Vinn nätagg från Seasonic

Radeon RX 9060 XT: Prisvärt kort för budgetbyggaren

Permalänk
Medlem

16GB korten har ändå sålt en del på Inet medan 8GB står helt still. Nästan 4000kr (eller mer) är ju helt sjukt för att bara få 8GB.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Deras Pure-kort som aldrig var rabatterat går för 4990 kr, så nej, Pulse kommer inte höjas till över 5000 kr om inte tex kronan rasar eller vi får kraftig inflation.

Men det är ju inte omöjligt att även pure kortet går upp i pris. Samtliga i 9070 och 9070xt gick ju upp i pris.

Jag beställde ett från webhallen för 4100 kr, 5060ti prestanda ibland. Mer rimligt men inte så rimligt som det bör vara prismässigt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Rätt och riktigt! Detta har stört mig hela helgen och jag har nu kört om testen. FPS sjönk i samtliga fall i Cyberpunk 2077, eftersom jag upptäckte att en av Ultra-inställningarna var satt till high. Under recensionen hade vi problem med drivrutinerna och i felsökningen återställde jag bl.a. grafikinställningarna i just Cyberpunk. Efter att ha ställt tillbaka dessa manuellt missades en av inställningarna. Diagrammen har uppdaterats och står nu på 48/41, 29/25 samt 14/12. Styckena kommer snart att skrivas om för att korrekt reflektera datan.

tl;dr resultaten blev alltså sämre än innan.

Tack för falkögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Rätt och riktigt! Detta har stört mig hela helgen och jag har nu kört om testen. FPS sjönk i samtliga fall i Cyberpunk 2077, eftersom jag upptäckte att en av Ultra-inställningarna var satt till high. Under recensionen hade vi problem med drivrutinerna och i felsökningen återställde jag bl.a. grafikinställningarna i just Cyberpunk. Efter att ha ställt tillbaka dessa manuellt missades en av inställningarna. Diagrammen har uppdaterats och står nu på 48/41, 29/25 samt 14/12. Styckena kommer snart att skrivas om för att korrekt reflektera datan.

Tack för falkögonen.

Tack! Tyckte resultatet var alldeles för bra för ett kort i den klassen, om man jämför mot resterande resultat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

AMD:s sunkiga affärsidé med att döpa ett 8GB och 16GB kort till samma namn utspelar sig precis som planerat. Först få bra recensioner där recencenster testat 16GB-modellen och sedan skicka ut reklam på produkten med samma namn men "råka" glömma att det är 8GB-versionen reklamen och priset gäller.

Det här är Kompletts reklammail idag:

"Den helt nya AMD Radeon RX 9600 XT är här! Upplev nästa generations gaming med förbättrad prestanda, effektiv kylning och avancerad teknik – perfekt för högupplöst och smidig spelupplevelse."

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

AMD:s sunkiga affärsidé med att döpa ett 8GB och 16GB kort till samma namn utspelar sig precis som planerat. Först få bra recensioner där recencenster testat 16GB-modellen och sedan skicka ut reklam på produkten med samma namn men "råka" glömma att det är 8GB-versionen reklamen och priset gäller.

"Den helt nya AMD Radeon RX 9600 XT är här! Upplev nästa generations gaming med förbättrad prestanda, effektiv kylning och avancerad teknik – perfekt för högupplöst och smidig spelupplevelse."

<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle närmast skylla på Komplett. Hursomhelst framgår det vilken mängd VRAM som gäller när en av produkterna klickas på. "Dual"-modellen verkar bara finnas i 8GB, iaf hos Komplett. "Prime" finns i båda minnesmängderna där 16GB ("förväntas den 15 juni") är billigare än 8GB.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

<Uppladdad bildlänk>

De har lärt sig av den bästa på marknaden

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

De har lärt sig av den bästa på marknaden

Amd var väl först med detta med HD 5870 som kom med 1 och 2 gb varianter?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om du går så långt tillbaka så var det väldigt vanligt att det fanns två eller t.o.m tre storlekar av kort med samma namn och krets men olika mycket minne. Riva TNT2 från 1999 är första gången jag kan hitta att Nvidia gjorde det - då hade ATi inte ens kommit på namnet "Radeon" än.

Det brukade vara vanligt och då var vi uppmärksamma på det, det blev gradvis mindre vanligt (men minns Radeon 470/480 och speciellt Geforce 1060) och nu kommer det tillbaka igen. Inget är nytt under solen, men vi har väl vant oss av med att vara uppmärksamma på sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du går så långt tillbaka så var det väldigt vanligt att det fanns två eller t.o.m tre storlekar av kort med samma namn och krets men olika mycket minne. Riva TNT2 från 1999 är första gången jag kan hitta att Nvidia gjorde det - då hade ATi inte ens kommit på namnet "Radeon" än.

Det brukade vara vanligt och då var vi uppmärksamma på det, det blev gradvis mindre vanligt (men minns Radeon 470/480 och speciellt Geforce 1060) och nu kommer det tillbaka igen. Inget är nytt under solen, men vi har väl vant oss av med att vara uppmärksamma på sånt.

Riva kom inte med samma namn dock...
De hette riva tnt, riva 128 och riva 128 ZX medan tnt2 hette pro och ultra efter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, jag tycker mest att det är lite mellanmjölk att förfära sig över att AMD gör detta, när Nvidia har gjort det de senaste två (tre?) generationerna

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tja, jag tycker mest att det är lite mellanmjölk att förfära sig över att and gör detta, när Nvidia har gjort det de senaste två (tre?) generationerna

Båda är kallsupare men amd var först oavsett,🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riva kom inte med samma namn dock...
De hette riva tnt, riva 128 och riva 128 ZX medan tnt2 hette pro och ultra efter...

Enligt Wikipedia kom dock flera av dem med mer än en minnesstorlek:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Båda är kallsupare men amd var först oavsett,🙂

Läs Wikipedia-inlägget jag länkade. Nvidia körde med flera minnesstorlekar på samma namn sen 90-talet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt Wikipedia kom dock flera av dem med mer än en minnesstorlek:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/RIVA_TNT2

Vad jag ser har de olika men då med ett annat prefix...

Söker man på google så finns inga med samma namn och olika Mb, söker man på 16 så blir det low end vanta/m64 och 32mb får man pro/ultra

Söker man 16mb tnt2 ultra så får man enbart upp 32mb versionen på tpu

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/?generation=TNT2&sort=g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Läs Wikipedia-inlägget jag länkade. Nvidia körde med flera minnesstorlekar på samma namn sen 90-talet.

Vad jag hittar så har Nvidia inte haft samma namn först,dock har de varit förvirrande lika men alltid haft något extra prefix eller extra bokstav.

8800 serien sticker ut mest där....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag hittar så har Nvidia inte haft samma namn först,dock har de varit förvirrande lika men alltid haft något extra prefix eller extra bokstav.

8800 serien sticker ut mest där....

Vad skulle de extra prefixen för TNT2 och TNT2 Pro har varit, för det ska väl ha funnits i både 16 och 32 enligt Wikipedia artikeln ni diskuterar?

Här är en lista med produkter baserad på de olika varianterna men har inte lusläst den precis.

Tycker dock det är smått irrelevant så många år senare, idag erbjuder de (de som i Nvidia och AMD) olika mängder VRAM utan att kanske göra tydligt att det är mer än bara VRAM som skiljer- boost speeds osv eventuellt, mellan modellerna vilket är dåligt. Om Nvidia gjorde det först gör det inte i sig deras metoder idag värre eller vice versa.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vad ska man köra på? Ett 5060 12 gb eller 9060 12 gb? Ska beställa en dator nu mitt i skrivandes stund😅
Har amd 7 7800d3x

spelar mest cs, leauge o wow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Va skulle de extra prefixen för TNT2 och TNT2 Pro har varit, för det ska väl ha funnits i både 16 och 32 enligt Wikipedia artikeln ni diskuterar?

Här är en lista med produkter baserad på de olika varianterna men har inte lusläst den precis.

Tycker dock det är smått irrelevant så många år senare, idag erbjuder de (de som i Nvidia och AMD) olika mängder VRAM utan att kanske göra tydligt att det är mer än bara VRAM som skiljer- boost speeds osv eventuellt, mellan modellerna vilket är dåligt. Om Nvidia gjorde det först gör det inte i sig deras metoder idag värre eller vice versa.

Din lista påvisar att jag har fel och Nvidia var först.
Det är absolut irrelevant och jag hoppas företag slutar med det och döper de till olika namn om det nu blir "5065" för 16gb versionen
Enligt tpu fanns inga varianter som du påvisar.
Där hette de typ m64 Lt för 8mb och m64-16 för 16mb etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

Vad ska man köra på? Ett 5060 12 gb eller 9060 12 gb? Ska beställa en dator nu mitt i skrivandes stund😅
Har amd 7 7800d3x

spelar mest cs, leauge o wow!

Inget av de korten finns men menar du 8 eller 16gb? För dina spel spelar vram mindre roll oavsett iofs och jag skulle välja kortet från Nvidia då de har bättre fps i cs och enligt många stabilare drivers för Wow historiskt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din lista påvisar att jag har fel och Nvidia var först.
Det är absolut irrelevant och jag hoppas företag slutar med det och döper de till olika namn om det nu blir "5065" för 16gb versionen
Enligt tpu fanns inga varianter som du påvisar.
Där hette de typ m64 Lt för 8mb och m64-16 för 16mb etc

Allt är lite diffust i historia från den tiden, kan inte påstå att jag själv minns åt ena eller andra hållet - tror vi hade ett riva i en burk hemma men det var när de redan var lite äldre.

Jag har inget emot om de typ kallar dem typ 9060XT 8 och 9060XT 16 eller något förutsatt att det i övrigt är exakt samma spec. Om clocks, TBP eller något annat skiljer så borde de verkligen kalla dem för något annat. För min egen del spelar det ju ingen roll men vet hur förvirrande folk kan känna att det är när de ska köpa något åt sina kids elelr något.

Jag gillade conventionen för Vega- 56 och 64 för 56 respektive 64 CUs.

Mest irriterande var nog som någon nämnde 8800, jag hade 2 st 8800GTS 320, uppgraderade till 2 st 8800GT 512 som också var snabbare än GTS 640 vad jag minns. Uppgraderade vidare till 9800GX2 som basically var 2 st 8800GT i ett kort men med instabilare SLI, och sedan till 2 st 9800 GTX som faktiskt var snabbare än 2 st 8800 GT. Mycket byten för att jaga lite extra FPS

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tack för falkögonen.

Kommer det ett svar varför det ibland är ok att jämföra med 8Gb kort och ibland inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag skulle närmast skylla på Komplett. Hursomhelst framgår det vilken mängd VRAM som gäller när en av produkterna klickas på. "Dual"-modellen verkar bara finnas i 8GB, iaf hos Komplett. "Prime" finns i båda minnesmängderna där 16GB ("förväntas den 15 juni") är billigare än 8GB.

Jag tycker absolut att Komplett gör fel här, mängden VRAM är en så kritisk del för dessa kort och borde stå i titeln på kortet så man lätt kan se utan att behöva klicka på varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tja, jag tycker mest att det är lite mellanmjölk att förfära sig över att AMD gör detta, när Nvidia har gjort det de senaste två (tre?) generationerna

Nvidia har väl gjort detta i ca 10 år på instegskorten samma för AMD också så ingen ovanligt skillnaden nu är att dom säljer kort som dom vet har för lite vram från början förut så klarade mig bra även på kortet som hade mindre vram t.ex kom RX480/580 med 4 och 8 gb versioner och 1060 med 3 och 6gb.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av filbunke:

Kommer det ett svar varför det ibland är ok att jämföra med 8Gb kort och ibland inte?

Varför skulle det inte vara OK att jämföra med olika produkter?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Jo, det är väl lite samma sak som att köpa en iPhone eller välja motorkonfiguration på en ny Volvo. De har alla samma modellnamn, men olika konfigurationer. Såvida man inte köper en speciell utgåva, såsom iPhone (PRODUCT)RED, eller Volvo XC90 Ocean Race Edition.

Det faller mer på att Kompletts system i det här fallet inte visar upp relevant specifikation i en undertitel. De har datan i form av just undertitlar på sin hemsida, men av någon anledning inte i mailutskicket. Märkligt val, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jo, det är väl lite samma sak som att köpa en iPhone eller välja motorkonfiguration på en ny Volvo. De har alla samma modellnamn, men olika konfigurationer. Såvida man inte köper en speciell utgåva, såsom iPhone (PRODUCT)RED, eller Volvo XC90 Ocean Race Edition.

Det faller mer på att Kompletts system i det här fallet inte visar upp relevant specifikation i en undertitel. De har datan i form av just undertitlar på sin hemsida, men av någon anledning inte i mailutskicket. Märkligt val, tycker jag.

Ja, alltså, jag tycker inte det är BRA att de släpps i två konfigurationer, men tyvärr är det så vanligt förekommande att det inte känns rimligt att bli upprörd över det som det ser ut nu.
Däremot tycker jag absolut att det är något vi ska motsätta oss, för att försöka mota bort från marknaden i framtiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

B580 ungefär.

Tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

4200 pix ännu. Enligt länk och ett jäkla bra kort https://www.xfxforce.com/shop/xfx-swift-amd-radeon-rx-9060xt-... finns hos en av de stora drakarna till det priset-
medel temp om 55 C, överraskande välbyggt kort.
Drar närmast jämt med RTX 4070 minus lite RayS, Det är ett jäkla bra kort med ytterligare 4gb vram.
Samtliga titlar är vid minst 60 fps @ 1440 high till ultra med en Amd 5 7500f. Må det vara Indiana Jones eller Hellblade II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

4200 pix ännu. Enligt länk och ett jäkla bra kort https://www.xfxforce.com/shop/xfx-swift-amd-radeon-rx-9060xt-... finns hos en av de stora drakarna till det priset-
medel temp om 55 C, överraskande välbyggt kort.
Drar närmast jämt med RTX 4070 minus lite RayS, Det är ett jäkla bra kort med ytterligare 4gb vram.
Samtliga titlar är vid minst 60 fps @ 1440 high till ultra med en Amd 5 7500f. Må det vara Indiana Jones eller Hellblade II.

Skiljer lite mer än "närmast jämnt" men helt ok kort för 4200kr men 4070 har ,bortsett från vram , lite mer att ge

Visa signatur