

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Mina saker handlar om sånt som Youtube gör/inte gör. Enskilda videoskapare är bara algoritmslavar, och man kan undvika videor man inte tycker om.

• Återställ sökningar till att fungera som förr, dvs att man fick sökträffar på rätt videor. I dag får man inte upp en video som finns, ens om man söker på exakt titel, i alla fall om videon är några år gammal.

• Ge användare valet att helt eliminera dessa vidriga kortformsvideor som alla videotjänster sprider som råttorna spred pesten. Videor (framför allt äldre) som bara är korta, ska inte blockeras och inte heller konverteras till "Shorts".

• Ta bort funktionerna "Upcoming" (dvs att videor dyker upp i diverse flöden trots att de inte finns), "Premiere" (att en video publiceras, syns i flöden och går att starta, men inte börjar visas förrän ett visst klockslag, och sen inte går att spola fram i under "premiär"visningen)

• Låt användaren välja buffringslängd, från nära noll till hela videon i ett svep. Den ska ju ändå visas, så det går åt exakt lika mycket bandbredd från Youtubes sida om man buffrar hela.

• Ta bort alla klickbara overlays på videor. Jag använder blockerare för att ta bort dem, och det funkar fint, men det ska man inte behöva.

• Dränk inte en användare i "liknande" videor bara för att hen råkat klicka på en viss video. Rekommendationerna ska vara extremt tröga. Först när man kollat på 4-5 av en viss typ kan den BÖRJA rekommendera liknande, i mycket begränsad omfattning. Först när man kollat på dussintals kan den börja ösa på, får då är det uppenbart att användaren torskat på en viss typ av video/innehåll.

• Rekommendera inte videor som användaren redan kollat på.

• Rekommendera inte videor som användaren har i spellistor eller "Watch later" - de finns där av en anledning!

• Ta bort "most replayed"-funktionen helt.

• Ta bort möjligheten för skapare att välja thumbnail-bild fritt. En thumbnail för en video ska bara kunna vara en bildruta från videon, från 25, 50 eller 75 % in i videon, med en variation på 3-5 bildrutor framåt eller bakåt, för att förhindra att skaparen lägger in en stillbild på exakt rätt bildruta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag vill ha information om saker. Denna person som ger informationen kan vara olika bra. Jag vill ej missa information för detta.
Ett problem är dock att folk kan tjäna pengar på YouTube och genom att supersnabbt skapa upp hur många AI genererade klipp som inte alls ger någon ny information så kan de tjäna pengar.
Resultatet om detta blir en massa sökträffar som jag ej vill ha. Problemet är inte att de är gjorda med AI utan att det är gammal information med ny rubrik och utan AI så hade folk anset kostnaden för att göra dessa för dyra.

Jag vet inte hur YouTube ska komma tillrätta med detta problem. Kanske bättre filter där man i vissa saker kan kräva mer från kanalerna som listas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag skulle förbjuda "coming" "in this video" "preview" för skiten som kommer komma i den video jag precis börjat titta på.

SponsorBlock.

Det är inte perfekt, men du kan ställa in den att automatiskt skippa intros, recaps, etc.
Denna plugin är dock beroende av dess community och användare som måste manuellt markera tiderna som ska markeras (och alla "markeringar" går att ställa in att automatiskt skippa), därför är det ingen garanti att det fungerar på ALLA klipp, men det är väldigt många som deltar och medverkar med att göra olika markeringar.

Jag har sparat 3 dagar och 5 timmar med hjälp av denna plugin, då den har skippat så mycket åt mig automatiskt (finns en logg som visar detta).
Jag installerade denna plugin för typ 2 månader sen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Shorts ska vara valfritt (stängas av helt, döljas från startsida/subscriptionsfönstret)
videotitlar ska kunna visas på sitt originalspråk och får inte innehålla "this is ... you have seen" eller liknande
Kanaler som inte laddar upp på X tid ska man automatiskt bli av med prenumeration, valfritt
Man ska kunna resetta sin feed så den inte innehåller 30 olika videos om samma typ man just såg

Permalänk
Medlem

För mig som växt upp med youtube så har jag vant mig och tycker faktiskt det fungerar ganska bra (så länge man slipper annonserna såklart), men med det sagt så ser jag de stora problemen när min son försöker fatta s(k)iten. Han hamnar snabbt i loopar, kommer tillbaka till samma klipp dag efter dag, rekommendationerna fastnar till slut och utan att söka eller gå andra vägar blir det väldigt enformigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanaler som inte laddar upp på X tid ska man automatiskt bli av med prenumeration, valfritt

Jag förstår inte vad det står här. Ska kanaler bli av med sin prenumeration? Du menar du ska bli av med din prenumeration på kanalen, väl?

Och anledningen? Att de inte laddar upp videor snabbt nog??? Det är väl egen bandbredd och Youtubes begränsningar som styr det. Du ser ju ändå videon först när den är färdig, så varför gör det dig upprörd?

Och vad menar du med valfritt? Vad är valfritt? För vem?

En helt obegriplig mening.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte vad det står här. Ska kanaler bli av med sin prenumeration? Du menar du ska bli av med din prenumeration på kanalen, väl?

Och anledningen? Att de inte laddar upp videor snabbt nog??? Det är väl egen bandbredd och Youtubes begränsningar som styr det. Du ser ju ändå videon först när den är färdig, så varför gör det dig upprörd?

Och vad menar du med valfritt? Vad är valfritt? För vem?

En helt obegriplig mening.

Vad pratar du om? Finns inget som gör mig upprörd, jag vill ge användaren mer val/frihet.
Ja, laddar inte kanalen upp något på X tid eller är död så behöver man inte vara prenumerant på den, prenumererar man på många kanaler försvinner de döda och man glömmer bort det.

Permalänk
Medlem

Senaste tiden verkar de flesta sökresultat vara Shorts som prioriteras och inte videos, hade gärna kunna välja bort det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ljud och text exkludering.

Ex om "this is a game changer" finns med någonstans som text eller ljud skall videon inte visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad pratar du om? Finns inget som gör mig upprörd, jag vill ge användaren mer val/frihet.
Ja, laddar inte kanalen upp något på X tid eller är död så behöver man inte vara prenumerant på den, prenumererar man på många kanaler försvinner de döda och man glömmer bort det.

Ah, du menar att om en kanal är inaktiv för länge, så ska din prenumeration på den automatiskt försvinna.
Det låter utomordentligt dumt som standard. Men absolut om man själv vill ha det så.

Jag vet ju att det är människor på andra sidan, och ibland kommer liv och annat emellan. Man kan bli sjuk, eller nån närstående kan bli det. Många har YT som en hobby eller som ett sidoprojekt vid sidan av ett vanligt jobb. Jag anser inte att en videoskapare har nån som helst skyldighet att ladda upp ofta eller vid vissa tidpunkter. Hela grejen med att ha en prenumeration på en kanal är ju att det inte längre spelar roll när nya videor kommer - jag får dem ju direkt i flödet tack vare prenumerationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde komma ihåg playback speed
Jäkla löjligt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyklonen:

Ah, du menar att om en kanal är inaktiv för länge, så ska din prenumeration på den automatiskt försvinna.
Det låter utomordentligt dumt som standard. Men absolut om man själv vill ha det så.

Ah exakt, allt valfritt. Jag rensade bort typ 30-40 kanaler för några månader sen som aldrig laddat upp på minst 1 år.

Citat:

Jag vet ju att det är människor på andra sidan, och ibland kommer liv och annat emellan. Man kan bli sjuk, eller nån närstående kan bli det. Många har YT som en hobby eller som ett sidoprojekt vid sidan av ett vanligt jobb. Jag anser inte att en videoskapare har nån som helst skyldighet att ladda upp ofta eller vid vissa tidpunkter. Hela grejen med att ha en prenumeration på en kanal är ju att det inte längre spelar roll när nya videor kommer - jag får dem ju direkt i flödet tack vare prenumerationen.

Håller med såklart. Shit händer hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mina saker handlar om sånt som Youtube gör/inte gör. Enskilda videoskapare är bara algoritmslavar, och man kan undvika videor man inte tycker om.

• Återställ sökningar till att fungera som förr, dvs att man fick sökträffar på rätt videor. I dag får man inte upp en video som finns, ens om man söker på exakt titel, i alla fall om videon är några år gammal.

• Ge användare valet att helt eliminera dessa vidriga kortformsvideor som alla videotjänster sprider som råttorna spred pesten. Videor (framför allt äldre) som bara är korta, ska inte blockeras och inte heller konverteras till "Shorts".

• Ta bort funktionerna "Upcoming" (dvs att videor dyker upp i diverse flöden trots att de inte finns), "Premiere" (att en video publiceras, syns i flöden och går att starta, men inte börjar visas förrän ett visst klockslag, och sen inte går att spola fram i under "premiär"visningen)

• Låt användaren välja buffringslängd, från nära noll till hela videon i ett svep. Den ska ju ändå visas, så det går åt exakt lika mycket bandbredd från Youtubes sida om man buffrar hela.

• Ta bort alla klickbara overlays på videor. Jag använder blockerare för att ta bort dem, och det funkar fint, men det ska man inte behöva.

• Dränk inte en användare i "liknande" videor bara för att hen råkat klicka på en viss video. Rekommendationerna ska vara extremt tröga. Först när man kollat på 4-5 av en viss typ kan den BÖRJA rekommendera liknande, i mycket begränsad omfattning. Först när man kollat på dussintals kan den börja ösa på, får då är det uppenbart att användaren torskat på en viss typ av video/innehåll.

• Rekommendera inte videor som användaren redan kollat på.

• Rekommendera inte videor som användaren har i spellistor eller "Watch later" - de finns där av en anledning!

• Ta bort "most replayed"-funktionen helt.

• Ta bort möjligheten för skapare att välja thumbnail-bild fritt. En thumbnail för en video ska bara kunna vara en bildruta från videon, från 25, 50 eller 75 % in i videon, med en variation på 3-5 bildrutor framåt eller bakåt, för att förhindra att skaparen lägger in en stillbild på exakt rätt bildruta.

Har blivit nästan ett tvångsbeteende för mig att radera videos i historiken som jag har en föraning kommer ösa på mig med rekommendationer i månader framåt.

Detta gäller speciellt saker jag inte brukar kolla på som t:ex träning, kost och möjligtvis tv-serier som jag inte har intresse av mer än nån meme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har blivit nästan ett tvångsbeteende för mig att radera videos i historiken som jag har en föraning kommer ösa på mig med rekommendationer i månader framåt.

Detta gäller speciellt saker jag inte brukar kolla på som t:ex träning, kost och möjligtvis tv-serier som jag inte har intresse av mer än nån meme.

Har inget med den sparade historiken att göra, utan det händer direkt. Jag kan kolla på en video, och sen ladda om rekommendationssidan, så är där 4-5 videor på samma tema. Om jag inte kollar på nån sån alls igen så försvinner de gradvis över 1-2 veckor, men beteendet är alldeles för aggressivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Det finns en inställning gömt nånstans på "google accounts" där du kan ställa in hur länge historiken ska sparas för att påverka din "for you"-framsida på YT.

Typ 3..10. 16 32 månader eller nåt sådant, och förinställda valet är "forever".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har inget med den sparade historiken att göra, utan det händer direkt. Jag kan kolla på en video, och sen ladda om rekommendationssidan, så är där 4-5 videor på samma tema. Om jag inte kollar på nån sån alls igen så försvinner de gradvis över 1-2 veckor, men beteendet är alldeles för aggressivt.

I historiken kan du radera alla dina "views" på en video. Detta gör att youtube glömmer bort att du kollat på den och du får inga likartade videos rekommenderade, förutom möjligtvis samma video du nyss kollat på eftersom enligt youtube har du ju nu inte kollat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Senaste tiden verkar de flesta sökresultat vara Shorts som prioriteras och inte videos, hade gärna kunna välja bort det.

Om du menar på PC så kan du testa det här, tar bort shorts helt senast jag testade för något år sedan vet inte om det fortfarande fungerar men värt ett försök kanske?

Remove YT Shorts

Permalänk
Medlem

Appen blir bara sämre och sämre.
Gillar inte alls att skapare kan göra inlägg och även posta undersökningar.
Det sämsta tillskottet är nu ”Most Relevant” som de lade till i toppen av ens feed…
Vill inte ha något av detta ovan i min feed!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Skrivet av bartil:

Under förutsättning att du inte har dyslexi låter det som att vad du egentligen vill ha är välskrivna artiklar i hypertext - lite som den öppna webben, helt enkelt.