Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med nedan faktiskt. Vista är för mig nog det mest estetiskt tilltalande Windowset de släppt hittills.
och gillade faktiskt utseendet på bilderna i nyheten och det kändes faktiskt lite vista inspirerat på de delar som föll mig i smaken.
synd bara att man inte har en mac dator.

håller fullständigt med Vista var otroligt snyggt att titta på.

kändes fortfarande bekant med det man var van vid från 95-XP men med ett mer estetiskt tilltalande utseende.

sen är väl win 10/11 snyggt på sitt vis men känns väldigt blockigt som med 95-xp fast med sämre funktionalitet.

ja Vista var faktiskt rätt snyggt, jag snackar om Liquid glass

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sysop:

Snyggaste Windows ever.

Håller med, delad plats med 7an

Permalänk
Medlem

Det finns en produkt som heter "Liquid Ass", men troligen känner man inte till det på Apple

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Främsta skillnaden är ett Apples egna lösning inte fyller hela skärmen för mig. Istället lämnas det extra luft överallt (även mellan fönster).

Fick bara en bökigare känsla, så jag stängde av den inbyggda funktionen dag 1 med Sonoma. Kanske är bättre nu, men har inte känt behovet av att byta ut något som både är gratis och bara fungerar (bättre).

Alright. Kan i.o.f.s. bidra att lite luft "kvittar" när man sitter på en 5120x2160 skärm där överlägset vanligaste operationen är att lägga ett fönster till höger och ett annat till vänster.

Hade inte ens tänkt på det, men är helt klart så att det lämnas några pixel runt varje fönster. Och med Magnet gör det inte det...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vet inte vart du jobbat. Men typ alla arbetsplatser jag varit på senaste 15-20åren har haft både Mac och pc i sin miljö och enbart ett fåtal gånger har jag stött på att folk behövt använda virtuell maskin eller remote desktop för att nå någon legacy applikation som inte funkar på Mac.

Kanske vanligt problem på äldre företag eller statligt/kommunalt.

På mitt nuvarande jobb kör vi också blandat, många som kör Linux dessutom. Alla våra interna system funkar på Windows, Linux och Mac då typ allt har en webbklient nu för tiden.

Nu är det förvisso ett gammalt företag jag jobbar på, men upplever att Windows är helt dominerande i industrier som använder CAD. Och får man då inte tillräckligt stor användarskara som skulle kunna använda mac och dessutom motivera den extra supporten så blir det all in på Windows

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Ett tillägg till detta är att den genvägen kan ändras. Jag brukar ställa om den till Cmd-Option-Tab (Option är knappen precis bredvid Command, så man trycker på bägge med samma tumme). Logiken är att man först tabbar sig till rätt program, och sedan flyttar tummen lite för att tabba till andra fönster inom samma program.

Genvägen måste ändras. För initialt ligger den på CMD-~ även på svenskt tangentbord, vilket gör det oanvändbart då ~ är en "tyst" tangent (den är ett prefix och ta effekt vid nästa tecken, för att t.ex. kunna skriva ñ).

Men ja, när man ändå måste ändra den kan det finnas varianter som man själv anser är bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Genvägen måste ändras. För initialt ligger den på CMD-~ även på svenskt tangentbord, vilket gör det oanvändbart då ~ är en "tyst" tangent (den är ett prefix och ta effekt vid nästa tecken, för att t.ex. kunna skriva ñ).

Men ja, när man ändå måste ändra den kan det finnas varianter som man själv anser är bättre.

Det där beror nog på vilket tangentbord man har? Körde länge med ett (svenskt) Logitech PC-tangentbord, och då blev det knappen mellan shift och Z som man skulle trycka på.

W/e, om genvägen inte går att använda alls på en nyligen levererad dator så är det en miss av översättarna, för det är något de skall hitta även om de inte "översätter" genvägar längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Steve Jobs vrider sig i graven

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fattar att det är kul att pika någon, men mest av allt ser det ut som Aqua från första Mac OS X (2001). Apple dumpade ju det för att köra mer skeuomorfiskt med borstad metall och anteckningsbok i läder osv, innan alltihop blev för mycket och de gick mot en helt "platt" design. Nu har vi väl gått varvet runt och skall köra Aqua 2.0.

Misstänker att de tonar ner det gradvis innan det släpps, och sedan lite mer för varje ny version - det var så det var med Mac OS X.

Njae, tycker inte att det nya påminner särskilt om Aqua. Det som var mest utmärkande för Aqua var väl snarast färgglada "glas"-knappar och randiga bakgrunder.

Tycker Vista känns som en mer relevant jämförelse utseendemässigt, även om ju ingetdera är någon perfekt jämförelse.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

vad hände med apple intelligence

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Ja, han har väl yr i huvet nu efter att ha snurrat en hel del varv nu sedan Tim tog över spakarna.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Alla har vi olika arbeten, för mig är MacOS 100% något jag kör på min hemdator. Vi har hundratals datorer i fabriken, det finns kanske nån macbook nånstans men det är på kontoret.

Det som för mig är intressant är hur länge OS26 får uppdateringar. Tippar 3 år, men man vet ju inte. Har länge tänkt bygga en "sista hackintosh", sedan blir det väl Mac mini eller motsvarande. Kanske dags nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Windows 98 var peak UI. Klara, tydligt avgränsade, oföränderliga interaktionselement. Inga rundade hörn.

Dagens lågkontrastiga, "platta" UI är en mardröm att använda. UI-designers i dag verkar vara besatta av att det ska vara så svårt som möjligt att göra grundläggande saker. Inga kantlinjer, nästan ingen färg/tonkontrast. Helt jävla hopplöst. Men det går ju inte att köra ett 25+ år gammalt system om man vill leva i den moderna världen, så dagens skräp-UI är nåt man får leva med. Men måtte kontorsstolarna för evigt gnissla och tangenterna ständigt dubbeltrycka för alla dessa sopprötter som hittar på dumheterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Definitivt inte. Leta upp en gammal presentationsvideo när han presenterar Aqua och beskriver det som "lickable". Han hade nog varit mer upprörd över den platta designen från iOS 7.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var detta som fick mig att överge Mac, det var ett antal år sedan (typ 5) och det kanske är bättre idag, jag vet inte. Jag tycker FancyZones i Power Toys till Windows är perfekt. Lättanvänt och det tar några sekunder att få fönstren där jag vill ha dom.

Jag behöver Linuxkompabilitet och wsl fungerar perfekt tycker jag så inte ens där är Mac bättre vad jag kan se även om det är Unixbaserat eller kanske t.o.m Unix-certifierat.

https://rectangleapp.com/

Löser det, men trist att det ska behövas.

Tycker WSL mest krånglande för min del.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

vad hände med apple intelligence

Det kommer på svenska i höst.

Apple Intelligence features will be coming to eight more languages by the end of the year: Danish, Dutch, Norwegian, Portuguese (Portugal), Swedish, Turkish, Chinese (traditional), and Vietnamese.

https://www.apple.com/newsroom/2025/06/apple-intelligence-get...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ett tillägg till detta är att den genvägen kan ändras. Jag brukar ställa om den till Cmd-Option-Tab (Option är knappen precis bredvid Command, så man trycker på bägge med samma tumme). Logiken är att man först tabbar sig till rätt program, och sedan flyttar tummen lite för att tabba till andra fönster inom samma program.

Skrivet av Yoshman:

Ja, det är ju en sån där grej som varit trasig som standard hur länge som helst (och det gäller ju knappast bara för svensk layout).

Man kan argumentera för att det hade varit bättre om defaultinställningen var som mpat föreslog, det hade ju varit mindre komplicerat för Apple att faktiskt kunna lösa eftersom "tangenten ovanför tab" växlar i olika layouter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ikonerna är lite svårsmälta, annars börjar jag vänja mig! Det här är väl iOS 7 chocken på nytt, men bara mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Främsta skillnaden är ett Apples egna lösning inte fyller hela skärmen för mig. Istället lämnas det extra luft överallt (även mellan fönster).

Fick bara en bökigare känsla, så jag stängde av den inbyggda funktionen dag 1 med Sonoma. Kanske är bättre nu, men har inte känt behovet av att byta ut något som både är gratis och bara fungerar (bättre).

"Inställningar - Skrivbord och Dock" - bocka ur "Staplade fönster har marginaler" så försvinner luften.

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

"Inställningar - Skrivbord och Dock" - bocka ur "Staplade fönster har marginaler" så försvinner luften.

Tack för tipset! Ska testa på min sambos MacBook som inte kör Rectangle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Bra, tänkte just posta om det.

Samtidigt gillar jag hur Rectangle (som nämnts tidigare) funkar, så jag har stängt av Apples funktion och kör vidare på den.

Skrivet av Baxtex:

När ska de fixa den kassa fönsterhanteringen? 🤣

Skrivet av Lussarn:

Det var detta som fick mig att överge Mac, det var ett antal år sedan (typ 5) och det kanske är bättre idag, jag vet inte. Jag tycker FancyZones i Power Toys till Windows är perfekt. Lättanvänt och det tar några sekunder att få fönstren där jag vill ha dom.

Jag behöver Linuxkompabilitet och wsl fungerar perfekt tycker jag så inte ens där är Mac bättre vad jag kan se även om det är Unixbaserat eller kanske t.o.m Unix-certifierat.

Fönsterhanteringen är helt okej när man lärt sig den.
Det viktigaste tycker jag är att (som också nämnts innan) sätta tangentbordskommando för att växla mellan öppna fönster i aktiv app och att kombinera det med ”cmd tab” (programväxlaren). Sen finns ju Mission Control (framföralt smidigt att aktivera med gester från trackpad på MacBook) för att få översikt över alla fönster, fönster i aktiv app, eller för att visa skrivbordet.

Nä, tycker nog fönsterhanteringsmöjligheterna är goda, men absolut att det är en av sakerna som funkar väl i Windows!

Finns också detta för macOS (gratis och Open Source) om man vill ha en funktion som är mer lik ”alt tab” i Windows:

https://alt-tab-macos.netlify.app/

@Rosenvik
En kanske roligare spelnyhet att rapportera om för macOS än overlay-grejen är Metal 4:

https://developer.apple.com/metal/whats-new/

Kom på en grej jag stör mig lite på med ”alt tab” i Windows och det är att jag måste klicka på fönstret jag vill få upp, jag kan inte bara peka på fönstret med muspekaren och släppa ”alt tab” (så som ”cmd tab” låter mig göra i macOS) för att få upp fönstret.
Är ni med på vad jag menar? Det blir ett extra onödigt klick varje gång. Går detta att sälla in i Windows 11? Alt-tab-appen för macOS jag skrev om ovan har en inställning för detta, vilket är bra.

Edit:

Också @Rosenvik (som andra har nämnt) kikar nog Apple mer på sitt gamla ”Aqua” än Windows Vista.

macOS Tahoe: Aqua is SO back
https://lowendmac.com/2025/macos-tahoe-aqua-is-so-back/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Verkar som iPad får största uppdateringen i år vilket är trevligt

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

MacOS särskiljer på applikationer (som kan ha ett noll eller flera fönster) och fönster inom samma applikation.

Liten men relevant uppdatering: den minsta enheten i macOS GUI är att programmet kan växlas till och har en applikationsmeny men inga öppna dokument. 🙂

On topic: jag är i grunden positiv både till den här UI-förändingen och till potentialen i de förändringar som gjorts under huven i iPadOS. Det återstår som sagt att se om läsbarheten blir lidande av genomskinligheten eller om de skalar ner/”frostar” glaseffekterna innan vi når slutet av beta-perioden. Där tror jag generellt på Apples omdöme: de rullade ju tillbaka en UI/UX-föränding rejält i Safari för några år sen, vilken hade varit katastrofal för oss som faktiskt använder webbläsaren, när de såg att den inte fungerade i verkligheten. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag föredrar alla dagar Mac OS fönsterhantering (Exposé, mmm) men jag är svagt negativ till det nya gränssnittet, just sett till användarvänlighet, läsbarhet och problem för de med synnedsättningar och dylikt, det saknas kontrast och tydlighet i mycket med det nya. Vi får se om det rättas inför skarp version.

Mer och mer frångår Apple sina egna gränssnitts-riktlinjer och tycker jag tappar mer och mer av vad som just gör Mac OS så intuitivt och användarvänligt.

EDIT: Hade gärna sett att de släppte ikon-hanteringen helt fritt igen så att man som förr enkelt kunde byta hela systemets ikoner med olika paket, saknar Candybar...

(Se här hur mapparnas former skiljer sig medels hur den "överliggande" grafiken sticker utanför, detta är då de gamla standard-mapparna som syns i detta exempel)

Att kunna märka mappar med Emojis är väl ett steg på vägen men det är inte hela vägen tillbaka till de äldre systemmapparna där både färg OCH form särskilde dem från varandra; gick underbart snabbt att navigera sig med det som hjälp.

Permalänk
Medlem

Har Apple ändrat sig gällande nya systemversioner på äldre modeller? Var det inte fem år förut? iPhone 11 får ju iOS 26. Grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Mer och mer frångår Apple sina egna gränssnitts-riktlinjer och tycker jag tappar mer och mer av vad som just gör Mac OS så intuitivt och användarvänligt.

Så här är det varenda gång när de gör om gränssnittet i grunden. EXAKT de här klagomålen kom när Mac OS 8 var nytt (Platinum), när Mac OS X var i beta (Aqua), när de gick över till Brushed Metal och hela skeumorfismen, och när de gick till det platta gränssnittet i iOS 7. I varje fall så städade de av de flesta klagomålen med de första patcharna. Jag är helt ärligt inte ett dugg orolig för de sakerna.

Det du nämner med att man inte kan byta ikoner på mapparna är helt sant, men det verkar mer vara för att det sitter nån designer hos Apple som vill att allt skall vara enhetligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Har Apple ändrat sig gällande nya systemversioner på äldre modeller? Var det inte fem år förut? iPhone 11 får ju iOS 26. Grymt!

De har aldrig tidigare uttalat sig om hur länge en gammal telefon får nya versioner, men det har i praktiken blivit så att telefonerna får stöd allt längre. Antagligen är det för att skillnaderna i CPU-kärnorna är mindre år från år än hur det var förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har aldrig tidigare uttalat sig om hur länge en gammal telefon får nya versioner, men det har i praktiken blivit så att telefonerna får stöd allt längre. Antagligen är det för att skillnaderna i CPU-kärnorna är mindre år från år än hur det var förr.

Inte? I alla fall nice att det kan bli längre. https://www.sammobile.com/news/with-ios-26-apple-close-matchi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad jag vet finns det ingenting officiellt hur länge Apple supportar enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Att kunna märka mappar med Emojis är väl ett steg på vägen men det är inte hela vägen tillbaka till de äldre systemmapparna där både färg OCH form särskilde dem från varandra; gick underbart snabbt att navigera sig med det som hjälp.

Dert verkar även gå att ändra färg på själva mapparna, så relativt mycket frihet ändå?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia