Quiz: Vad kan du om utdöd teknik?

Permalänk
Medlem

För en gångs skull ett ok resultat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Länge sen jag fick en 10a nu, men denna var rätt enkel... gammal gubbe som man är

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Skulle tänkte till några sekunder till så hade jag haft alla rätt!

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal

Permalänk
Medlem

Vilka minnen! Och vad gammal jag känner mig nu...

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ganska nöjd, kunde fått 9 om jag tänkt till lite mer innan jag svarat

Permalänk
Medlem

Första gången med alla rätt

Permalänk
Medlem

Utdöd teknik förresten?
Äldre teknik kan jag gå med på!
7 av dom 10 rullar på fint i retrodatorerna xD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Vad enkelt det blir när det handlar om datorer och inte konsoller.

Permalänk
Medlem

Attans hade glömt bort namnet på kombo kortet, dock så var jag inget fan av kombinerade kort med väldigt få undantag.

Har då aldrig hört någon förväxla VGA's 3 radiga 15 pinnare med Gameport, dock fanns äldre videostandarder i D-sub 9 (DE9) som har precis samma storlek och även vanligast förekommande med samma kön på videokorten/kablarna så skulle nog säga att den mer förväxlades med MDA/CGA/EGA mfl eller myriaden av annat som var D-sub 9 på den tiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Yey, easypeasy, japp är gammal i gemet.

Men titeln på Quizet, utdöd teknik?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

trevligt med data & inte konsol elände

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

So long and thanks for all the fish!

Permalänk
Medlem

Detta var inte så svårt. Det var väl bara det där med expansionskorten som man kunde lira sig lite på, kanske.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Fråga 3: D-sub - kontakter är visserligen bara en kontaktstandard, inte en signalstandard. Det har använts till många olika saker.

Om jag minns rätt och detta var frågan om Gameport: visst kan D-sub användas till mycket, men nyckeln är färgen. Porten på bilden var gul, och då är det Gameport. Blå D-sub är VGA. Allt detta enligt en gammal standard som heter PC99:

https://en.wikipedia.org/wiki/PC_System_Design_Guide#Color-co...

Skrivet av LeVvE:

9/10

Trodde det va AGP, mina första grafikkort körde AGP innan PCIe :/

Jo den här var en av dem man kunde lura sig på, men dels så kom AGP efter PCI, och dels är slottarna på bilden svarta. Då måste det vara ISA. AGP var brun, om jag minns rätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag såg faktiskt en jobbannons igår där det efterfrågades erfarenhet av modem och AT-kommandon. Lite förvånande idag...

Inte så förvånande då det fortfarande används i LTE och 5G modem.

Permalänk

Min första 10:a

Visa signatur

Chassi: Corsair Oblivian 650D | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 | CPU: Intel 2600k 3.4GHz | Kylning: Corsair H80 | Ram: 8Gb DDR3 1600MHz | Grafikkort: MSI GTX 970 | Hårddisk: Samsung EVO 250GB SSD / WD Black 1TB / WD My Book 2TB (Raid 1) | Nätagg: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Den var inte så svår. Men det syns väl att man varit med sen urminnes tider.

Permalänk
Medlem

Kan väll bara konstatera att man är gammal men ännu inte senil.

Permalänk
Medlem

inser nu hur gammal man är : 10/10

Permalänk
Medlem

Aah. Nostalgi förvisso, men jag har en gammal backupdator som fortfarande funkar, med mycket av den "utdöda tekniken" kvar (förutom 56K).

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

10/10 - like a glove! 😁

Permalänk
Medlem

Flertalet av omnämnda saker är inte utdöda hemma hos mig i alla fall.