Satt och spelade med en kompis häromkvällen och allt fungerade toppen tills min mikrofon helt plötsligt slutade plocka upp ljud. Jag kollade att jag inte mutat den av misstag och kollade även ljud- och sekretessinställningarna på datorn för att se om det var där problemet låg. Inga problem alls och datorn hittar fortfarande mikrofonen men plockar alltså inte upp något ljud. Mitt headset är någon version av HyperX Cloud (vet inte exakt).
Jag provar då att koppla in mitt headset som jag brukar använda till min telefon (Sennheiser Momentum 4 Wireless) och den mikrofonen plockar upp ljud tack och lov! Det är alltså fel på mikrofonen på mitt gamla headset tänker jag och lägger en beställning på ett nytt headset (Logitech G Pro X). När det väl kommit så kopplar jag in det i datorn och... mikrofonen plockar inte upp något ljud. Datorn hittar mikrofonen precis som med mitt gamla HyperX Cloud-headset men inget hörs när jag pratar i mikrofonen. Kopplar än en gång in mitt Sennheiser-headset och det fungerar såklart.
Blir helt tokig på detta! Hur kan datorn acceptera mikrofonen på bara ett av tre headset när inställningarna på datorn är samma för alla tre?!