Uppgradering/Nyköp. Speldator
Hej,
Ny användare på forumet men har använt mycket information ifrån trådar på Sweclockers länge. Första gången då jag själv postar.
Long overdue att uppgradera min dator för att fortsatt orka med (Har idag ett gammalt i7.8700k.) Jag skulle egentligen vilja göra en ganska total overhaul men undrar egentligen om det grafikkort som jag i dagsläget har fortfarande hänger med lite grann eller om det borde köpas nytt direkt. Det som sitter i just nu är ett MSI 2080Ti. Jag tror även att mitt nätaggregat borde klara sig (Kommer inte exakt ihåg vilken modell det är och har i dagsläget inte möjlighet att kolla då jag är borta i nån vecka men rätt säker på 850W och köptes samtidigt som 2080ti)
Jag spelar en stor blandning av spel, allt ifrån League, CS2, EFT och MSFS. Jag har både spelat i 1440p och 1080p men känner framförallt att den inte riktigt orkar hålla upp FPS med 1440p längre. Skulle 2080Ti orkar med 1080p och vad skulle egentligen behövas för att få upp det till 1440p igen?
Efter kikat runt en del så känns det som att man ska satsa på ett Ryzen 7 9800X3D. Jag är inte så ute efter RGB och föredrar en mer "clean" look då den kommer hänga under ett höj och sänkbart skrivbord. Det jag hittills skrapat ihop är något i denna stil. https://komponentkoll.se/bygg/UPZyV
Är jag helt ute och cyklar?
Jag skulle gärna ha den rätt tyst och därför kylaren i fråga, men vet inte om den passar och kan egentligen inget om vattenkylare då jag inte tidigare haft det. Även osäker på chassits ljudnivå gillar mest utseendet och den estetiken, finns liknande bättre får ni gärna länka till det.
Jag har "hobby" byggt 2-3 datorer innan men är långt ifrån en expert så jag tar gärna emot de tips ni har.
Ursäkta för spretig tråd och tack på förhand