Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av megaman01:

Fan ska ni med alla skärmskydd till? 2 pack måste ju räcka konsolens livslängd.. 4pack? Man har den inte i fickan dagligen som en mobil direkt.

Man är duktig om man förbrukar 4 stycken själv, men jag köpte ett 4 pack för att mina två bröders också skulle få ett, plus ett i reserv till oss tre

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Man är duktig om man förbrukar 4 stycken själv, men jag köpte ett 4 pack för att mina två bröders också skulle få ett, plus ett i reserv till oss tre

Den köper jag! 😆

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Switch 2 stand alone och Mario kart bundle finns tillgänglig på Nintendo.com igen.

@Garpen0

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassonbullen:

Switch 2 stand alone och Mario kart bundle finns tillgänglig på Nintendo.com igen.

@Garpen0

Såg detta och beställde 😀 äntligen. 5600 kr genom Revolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Apropå skärmskydd, många som rekommenderat amFilm, jag köpte ett pack från ivoler med 4 skydd och installationsram, ser exakt samma ut förutom färgen på ramen
Fungerade perfekt på tre switchar med en i reserv

Har alltid tyckt det verkar oerhört klantigt att repa sin Switch 1. Dockat in och ut miljontals gånger.
Men. Såg Reddit-tråden länkad här ovan och blev fasen skraj.

Den som du länkar @Edvin-89, har 0 ratings på Amazon, men du vart nöjd ändå? Hade gärna nöjt mig med ETT skärmskydd xD men vill hellre köra på något som någon här redan testat och är väldigt nöjd (speciellt med appliceringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

https://youtu.be/X84e14oe6gs

Videon handlar om HDR kalibreringen i Switch 2, den är inte särskilt bra.

På min C4 var jag tvungen att aktivera HGIG annars gick det inte använda den alls, utan HGIG så gick den säkert 100 steg upp innan båda solarna försvann tillsammans, fanns inget läge där bara den högra försvann.

Tack, höll på att bli galen, gav upp, men med HGIG funkade det.

Har någon fått igång 5.1 med eARC på en LG oled?

PS5 och Apple TV funkar fint. Men hur jag än ställer alla femtielva olika inställningar för Audio i tvn så säger bara Switch2:an att tvn bara ”erbjuder” stereo.

Googlar man finns det mängder av olika folk med problem och eventuella lösningar. Det jag just nu ser som mest troligt var nån som lösryckt påstod att förstärkaren måste klara hdmi 2.1 för att det ska funka, vilket min inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack, höll på att bli galen, gav upp, men med HGIG funkade det.

Har någon fått igång 5.1 med eARC på en LG oled?

PS5 och Apple TV funkar fint. Men hur jag än ställer alla femtielva olika inställningar för Audio i tvn så säger bara Switch2:an att tvn bara ”erbjuder” stereo.

Googlar man finns det mängder av olika folk med problem och eventuella lösningar. Det jag just nu ser som mest troligt var nån som lösryckt påstod att förstärkaren måste klara hdmi 2.1 för att det ska funka, vilket min inte gör.

Jag har soundbar och var tvungen att koppla in Switchen genom soundbarens HDMI pass through. Min soundbar (Q995C kopplad till en LG QNED) stödjer endast Hdmi 2.0 och funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag har soundbar och var tvungen att koppla in Switchen genom soundbarens HDMI pass through. Min soundbar (Q995C kopplad till en LG QNED) stödjer endast Hdmi 2.0 och funkar utmärkt.

Ah jo, påståendet om hdmi 2.1 var enbart om man ville få ARC att funka, men det kan ju som sagt vara fel.

Att det funkar om man stoppar switchen direkt in i soundbar/försärkare förstår jag, mitt problem är just att få det att funka via TV + eARC

Edit:
Hittade det här på Reddit. Problemet är nog att min receiver är så gammal att den inte har eARC

You’re right that HDMI has the bandwidth — 4K60 @ 4:4:4 plus 5.1 LPCM is well within limits. The real issue is ARC vs eARC. ARC doesn’t support uncompressed 5.1 LPCM, only compressed formats like Dolby Digital (which the Switch 2 doesn’t use). So if audio is going from your TV to a receiver over ARC, you’ll only get stereo. eARC fixes this, but not all setups support it properly. That’s why using a splitter to send audio directly to the receiver is a solid workaround.

Helt sjukt att dom verkar ha snålat och inte betalt för Dolby / DTS.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Swe.Stars:

Har alltid tyckt det verkar oerhört klantigt att repa sin Switch 1. Dockat in och ut miljontals gånger.
Men. Såg Reddit-tråden länkad här ovan och blev fasen skraj.

Den som du länkar @Edvin-89, har 0 ratings på Amazon, men du vart nöjd ändå? Hade gärna nöjt mig med ETT skärmskydd xD men vill hellre köra på något som någon här redan testat och är väldigt nöjd (speciellt med appliceringen).

Kollade på tyska amazon när jag letade, där är de lite bättre på att lämna omdömen (samt större marknad) och där har den lite fler omdömmen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som gjort en retur till Nintendo.de?

Jag har kontaktat dom för att returnera min bundle som jag inte har öppnat.

Dom vill ha serie nummer på switchen, och även på vouchern för Mario Kart. Jag frågade ifall dom vill att jag öppnar lådan för att komma åt koden, vilket dom sa att det var det dom ville. Så sagt och gjort.

Nu väntar jag bara på fraktsedel.

Btw, ingen annan som tänkt på att Mario kart bundle är i princip ett vanligt Switch 2, med en game voucher i lådan, och sedan en pappeessleeve över lådan. Trodde Bundle skulle vara mer speciell än sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Btw, ingen annan som tänkt på att Mario kart bundle är i princip ett vanligt Switch 2, med en game voucher i lådan, och sedan en pappeessleeve över lådan. Trodde Bundle skulle vara mer speciell än sådär.

Det är priset som gör den speciell ~450 SEK för Mario Kart World är inte helt fel!

Sen också lite speciellt att du faktiskt får ett spel på köpet.

Det finns väldigt många specialutgåvor där bara konsolen är pimpad utan spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan ju ha den i knät eller på tågbord eller vart som helst. Du använder den ju inte när du cyklar

Cyklar???

Hmmm... 🤔

Nu är jag inte med alls på din diskussion. 😂

Tåg åker jag extremt sällan. Bil (eller mer sällan) flyg för mig om jag inte promenerar.

Men spel är något jag gör mest inomhus. Då är handhållna enheter, som Steamdeck, ROG Ally och Switch, perfekta alternativ till att spela på Xbox, HTPC eller dockad Switch på stora skärmen i vardagsrummet eller på bärbar/stationär spel-PC på skrivbord (eller andra bord för den delen).

Misstänker också att jag inte är ensam i världen att gilla att spela på handhållna enheter (handhållet) både hemma och borta. 😄

Just nu på tjänsteresa och på hotell sittandes i sängen och lirar Bomberman på min nya SW2. Grymt fint, men skulle som sagt gärna ha fått mitt Neo grepp från Crazy Raven.

Då blir nog SW2 helt perfekt! 👌 ☺️

r
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Nice, fick plats med laddare och en 3m-kabel jag precis fick hem i denna random väskan jag köpte från Amazon för en billig peng. Går att stänga utan att tvinga ner den men det blir lite tight så tur att spelhållaren är i mellan så att inte laddaren ligger direkt mot skärmen 😅

Edit: Väskan för dom som undrar: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0DRBSN6RD?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Cyklar???

Hmmm... 🤔

Nu är jag inte med alls på din diskussion. 😂

Tåg åker jag extremt sällan. Bil (eller mer sällan) flyg för mig om jag inte promenerar.

Men spel är något jag gör mest inomhus. Då är handhållna enheter, som Steamdeck, ROG Ally och Switch, perfekta alternativ till att spela på Xbox, HTPC eller dockad Switch på stora skärmen i vardagsrummet eller på bärbar/stationär spel-PC på skrivbord (eller andra bord för den delen).

Misstänker också att jag inte är ensam i världen att gilla att spela på handhållna enheter (handhållet) både hemma och borta. 😄

Just nu på tjänsteresa och på hotell sittandes i sängen och lirar Bomberman på min nya SW2. Grymt fint, men skulle som sagt gärna ha fått mitt Neo grepp från Crazy Raven.

Då blir nog SW2 helt perfekt! 👌 ☺️

Menar att det är väldigt få tillfällen där du inte kan använda handkontroll istället för joy cons. Cyklar du med en hand så är ju en joycon smidigare men som du märker blir det väldigt svårt hitta applikationer där joycons behövs. Sen så vill man ju transportera så lite som möjligt kanske men switch 2 är ju mer i kategorin släpbart än bärbart finns väl inga jackfickor som rymmer den så ska man ändå ha väska med sig

Har inte endurance testat dem ännu dock fungerar okay så här långt. Rätt slappt ha dem löst för endless ocean även om wiis kontroller låg bättre i handen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick hem endless ocean luminous.

Stort fan av tidigare lir. Det här ska ha mer mpinriktat och mindre storydrivet. Har mycket förhistoriska firrar.

Ser faktiskt närmast bättre ut på switch 2 än på big screen.nu blev det lite marathon test av joycons och det är ingen höjdare direkt.

Riktigt skön zen lunk ändå men hade gärna sett en remaster på endless ocean 2 eller rak uppföljare

Typiskt lir man vill lira i vr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Konsolgrävare

Mario Kart World Ver. 1.1.1 Released!

Fixed Issues

• Fixed an issue where items were no longer able to be used.

• Fixed an issue where sometimes controls were inoperable when selecting a character and trying to start Free Roam from the “Free Roam” map.

• Fixed an issue where sometimes the game shut down when watching replay after a race.

• Fixed an issue where sometimes the game shut down after a race in “Online Play.”

• Fixed an issue where rate fluctuations were sometimes displayed incorrectly in “Knockout Tour” and “Online Play.”

• Fixed an issue where it was easy for a communication error to occur when trying to join Friends playing “VS Race” or “Battle” in “Online Play.”

• Fixed an issue where you sometimes slipped through the wall before the finish line of “DK Spaceport.”

• Fixed an issue where you sometimes couldn’t return to correct position after falling of the course between “Airship Fortress” and “Bowser’s Castle” while gliding.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ah jo, påståendet om hdmi 2.1 var enbart om man ville få ARC att funka, men det kan ju som sagt vara fel.

Att det funkar om man stoppar switchen direkt in i soundbar/försärkare förstår jag, mitt problem är just att få det att funka via TV + eARC

Edit:
Hittade det här på Reddit. Problemet är nog att min receiver är så gammal att den inte har eARC

You’re right that HDMI has the bandwidth — 4K60 @ 4:4:4 plus 5.1 LPCM is well within limits. The real issue is ARC vs eARC. ARC doesn’t support uncompressed 5.1 LPCM, only compressed formats like Dolby Digital (which the Switch 2 doesn’t use). So if audio is going from your TV to a receiver over ARC, you’ll only get stereo. eARC fixes this, but not all setups support it properly. That’s why using a splitter to send audio directly to the receiver is a solid workaround.

Helt sjukt att dom verkar ha snålat och inte betalt för Dolby / DTS.

Har samma problem att min nuvarande TV bara stödjer ARC och inte eARC(som min soundbar stödjer,) min workaround så länge är att koppla Switch 2 direkt i soundbar:en och en separat HDMI mellan TV och soundbar. När TV:n uppgraderas till eARC så rekommenderar soundbartillverkaren att man istället kopplar in allt via TV:n och att den sedan skickar alla ljudsignaler via eARC till soundbar:en.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Det finns även en bundle där MK ingår direkt. Tror att pappersleeve varianten är en last minute effort att tillverka fler bundlar när de insåg att bundeln står för, 90+% av försäljningen?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Har samma problem att min nuvarande TV bara stödjer ARC och inte eARC(som min soundbar stödjer,) min workaround så länge är att koppla Switch 2 direkt i soundbar:en och en separat HDMI mellan TV och soundbar. När TV:n uppgraderas till eARC så rekommenderar soundbartillverkaren att man istället kopplar in allt via TV:n och att den sedan skickar alla ljudsignaler via eARC till soundbar:en.

Min TV stödjer eArc men kopplar jag Switch 2 direkt till TVn istället för soundbar så känner inte konsolen av 5.1 läge. Jag har två bakre högtalare kopplade till min Samsung soundbar. Hade hellre kopplat allt via teven då nu den inte byter läge själv ibland när jag ska kolla på vanliga kanaler. Utan behöver ändra källa med fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWZ:

Måste säga det är värdelöst att man inte kan spela flera i free roam, eller har jag missat något? Blir tjafs bland barnen

Jo det går, jag och barnen körde 2 spelare i free roam i måndags när våran konsol kom. Tryck på ”wireless” room i hucudmenyn. Anslut handkontrollerna och spela

https://youtu.be/0R_10qCUwo4?si=cWgDpbmaAumyWGCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av krihal:

Jo det går, jag och barnen körde 2 spelare i free roam i måndags när våran konsol kom. Tryck på ”wireless” room i hucudmenyn. Anslut handkontrollerna och spela

https://youtu.be/0R_10qCUwo4?si=cWgDpbmaAumyWGCZ

Synd att inte P-switchar finns, att man måste vara nära varandra och att det står "Waiting for players to join..." konstant där nere. Men bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Synd att inte P-switchar finns, att man måste vara nära varandra och att det står "Waiting for players to join..." konstant där nere. Men bättre än inget.

Aa synd att man måste vara relativt nära varandra..

Permalänk
Konsolgrävare

Jävligt nöjd med denna Direct. Blev galet taggad. Älskar musiken och banorna ser riktigt skojiga ut 🤩

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Min TV stödjer eArc men kopplar jag Switch 2 direkt till TVn istället för soundbar så känner inte konsolen av 5.1 läge. Jag har två bakre högtalare kopplade till min Samsung soundbar. Hade hellre kopplat allt via teven då nu den inte byter läge själv ibland när jag ska kolla på vanliga kanaler. Utan behöver ändra källa med fjärrkontrollen.

Samma sak här. Min TV har också stöd för eArc. Det som är skumt är att när jag sätter ljudet på TV:n till "passthrough", så får jag ut ljudet korrekt från alla högtalare när jag kör ljudtestet, men switchen tycker ändå att det bara är stereo.
Testade att koppla Switchen direkt till Soundbaren och då säger Switchen 5.1, men ljudmässigt så är det ingen skillnad mot att ha den inkopplad till TV:n, så låter den vara så då jag heller har min Nvidia shield inkopplad i soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jävligt nöjd med denna Direct. Blev galet taggad. Älskar musiken och banorna ser riktigt skojiga ut 🤩
https://youtu.be/YVUidGTR8xg

Var ganska negativt inställd till spelet innan men det här såg bättre ut. Kanske blir ett köp ändå.

Permalänk

Jag har också eArc på min tv men när jag väljer 5.1 så hittar den bara frontarna.
Lite svagt kan man tycka.

Skrivet av Chess_Norris:

Samma sak här. Min TV har också stöd för eArc. Det som är skumt är att när jag sätter ljudet på TV:n till "passthrough", så får jag ut ljudet korrekt från alla högtalare när jag kör ljudtestet, men switchen tycker ändå att det bara är stereo.
Testade att koppla Switchen direkt till Soundbaren och då säger Switchen 5.1, men ljudmässigt så är det ingen skillnad mot att ha den inkopplad till TV:n, så låter den vara så då jag heller har min Nvidia shield inkopplad i soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://youtu.be/YVUidGTR8xg

Kommer bli ett givet köp av denna! Kan nog för mig bli årets spel på SW2! ☺️😍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Fortfarande galet konfunderad varför Nintendo släpper en konsol med ett firstpartyspel som släpps en månad efter releasen? Varför väntade man inte in Donkey kong och släppte 2 ganska grymma titlar på releasen. Ligger väl inom releasefönstret såklart men mycket av kritiken har ju varit en ganska medioker lineup och hade detta släppts day1 så hade man haft en ”bra” lineup.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fortfarande galet konfunderad varför Nintendo släpper en konsol med ett firstpartyspel som släpps en månad efter releasen? Varför väntade man inte in Donkey kong och släppte 2 ganska grymma titlar på releasen. Ligger väl inom releasefönstret såklart men mycket av kritiken har ju varit en ganska medioker lineup och hade detta släppts day1 så hade man haft en ”bra” lineup.

Har det sålt megadåligt? Känns som det saknar total vits att vänta?

De hade gärna kunnat släppa utan Mario Kart world också. Måste typ köra online och gärna någon slags fylla så man får fånig humor också tror jag för att det ska bli på riktigt underhållande. Finns typ ingen körkänsla alls. Snygga banor är väl sightseeing men man lär ju aldrig orka grinda banor.

Fast Fusion är betydligt bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

De sålde ju slut på konsoler ändå. Genom att släppa DK en tid senare så håller de hajpen levande över sommaren. Då har även nästa löning kommit så de som köpte konsolen kan nu köpa DK

De gjorde likadant med första Switch där Zelda var release-spel och MK kom 1.5 månad senare.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!