Kaos på Autobahn när Google Maps buggade

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vad är det för fel på trafikinformationen man får via radion automatiskt?

Vem lyssnar på radio numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det handlar inte om teknikfientlighet, det handlar om att ha teknik som fyller sitt syfte och är pålitlig.

Moderna bilar är väsentligt mindre pålitliga och om bilen byter rutt själv, så kanske föraren borde lära sig veta när det är dags att ta över tömmarna.

Struntprat. Moderna bilar är väsentlig mer pålitliga. GPS/navigationssystem är även de pålitliga och fyller definitivt sitt syfte. Att hela världen gått över till dessa system istället för fysiska kartor är inte för att folk är dumma i huvudet (vilket de förvisso är), utan för att de är jävligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vem lyssnar på radio numera?

Nästan alltid i bilen. Bara om det är skräp (t ex bokuppläsning, gudstjänst) på P1, opera på P2, trams på P4, lyssnar jag saker i mobilen. Har ingen koppling från mobil till bilradion, så då måste jag lyssna direkt från mobilens högtalare. Inte så bekvämt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Traffic Message Channel (TMC)
Trafikverkets RDS-TMC tjänst är nu avvecklad. Stängningen genomfördes i augusti 2022.
Trafikverket sände Bastjänsten RDS-TMC, det vill säga rikstäckande händelser. Mediamobile sänder (eller sände?) RDS-TMC Premium, som prioriterar köer och annan trafikinformation. För RDS-TMC Premium har tillverkaren av GPS-mottagare vanligen förbetalt en livstidslicens till tjänsteleverantören.

Jag vet inte ifall man fortfarande kan få RDS-TMC Premium eller ifall man har lagt ner den tjänsten också.
Min bil har en inbyggd GPS-mottagare och den slutade ge trafikinformation under hösten 2022.
Jag har också en nyare lös GPS-mottagare i vindrutan från Garmin och den har något som de kallar ”Garmin Live Traffic” men den får informationen från en app på mobilen. Så jag vet inte ifall det är samma sak som RDS-TMC Premium eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

hahahaha..vad är det för fel på en vanlig fysisk karta

Det finns många människor idag som inte ens kan tyda en vanlig karta och är 100 % beroende av GPS..en katastrof nalkas för många människor..spec den unga

Vad är det för katastrof som nalkas dom unga?
Det finns äldre som inte kan läsa en karta och aldrig gjort, blev det katastrof för dom?
Fans äldre säkert redan då som sa att en katastrof nalkas dom unga 😄

Det här låter mer som "sur gammal gubbe" syndrom. Finns säkert många unga som är betydligt bättre än dig på många saker

För övrigt lät det roligt att en AI hallucinerat, det kommer vi nog få höra mer av 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Förrutom att man oftast får in Dansk trafikinformation fast man kör på E6 (och i princip ALDRIG någon svensk trafikinformation), så är det bra.
Inte bara min bil/bilradio som gör så här, har kollegor som har samma fenomen. Olika bilmärken, olika årgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Varför inte båda?

Det behöver inte vara plötsliga stora händelser för att man ska undvika kön som är 3 km framför

Radion kommer aldrig gå in i detalj på sånt helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Hur ska du nå dessa småvägar i en ny stad utan att åka motorväg dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har man en hyfsat modern bil så planerar den om rutten helt själv om Google Maps säger att vägen är blockerad.

Förövrigt märks det att medelåldern är på ständig uppgång härinne, snart lika teknikfientligt som gubbarna på jobbet.

Tack!

Jag trodde i mitt enfald att jag var gubbe

Uppenbarligen inte då jag använder GPS, främst på längre körningar som leder mig mer än 5 mil från hemmet (erm... Bostaden)

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Ibland när man inte förstår något kan det vara bra att fundera på varför man inte förstår istället för att fokusera på att "dom andra har fel".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En fysisk vägkarta där man planerar och sträckar rutten med röd tusch dagarna innan funkar väl fortfarande? Man har ju all information som behövs längs med vägen, samt när man kör in i en ny kommun/större stad så brukar det finnas en detaljerad karta längs med en P-ficka.

Har kört ner till södra europa utan GPS, både motorväg och små landsvägar. Gör resan till ett äventyr istället för att bara titta på: Anländer till mål XX:YY.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kör du bara efter skyltar då eller hur hittar du rätt på längre resor? Det kan väl säkert funka i teorin, men till och med på en så relativt enkel långresa som Stockholm–Göteborg kan det exempelvis innebära att man tar avfarten mot "E20 Göteborg" i Södertälje istället för att fortsätta på E4:an. Det gjorde jag en gång iallafall.

Jag med, fast från Göteborg. Försökte rätta mitt misstag genom skogarna i Västra Götaland på känsla utan GPS eller karta.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Allså!
Allt har blivit så svårt sedan kartorna försvann ur telefonkatalogen.
Finns ju inte ens några telefonkiosker längre att leta 25öringar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Allså!
Allt har blivit så svårt sedan kartorna försvann ur telefonkatalogen.
Finns ju inte ens några telefonkiosker längre att leta 25öringar i.

Du är verkligen värd en nostalgipokal

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag med, fast från Göteborg. Försökte rätta mitt misstag genom skogarna i Västra Götaland på känsla utan GPS eller karta.

Med andra ord!
En intressant utflykt på obestämd tid

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Många bilförare verkar stänga av hjärnan och skottar blint på skärmen. Förr var det bättre då gavs sig inte dessa personer ut i trafiken. Skulle Google maps vist att man skulle svänga rakt ner i ett stup över räcket så skulle många köra där ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Många bilförare verkar stänga av hjärnan och skottar blint på skärmen. Förr var det bättre då gavs sig inte dessa personer ut i trafiken. Skulle Google maps vist att man skulle svänga rakt ner i ett stup över räcket så skulle många köra där ändå.

Det händer väl titt som tätt att nån lastbil med släp fastnar på en allt smalare, lerig skogsväg när navigatorn visat fel...

Jag tänker också en artikel i en dagstidning för kanske 20 år sen. En snabb motorbåt hade kört rakt upp på ett skär i tjock dimma. I artikeln prisades GPS-plottern de hade, för de kunde få hjälp snabbt eftersom de kunde lämna en exakt position. Problemet är bara att de nästan helt säkert hamnade på skäret för att de körde i full fart och litade på att plottern visade helt rätt hela tiden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det händer väl titt som tätt att nån lastbil med släp fastnar på en allt smalare, lerig skogsväg när navigatorn visat fel...

Jag tänker också en artikel i en dagstidning för kanske 20 år sen. En snabb motorbåt hade kört rakt upp på ett skär i tjock dimma. I artikeln prisades GPS-plottern de hade, för de kunde få hjälp snabbt eftersom de kunde lämna en exakt position. Problemet är bara att de nästan helt säkert hamnade på skäret för att de körde i full fart och litade på att plottern visade helt rätt hela tiden...

Precis, folk körde aldrig fel och körde stönigt vidare eller gick på grund innan gps'en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mjo när jag körde uppe runt norska gränsen på tiden innan google maps dirigerade mig den äldre mer primitiva GPSen att köra över en älv eller något där det tydligt hade funnits en bro någon gång, mitt i natten. Givetvis gjorde jag inte det.
Fortfarande värt att använda, inte precis trafiksäkert att titta på kartan nedan man kör, tidsödande att stanna hela tiden, och om man ska köra i Stockholms eller andra större städer är ju karta rätt meningslöst om man inte skriver ut en ny varje vecka och spenderar lika mycket tid på att studera del som på att köra.

Någonstans runt 15 år sedan låg jag och polarna på en klippa och såg en båt plöja full fart mot känt grund förbi ön som vi låg på, någon hann börja ställa sig upp för att ropa men sedan såg vi hur deras utombordare började studsa och smälla. Ingen GPS att skylla på där, satt lite skyltar tror jag, fanns utmarkerat på sjökorten de hade, alla visste ju att när man skulle förbi den lilla ön tog man alltid ena sidan om man var osäker, men gick ju att köra däromkring så de hade väl haft tur på utvägen men inte tillbaka. I samma område går en tunnel under en bilväg där jag vill minnas att någon försökte köra på i full fart och lyckades sikta så pass fel att de körde på sidan av vallen som bilvägen gick på som en ramp och fick upp båten på vägen.

Särskilt vad gäller att framföra båt i skärgården är ju olyckor pga dumhet och/eller bärs ganska vanligt om man säger så. Kör man så snabbt i tjock dimma att man inte kan hålla koll så passar man ju in på ena av de två iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200