Steam OS gör Legion Go betydligt snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Alla har inte hela sitt spelbibliotek på steam. Har en Rog Ally med både windows och steam os. Föredrar å ha windows som standard för de spel som inte fungerar på steam os och för gamepass spel osv.

För spel från GOG, Epic games store, Amazon Prime etc så finns Heroic Games launcher som integrerar snyggt och smidigt i stream.

Lutris hanterar spel från EA och Ubisoft

rättelse
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite så! Eller varför inte bara boota Windows i kiosk-läge med valfri webbläsare + Better xCloud?

Xbox OS hade varit perfekt om man bara kunnat köra valfria appar med fullt hårdvarustöd utanför sandlådan. Dev Mode är tyvärr lite begränsat där. Trots allt enda versionen av Windows 11 som jag kör frivilligt idag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Xbox_system_software#Xbox_Sys...

Jo precis om MS skulle få för sig att släppa ett Xbox OS du kan installera på valfri burk istället för att köpa ett xbox, och spela spel igenom "Xbox store" eller vad det heter så förutsätter jag att det ska ska finnas något mycket basic desktop mode för steam+andra launchers som du sen kanske kan göra genväger i den inbyggda launchern.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst finns det saker som jag ogillar i 11:an, men det finns workarounds för nära nog allt

Åh, du får gärna tala om hur jag fixar att kontextmenyn fungerar på individuella fönster på taskbaren! Den gick sönder helt efter att jag uppgraderade till windows 11. Har lagt flera timmar på det utan resultat.

När man håller musen över ett program på taskbaren dyker miniatyrer upp för varje fönster. När man högerklickar på ett av fönsterna ska det dyka upp en kontextmeny med bla "move", "restore", "exit" etc. Den fungerar enbart för typ explorer i W11. I W10 fungerade den ok för allt utom discord.

Utöver detta hade jag velat att fönstret följer efter musen så fort man trycker på "move". Av någon märklig anledning har man alltid behövt trycka på en piltangent innan det börjar följa efter musen. Riktigt osmidigt när man tex har datorn kopplad till TVn och inte har tangentbordet tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Åh, du får gärna tala om hur jag fixar att kontextmenyn fungerar på individuella fönster på taskbaren! Den gick sönder helt efter att jag uppgraderade till windows 11. Har lagt flera timmar på det utan resultat.

Har du testat med ExplorerPatcher?:
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher

Annars är det väl just taskbaren i Windows 11 som jag aldrig heller riktigt blivit kompis med. Tidigare gick det att återställa utseendet från Windows 10 helt, men är osäker på vad som fungerar i 23H2 samt 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat med ExplorerPatcher?:
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher

Annars är det väl just taskbaren i Windows 11 som jag aldrig heller riktigt blivit kompis med. Tidigare gick det att återställa utseendet från Windows 10 helt, men är osäker på vad som fungerar i 23H2 samt 24H2.

Vill ju inte behöva installera 3e-partaprogram som jag inte har någon koll på om de reviewats för att få operativsystemet att fungera...

Permalänk
Medlem

Hur står sig Nvidia på Linux idag? Om jag som kör mycket CS2 installerar Linux får jag liknande upplevelse tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vill ju inte behöva installera 3e-partaprogram som jag inte har någon koll på om de reviewats för att få operativsystemet att fungera...

Oj, själv har jag tweakat allt jag kunnat sedan Windows 95

Har exempelvis ersatt Explorer.exe så länge jag kan minnas med allt ifrån LiteStep och Geoshell till modernare alternativ såsom Open-Shell och DOpus.

Många andra tredjepartprogram enbart ändrar däremot enbart i registret, så dessa går att sätta med små registerhack.

Har dock tröttnat på Microsoft ständigt ändrar om i Windows och förstör inställningar, så jag kommer fortsätta med Windows 10 i många år till.

Lär aldrig köpa en dator med Windows förinstallerat igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Hur står sig Nvidia på Linux idag? Om jag som kör mycket CS2 installerar Linux får jag liknande upplevelse tror ni?

Nvidia fungerar över lag väldigt bra i Linux, det är väldigt sällan jag stöter på något spel som inte går att spela p.g.a. Nvidia. Se t.ex. Phoronix test as 5060 Ti som inkluderar CS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Från mina upplevelser är det inga konstigheter, mer än att de officiella drivrutinerna från Nvidia kan vara något äldre än de på Windows.

Dual-boota och testa, blir du inte nöjd kan du ta bort Linux efteråt

OT:
Känns som att Valve på riktigt har potential att dra igång "The year of the Linux desktop" om de släpper SteamOS på bred front och gör det bra.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Oj, själv har jag tweakat allt jag kunnat sedan Windows 95

Har exempelvis ersatt Explorer.exe så länge jag kan minnas med allt ifrån LiteStep och Geoshell till modernare alternativ såsom Open-Shell och DOpus.

Många andra tredjepartprogram enbart ändrar däremot enbart i registret, så dessa går att sätta med små registerhack.

Har dock tröttnat på Microsoft ständigt ändrar om i Windows och förstör inställningar, så jag kommer fortsätta med Windows 10 i många år till.

Lär aldrig köpa en dator med Windows förinstallerat igen.

Jag höll också på med det när jag var tonåring och inte insåg säkerhetsriskerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Charles Finley:

Ser gärna att någon tillverkare tillsammans med Valve lanserar ett steamOS kompatibelt AM5 moderkort i matx eller itx.

https://www.gamingonlinux.com/2025/05/steamos-manager-for-bio...

Det här kommer nog. Förr eller senare.

Men du behöver väl egentligen inte steamOS (gissar jag på).
Spelkompabiliteten får du via steam även med andra linuxdistar. Du kan ävan använda big picture mode om du vill köra det hela med handkontroll.

På de bärbara konsolerna är det däremot guld värt med just steamOS.
Främst då för "kioskläget".
Fördelen här är att man har väldigt specifik hårdvara och då också kan få upp lite extra reglage för att hantera max TDP och liknande. Det finns visserligen kantutjämningsmöjligheter där också - men denna overlay används väl mest för att optimera batteritid.
Det är väl mindre intressant på en desktop.
Man kommer också åt lite extra möjligheter att binda steamdecks specialknappar och ändra kontrollerlayout.
Men ja, steamdeck har ju de där extraknapparna vilket andra handkontroller ändå inte har i många fall. Så det är ju inställningar anpassade för just de bärbara konsolerna också.
Man kan också komma åt vilken startup-screen man vill använda på steamdecken och kolla hur mycket hårddiskplats man har kvar och så också i detta "kioskkmode"- men det är också mindre intressant på en desktop.

Summa summarum - jag tror faktiskt inte steamOS i sig ger så mycket mervärde på desktop mot att bara köra en annan linuxdist + installera steam.

Så är du sugen på att testa så går det redan nu att köra igång

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nä, jag tycker att Microsoft själva borde släppt en mer optimerad version av Windows. Gärna ännu mer slimmad än LTSC, utan att förstöra grundfunktionaliteten.

Sen borde även Lenovo som OEM kunnat göra betydligt mer för att optimera Legion Go.

Ogillar bara när det körs benchmarks utan någon direkt vetenskap bakom.

Sen ser jag gärna att Linux slår igenom på fler ställen. Är troligtvis en av få som köpt en laptop med GNU/Linux förinstallerat här.

Har du kört Ubuntu 24.04 LTS out-of-the-box?

Det intressanta är att min uppsättning med Windows 10 i QEMU/KVM använder nära nog exakt lika mycket RAM (700MB) vid uppstart som min Ubuntu 24.04 LTS

Bootar jag däremot direkt till Windows 10, så ligger jag på ~1100MB använt RAM. Tycker det är helt ok trots allt!

Nej. Ubuntu ser jag väl som bland de sämre alternativen i det avseendet.
Men sedan så är inte RAM-allokering efter start direkt ett bra mått på något. Sedan är det rätt många andra aspekter än just RAM-användande som du måste tweaka Windows 11 med för att få det bättre. Och mycket av det når inte i närheten ens med mycket tweaking.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Inte förvånad. RADV är en riktigt bra drivrutin.

Intressant början på RADV också, © Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Räcker väl med att Widgets, CoPilot, Windows Update, Windows Defender samt Task Scheduler äter upp alla resurser samtidigt som TDP körs på högsta läget? Att över 150 tjänster körs i onödan hjälper knappast heller.

Stäng av "all of the above" och ersätt Explorer.exe med Steam, så borde vi ha ett resurssnålt system även på Windows-sidan

Har optimerat Windows för en Atom-platta tidigare, så det finns massor att göra! Allt över 700MB RAM vid uppstart är bloat!

This!

Fattar verkligen inte varför inte Microsoft har ett "XBOX-Mode" på windows där allt detta är gjort, som ett boot-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För spel från GOG, Epic games store, Amazon Prime etc så finns Heroic Games launcher som integrerar snyggt och smidigt i stream.

Lutris hanterar spel från EA och Ubisoft

Det verkar vara en allmän uppfattning av många att Steam deck/SteamOS bara fungerar med Steam.
Mig veterligen är det vara native gamepass/windows store som inte fungerar. Jag hat inte varit hindrat att spela nått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Att Linux, även på desktop, i många fall är snabbare än Windows i spel verkar vara svårt att sjunka in hos många. I flertalet trådar här på Sweclockers nämns Linux/Proton mest som en axelryckning som ju "aldrig kommer vara snabbare än Windows i spel".

Phoronix testar bl.a. spel under Linux till och från. Positiva är ju att det absolut finns spel som körs snabbare under Linux, vilket när man tänker på vad som faktiskt sker (köra Windows-spel som använder Windows-specifika APIer som översätts realtid) är sjukt imponerande.

Men resultaten man får i genomsnitt är ändå att just (Windows)spel körs lite mer effektivare under Windows, typiskt handlar det om 5-10 % vilket nog är helt OK för de flesta. I.e. går absolut att köra Linux på en spelmaskin idag, men man får ha rätt förväntningar.

Ovanpå det får man ju fördelen att vissa andra saker där det finns "native Linux" stöd i genomsnitt är snabbare, ibland väsentligt snabbare, under Linux jämfört med Windows.

Skrivet av maoi:

Det har hänt en hel del kring Nvidias Linux-stöd senaste åren. Vilket när man inser att ca 9/10-delar av Nvidias omsättning numera kommer från datacenter, d.v.s. ett område där Linux totalt dominerar, inte är så konstigt.

Specifikt för spel har Phoronix tester pekar på att prestandan under Linux är inom 5-10 % från Windows i genomsnitt. Fast spelar man primärt ett enda spel måste man kolla just det, för finns specifika fall där Linux faktiskt ger bättre prestanda, finns fall där Windows fördel är betydligt större än 5-10 % och finns tyvärr fall som inte fungerar alls med Proton.

Skrivet av walkir:

Räcker väl med att Widgets, CoPilot, Windows Update, Windows Defender samt Task Scheduler äter upp alla resurser samtidigt som TDP körs på högsta läget? Att över 150 tjänster körs i onödan hjälper knappast heller.

Stäng av "all of the above" och ersätt Explorer.exe med Steam, så borde vi ha ett resurssnålt system även på Windows-sidan

Har optimerat Windows för en Atom-platta tidigare, så det finns massor att göra! Allt över 700MB RAM vid uppstart är bloat!

Är det egentligen lönt att bry sig om just mängden RAM som allokeras, framförallt om det är <1 GB i en tid när normaldatorn har >=16 GB RAM?

Att det finns en hel del saker som körs väsentligt snabbare under Linux jämfört med Windows är ytterst sällan en konsekvens av hur lite RAM som används. Det handlar primärt om hantering av I/O och väldigt ofta om att det typiskt körs mindre "junk" i bakgrunden på ett Linux-system, junk som i första hand äter upp I/O och CPU kraft för det man vill fokusera på.

Det skrivet: "Ubuntu 24.04 LTS där inget är bortaget, ett gäng dev-tools är installerat (RISC-V test-dator)", 440 MB RAM är allokerat av icke-disk-cache saker.

$ free -h total used free shared buff/cache available Mem: 3.7Gi 439Mi 3.1Gi 38Mi 333Mi 3.3Gi Swap: 0B 0B 0B

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men sedan så är inte RAM-allokering efter start direkt ett bra mått på något. Sedan är det rätt många andra aspekter än just RAM-användande som du måste tweaka Windows 11 med för att få det bättre. Och mycket av det når inte i närheten ens med mycket tweaking.

Självklart är minnesåtgången bara ett mått av många, men har aldrig sett Windows lika lättdrivet och stabilt som just på mina egna maskiner.

Har nog gjort 100-tals olika tweaks utan att överdriva och har relativt låg latency i systemet.

Detta utan att "förstöra" funktioner i Windows vilket kan göra Tiny10/Tiny11 enligt mig.

Att min laptop är absolut snabbast i Geekbench 6 för i7-8565U backar även upp mina påståenden.

Men det finns alltid utrymme för förbättring, så du får gärna peka mig i rätt riktning om jag missat något.

Kör dock inte Windows 11, då det är betydligt svårare att få bukt på än Windows 10 enligt mig.

Skrivet av Yoshman:

Är det egentligen lönt att bry sig om just mängden RAM som allokeras, framförallt om det är <1 GB i en tid när normaldatorn har >=16 GB RAM?

Jag ser mina gamla Intel-datorer som mopeder som jag trimmar för att tävla mot en lätt MC.

Sen har mina laptops just enbart 2GB, 4GB samt 8GB RAM

Mina MacBooks är betydligt kraftfullare och behöver aldrig någon form av tweaks. Så lite tråkiga i just det avseendet.

Sen tvivlar jag starkt på du har en skrivbordsmiljö igång i ditt Linux-exempel Om GNU/Linux ska bli ett alternativ till Windows på skrivborden, så borde vi väl även jämföra likvärdiga system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att Linux, även på desktop, i många fall är snabbare än Windows i spel verkar vara svårt att sjunka in hos många. I flertalet trådar här på Sweclockers nämns Linux/Proton mest som en axelryckning som ju "aldrig kommer vara snabbare än Windows i spel".

Menar inte detta som kritik men har du källor på de? Hade gärna velat se tester av samma hårvara i Windows vs Linux, mest så jag själv kan bli övertygad och argumentera FÖR Linux (själv velat göra övergången)

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Menar inte detta som kritik men har du källor på de? Hade gärna velat se tester av samma hårvara i Windows vs Linux, mest så jag själv kan bli övertygad och argumentera FÖR Linux (själv velat göra övergången)

Får regelbundet upp videos i mitt youtube flöde där tester visar detta. Så gör en sökning på Linux faster than Windows eller likande. Dock är detta inte 9800x3d med rtx 5090 som är snabbare under Linux utan snarare AMD apu du hittar i laptops och små mini pc och handhållna speldatorer. RDNA2 verkar speciellt prestera bättre under Linux än Windows. Så även där går det hitta scenarion där Linux är snabbare än Windows. Sedan så verkar det vara tydligare fördel för Linux i cpu bundna tester.

Börja med att skaffa en extra partition eller en extra disk och installera lämpligtvis Linux Mint på och prova dig fram. Skulle säga att det är lättare om du prövar lite och sedan lämnar Windows för Linux 😀

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det går att söka på Youtube efter videos, finns en del som visar på prestandan mellan Windows och Linux utifrån samma hårdvara. Jag har inte sett några större djupdykningar såsom Gamers Nexus men det finns en hel del mindre testare som ger en fingervisning om prestandan. I regel så brukar -10% till +10% vara en hyfsad indikator på vad man kan förvänta sig. Sen finns det såklart utstickare åt vardera hållet, spel som inte funkar alls (kernel level anticheat),har extrema prestandaproblem till spel som presterar avsevärt bättre än Windows. Protondb.com är en bra sida för att snabbt få sig uppfattning om hur väl ett särskilt spel presterar.

För att komplicera saken ytterligare så spelar inledningsvis vilket distro man väljer roll. Ja man kan få vilket distro som helst att fungera likvärdigt med alla andra men vissa distros förutsätter mer initialt arbete än andra, vilket brukar få förstagångsanvändare att återvända direkt till Windows. De gamla vanliga rekommendationerna om Ubuntu och Linux Mint som användarvänliga förstagångsdistro brukar inte alltid vara den bästa rekommendationen för gamers med relativt ny hårdvara, då de oftast inte sitter med helt uppdaterade kernels med stöd för just den hårdvaran. Själv har jag fått vänner att helt migrera till Linux genom att låta dem pröva spel-fokuserade distros som automatiserar allt arbete för att göra Linux redo för spel och hålla spelrelaterade drivrutiner konstant uppdaterade. Nobara, Bazzite, PikaOS och även CachyOS har oerhört låg tröskel från att installera till att vara igång med spelandet. Visst, du kan köra Debian och få ut samma prestanda och flyt men kommer kräva att du manuellt uppdaterar MESA och kernels så du får in hårdvarustödet som behövs. Det är i regel inget som en ny Linux användare vet hur man gör per automatik. De kommer bara se att spelen inte funkar som de ska och återvända till Windows.

En annan återkommande fallgrop är gamers som har sina spel på en separat disk, oftast formaterade med ntfs. Steam och Proton fungerar i regel rätt illa med ntfs och oftast brukar spelen inte starta upp korrekt. Det går att få in propert ntfs stöd och få Steam att spela boll men ofta så brukar lösningen vara att formatera om disken med ext4 eller brfts. Bägge lösningarna kan vara svårt för nya användare att ta sig an, som redan har låg motståndskraft för att återvända till ett operativsystem som de vet funkar.

Bästa lösningen vad jag märkt är att antingen starta med att dual boota och prova på olika distros tills man hittar en som funkar bra med hårdvaran man har. Sedan leka runt, läsa på och experimentera tills man känner sig bekväm. Alternativt som jag fått göra min mina vänner, guida dem till vad de behöver för att allt ska funka från start. Vi har tom en Linux support grupp på Discord där vi ställer frågor till varandra och delar info.

Permalänk
Medlem

För er som är insatta i SteamOS, hur funkar det om man vill lira spel som inte finns på steam? Går det att "gå ur" steam affären till någon form av desktop läge och installera ex. Battle.net launcher? Eller GOG? Eller spel som inte finns på någon launcher, ex. Tibia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

För er som är insatta i SteamOS, hur funkar det om man vill lira spel som inte finns på steam? Går det att "gå ur" steam affären till någon form av desktop läge och installera ex. Battle.net launcher? Eller GOG? Eller spel som inte finns på någon launcher, ex. Tibia?

Man använder sig av separata launchers, oftast Heroic Games Launcher eller Lutris. Heroic är en launcher som hanterar spel du har på Epic, GOG etc, Lutris brukar hantera seperata spel som vanligtvis inte är kopplade till någon tjänst.

Det går att lägga till Heroic och Lutris som non-Steam apps i Steam och därmed kunna starta dem i Steam Decka gaming mode utan att behöva hoppa ut i desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är exakt som du beskriver det där. SteamOS har ett desktop läge med KDE du kan starta. Där kan man installera flatpaks som heroic launcher, bottles, Prism Launcher och mycket mer. Alla dem finns tillgängliga out of the box i discover applikationen, vilket du kan se som en "app store".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men resultaten man får i genomsnitt är ändå att just (Windows)spel körs lite mer effektivare under Windows, typiskt handlar det om 5-10 % vilket nog är helt OK för de flesta. I.e. går absolut att köra Linux på en spelmaskin idag, men man får ha rätt förväntningar.

Det stämmer rätt bra - för Nvidia. Denna rätt rimliga Youtuber testade nyligen och det är jämnt skägg över 20 spel...med AMD. Nvidia presterar mycket sämre.

AMD
https://youtu.be/4LI-1Zdk-Ys?t=892

Nvidia
https://youtu.be/4LI-1Zdk-Ys?t=926

Skrivet av seraj5:

Förutom denna artikel, se ovan svar till Yoshman.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Mitt tips om du är nyfiken och vill prova är att installera Bazzite på en ledig disk/partition. Det är inte Steam OS men det ser ut som Steam OS och fungerar på ytan som Steam OS. Har du rätt hårdvara (RDNA2 grafik) så kan du med lite pill installera "äkta" Steam OS.

Det finns massor av tutorial on hur du gör det du undrar över på youtube. Även om det är lite extra pill med att få till spel från GOG in i Steam via Heroic Games launcher så föredrar jag att köpa spel på gog.

Tänker du dig Steam OS till en tv dator/ handhållen dator eller desktop/laptop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rolig nyhet! Förhoppningsvis kommer det snart till PC också, så man kan börja fasa ut Windows

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Det stämmer rätt bra - för Nvidia. Denna rätt rimliga Youtuber testade nyligen och det är jämnt skägg över 20 spel...med AMD. Nvidia presterar mycket sämre.

AMD
https://youtu.be/4LI-1Zdk-Ys?t=892

Nvidia
https://youtu.be/4LI-1Zdk-Ys?t=926

Den YT:er du länkar säger detta om sin kunskap i Linux:

"I am a noob on Linux"

Det betyder inte automatiskt att han har gjort något fel, men han får trots allt ett resultat som inte stämmer med det Phoronix (som är experter på Linux-testing) brukar få. Phoronix har flera gånger specifikt testat både Linux vs Windows och AMD vs Nvidia.

Tar man det senaste resultatet från TPU samt Phoronix pekar de på omvänt resultat mellan Nvidia 5000-serien och AMD 9000-serien, där presterar Nvidia relativt sett bättre i Linux ställd mot AMD.

T.ex. så är 9070XT 19 % snabbare än RTX5070 i Windows, medan skillnaden krymper till 10 % i Phoronix test.

Däremot tror jag det kan finnas en viktig skillnad i typ av system man kör på. Gissar att ju mer "potatis" sett till CPU man kör på, ju fler spel kommer föredra Linux. Helt enkelt då vinsten att man slipper "junk i bakgrunden" är långt viktigare där.

Likaså har jag för mig att Nvidias kort tenderar tappa mer med "potatis CPU" jämfört med AMDs. Det skulle kunna förklara varför Phoronix/TPU (som kör typ snabbast tänkbara CPU) får ett annat resultat jämfört med vad du länkar (som kör en idag rätt långsam CPU i form av 5700X3D).

Det stämmer också överens med att Legion Go får en boost av Linux: den är ju både begränsad av rätt långsam CPU, men än mer är den begränsad av strömförbrukning. Med mindre "junk" under Linux kan mer av den begränsade TDP-budget:en gå till GPU!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Går det att retroativt installera på en befintlig enhet? Om man skulle komma över en billigt någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus.lar85:

Går det att retroativt installera på en befintlig enhet? Om man skulle komma över en billigt någon gång?

Ja, det finns instruktioner i den tidigare nyheten om Steam OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den YT:er du länkar säger detta om sin kunskap i Linux:

"I am a noob on Linux"

Det betyder inte automatiskt att han har gjort något fel, men han får trots allt ett resultat som inte stämmer med det Phoronix (som är experter på Linux-testing) brukar få. Phoronix har flera gånger specifikt testat både Linux vs Windows och AMD vs Nvidia.

Tar man det senaste resultatet från TPU samt Phoronix pekar de på omvänt resultat mellan Nvidia 5000-serien och AMD 9000-serien, där presterar Nvidia relativt sett bättre i Linux ställd mot AMD.

T.ex. så är 9070XT 19 % snabbare än RTX5070 i Windows, medan skillnaden krymper till 10 % i Phoronix test.

Phoronix testar FYRA spel. Phoronix må vara den enda vettiga Linuxoutleten (och som jag läser dagligen) men deras "speltester" är det verkligen inte. Det brukar vara skumma open source-spel i stil med Xonolontoh-nånting. Detta eftersom Michael har automatiserat allt testande. Dock otroligt att det numera testas iaf fyra riktiga spel. Men statistiskt är det nästan ett icke-resultat, men Youtubern jag länkade till testade i alla fall 20 spel (statistiken önskar gärna 30 samples eller fler.).

Han testar för övrigt med en 7600X3D, och inte en 5700X3D. Hur du får det till en potatis förstår jag inte heller.

Sen är det ju att göra ännu mer våld att jämföra vad TPU får i Windows, med var Phoronix får i Linux, och dra slutsatser kring resultaten som AG-Youtubern får. Fråga gärna en redaktör på Sweclockers vad dom tycker om när folk i forumet ballar ur för att "men <hårdvarusida> får ju det här resultatet" när det testats hårdvara.

Man behöver inte vara expert på Linux för att installera Nobara och dra igång ett benchmark, jag förstår inte den konstiga misskrediteringen där. Du kanske är för upptagen med Apple M Silicon för att hänga med i svängarna?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF