2-pack 2x32GB eller pack med 4x32GB RAM?

Permalänk
Medlem

2-pack 2x32GB eller pack med 4x32GB RAM?

Fingrarna brände till och jag klickade hem två stycken packet med 2x32GB RAM som hade lite nedsatt pris på en webshop. Sen började hjärnan arbeta och insåg att det kanske var dumt i och med att alla stickorna ska sitta i en och samma maskin (en burk körandes unraid med intel cpu).

Så, borde jag returnera dessa och införskaffa mig ett pack med 4st 32gb minnen istället?

Skillnaden i pris borde bli cirka 270 kronor (dvs dyrare för 4x32gb), så inga stora summor direkt.
Men skillnaden i stabilitet och minimerad risk för problem i och med att stickorna jag köpt nu inte kommer från ett och samma paket (så inte kontrollerat i fabrik att just de stickorna fungerar med varandra) kanske är hög nog för att "krångla" med retur och nybeställning osv.

Eller är risken försumbar så att jag lika gärna kan köra på de jag beställt?

Permalänk
Medlem

För det användningsområde du nämner så kommer du inte märka någon skillnad. XMP kan vara hit or miss med 4 stickor men du lär inte få någon märkbar prestandaförlust av att köra dom i "default".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För det användningsområde du nämner så kommer du inte märka någon skillnad. XMP kan vara hit or miss med 4 stickor men du lär inte få någon märkbar prestandaförlust av att köra dom i "default".

Jag tänker att användningsområdet kan vara rätt brett i unraid beroende om på om bara kör det som lagring eller docker, vm osv. Eller som i mitt fall även användas för plex transcode.

Men om det är som du säger så kan jag ju köra vidare med det jag beställt. Xmp hade jag nog inte tänkt använda mig av ändå. Kör default på nuvarande och inte tänkt att det är långsamt någon gång.

Felstavning