Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Uppgradering/Nyköp. Speldator

Hej,

Ny användare på forumet men har använt mycket information ifrån trådar på Sweclockers länge. Första gången då jag själv postar.

Long overdue att uppgradera min dator för att fortsatt orka med (Har idag ett gammalt i7.8700k.) Jag skulle egentligen vilja göra en ganska total overhaul men undrar egentligen om det grafikkort som jag i dagsläget har fortfarande hänger med lite grann eller om det borde köpas nytt direkt. Det som sitter i just nu är ett MSI 2080Ti. Jag tror även att mitt nätaggregat borde klara sig (Kommer inte exakt ihåg vilken modell det är och har i dagsläget inte möjlighet att kolla då jag är borta i nån vecka men rätt säker på 850W och köptes samtidigt som 2080ti)

Jag spelar en stor blandning av spel, allt ifrån League, CS2, EFT och MSFS. Jag har både spelat i 1440p och 1080p men känner framförallt att den inte riktigt orkar hålla upp FPS med 1440p längre. Skulle 2080Ti orkar med 1080p och vad skulle egentligen behövas för att få upp det till 1440p igen?

Efter kikat runt en del så känns det som att man ska satsa på ett Ryzen 7 9800X3D. Jag är inte så ute efter RGB och föredrar en mer "clean" look då den kommer hänga under ett höj och sänkbart skrivbord. Det jag hittills skrapat ihop är något i denna stil. https://komponentkoll.se/bygg/UPZyV

Är jag helt ute och cyklar?

Jag skulle gärna ha den rätt tyst och därför kylaren i fråga, men vet inte om den passar och kan egentligen inget om vattenkylare då jag inte tidigare haft det. Även osäker på chassits ljudnivå gillar mest utseendet och den estetiken, finns liknande bättre får ni gärna länka till det.

Jag har "hobby" byggt 2-3 datorer innan men är långt ifrån en expert så jag tar gärna emot de tips ni har.

Ursäkta för spretig tråd och tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva en ny GPU också om du vill ha hög FPS i 1440p.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du kommer behöva en ny GPU också om du vill ha hög FPS i 1440p.

https://komponentkoll.se/bild/cSRRI.png

Tack så mycket för svar! Det jag anade, skulle ni säga att den kylaren som ny skickade i setupen är bättre än Arctic Liquid Freezer III?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Tack så mycket för svar! Det jag anade, skulle ni säga att den kylaren som ny skickade i setupen är bättre än Arctic Liquid Freezer III?

Ja, luftkylare är generellt sett bättre än en AIO kylare. AIO kylare brukar ha en högre ljudnivå då du har flera fläktar, temperaturen brukar även bli högre vid belastning. När jag testade en AIO kylare så låg jag runt 70-75 grader vid spelande, med en luftkylare låg jag på 50-55 grader.

Sen finns det självklart "bättre" kylare än Thermalright Peerless Assassin, t.ex be quiet! Pure Rock Pro 3 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Du skulle faktiskt kunna börja med att bara köpa ett 9070 XT och se om du blir nöjd med prestandan. 8700K är fortfarande en relativt kompetent spel-CPU med sina sex kärnor och tolv trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Ja, luftkylare är generellt sett bättre än en AIO kylare. AIO kylare brukar ha en högre ljudnivå då du har flera fläktar, temperaturen brukar även bli högre vid belastning. När jag testade en AIO kylare så låg jag runt 70-75 grader vid spelande, med en luftkylare låg jag på 50-55 grader.

Sen finns det självklart "bättre" kylare än Thermalright Peerless Assassin, t.ex be quiet! Pure Rock Pro 3 Black

Nej, luftkylare är INTE tystare än en korrekt installerad AiO typ Arctic Liquid Freezer III 360 och om AIOn har en korrekt inställd fläktprofil. En Arctic Liquid Freezer III 360 är också svalare än i princip ALLA luftkylare. Däremot kan det vara olika ljudprofiler/frekvenser och vissa människor kan uppfatta de olika ljuden störande i olika grad. Chassi och hur du monterar en AiO påverkar givetvis mycket, det är inte alla chassin som lämpar sig för en AiO. Gamers Nexus har gjort många bra recensioner av luftkylare och AiOs, värda att kolla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nej, luftkylare är INTE tystare än en korrekt installerad AiO typ Arctic Liquid Freezer III 360 och om AIOn har en korrekt inställd fläktprofil. En Arctic Liquid Freezer III 360 är också svalare än i princip ALLA luftkylare. Däremot kan det vara olika ljudprofiler/frekvenser och vissa människor kan uppfatta de olika ljuden störande i olika grad. Chassi och hur du monterar en AiO påverkar givetvis mycket, det är inte alla chassin som lämpar sig för en AiO. Gamers Nexus har gjort många bra recensioner av luftkylare och AiOs, värda att kolla in.

Livslängden är dock bättre på luftkylare och Phantom Spirit räcker gott och väl för 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Livslängden är dock bättre på luftkylare och Phantom Spirit räcker gott och väl för 9800X3D.

Absolut De båda systemen har olika för och nackdelar. Kör själv en Alphacool AiO (såldes som Fractal Design Kelvin S36) och den är helt byggd av standarddelar från Aplhacools sortiment (radiator, anslutningar, slangar, pumpblock), var tvungen att byta pumpblock härom året och har bytt vätska en gång tidigare, inköpt 2015 om jag minns rätt? Stöd för Intel 775/AM2 och framåt till idag Intel 1851/AM5 och Threadripper Pumpblocket tillverkas fortfarande. Jag kanske ALDRIG behöver köpa ny kylare

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Alright, låter lovande får kila in Gamers Nexus. Har aldrig tidigare installerat en AIO men har inget större emot lite utmaning. Min plan är dock att ha datorn hängandes under skrivbord så är inte helt hundra på hur det kommer bli med luftflöde och fläkt position osv.

Permalänk
Medlem

Angående luftkylare vs aio med samma storlek (2x120mm) är de i princip lika, beror lite på modell men jag skulle föredra luftkylaren förutom att det sen är störigare att byta grafikkort och ram. Ifall du hade valt dyrare/större 360mm AIO så kyler den såklart bättre, tystare under belastning, men luftkylaren å andra sidan är helt tyst under idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Alright, låter lovande får kila in Gamers Nexus. Har aldrig tidigare installerat en AIO men har inget större emot lite utmaning. Min plan är dock att ha datorn hängandes under skrivbord så är inte helt hundra på hur det kommer bli med luftflöde och fläkt position osv.

Ska den hänga tätt mot skrivbordsskivan kan det ju bli svårt med en toppmonterad AiO iaf Mitt inlägg var inte menat som en rekommendation utan som ett svar på felaktig information Med det sagt så när det gäller recensioner av cpu kylare är Gamers Nexus riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

"I call bullsh*t" på det påståendet. Du kan ALDRIG få en AIO tystare än en luftkylare, vibrationer från pumphuvudet kommer leta sig fram till radiatorn och när vibrationerna väl sitter där kommer du aldrig bli av med dom.

Permalänk
Medlem

Du har även resonans fenomen när fler än en fläkt av samma typ roterar med samma rpm. Dvs ljud förstärks. Av erfarenhet så är en tornkylare med hög kyleffekt jmf cpuns TDP så erhålls lägre rpm och mindre, ljud. Underhåll av tornkylare dessutom inte svårare än byte av fläkt.
Kör själv tornkylare i ett Fractal north chassi och det är intags fläktarna som låter. Lägg pengar på dessa om du vill få ner ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

"I call bullsh*t" på det påståendet. Du kan ALDRIG få en AIO tystare än en luftkylare, vibrationer från pumphuvudet kommer leta sig fram till radiatorn och när vibrationerna väl sitter där kommer du aldrig bli av med dom.

Hejsan

Refererar till en artikel av Gamers Nexus där de går genom årets bästa "budget" kylare 2024. Nu valde jag en artikel istället för en video för att hålla det kort men det finns även videor. Scrolla ner i artikeln till "noise normalized testing":

https://gamersnexus.net/coolers/best-cpu-coolers-weve-tested-...

Ur kyl/ljudsynvinkel finns många variabler, olika frekvenser kan uppfattas som olika störande av olika individer. I artikeln refereras till flera olika tester med olika värmelaster och olika tröskelnivåer för ljud. Kontentan är att kör du en AiO i motsvarande ljudnivå som en luftkylare så kyler AiOn bättre. Kör du istället kylarna vid ett fastställt termiskt mål så går en AiO tystare än en luftkylare. Kör du båda på max så beroende på vilka fläktar de är bestyckade med så låter de flesta kylare mycket

Permalänk

Tack till alla för matnyttig information! Efter läst igenom artikeln ovan utan att förstå det mesta så verkade det iallafall om att ID-Cooling A720 var ett schysst val eller är en Liquid Freezer III "bättre" om man inte håller på med för mycket inställningar och modifieringar i hastigheter. Hur krångligt är det att installera en AIO?

Angående moderkortet. Borde jag köra på detta B650-Plus eller ett ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI?

Då nästan allt tillsynes bytes ut så känns det som att eventuellt lägga till en PSU för att göra datorn komplett och behålla den andra som lite backup/work. Är det något i detta bygga som ser helt off ut? Försökte också slänga ihop det mesta i Inets datorbyggare men kunde inte välja Ram-minne då för att det stod att hastigheten på dessa var för höga jämfört moderkortet. Stämmer detta? Det stod även här att eventuellt AIO:n inte garanterat skulle passa i utrymme med grafikkortet.

Har ni några andra tips till själva bygget eller monteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Tack till alla för matnyttig information! Efter läst igenom artikeln ovan utan att förstå det mesta så verkade det iallafall om att ID-Cooling A720 var ett schysst val eller är en Liquid Freezer III "bättre" om man inte håller på med för mycket inställningar och modifieringar i hastigheter. Hur krångligt är det att installera en AIO?

Angående moderkortet. Borde jag köra på detta B650-Plus eller ett ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI?

Då nästan allt tillsynes bytes ut så känns det som att eventuellt lägga till en PSU för att göra datorn komplett och behålla den andra som lite backup/work. Är det något i detta bygga som ser helt off ut? Försökte också slänga ihop det mesta i Inets datorbyggare men kunde inte välja Ram-minne då för att det stod att hastigheten på dessa var för höga jämfört moderkortet. Stämmer detta? Det stod även här att eventuellt AIO:n inte garanterat skulle passa i utrymme med grafikkortet.

https://komponentkoll.se/bild/FKACH.png

Halloj

När det gäller hastighet ram kan man kryssa i en ruta i Inets datorbyggare som tillåter alla ram-hastigheter. 650vs 850, ta det som har de features du efterlyser till vad du känner är ett bra pris. En AiO kan vara klurig att installera men det är mest avhängigt av fästmekanismen precis som en luftkylare kan vara klurig, med det sagt kräver en AiO större arbetsinsats. I princip alla cpu kylare behöver få fläktkurvan justerad i bios eller mjukvara för att få både bra kylegenskaper och ljudprofil, det kan göras i både bios och ofta någon mjukvara som moderkortstillverkaren tillhandahåller, vad man föredrar är nog mest vad man är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Det här bygget ger mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Jag skulle ha valt den Be Quiet kylare jag tipsade om tidigare, den är både tystare och har tillräckligt med utrymme för kraftfullare cpu:er i framtiden. B850 chipset är nyare och har USB 4.0 stöd, på B650 är det upp till varje enskild tillverkare att implementera stöd för USB 4.0. Vad du gör med Inets dator byggare förstår jag inte, du ska väl bygga ihop datorn själv?

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Jag skulle ha valt den Be Quiet kylare jag tipsade om tidigare, den är både tystare och har tillräckligt med utrymme för kraftfullare cpu:er i framtiden. B850 chipset är nyare och har USB 4.0 stöd, på B650 är det upp till varje enskild tillverkare att implementera stöd för USB 4.0. Vad du gör med Inets dator byggare förstår jag inte, du ska väl bygga ihop datorn själv?

Alright! Tänker att det nog lika bra att köra på ett B850 när det är sån liten prisskillnad. Använde mest den för att jag var inne på deras hemsida, avser inte att beställa allt därifrån då det är så stora prisskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Alright! Tänker att det nog lika bra att köra på ett B850 när det är sån liten prisskillnad. Använde mest den för att jag var inne på deras hemsida, avser inte att beställa allt därifrån då det är så stora prisskillnader.

Det stämmer, kan skilja en del mellan t.ex Proshop(danskt företag) och svenska butiker. Sen gällande ID-Cooling kylaren, den är säkert bra men deras fläktar är "mainstream" och det första man brukar få byta. Då är det ändå 500kr du kan lägga på annat, t.ex större M.2 SSD.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du vill gå upp till 1440p och spela spel med grafikintensiva inställningar där grafikkortet håller tillbaks prestandan så tjänar du inte mycket på att köpa ett 9800x3d i nuläget. Ger mer skillnad då att spara 3500kr med processorn och köpa r5 7500f eller 7600, och istället spendera pengarna på starkare grafikkort.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Tänk på att om du vill gå upp till 1440p och spela spel med grafikintensiva inställningar där grafikkortet håller tillbaks prestandan så tjänar du inte mycket på att köpa ett 9800x3d i nuläget. Ger mer skillnad då att spara 3500kr med processorn och köpa r5 7500f eller 7600, och istället spendera pengarna på starkare grafikkort.

Är inte jätte insatt i de olika modeller som finns idag och deras performance. Är 9070XT bottlenecken i kedjan i denna setup? och är det då 7600 eller 7500f som matchar prestandan bäst?

Jag varit lite i tankarna på 4k också då jag eventuellt köper en ny skärm. Klarar 9070 XT av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isberg1191:

Är inte jätte insatt i de olika modeller som finns idag och deras performance. Är 9070XT bottlenecken i kedjan i denna setup? och är det då 7600 eller 7500f som matchar prestandan bäst?

Jag varit lite i tankarna på 4k också då jag eventuellt köper en ny skärm. Klarar 9070 XT av det?

Det beror helt på spel och inställningar, för båda frågorna. Men generellt skulle jag säga ja, man kan spela på 4k med 9070 XT på helt adekvata inställningar även om inte högsta på de flesta spelen, medan andra spel kan man få dra ner inställningar lite mer eller använda FSR/uppskalare.

Detsamma gäller cpun, speciellt i 4k kommer du i 90% av fallen vara gpu bunden och inte se skillnad med 7600 gentemot 7800x3d. Dock i vissa spel kan 7800x3d/9800x3d fortfarande ge bättre flyt.

Permalänk

Såg att komplett kör en rea på I7 Ultra 265KF för 2799. Är dessa något att ha jämfört med en 9600X? https://www.komplett.se/product/1314008/datorutrustning/dator...