Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är en dold del till varför google pushade MV3 igenom, för varje ändring de gör, så måste hela tillägget uppdateras och kollas av google, och då kan de dra ut på det i veckor, och då kan t.ex. inte uBlock lite kommer ut med fixar fort efter google ändrat på youtube-reklamen.

Tror inte Google har så himla mycket koll på firefox's tillägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Tror inte Google har så himla mycket koll på firefox's tillägg

väldigt få användare kör firefox..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

väldigt få användare kör firefox..

Prata för dig själv!
The best web browsers of 2025 in full: · 1. Microsoft Edge · 2. Mozilla Firefox · 3. Opera · 4. Google Chrome · 5. Vivaldi.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Tycker abonnemanget är lite dyrt, 149:- mån men främsta anledningen till AdBlocker är detta f*rbannade Hero Quest spammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Tycker abonnemanget är lite dyrt, 149:- mån men främsta anledningen till AdBlocker är detta f*rbannade Hero Quest spammet.

Pratar du om Premium på YT så är det inte ens värt! Håll dig till adblocker som fungerar eller byt browser.
Youtube är egentligen död för mig ialf.
Självklart finns det material på YT som är se värt men då är det att gardera sig med adblockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan, jag som bara vill bara glo på musikvideos och slippa hemorroidsalvereklamer och annan skit mellan var och varannan låt, att det ska vara för mycket begärt att få göra det gratis.

Permalänk
Medlem

Youtube är på god väg att begrava sej själv med det innehåll som läggs upp idag. Mängden AI-skit ökar lavinartat, så till den grad att iaf jag knappt tittar på random klipp längre. Det lilla jag ser är på kanaler jag följt länge.

Reklam eller ej är inte intressant längre...

Permalänk
Medlem

Youtarr kommer jag gå över till, Plex har jag redan på Linux server. Betalat för premium i många år men vill inte bidra till Google längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Prata för dig själv!
The best web browsers of 2025 in full: · 1. Microsoft Edge · 2. Mozilla Firefox · 3. Opera · 4. Google Chrome · 5. Vivaldi.

"the best" är väldigt subjektivt.

Men siffror från verkligheten sätter måz-illa till typ 2.39% av användarna.. https://gs.statcounter.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"the best" är väldigt subjektivt.

Men siffror från verkligheten sätter måz-illa till typ 2.39% av användarna.. https://gs.statcounter.com

Jo du men är det enbart FireFox Browser?
För Mozilla har även många Beta/Alpha versioner Som tex "Nightly"
Därför tycker jag min länk där stämmer bättre.
https://www.techradar.com/best/browser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Reklam är anledningen till att jag kollar på YouTube istället för TV.
2. YouTube tar redan betalt genom att spåra användarmönster till sin AI.
3. Google beter sig som en stat och beskattar sina innehållsskapare och deras donatörer utan demokratiska val.

Att köpa premium är en scam.

Går inte deras affärsmodell ihop, adjöss. Good riddance, det var bra så länge det varade.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ja de har gjort något iaf, youtube laddar supersnabbt igen och inte ett spår av anti-adblock bullshitten. Uppdaterade filter på ublock både på mobilen och stationära.

Permalänk
Medlem

Lätt värt att betala för då man får mycket för pengarna, både reklamfria videos och musik.
Spotify sade man upp för något år sen och kommer inte att återvända till.
Blir några timmars musik och YouTube varje dag, vanlig tv har man övergett sen länge.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

Kunde betala 29kr typ enbart för att slippa reklamen. Istället får dom ingenting. Kör revanced på luren.
Ublock och nån annan på Pc.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Hur tänker du nu? Har FF mer marknadsandelar än vad dom faktiskt har för att du tycker dom är bättre?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kollar alltid youtube videos via duckplayer i duckduckgo.
Ingen reklam, kommentarer, autospelning av nästa etc.
Fantastiskt bra

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem

Denna "katt o råtta lek" har ju pågått en tid nu, YT stramar åt och sen går det några dagar så anpassar sig reklamblockaren o så funkar det igen...

Personligen har jag funnit en acceptans i att YT som fenomen med tiden kommer försvinna.
Jag kommer iaf sluta nyttja när det inte längre är möjligt att titta utan reklam.

Jag tänker aldrig betala för att använda YT, de får göra om affärsmodellen. Personligen anser jag att de som skapar materialet borde köpa tjänsten att sprida materialet av YT, sen får kreatörerna hitta sätt att generera intäkter i andra änden av snöret istället.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Det har ju även cromium, the edge. Jag kör librewolf men även om firefox vore bäst i världen så har dom ändå bara cirka 2,57%. Deras avknoppare som tex den jag har är ju minimaliska i det stora hela?

Så även om de är "bäst" så verkar bara några få procent tycka det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Prata för dig själv!

Han skrev väldigt få... Det har inget med vad din subjektiva lista att göra...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Denna "katt o råtta lek" har ju pågått en tid nu, YT stramar åt och sen går det några dagar så anpassar sig reklamblockaren o så funkar det igen...

Personligen har jag funnit en acceptans i att YT som fenomen med tiden kommer försvinna.
Jag kommer iaf sluta nyttja när det inte längre är möjligt att titta utan reklam.

Jag tänker aldrig betala för att använda YT, de får göra om affärsmodellen. Personligen anser jag att de som skapar materialet borde köpa tjänsten att sprida materialet av YT, sen får kreatörerna hitta sätt att generera intäkter i andra änden av snöret istället.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Google blir nog bara glada av att slippa behöva betala för bandbredd för användare som inte betalar för sig. Det är en vinst för oss andra.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_bfme2_guy:

Jag undrar egentligen hur stort intäktsbortfall detta egentligen kan röra sig om då den stora skaran antagligen tittar på mobilen eller på Chrome där annonserna finns kvar.

Tittar via Brave på mobilen, det var längesedan jag såg YouTube reklam😁 Dagen det inte fungerar längre lägger jag YouTube på hyllan.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra.
Antingen betalar man för sig med pengar eller tid.
Vedervärdigt beteende att stjäla andras inkomst med ad-blockers.
Har Premium och det är den överlägset mest använda tjänsten för mig.

Så bara för att man lägger upp något på youtube så måste man tjäna pengar?
Stjäla andras inkomst? Så om jag använder adblock och går in på youtube och kollar på pewdiepie så stjäl jag alltså hans pengar, de hamnar på mitt konto? Fyfan, dags att bli rik!

Permalänk

Kan vara några år tills dess men jag tror att för eller senare kommer även premium användare vara tvungna att se på reklam

Problemet är att Google är så giriga med sin reklam. Skulle dom istället ha lite snällare reklam som inte avbryter hela tiden skulle det kanske gå att acceptera. Dessutom stör man sig på att reklamen ska komma genast när man klickar på videon ifall det är nån clickbait video som man sen inte vill se.

Sen känns det fult när dom gör grejer som t.ex. då det står hur många sekunder kvar innan man ska skippa så måste man vänta några sekunder extra innan man kan klicka bort den. Ett annat exempel är när det är en laddningslinje som ska visa hur länge annonsen håller på ännu så går den superfort i början men saktar ner och går extremt långsamt när den närmar sig 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Inte då, på mobil/platta och android tv kör man vanced.

Kör ens 1% av alla youtube-användare vanced?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av holo:

Dröjer väl en fiskvart innan nån lurat ut hur man kringgår, eller ublock uppdateras. xD

Om nu inte Denuvo ger sig in i leken med sin egen anti-adblocker…

Permalänk
Medlem

Trappar upp viljan för mig att inte vilja använda Youtube

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Det värsta är att även fast man har premium så måste jag se skaparen egna skitreklam om Worrld of tanks eller random VPN företag. Låt mig slippa det med om jag har premium.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Det värsta är att även fast man har premium så måste jag se skaparen egna skitreklam om Worrld of tanks eller random VPN företag. Låt mig slippa det med om jag har premium.

Helt enig!
Men det finns faktiskt en lösning här. Tillägget i webläsaren heter sponsorblock!
Hoppar över de delarna.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Betala för premium eller sluta använda YouTube om du inte gillar reklam. Allt annat är stöld.

Nej, men kan argumentera för att det är omoraliskt, men stöld är det verkligen inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Bra.
Antingen betalar man för sig med pengar eller tid.
Vedervärdigt beteende att stjäla andras inkomst med ad-blockers.
Har Premium och det är den överlägset mest använda tjänsten för mig.

Jag vet inte jag.
Nu har jag visserligen betalt för youtube premium i några år - fram till årsskiftet för några månader sedan.
Men.

Google skatteplanerar för att slippa betala skatt i Sverige. Där svenska annonsföretag betalar skatt för sin omsättning så gör inte google detta. Det här skulle jag säga är än mer shitty än att använda adblockers.
Både för att google verkligen har råd att göra rätt för sig - och för att skatter går till att finansiera det samhälle och infrastruktur där de tjänar pengar.
Vad google gör när de skatteplanerar är lagligt. Sure. Lika lagligt som att använda adblockers.

Den dagen google självmant betalar de skatter de förväntas göra så kan jag tycka att ditt argument är rätt bra ändå.
För ja - adblockers är lite av ett problem. I know.

Men i nuläget när Google fifflar så mycket de kan för att slippa betala för sig så ser jag inte någon större press att agera annorlunda mot dem faktiskt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck