Windows får stor HDR-förbättring

Permalänk
Melding Plague

Windows får stor HDR-förbättring

Windows 11-uppdateringen KB5058499 gör att du slipper ha HDR påslaget i hela systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fortsätter jobba på det. lösningen idag med gå i och ur hdr-läge manuellt varje gång man ska använda det är ju riktigt b.

Permalänk
Medlem

Trodde länge att jag inte fatta hdr-läget, men nej det är tydligen så att man måste slå av o på beroende på vad man tittar på 😂
helt otroligt! och att det har varit så här i så många år..

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som försökt hacka bort den fula och amatörmässiga exempelfilmen i Windows?

Den går för övrigt inte ens att se utan Microsofts egna codecs (finns ej i N-versionen av Windows). Saknas även i LTSC om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera alls för mitt användningsmönster. Dvs, Youtube eller filmuppspelning i VLC. På ett sätt fattar jag att Youtube måste laddas med HDR aktiverat för att få klippet att "ladda" in HDR-versionen, men instinktivt så tänker jag att när jag spelar upp en HDR-fil i VLC och aktiverar klippet i fullskärm så ska Windows automatiskt aktivera HDR. Men det fungerar inte här.

Jag har en LG C2 som skärm.

Permalänk
Medlem

Fungerar detta för spel också?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Trodde länge att jag inte fatta hdr-läget, men nej det är tydligen så att man måste slå av o på beroende på vad man tittar på 😂
helt otroligt! och att det har varit så här i så många år..

Därför man kör Autoactions. Byter till HDR när man startar/stänger .exe (spel osv).

https://github.com/Codectory/AutoActions

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Fungerar detta för spel också?

Nej. Inte här i alla fall och det är inte heller tanken med det vad jag förstår.

Det är ju helt orimligt hur dåligt Windows sköter HDR. Varför kan alla andra system automatiskt aktivera HDR när HDR-material detekteras (min mobil, TV osv) men inte Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Därför man kör Autoactions. Byter till HDR när man startar/stänger .exe (spel osv).

Tusen tack. Jag har bara kört med auto HDR aktivt på huvudskärmen hela tiden för jag har inte orkat byta.. Men det där kan nog lösa "problemet". Blir ju annars graywashed även om jag nästan aldrig använder den skärmen till något annat än spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Nej. Inte här i alla fall och det är inte heller tanken med det vad jag förstår.

Det är ju helt orimligt hur dåligt Windows sköter HDR. Varför kan alla andra system automatiskt aktivera HDR när HDR-material detekteras (min mobil, TV osv) men inte Windows?

Vore det inte samtidigt ganska irriterande om skärmen blinkar till och byter läge för att man t ex klickar en viss YouTube-video? Iaf min LG C1 brukar bli svart (och ibland lite rosa...) när jag växlar mellan HDR av/på.

Åtminstone som min TV funkar finns ser jag bara två alternativ som inte vore irriterande att använda:
1) Den växlar mellan HDR automatiskt för saker i helskärm (delvis drygt, men kanske bäst?), som spel och videos i helskärm
2) Den växlar inte automatiskt men har bra stöd för att alltid köra HDR-läget och korrekt mappa SDR till det

Båda har nackdelar så vitt jag vet, så kan en bra lösning ens finnas här?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med HDR, problemet i sig är att jag kollat på film via webbläsare i HDR och haft annat SDR fönster på sidan om. När man tar bild med skärmklippverktyget så blir bilden väldigt överexponerad.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vore det inte samtidigt ganska irriterande om skärmen blinkar till och byter läge för att man t ex klickar en viss YouTube-video? Iaf min LG C1 brukar bli svart (och ibland lite rosa...) när jag växlar mellan HDR av/på.

Åtminstone som min TV funkar finns ser jag bara två alternativ som inte vore irriterande att använda:
1) Den växlar mellan HDR automatiskt för saker i helskärm (delvis drygt, men kanske bäst?), som spel och videos i helskärm
2) Den växlar inte automatiskt men har bra stöd för att alltid köra HDR-läget och korrekt mappa SDR till det

Med lösning nr 2 måste man i så fall verkligen sätta sig in i hur ljusstyrka justeras i Windows när man kör HDR då den möjligheten disablas på skärmen. Speciellt viktigt om man har en OLED-panel.

När det kommer till TV så har min också nr 1 som lösning och även om det blir en tydlig skiftning så har jag lärt mig leva med det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att skärmklipp ska fungera i hdr utan att bleka hela bilden

Permalänk
Medlem

HDR i Windows har varit total katastrof sen dag 1

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Slippa ha HDR i hela systemet? Vadbra, länge tyckt det kännts onödigt med HDR på hårddisken och CPUkylaren! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Även på Xbox funkar växlingen av HDR utmärkt. Det är Windows 11 i grunden, men antagligen betydligt mer uppstyrt kring vad programmen får använda där.

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig. Får fortsätta med Win+Alt+B

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det vore sanneligen på tiden att de fick det här att funka iaf halvbra. Åtminstone i helskärmsapplikationer som spel.
När jag skaffade min oled gick jag in i felsökningsmode och var på g att skriva desperata foruminlägg för att få det att funka - när jag insåg att "jaha, det är så här det är tänkt att fungera". De kunde åtminstone göra en enkel promt som frågar när man öppnar t.ex. ett spel som har stöd för hdr, eller något som bara kräver ett klick.

Ibland glömmer jag stänga av hdr efter jag lirat och så vänjer sig hjärnan, tills man sätter sig framför nån annan skärm som är rätt inställd.

Som nån skrev så behöver det nog vara en valbar inställning, då det tar 1-2s för skärmen att byta inputsignal - och det vore sjukt irriterande om den gjorde det för nåt litet klipp på YT eller liknande. Men så som det implementeras idag, där man behöver högerklicka på skrivbordet, välja bildskämsinställningar->hrd etc är fullständig katastrof.

Ska kika på githublänken nån la. Det låter som en rimlig lösning tills windows kan fixa den här, numera inte så nya, tekniken på ett rimligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Det vore sanneligen på tiden att de fick det här att funka iaf halvbra. Åtminstone i helskärmsapplikationer som spel.
När jag skaffade min oled gick jag in i felsökningsmode och var på g att skriva desperata foruminlägg för att få det att funka - när jag insåg att "jaha, det är så här det är tänkt att fungera". De kunde åtminstone göra en enkel promt som frågar när man öppnar t.ex. ett spel som har stöd för hdr, eller något som bara kräver ett klick.

Ibland glömmer jag stänga av hdr efter jag lirat och så vänjer sig hjärnan, tills man sätter sig framför nån annan skärm som är rätt inställd.

Som nån skrev så behöver det nog vara en valbar inställning, då det tar 1-2s för skärmen att byta inputsignal - och det vore sjukt irriterande om den gjorde det för nåt litet klipp på YT eller liknande. Men så som det implementeras idag, där man behöver högerklicka på skrivbordet, välja bildskämsinställningar->hrd etc är fullständig katastrof.

Ska kika på githublänken nån la. Det låter som en rimlig lösning tills windows kan fixa den här, numera inte så nya, tekniken på ett rimligt sätt.

Finns också något avancerad app som heter "Special K", lite krångligare än autoactions men betydligt fler inställningar för sin HDR.

https://wiki.special-k.info/en/HDR/Retrofit

"Special K HDR Retrofit
Special K’s HDR Retrofit feature works on Windows 10/11 and can retrofit HDR support in most DirectX 11-12 games by forcing an scRGB 16-bit swapchain buffer (with SK’s scRGB HDR option) or a 10-bit swap chain buffer (with sk’s HDR10 option) and undoing the SDR compression of the internal tone mapper of the game with its own user-configurable tone mapper.

For native DirectX 11 games, Special K even supports remastering 8-bit, 10-bit, and 11-bit render passes as well as compute passes to further enhance the end result of the HDR retrofit process, plus an Adaptive Tone Mapping option is available.

HDR retrofit support in DirectX 12 and OpenGL is more limited. In DirectX 12 and OpenGL, Special K can undo the SDR compression of the internal tone mapper of the game with its own user-configurable tone mapper; however, remastering options often don’t work in OpenGL and are not supported in Directx 12. Further, Adaptive Tone Mapping is not available in Directx 12.

In the case of OpenGL, Special K also promotes the game to OpenGL-IK (uses an interop system where DirectX 11 is used for final presentation), which brings enhancements such as flip model presentation and HDR Retrofit.

Various HDR presets are available along with an HDR Visualization feature that can display the brightness output of the game in various ways."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Vivace:

Jag har haft problem med HDR, problemet i sig är att jag kollat på film via webbläsare i HDR och haft annat SDR fönster på sidan om. När man tar bild med skärmklippverktyget så blir bilden väldigt överexponerad.

Jag hade samma problem. Microsoft har en inställning i Snipping Tool för att kompensera men det ser fortfarande inte bra. Största anledningen till att jag kör med HDR avstängt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alternativ 1 är en sådan lösning som jag ser som smidigast och mest rimlig och är den lösning jag har i åtanke. Jag ser ingen annan variant som skulle kunna funka på de flesta system. Den känns också som en lösning som inte är så svår att implementera. Sedan är det ju Windows och skulle man som användare störa sig på det så ska det givetvis finnas en inställning där automatisk detektering av HDR-material i helskärm kan deaktiveras för de som inte vill att det ska flimra till när skärmen/TVn växlar över till HDR.

Men detta är Microsoft och med tanke på hur de hanterar Windows så kanske det är något vi får se först i "nästa" stora Windows-släpp. Möjligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Jag hade samma problem. Microsoft har en inställning i Snipping Tool för att kompensera men det ser fortfarande inte bra. Största anledningen till att jag kör med HDR avstängt!

Screenshots blir ju tyvärr hemska. Fungerar dock med Xbox appen men den är lite opålitlig.
Vet inte hur HDR har varit en en så pass populär funktion i tio år utan att ha fått en fix för screenshots. Skandal ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kan bara instämma. Jag har använt AutoActions i över ett år nu och det fungerar klockrent. Jag har dock endast testat med Steam-spel då vissa spel inte verkar aktivera HDR automatiskt när man har HDR aktiverat i spelet, men då lägger man bara till det spelet i AutoActions så sköts det automatiskt. Rekommenderas varmt tills detta går att lösa direkt i Windows. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Men så som det implementeras idag, där man behöver högerklicka på skrivbordet, välja bildskämsinställningar->hrd etc är fullständig katastrof.

Hotkey

WIN + ALT + B

Annars får jag detta att fungera automatiskt med Plex HTPC. Men bara om det är i fullskärmsläge.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Hotkey

WIN + ALT + B

Annars får jag detta att fungera automatiskt med Plex HTPC. Men bara om det är i fullskärmsläge.

Jo, jag känner till win+alt+b men jag har mappat bort windowstangenten på mitt tangentbord pga spelar en hel del CS2 (och hatar att flyga ut i windows mitt i rundan pga ett felklick). Är på resande fot nu, men när jag kommer hem ska jag absolut prova den där github-grejen som verkar kunna automatisera det, iaf för spel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som får Dolby Vision att fungera?

När jag aktiverar det så ser det ut såhär:

Det verkar som att funktionen inte fungerar på rätt sätt. Elelr så ska det endast fungera med vissa uppspelare, typ Netflix MS-store-app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det verkar som att funktionen inte fungerar på rätt sätt. Elelr så ska det endast fungera med vissa uppspelare, typ Netflix MS-store-app?

Precis samma för mig. HDR fungerar men dolby blir likadant. Men om jag kör VLC med dolby material i helskärm så verkar det fungera tills det inte är i helskärm, då återgår färgerna till det där där grå-grön-violetta.

Höll på i någon timme med felsökning tills jag gav upp och stängde av dolby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hoppas dom fortsätter jobba på det. lösningen idag med gå i och ur hdr-läge manuellt varje gång man ska använda det är ju riktigt b.

Ja, alltså det är helt sjukt hur undermålig denna lösning är. Förstår inte hur den kunde lanseras öht. Jag använder inte HDR alls i Windows pga att jag inte orkar med mecket.

Skrivet av Omega5509:

Exakt. Det tog en lång tid innan jag insåg att det var working-as-intended, jag trodde ju att det var fel på min utrustning/config.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Samma för mig med min LG C2, orkade inte felsöka så jag avinstallerade KB5058499 och nu funkar allt igen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn