Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

efter att ha läst tråden så verkar det alltså som att om man beställer något för <150 EUR så kan man förvänta sig 75 kr i avgift från postnord, eftersom moms redan är inbakat i priset när man beställer från aliexpress.
tänkte beställa ett pingisracket och 2st gummi totalt < 50 EUR. det ska komma från samma säljare så gissar att allt är i ett paket. Vill ju inte betala 75 kr per paket.

Jag får inga avgifter på det jag handlar, men har bara handlat för mellan 100-700kr per gång. Men jag köper endast ”choice-produkter”.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

efter att ha läst tråden så verkar det alltså som att om man beställer något för <150 EUR så kan man förvänta sig 75 kr i avgift från postnord, eftersom moms redan är inbakat i priset när man beställer från aliexpress.
tänkte beställa ett pingisracket och 2st gummi totalt < 50 EUR. det ska komma från samma säljare så gissar att allt är i ett paket. Vill ju inte betala 75 kr per paket.

Eftersom allting redan är fixat (moms och tullinfo) ska du inte behöva betala någon avgift?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en grej för runt 800kr, fick inga tillägg.

Permalänk
Medlem

Man ska inte få några avgifter, man betalar redan det i priset vid kassan nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Nej. De senaste 2 åren minst så har jag inte fått några avgifter från PostNord och det står också på Aliexpress att det inkluderar momsavgifter. Mina paket har kommit antingen direkt till brevlådan eller till ombudet utan några avgifter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är intresserad av att köpa en cykel från Aliexpress https://www.aliexpress.com/item/1005008854977312.html?spm=a2g...

Men jag får ingen rätsida gällande tullkostnad då jag tror att det det är en extra skatt på just cykel. Moms ska betalas i Sverige och det kompenseras på priset i form av avdrag. Är det någon som har köpt en cykel från Aliexpress och kan tala om hur det fungerar i praktiken eller om det finns en bättre lösning på detta.

Mvh,
Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Hej,

Jag är intresserad av att köpa en cykel från Aliexpress https://www.aliexpress.com/item/1005008854977312.html?spm=a2g...

Men jag får ingen rätsida gällande tullkostnad då jag tror att det det är en extra skatt på just cykel. Moms ska betalas i Sverige och det kompenseras på priset i form av avdrag. Är det någon som har köpt en cykel från Aliexpress och kan tala om hur det fungerar i praktiken eller om det finns en bättre lösning på detta.

Mvh,
Joakim

Det jag har för mig är att Aliexpress tar ut momsavgifter för varor upp till ca 150 USD, över det så är det du som får betala det när paketet anländer Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Jag brukar alltid, eller iaf väldigt ofta, köpa med deras "choice". Vilket betyder att allt skickas från aliexpress. Lite som amazon där butikerna har sitt lager hos dom.
Det betyder att jag får allt i samma paket.

Har även beställt ett tiotal gånger i år och inte betalat en krona till svenska staten. Allt mellan 100:- och 1200:-

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Håller man sig under 1800:- fungerar det utan problem.

Självklart kan man inte räkna med att allt är äkta originalvaror men jag försöker undvika "skräp" och har mestadels fått högkvalitativa produkter - inklusive dessa Lexar Usb-minnen i metall som går att växla mellan USB-A och USB-C - kostruktionen känns gedigen och det känns som om de kommer hålla länge. Har dock märkt ibland att filöverföringen verkar gå lite segt.
Funderade ändå på att köpa några fler på nästa beställning och såg då att jag hade lite olika modeller - 2st USB 3.2 (gen 1) och 2st USB 3.1

I linux finns en funktion där man kan få reda på mycket info om usb-hårdvaran genom att skriva kommandot "sudo lsusb -v" och då såg jag att de som är märkta USB 3.2 i själva verket verkar vara USB 2.1

Negotiated speed: High Speed (480Mbps) Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.10 bDeviceClass 0 [unknown] bDeviceSubClass 0 [unknown] bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 64 idVendor 0x21c4 Lexar idProduct 0x0809 USB Flash Drive bcdDevice 2.00 iManufacturer 2 Lexar iProduct 3 USB Flash Drive

Men de som är märkta USB 3.1 verkar vara USB 3.2

Negotiated speed: SuperSpeed (5Gbps) Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 3.20 bDeviceClass 0 [unknown] bDeviceSubClass 0 [unknown] bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 9 idVendor 0x21c4 Lexar idProduct 0x0809 USB Flash Drive bcdDevice 1.10 iManufacturer 2 Lexar iProduct 3 USB Flash Drive

Annars är de identiska i konstruktionen.

Har testats i flera olika portar och datorer och alla visar samma.